AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #1 Skrevet 6. januar 2022 Ja, som overskriften sier: Tar samboer eller barnefar i et ekstra tak hjemme når du er gravid og er påpasselig med å avlaste deg? Gjøre han det fordi du spør eller fordi han tilbyr seg. Eller merker du ingen forskjell? Nærmer meg uke 30 med nr. 2 og kan ikke si at han i noen av graviditetene har gjort så veldig mye ekstra fordi jeg er gravid. Hvertfall ikke på eget initiativ. Nå høres han kanskje ut som en kjip person, han er ikke nødvendigvis det, for vi deler alt nokså likt når det gjelder hus, hjem og barn. Men kunne kanskje ønsket meg litt ekstra nå i graviditeten. Har hatt relativt greie graviditeter og vært i god form, men kjenner jo nå når jeg har en 2-åring i tillegg at jeg blir ekstra sliten og at magen begynner å bli tung at det kunne vært digg noen dager at han bare sa "i dag gjør jeg det, slapp av du". Han er nok ganske godt vant med at jeg fikser ting selv og ber sjeldent om hjelp til ting. Men kanskje jeg føler en viss "misunnelse" når jeg hører andre gravide som sier at mannen gjorde "alt" for dem når de var gravide og var "en klippe" i tiden etter fødsel osv. For det kan jeg ikke si jeg kjenner meg sånn igjen i. Ikke det at jeg forventer at han skal gjøre alt, men kanskje savner litt den ekstra omsorgen. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 531a8...64a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #2 Skrevet 6. januar 2022 Snakk sammen. Si at du trenger mer avlastning. Om han tror at du klarer deg fint så tenker han kanskje ikke over å gjøre mer heller (selv om han kanskje burde). Anonymkode: 679da...f46 7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #3 Skrevet 6. januar 2022 Ja, men ikke før jeg ble såpass immobil at det var nødvendig. Men hvorfor skulle vi endre fordelingen før det? Vi har vanligvis greit fordelte oppgaver. Anonymkode: d3684...e6f 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #4 Skrevet 6. januar 2022 Jeg er en av dem som har en mann som gjør "alt" nå når jeg er gravid. Får litt dårligsamvittighet av det, selv om jeg vet jeg ikke skal ha det. Men jeg er ikke i form da. Hvis du er i nokså bra form så kanskje han bare ikke skjønner at alt er litt tyngre for deg nå, og at det hadde vært deilig med litt ekstra hjelp? Jeg ville rett og slett tatt en liten prat med han om det 😊 Hos oss er kommunikasjon nøkkelen til et bra forhold. Anonymkode: 8346a...185
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #5 Skrevet 6. januar 2022 Nop. Har gått gjennom to svangerskap. I barseltiden gjorde han heller ikke noe ekstra. Bortsett fra at han tok seg ekstra av nr mens nr to kom. Anonymkode: f9e7d...766
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #6 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men ikke før jeg ble såpass immobil at det var nødvendig. Men hvorfor skulle vi endre fordelingen før det? Vi har vanligvis greit fordelte oppgaver. Anonymkode: d3684...e6f Nei, enig med deg på det. Syns ikke jeg skal "slippe unna" ting bare fordi jeg er gravid før det blir et problem for meg. Er vel kanskje bare at jeg sliter litt selv også med å være den som ber om hjelp. For da tenker jeg inni meg MÅ jeg ha hjelp til deg eller går det greit. Også lar jeg bare være å be om hjelp i stedet. Så ligger sikkert litt på meg også. Er vel kanskje bare litt den ekstra oppmerksomheten jeg savner. En klapp på skulderen og "si fra hvis jeg skal gjøre noe for deg". Men takk for svar TS Anonymkode: 531a8...64a 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #7 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nop. Har gått gjennom to svangerskap. I barseltiden gjorde han heller ikke noe ekstra. Bortsett fra at han tok seg ekstra av nr en mens nr to kom. Anonymkode: f9e7d...766 Glemte et ord. Anonymkode: f9e7d...766
Fufu Skrevet 6. januar 2022 #8 Skrevet 6. januar 2022 Jeg ville forventet av ethvert voksent og normalt oppegående menneske at de gjorde mer av husarbeidet mens jeg gikk gravid, uavhengig av kjønn. Det handler vel mest om oppdragelse. 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #9 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Snakk sammen. Si at du trenger mer avlastning. Om han tror at du klarer deg fint så tenker han kanskje ikke over å gjøre mer heller (selv om han kanskje burde). Anonymkode: 679da...f46 Ja, skjønner nok at det ligger litt på meg ja som er litt dårlig å be om hjelp også TS Anonymkode: 531a8...64a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #10 Skrevet 6. januar 2022 Haha nei, han sluttet med alt da jeg ble gravid. Jeg måtte lempe ved, måke snø, osv. (Nei, ikke sammen i dag) Anonymkode: 88144...318 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #11 Skrevet 6. januar 2022 Min la seg på samme nivå som meg. Om jeg ikke gjorde noe skulle i hvert fall ikke han gjøre noe 🙃 Det så ikke ut hjemme hos oss de første 3 månedene. Anonymkode: cc5ea...bea 2
Crazydoglady Skrevet 6. januar 2022 #12 Skrevet 6. januar 2022 Kan ikke si det skjedde her nei, men nå var han ikke akkurat noe stjerneeksempel av en partner heller da, og derfor ikke lenger partner. Men jeg hadde ikke nødvendigvis forventet det heller, Ikke bare fordi jeg er gravid. Har jeg plager forbundet med graviditeten derimot så hadde jeg jo forventet litt støtte fra en oppegående partner.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #13 Skrevet 6. januar 2022 Min har tatt veldig mye. Han er generelt ganske oppmerksom sånn, men noen ganger må jeg jo også si ifra om hva jeg har behov for. Det er jo ikke alltid innlysende! Jeg var i ganske fin form hele svangerskapet bortsett fra bekkenløsningssmerter siste 2-3 månedene, da gikk han mer turer med hundene enn meg og gjorde mer hjemme. Etter fødselen har han virkelig vært en klippe, ja. Tilrettelagt for amming så godt han kunne, ordnet mye matlaging og slikt. Men jeg tror det kommer an på både person og kjærlighetsspråk. Samt tid og mulighet. Mannen min er veldig praktisk rettet, å gjøre tjenester for andre er måten han viser omtanke på. I tillegg jobber han offshoreturnus og er dermed mye hjemme når han er hjemme. Og når han er borte må jeg jo gjøre ALT selv så det at han avlaster mye når han er hjemme gjør at jeg overlever mens han er borte😅 Anonymkode: 1f97d...baa
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #14 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er en av dem som har en mann som gjør "alt" nå når jeg er gravid. Får litt dårligsamvittighet av det, selv om jeg vet jeg ikke skal ha det. Men jeg er ikke i form da. Hvis du er i nokså bra form så kanskje han bare ikke skjønner at alt er litt tyngre for deg nå, og at det hadde vært deilig med litt ekstra hjelp? Jeg ville rett og slett tatt en liten prat med han om det 😊 Hos oss er kommunikasjon nøkkelen til et bra forhold. Anonymkode: 8346a...185 Hehe, det trenger du jo ikke å ha Vi snakker egentlig godt sammen om det meste føler jeg. Men er vel det tema som har gått igjen mest siden vi fikk barn at jeg i større grad ønsket at han selv skal se når jeg trengte hjelp/avlastning/slappe av litt og at det ikke alltid er jeg som måtte be om det. Og han sier jo som flere sier at "men da må du spørre om det". Også har han kanskje tatt det litt som kritikk og følt at jeg mener at "han gjør ingenting" og det er jo absolutt ikke det jeg mener. Er vel denne lille ekstra omsorgen jeg savner, ikke at han må gjøre alle ting hjemme og jeg ligge på sofaen. Anonymkode: 531a8...64a 1
Anonymous 91 Skrevet 6. januar 2022 #15 Skrevet 6. januar 2022 Ja. Han tar seg faktisk av alt nå, siden jeg går på krykker og ikke får gjort så mye. Har en enestående Samboer 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #16 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min har tatt veldig mye. Han er generelt ganske oppmerksom sånn, men noen ganger må jeg jo også si ifra om hva jeg har behov for. Det er jo ikke alltid innlysende! Jeg var i ganske fin form hele svangerskapet bortsett fra bekkenløsningssmerter siste 2-3 månedene, da gikk han mer turer med hundene enn meg og gjorde mer hjemme. Etter fødselen har han virkelig vært en klippe, ja. Tilrettelagt for amming så godt han kunne, ordnet mye matlaging og slikt. Men jeg tror det kommer an på både person og kjærlighetsspråk. Samt tid og mulighet. Mannen min er veldig praktisk rettet, å gjøre tjenester for andre er måten han viser omtanke på. I tillegg jobber han offshoreturnus og er dermed mye hjemme når han er hjemme. Og når han er borte må jeg jo gjøre ALT selv så det at han avlaster mye når han er hjemme gjør at jeg overlever mens han er borte😅 Anonymkode: 1f97d...baa Nei, er vel det at det kanskje ikke er så innlysende og at han er vant med at jeg klarer alt selv. Men føler på en annen side at når han ser at jeg sliter med å sitte godt i stolen under middagen og sier at nå har jeg vondt i bekkenet etter en lang dag i helgen med 2-åringen, at de åpner for at han burde spørre om han kan gjøre noe for meg. Men ja, jeg får ta en prat om det Anonymkode: 531a8...64a
Isabel94 Skrevet 6. januar 2022 #17 Skrevet 6. januar 2022 Du er nok ikke alene med disse tankene, selv følt litt på det til tider. Min mann lager all mat, og tar stort sett alltid oppvasken/kjøkken etterpå. Så han gjør jo noe, men resten av huset er han ikke så god på/gjør han lite. Jeg føler ofte at jeg sitter med ansvaret for alle andre rom. Vi er i en litt spesiell situasjon, da han ble operert for nakkeprolaps for 1 mnd siden, så han er mye sliten og har vondt. På den måten føler jeg heller ikke jeg kan «mase» eller «kreve» så mye, da han har forbud mot å løfte. Men, jeg savner at han tilbyr seg å gjøre noe på en måte, for jeg har sagt ifra at jeg er stressa for alt jeg bør gjøre nå før baby kommer mtp rydding og vasking. Ikke så greit som høygravid med masse følelser. 💕 Han sa at jeg måtte be han om å gjøre ting om jeg trenger hjelp, at han ikke helt ser det selv.. så, det kan jo være noe i det - at menn rett og slett trenger å få beskjed 😅 Ta en prat med han🥰
Sirinna Skrevet 6. januar 2022 #18 Skrevet 6. januar 2022 Jeg har vært i kjempeform begge graviditetene, men mannen min lot meg knapt gå på toalettet om natten uten ham fordi han var redd jeg skulle snuble og skade meg. Han gjorde alt av praktiske oppgaver i hjemmet hele svangerskapet, selv om jeg mer enn gjerne ville delta. Hendte vel at jeg lagde middag nu og da, men det var det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #19 Skrevet 6. januar 2022 Han hjalp meg med mye, som alt av tunge løft, hvis han så jeg skulle til å plukke opp noe fra gulvet. Og han knyttet skolissene mine de siste ukene. Men mannen min er typen som ikke "ser" husarbeid, eller syns det kan utsettes i det lengste. Så han tar gjerne ikke hverken oppvask, klesvask eller gulvvaskt med mindre jeg ber ham om det. Ikke når som jeg ikke er gravid mer, og ikke i svangerskapene heller. Anonymkode: 891e5...c48
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #20 Skrevet 6. januar 2022 Min eks gjorde ingenting, som vanlig. Men jeg var i god form. Bodde i leilighet da, så var jo ikke akkurat snakk om tungt arbeid. Bortsett fra trappevask og opp og ned fra vaskekjeller med masse tøy. Men husker at trappevasken var tung på slutten. Anonymkode: af82a...ab4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå