Gå til innhold

Alle symptomer er borte, tidlig ul viser dårlig hjerteaksjon. Blødninger. Hater denne usikkerheten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd en MA før. Den var identisk med opplevelsene av dette svangerskapet. I uke 5 forduftet et hvert tegn på graviditet. Kunne dratt på fest og drukket en liter vin. Ingen kvalme mer, ingen trøtthet, ingen økt luktesans, ikke en mirko-følelse av graviditet som mine vellykkede svangerskap har hatt med seg. I tillegg har jeg små blødninger med fagers mellomrom. Var på tidlig ul nå bare for å stadfeste ny MA og sjekke om hcg synker og at kroppen forhåpentligvis rydder opp selv (det gjorde det ikke sist og dermed ble det operasjon fordi kroppen aldri støtte det ut selv). Til verdens største overraskelse viste ul et svangerskap tilsvarende 6+0 med hjerteaksjon på 116. Jeg vet nøyaktig, helt sikkert eggløsningstidapunkt som var 6. desember. Jeg er mao 6+3 i dag. Fosteranlegget er litt for lite. Hjerteaksjonen er også for dårlig og kan tyde på begynnende SA eller MA, bare at det ikke har skjedd enda, sa gynekolog. Hjerteaksjon i vitale svangerskap i uke 6 skal ligge rundt 130. Kjenner jeg hater akkurat dette her. Å vente på at det skal gå dårlig. Har målt hcg i dag og skal på nytt på lørdag, får svar onsdag… Det vil si ganske mye om hcg ikke har tilfredsstillende dobling. Da vet jeg svaret på utfallet. Ny ul om 2 uker om det ikke har blødd ut av seg selv innen den tid. 

Jeg vet med hele meg at dette svangerskapet ikke er friskt. Har kjent det på meg i en drøy uke. Da symptomene slapp helt tak og energien og kaffelykken kom tilbake for en lite uke siden var jeg helt sikker. Dermed irriterer jeg meg bare på kroppen som må gjøre denne prosessen så bedriten langdryg i stedet for å bare spytte ut det som etter all sannsynlighet ikke kommer til å være levedyktig uansett. 

Måtte bare få det ut. Behøver ingen lykkehistorier, tror det egentlig bare gjør vondt verre å tenne det fjollete mikroskopiske håpet. Sjansen for at der ender i SA eller MA er størst. 

Anonymkode: b56fb...329

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er veldig leit. Det er tungt å komme seg gjennom det, spesielt dersom det er sterkt ønsket :( Jeg har opplevd det samme.. Var på ul i uke 7. Fosteret var bare 6 uker og hjertet slo sakte. Regelmessig, men sakte. Kom tilbake etter to uker, da var det dessverre ikke vokst noe mer og hjertet var stoppet. 
Jeg ønsker deg masse lykke til, og håper det en dag sitter❤️ 

Anonymkode: 937f7...cf1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert å snakke med legen om å få abortpiller for å fremskynde prosessen og bli ferdig med det?

Anonymkode: bcf08...fa2

Gjest Albbas
Skrevet

Differansen på 6+0 og 6+3 er så liten at du ikke kan si at fosteranlegget er for lite. De greier ikke måle på millimeteren korrekt, i tillegg er det forskjeller på hvor store embryo er. At de måler nøyaktig det samme i tidlig svangerskap er en myte. Selv målte vi embryo til 6+0 da jeg var 6+6 (ivf, så visste nøyaktig hvor langt på vei). 

Antall hjerteslag er også innafor normalen. Stemmer ikke at den skal ligge over 130. Den vil øke dag for dag. :)

At du ikke har symptomer er jo ikke relevant her, for du har jo beviselig et levende embryo i magen nå. Da er du gravid, uavhengig av hva som skjer i fremtiden. 

Krysser fingrene for deg, og syns absolutt ikke det høres ut som noen av disse målingene er negative. :)

Gjest Albbas
Skrevet

Finner flere kilder som sier at når bpm er mellom 110 og 119 mellom 6+3 og 7+0 er sannsynligheten for at det går bra 82 % (husk at sannsynligheten aldri kan være 100% så tidlig i et svangerskap). 

Normalen er jo ikke å måle antall hjerteslag så tidlig, men å konstantere at hjertet slår, noe som er bra. Dårlig gjort av legen din å gi deg slike bekymringer. Husker at min lege også syns det var urovekkende at mitt foster målte 6+0 da jeg var 6+6. Gikk så til ny lege med mye lengre erfaring som ble provosert av forrige lege, og sa at det bare var tull og helt innafor normalen. 😅 Og alle statistiske tabeller tilsa det samme - embryos mål var helt innafor det normale intervallet. 

(roter litt med begrepene her på embryo og foster, sorry) 

AnonymBruker
Skrevet

Ville bare si at du ikke er alene.

Selv om det er helt forjævelig får vi prøve å trøste oss med at det mest sannsynlig er noe feil med fosteret og ikke noe vi kunne ha gjort annerledes.

Anonymkode: 66aa8...199

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (10 timer siden):

Finner flere kilder som sier at når bpm er mellom 110 og 119 mellom 6+3 og 7+0 er sannsynligheten for at det går bra 82 % (husk at sannsynligheten aldri kan være 100% så tidlig i et svangerskap). 

Normalen er jo ikke å måle antall hjerteslag så tidlig, men å konstantere at hjertet slår, noe som er bra. Dårlig gjort av legen din å gi deg slike bekymringer. Husker at min lege også syns det var urovekkende at mitt foster målte 6+0 da jeg var 6+6. Gikk så til ny lege med mye lengre erfaring som ble provosert av forrige lege, og sa at det bare var tull og helt innafor normalen. 😅 Og alle statistiske tabeller tilsa det samme - embryos mål var helt innafor det normale intervallet. 

(roter litt med begrepene her på embryo og foster, sorry) 

Hm, ser du har rett. Manglende symptomer er jo ikke relevant når hjerteaksjon er påvist?! Vag uggenhet kom tilbake i dag. Og ut fra statistikken du viser til er det mer sannsynlig at det går bra enn at det ikke gjør det. Om du legger til at jeg har hatt noen blødninger (gyn kunne bare se en lukket livmortapp og ingen årsak til blødningene, men det kan predikere kommende SA) og at jeg er hele 37 år, så minsker det jo sjansene for suksess en del. Men det er ikke dødsdømt. Skal smøre meg med litt tålmodighet og gå over på koffeinfri kaffe og samleieforbud (blødningene har stort sett skjedd i etterkant av samleie) et par uker og se an ståa da. Om hcg-prøvene viser resultat ikke forenelig med vitalitet så dropper jeg selvsagt å tro noe annet enn at det ikke er liv laga. 

Takk for at dere bryr dere ❤️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si at jeg var på tidlig ultralyd i uke 6+4 og ble satt tilbake til 5+6 (selv om jeg visste eksakt eggløsningsdag osv). Gynekologen var ikke noe bekymret over dette og fant hjerteslag og et lite embryo på 1mm. Har i etterkant vært på 2 ultralyder til hvor det hver uke har vært vekst. Ligger fremdeles en uke etter, er 8+6 etter målinger men skulle vært  10+0. Så målinger ligger litt over en uke bak men ingen gynekologer har sagt dette var negativt?  Hadde litt spotting for litt over en uke siden og det var grunnen til at jeg tok ny ultralyd.

Anonymkode: 5d36c...a19

AnonymBruker
Skrevet

Men selv om du vet når eggløsning var, så er det ikke dermed sagt at du er eksakt 6+3, egget bruker fra 4-12 dager på å feste seg, og kan godt være et par dager yngre, som det også stod 100bpm.

Anonymkode: be01e...cdf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men selv om du vet når eggløsning var, så er det ikke dermed sagt at du er eksakt 6+3, egget bruker fra 4-12 dager på å feste seg, og kan godt være et par dager yngre, som det også stod 100bpm.

Helt sant:-) Jeg testet dog positivt 10 dpo. Kan være en dag kortere, altså ha testet positivt 9 dpo og være 6+2 i dag men å ha testet positivt tidligere enn 9 dpo tror jeg lite på. Mao er jeg mist 6+2 i dag. Håper det går bra 🙂 

Skrevet

Vil bare si at jeg hadde samme magefølelse som deg i starten av svangerskapet da jeg hadde opplevd en spontanabort 3 måneder tidligere. Var så ille at jeg våknet opp midt på natten i panikk over at brystene mine ikke var ømme lenger og jeg var helt sikker på at det var en SA. Selv om jeg ikke kan si noe sikkerhet for hvordan det går for deg så vil jeg bare si at man ikke alltid kan stole på magefølelsen. Jeg er i uke 22 nå, og har en frisk baby på vei, og jeg håper det samme vil skje for deg ❤

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Julie97 skrev (Akkurat nå):

Vil bare si at jeg hadde samme magefølelse som deg i starten av svangerskapet da jeg hadde opplevd en spontanabort 3 måneder tidligere. Var så ille at jeg våknet opp midt på natten i panikk over at brystene mine ikke var ømme lenger og jeg var helt sikker på at det var en SA. Selv om jeg ikke kan si noe sikkerhet for hvordan det går for deg så vil jeg bare si at man ikke alltid kan stole på magefølelsen. Jeg er i uke 22 nå, og har en frisk baby på vei, og jeg håper det samme vil skje for deg ❤

Takk Julie97, det er fint skrevet av deg 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Ville bare si at jeg hadde en TUL i uke 6+4 (ivf pasient, så jeg vet nøyaktig når egget ble satt inn. Legen mente jeg var 5+4. 

2 uker senere, så målte legen at jeg var 8+5, så jeg ble altså satt en uke frem igjen.

Det er veeeeeldig små mål så tidlig, det er snakk om mm. Håper det går bra med deg også ❤️

Anonymkode: 3ecd8...cc7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville bare si at jeg hadde en TUL i uke 6+4 (ivf pasient, så jeg vet nøyaktig når egget ble satt inn. Legen mente jeg var 5+4. 

2 uker senere, så målte legen at jeg var 8+5, så jeg ble altså satt en uke frem igjen.

Det er veeeeeldig små mål så tidlig, det er snakk om mm. Håper det går bra med deg også ❤️

Må bare legge til at jeg har heller ingen symptomer. Om jeg legger godviljen til, så er jeg litt trøttere enn vanlig, men ingen kvalme, ingen ømme bryster. Akkurat slik var det i mitt forrige svangerskap også, jeg merket ikke at jeg var gravid før jeg hadde lagt på meg 25 kg og så vidt kom meg ut av sengen 😂

Gjest Albbas
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

https://www.verywellfamily.com/slow-fetal-heart-rate-first-trimester-2371254

Og nå fant jeg denne. Stønn. Som bekrefter det gyn sa om at en hjertefrekvens på 116 er for lavt. I artikkelen står det at det laveste det bør være fra uke 6+3 er 120. Jeg hadde eggløsning 6.desember og er mao 6+3 i dag 🥺 

ts

Du leste ikke dette som sto rett etter tallene altså? 

If the fetal heart rate is lower than these limits during the first 7 weeks, the risk of miscarriage is seen to increase (altså ikke dømt til å gå galt). It is possible that a slow fetal heart rate in the first trimester is only temporary. Known as transient bradycardia, it can occur when a transvaginal ultrasound creates excessive pressure in the uterus and temporarily slows the heart rate.4

Jeg hadde forøvrig også blødninger på det tidspunktet der, var derfor jeg hadde UL 6+6. Ivf-klinikken ville under ingen omstendigheter ta UL fordi målingene da er så usikre. 

Gjest Albbas
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette har ingenting å si på annet enn hcg-utviklingen. Påvirker ikke veksten til embryo. Men normal størrelse på embryo per dag er innenfor et intervall, og det de sjekker på UL måles kun opp mot et snitt. Mange embryo er mindre, og mange er større. :) og i uke 6 er det i tillegg farer for målefeil, det er jo en ganske blurry flekk de skal måle... 

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (7 timer siden):

Du leste ikke dette som sto rett etter tallene altså? 

If the fetal heart rate is lower than these limits during the first 7 weeks, the risk of miscarriage is seen to increase (altså ikke dømt til å gå galt). It is possible that a slow fetal heart rate in the first trimester is only temporary. Known as transient bradycardia, it can occur when a transvaginal ultrasound creates excessive pressure in the uterus and temporarily slows the heart rate.4

Jeg hadde forøvrig også blødninger på det tidspunktet der, var derfor jeg hadde UL 6+6. Ivf-klinikken ville under ingen omstendigheter ta UL fordi målingene da er så usikre. 

Du har rett i at det kan gå bra, bare så drit å havne i den dårlige enden av statistikken. Og å gå med usikkerheten i ukesvis. Oppdaterer tråden når jeg får hcg-svar til uka og etter neste tidlig ul. Gyn mente jeg burde holde meg i tre uker før jeg kommer på nytt. Om hcg-prøvene viser elendig stigning vet jeg svaret, har hatt MA før. Da går jeg tidligere på ul enn å vente tre uker.

Takk for delte erfaringer, betyr masse. 

Skrevet

Altfor tidlig å si om det går dårlig! Jeg hadde en lignende opplevelse i uke 6 jeg også, rett før jeg fikk medikamenter til abort. Jenta sitter her sprell levende og glaner i iPaden as we speak! Ha is i magen i 1 uke til, så tar du evt ny ultralyd. Lykke til 🥰

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du har rett i at det kan gå bra, bare så drit å havne i den dårlige enden av statistikken. Og å gå med usikkerheten i ukesvis. Oppdaterer tråden når jeg får hcg-svar til uka og etter neste tidlig ul. Gyn mente jeg burde holde meg i tre uker før jeg kommer på nytt. Om hcg-prøvene viser elendig stigning vet jeg svaret, har hatt MA før. Da går jeg tidligere på ul enn å vente tre uker.

Takk for delte erfaringer, betyr masse. 

Så lenge embryo lever vil vel hcg stigning være normal? Husk at det ikke skal være dobling av hcg når du er i uke 6, bare stigning. Egentlig bør ikke hcg brukes fra uke 6 og utover. Så vær forsiktig med å tolke resultatene, vær sikker på at du sammenligner det mot riktige statistikker! De skal vel doble seg i løpet av ca 96 timer, men det er stort rom for slingringsmonn. Allerede fra uke 8 kan de begynne å falle eller stagnere. 

Skjønner heller ikke hvorfor du må vente tre uker. Min lege ville vente én uke da første UL var tvetydig (som andre lege som sagt mente ikke var tvetydig likevel). 

Skjønner godt at usikkerheten er noe dritt! Har vært der selv, det er helt grusomt, og umulig å tenke på noe annet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...