AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #1 Skrevet 6. januar 2022 Jeg har en hund med mye pels som elsker å være ute hele året. Vi bor i et nabolag der det er ca 30-50 meter mellom hvert hus. Vi har en fin hage tilrettelagt for at hunden kan være ute. men hun er som besatt av å bjeffe på alle hun ser. Dette er svært forstyrrende for naboene. har forsøkt å konsekvent rope henne inn med en gang hun bjeffer. Har forsøkt med godbiter. Har forsøkt å være ute med henne men ingenting hjelper… Synes det er synd å stenge henne inne i huset når jeg uansett er hjemme og hun elsker å være ute. Hvordan får jeg stoppet denne evige bjeffingen? Hun får 3 lange turer hver dag og leker dessuten mye med barna i huset. Vi trener ikke lydighet hver dag, men flere ganger pr uke. Anonymkode: 163da...46c
Troyamin Skrevet 6. januar 2022 #2 Skrevet 6. januar 2022 Lær hunden å bjeffe, deretter lær den å være stille. Men dette kan også være rasebetinget atferd og dermed vanskelig å bli kvitt. For all del ikke skaff deg bjeffehalsbånd! Å sprute sitron eller annen illeluktende væske setter seg i pelsen og gir dermed lengre straff enn det som er dyrevernsmessig forsvarlig. Vibrasjonshalsbånd funker på noen, men da på relativt myke hunder. 3
Tabris Skrevet 6. januar 2022 #3 Skrevet 6. januar 2022 Så lenge hun bjeffer så bør hun ikke være ute alene. Dette kan kun jobbes med når du selv er ute. Du sier godbiter ikke fungerer. Spørsmålet er hva du har gjort og hvor lenge/konsekvent du har forsøkt? For at godbiter skal fungere så bør du gjøre følgende: 1. Lære hunden en belønningslyd (f.eks et kort "bra!"). Med lære mener jeg at hunden forstår at ordet betyr at det kommer en godbit. 2. Med en gang hunden ser noen passere, si "bra!" og gi godbit. Gjenta "bra!" og godbit igjen og igjen til vedkommende har passert og hunden har glemt personen og bare følger med på deg. Dette må gjøres med hver eneste person som passerer. Når du ikke kan/orker trene på det så bør hunden være inne. Hvis hunden får bjeffet uten at du trener, så faller du tilbake i treningen. Den enkleste løsningen vil derfor være å bare ha henne inne når du ikke kan være med ut. 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #4 Skrevet 6. januar 2022 Bjeffehalsbånd som gir hunden støt har jeg hørt er effektivt. Anonymkode: 35ea2...56c
Tabris Skrevet 6. januar 2022 #5 Skrevet 6. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: Bjeffehalsbånd som gir hunden støt har jeg hørt er effektivt. Anonymkode: 35ea2...56c Strømhalsbånd er ikke lov å bruke for vanlige hundeeiere i Norge. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #6 Skrevet 6. januar 2022 Tabris skrev (59 minutter siden): Strømhalsbånd er ikke lov å bruke for vanlige hundeeiere i Norge. Å. Noe nytt dette da? Anonymkode: 35ea2...56c
Gjest ti10 Skrevet 6. januar 2022 #7 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å. Noe nytt dette da? Anonymkode: 35ea2...56c Nei. https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/det_er_forbudt_aa_bruke_stromhalsbaand_paa_hunder.36852
Million Skrevet 6. januar 2022 #8 Skrevet 6. januar 2022 Jeg hadde to hunder som er av en rase som bjeffer mye. Det var nesten håpløst å ha dem ute i hagen. De bjeffet på alt som gikk forbi, spesielt hunder og mopeder. Leste et tips om at hunder lærer av at dersom de blir fratatt friheten i hagen når de bjeffer, og må gå inn HVER GANG DE HAR BJEFFET, så ville de slutte å bjeffe så mye. Pøh! Det er bare tullprat. Mine to bjeffet akkurat like mye likevel, år etter år. Jeg gikk rett ut og hentet dem inn når de bjeffet. De visste det godt. De ble så vant til å bli hentet inn når de hadde bjeffet at etterhvert var de allerede på full fart løpende mot døra når jeg kom ut og skulle rope dem inn. De "straffet seg selv" og gikk inn. Hunder som bjeffer er et sant mareritt for alle, spesielt naboene. Hvis ikke hunden din kan tie stille, ikke slipp den ut. Det er ødeleggende for godt naboskap. Jeg måtte slutte å ha hundene ute på egenhånd, rett og slett. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #9 Skrevet 6. januar 2022 ti10 skrev (2 minutter siden): Nei. https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/det_er_forbudt_aa_bruke_stromhalsbaand_paa_hunder.36852 Aha. Bør jeg anmelde naboen til politiet? Er ikke mange måneder siden jeg snakket med naboen hvor han sa han hadde fått bikkja til å holde kjeft ved å bruke et sånt halsbånd. Anonymkode: 35ea2...56c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #10 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aha. Bør jeg anmelde naboen til politiet? Er ikke mange måneder siden jeg snakket med naboen hvor han sa han hadde fått bikkja til å holde kjeft ved å bruke et sånt halsbånd. Anonymkode: 35ea2...56c Mattilsynet kanskje, det er vel de som har saker om dyreplageri? De kan jo få en beskjed. Men det hjelper vel lite om naboen din har sluttet med halsbåndet nå, og det ikke kan bevises. Anonymkode: d1a0a...a1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå