AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #1 Skrevet 6. januar 2022 Hei! Økonomi gjør at vi ser oss nødt til å flytte, og vi finner ikke egnet bolig uten å flytte ut av skolekretsen. Barnas nåværende barneskole ligger imidlertid bare 3,5 km unna den nye boligen som vi vurderer. Kan barna våre beholde plassene sine på nåværende barneskole selv om vi flytter ut av skolekretsen? Og har man krav på skoleskyss for barna dersom man flytter ut av skolekretsen? Anonymkode: dd923...fc8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #2 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei! Økonomi gjør at vi ser oss nødt til å flytte, og vi finner ikke egnet bolig uten å flytte ut av skolekretsen. Barnas nåværende barneskole ligger imidlertid bare 3,5 km unna den nye boligen som vi vurderer. Kan barna våre beholde plassene sine på nåværende barneskole selv om vi flytter ut av skolekretsen? Og har man krav på skoleskyss for barna dersom man flytter ut av skolekretsen? Anonymkode: dd923...fc8 Nei, dere har ikke krav på å beholde plassene på nåværende skole. Men hva er egentlig problemet med å bytte skole? Anonymkode: 8b851...5b0
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #3 Skrevet 6. januar 2022 Du har ikke krav, men ville hørt med rektor for det 🙂 Desverre har du ikke krav på skolekyss utenfor skolekrets. Anonymkode: cc036...476 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #4 Skrevet 6. januar 2022 Det er opp til rektoren ved skolen om dere får beholde plassen. Er ikke skolekapasiteten presset går det nok bra. Men rent praktisk må du kontakte rektor ved nåværende skole Anonymkode: 8664a...5a2
Kristin70 Skrevet 6. januar 2022 #5 Skrevet 6. januar 2022 Her ser jeg at de er ganske fleksible på ungdomsskolen, og hvis barnet går i 7 klasse og dermed er i siste skoleår på barneskolen. Yngre barn må bytte skole.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #6 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei, dere har ikke krav på å beholde plassene på nåværende skole. Men hva er egentlig problemet med å bytte skole? Anonymkode: 8b851...5b0 Grunnen til at jeg ikke ønsker skolebytte for barna nå, er fordi de uansett skal over på ungdomsskolen i skolekretsen vi (evt) flytter til. I vår nåværende krets er det altså kun barneskole. Og om vi beholder barna sin nåværende barneskole, så slipper de både flytting og bytting av skole samtidig. Anonymkode: dd923...fc8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #7 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du har ikke krav, men ville hørt med rektor for det 🙂 Desverre har du ikke krav på skolekyss utenfor skolekrets. Anonymkode: cc036...476 Hmm, ja dette med at barna da ikke har krav på skoleskyss hjem, vil muligens velte lasset i så fall 🤔 Anonymkode: dd923...fc8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #8 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er opp til rektoren ved skolen om dere får beholde plassen. Er ikke skolekapasiteten presset går det nok bra. Men rent praktisk må du kontakte rektor ved nåværende skole Anonymkode: 8664a...5a2 Skolekapasiteten er heldigvis ikke presset på barnas nåværende skole. Anonymkode: dd923...fc8
Ananas. Skrevet 6. januar 2022 #9 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hei! Økonomi gjør at vi ser oss nødt til å flytte, og vi finner ikke egnet bolig uten å flytte ut av skolekretsen. Barnas nåværende barneskole ligger imidlertid bare 3,5 km unna den nye boligen som vi vurderer. Kan barna våre beholde plassene sine på nåværende barneskole selv om vi flytter ut av skolekretsen? Og har man krav på skoleskyss for barna dersom man flytter ut av skolekretsen? Anonymkode: dd923...fc8 I noen kommuner er det mulig, gitt at skolen har plass uten å måtte dele klasser etc. Snakk med rektor og skoleadministrasjonen i kommunen. Skoleskyss har dere i så fall ikke krav på.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #10 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hmm, ja dette med at barna da ikke har krav på skoleskyss hjem, vil muligens velte lasset i så fall 🤔 Anonymkode: dd923...fc8 hvorfor det? 3,5 km er da helt overkommelig å gå, med mindre det er 1-2. klassinger. Og er de så små er det vel like greit å bytte dem over nå. Anonymkode: 8b851...5b0 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #11 Skrevet 6. januar 2022 Hvis skolen har plass vil det kanskje være mulig, men mange skoler tar ikke inn elever utenfor skolekretsen uansett kapasitet. 3,5 km er dessuten lang skolevei, det tar 40 min hver vei med normal gangfart og dere får ikke dekket skoleskyss hvis dere har valgt en skole utenfor skolekretsen. Jeg ville sterkt revurdert å la barna gå på en annen skole enn nærskolen. Jeg forstår at du ikke ønsker at de skal bytte skole, men det vil være en ulempe for dem å ikke gå på skole og bli venner med barna som bor i området dere flytter til. I tillegg må de jo bytte skole til ungdomsskolen en gang. Hvis de har gått på den gamle barneskolen vil alle elevene på ungdomsskolen være nye for dem, mens hvis dere bytter skole nå rekker de å bli kjent med de andre allerede nå. Anonymkode: 4c5f5...731 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #12 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis skolen har plass vil det kanskje være mulig, men mange skoler tar ikke inn elever utenfor skolekretsen uansett kapasitet. 3,5 km er dessuten lang skolevei, det tar 40 min hver vei med normal gangfart og dere får ikke dekket skoleskyss hvis dere har valgt en skole utenfor skolekretsen. Jeg ville sterkt revurdert å la barna gå på en annen skole enn nærskolen. Jeg forstår at du ikke ønsker at de skal bytte skole, men det vil være en ulempe for dem å ikke gå på skole og bli venner med barna som bor i området dere flytter til. I tillegg må de jo bytte skole til ungdomsskolen en gang. Hvis de har gått på den gamle barneskolen vil alle elevene på ungdomsskolen være nye for dem, mens hvis dere bytter skole nå rekker de å bli kjent med de andre allerede nå. Anonymkode: 4c5f5...731 Tusen takk for innspill. Du har mange gode poeng. TS Anonymkode: dd923...fc8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #13 Skrevet 6. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: hvorfor det? 3,5 km er da helt overkommelig å gå, med mindre det er 1-2. klassinger. Og er de så små er det vel like greit å bytte dem over nå. Anonymkode: 8b851...5b0 Enig. Sist jeg sjekket var regelen 4 km for skyss her. Anonymkode: 524fe...f1c
Kjetil E Skrevet 6. januar 2022 #14 Skrevet 6. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): slettet Endret 6. januar 2022 av Kjetil E
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå