Gå til innhold

Barneskole utenfor egen skolekrets

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Økonomi gjør at vi ser oss nødt til å flytte, og vi finner ikke egnet bolig uten å flytte ut av skolekretsen. Barnas nåværende barneskole ligger imidlertid bare 3,5 km unna den nye boligen som vi vurderer.

Kan barna våre beholde plassene sine på nåværende barneskole selv om vi flytter ut av skolekretsen?  

Og har man krav på skoleskyss for barna dersom man flytter ut av skolekretsen? 

Anonymkode: dd923...fc8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei!

Økonomi gjør at vi ser oss nødt til å flytte, og vi finner ikke egnet bolig uten å flytte ut av skolekretsen. Barnas nåværende barneskole ligger imidlertid bare 3,5 km unna den nye boligen som vi vurderer.

Kan barna våre beholde plassene sine på nåværende barneskole selv om vi flytter ut av skolekretsen?  

Nei, dere har ikke krav på å beholde plassene på nåværende skole. Men hva er egentlig problemet med å bytte skole? 

Anonymkode: 8b851...5b0

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke krav, men ville hørt med rektor for det 🙂

Desverre har du ikke krav på skolekyss utenfor skolekrets.

Anonymkode: cc036...476

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er opp til rektoren ved skolen om dere får beholde plassen. Er ikke skolekapasiteten presset går det nok bra.

Men rent praktisk må du kontakte rektor ved nåværende skole

Anonymkode: 8664a...5a2

Skrevet

Her ser jeg at de er ganske fleksible på ungdomsskolen, og hvis barnet går i 7 klasse og dermed er i siste skoleår på barneskolen. Yngre barn må bytte skole. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, dere har ikke krav på å beholde plassene på nåværende skole. Men hva er egentlig problemet med å bytte skole? 

Grunnen til at jeg ikke ønsker skolebytte for barna nå, er fordi de uansett skal over på ungdomsskolen i skolekretsen vi (evt) flytter til. I vår nåværende krets er det altså kun barneskole. Og om vi beholder barna sin nåværende barneskole, så slipper de både flytting og bytting av skole samtidig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du har ikke krav, men ville hørt med rektor for det 🙂

Desverre har du ikke krav på skolekyss utenfor skolekrets.

Anonymkode: cc036...476

Hmm, ja dette med at barna da ikke har krav på skoleskyss hjem, vil muligens velte lasset i så fall 🤔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er opp til rektoren ved skolen om dere får beholde plassen. Er ikke skolekapasiteten presset går det nok bra.

Men rent praktisk må du kontakte rektor ved nåværende skole

Anonymkode: 8664a...5a2

Skolekapasiteten er heldigvis ikke presset på barnas nåværende skole.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hei!

I noen kommuner er det mulig, gitt at skolen har plass uten å måtte dele klasser etc. Snakk med rektor og skoleadministrasjonen i kommunen. Skoleskyss har dere i så fall ikke krav på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hmm, ja dette med at barna da ikke har krav på skoleskyss hjem, vil muligens velte lasset i så fall 🤔

hvorfor det? 3,5 km er da helt overkommelig å gå, med mindre det er 1-2. klassinger. Og er de så små er det vel like greit å bytte dem over nå. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis skolen har plass vil det kanskje være mulig, men mange skoler tar ikke inn elever utenfor skolekretsen uansett kapasitet. 3,5 km er dessuten lang skolevei, det tar 40 min hver vei med normal gangfart og dere får ikke dekket skoleskyss hvis dere har valgt en skole utenfor skolekretsen. Jeg ville sterkt revurdert å la barna gå på en annen skole enn nærskolen. Jeg forstår at du ikke ønsker at de skal bytte skole, men det vil være en ulempe for dem å ikke gå på skole og bli venner med barna som bor i området dere flytter til. I tillegg må de jo bytte skole til ungdomsskolen en gang. Hvis de har gått på den gamle barneskolen vil alle elevene på ungdomsskolen være nye for dem, mens hvis dere bytter skole nå rekker de å bli kjent med de andre allerede nå.

Anonymkode: 4c5f5...731

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis skolen har plass vil det kanskje være mulig, men mange skoler tar ikke inn elever utenfor skolekretsen uansett kapasitet. 3,5 km er dessuten lang skolevei, det tar 40 min hver vei med normal gangfart og dere får ikke dekket skoleskyss hvis dere har valgt en skole utenfor skolekretsen. Jeg ville sterkt revurdert å la barna gå på en annen skole enn nærskolen. Jeg forstår at du ikke ønsker at de skal bytte skole, men det vil være en ulempe for dem å ikke gå på skole og bli venner med barna som bor i området dere flytter til. I tillegg må de jo bytte skole til ungdomsskolen en gang. Hvis de har gått på den gamle barneskolen vil alle elevene på ungdomsskolen være nye for dem, mens hvis dere bytter skole nå rekker de å bli kjent med de andre allerede nå.

Anonymkode: 4c5f5...731

Tusen takk for innspill. Du har mange gode poeng. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

hvorfor det? 3,5 km er da helt overkommelig å gå, med mindre det er 1-2. klassinger. Og er de så små er det vel like greit å bytte dem over nå. 

Enig. Sist jeg sjekket var regelen 4 km for skyss her.

Anonymkode: 524fe...f1c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

slettet

Endret av Kjetil E

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...