Majkin Skrevet 6. januar 2022 #1 Skrevet 6. januar 2022 Min sønn på 10 år nekter å spise frokost, han sier han ikke liker brødmat, han spiser ingen typer frokostblandinger, ingen frukt, yoghurt o.l..han spiser mye om jeg lager egg og bacon, men det får jeg ikke til hver dag, ellers vil han ha nudler, men det er kun en spesiell type som vi ikke alltid har liggende, ellers vil han ha kanelboller, og det vil jeg ikke gi han hver dag. Han møter sur, sulten og sliten på skolen hver dag og jeg vet ikke hvordan jeg får løst problemet, jeg har ansvaret for 3 barn alene om morgenene og skal selv på jobb.. 10 åringens frokost situasjon og konsekvensene utover skoledagen er et rent mareritt.. Har noen vært gjennom det samme og fått løst dette?
Arkana Skrevet 6. januar 2022 #2 Skrevet 6. januar 2022 (endret) Han er jo 10 år så jeg tenker at han kan steke seg egg og bacon selv. (Vis ham hvordan han gjør det om han ikke vet det.) Det er viktig å ha nok energi til skoledagen så jeg hadde vært veldig på tilbudssiden i forhold til frokostalternativer (selv om jeg også hadde satt grensen ved kanelboller), men et såpass stort barn kan ta mye av ansvaret for frokosten selv. Endret 6. januar 2022 av Arkana 22
Majkin Skrevet 6. januar 2022 Forfatter #3 Skrevet 6. januar 2022 Just now, Arkana said: Han er jo 10 år så jeg tenker at han kan steke seg egg og bacon selv. (Hvis ham hvordan han gjør det om han ikke vet det.) Det er viktig å ha nok energi til skoledagen så jeg hadde vært veldig på tilbudssiden, men et såpass stort barn kan ta mye av ansvaret for frokosten selv. Han kan ikke steke noe selv, han nekter og skaper seg om han må lage egen mat. Jeg har ikke tid eller energi om morgenen til å ta slike kamper
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #4 Skrevet 6. januar 2022 Da får han gå sulten tenker jeg. Du får forklare at han får lage selv og det er det. Ferdig snakka. Gidder han ikke et det han sitt problem. Ungen er såpass stor at han kan ta konsekvensene for sine egne valg. Anonymkode: 374a9...440 46
Arkana Skrevet 6. januar 2022 #5 Skrevet 6. januar 2022 Majkin skrev (Akkurat nå): Han kan ikke steke noe selv, han nekter og skaper seg om han må lage egen mat. Jeg har ikke tid eller energi om morgenen til å ta slike kamper Forutsatt at han er en normal 10-åring og ikke har utfordringer å ta hensyn til er jeg tilbøyelig til å da si at han får klare seg selv. Han kan ikke både kreve spesialmat til frokost og samtidig ikke være villig til å bidra selv på noe vis. Er det noe annet han ville være villig til å spise? Smoothie går jo raskt å lage. Kan dere ha grove pizzasnurrer i fryseren som tas ut for tining om kvelden eller tines i mikro? Hva med ostesmørbrød i toast- eller vaffeljern? 24
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #6 Skrevet 6. januar 2022 Min 11-åring har ikke spist frokost på et par år nå. Men jeg er ikke frokostmenneske selv, er alltid uggen om morgenen, og blir sulten først i 10-tida. Så jeg presser ikke på. Men stikker til henne et eple i hånda på vei til slike, eller noe sånt. Anonymkode: d6b18...321 16
Nelja Skrevet 6. januar 2022 #7 Skrevet 6. januar 2022 Hva spiser han på skolen da? Enig i at det er viktig å komme glad og uthvilt på skolen, men han får jo ikke akkurat riktig energi av kanelboller og nudler heller. Så lenge han ikke er alvorlig undervektig ville jeg valgt denne kampen. Han må lære seg å like annet enn drittmat. Kanskje dere kan sette dere ned sammen en ettermiddag og se på alternativer? Hva med å lage opp omelett og ha i kjøleskapet, en salat, grøt etc. jeg hadde vært på tilbudssiden, men ikke latt en 10-åring bestemme kostholdet sitt selv. 10
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #8 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men stikker til henne et eple i hånda på vei til slike, eller noe sånt. Anonymkode: d6b18...321 på vei til skolen, skulle det stå Anonymkode: d6b18...321
Mhmjadda Skrevet 6. januar 2022 #9 Skrevet 6. januar 2022 Jeg hater også frokost. Spiser heller noen timer etter at jeg har stått opp. Ville heller fått ham til å lage seg en ekstra matpakke han kan spise tidlig på dagen. 8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #10 Skrevet 6. januar 2022 Just now, Arkana said: Forutsatt at han er en normal 10-åring og ikke har utfordringer å ta hensyn til er jeg tilbøyelig til å da si at han får klare seg selv. Han kan ikke både kreve spesialmat til frokost og samtidig ikke være villig til å bidra selv på noe vis. Er det noe annet han ville være villig til å spise? Smoothie går jo raskt å lage. Kan dere ha grove pizzasnurrer i fryseren som tas ut for tining om kvelden eller tines i mikro? Hva med ostesmørbrød i toast- eller vaffeljern? Ser jeg burde hatt et mer utdypende hovedinnlegg her, gutten min har desverre alltid vært vanskelig når det kommer til mat, han kan ikke spise mat som ikke er tilberedt strax før spising, da han tenker måten blir gammel, han spiser ikke mat som kommer borti noe annet, det har hendt han har kastet opp av en bit av et eple som var borti en annen frukt. Vi har hatt utallige kamper og jeg er nå maktesløs, han utagerer kraftig på skolen fordi han er sulten, og jeg er rådvill.. Med mat, spesielt frokost har det alltid vært vanskelig hos ham Anonymkode: 4a93f...41d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #11 Skrevet 6. januar 2022 5 minutter siden, Nelja said: Hva spiser han på skolen da? Enig i at det er viktig å komme glad og uthvilt på skolen, men han får jo ikke akkurat riktig energi av kanelboller og nudler heller. Så lenge han ikke er alvorlig undervektig ville jeg valgt denne kampen. Han må lære seg å like annet enn drittmat. Kanskje dere kan sette dere ned sammen en ettermiddag og se på alternativer? Hva med å lage opp omelett og ha i kjøleskapet, en salat, grøt etc. jeg hadde vært på tilbudssiden, men ikke latt en 10-åring bestemme kostholdet sitt selv. På skolen har han eget brød og pålegg, avogtil noe frukt fordi måten hans må være fersk og nysmurt om han skal spise, dette fungere fint, men hjemme spiser han ingen brødmat, overhodet. Jeg kan heller ikke lage mat i forveien, da dette ikke blir rørt av han Anonymkode: 4a93f...41d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #12 Skrevet 6. januar 2022 Høres ut som han må ut av et hakk. Kan dere snakke om dette på kvelden? At dere sammen bestemmer hva han skal spise? Han må også innse selv at frokost hjelper ham. Kanskje dere sammen kan lage horn med fyll/pizzaboller e.l. som dere kan ha liggende i fryseren? Så må kampene om å øve og smake på ting skje andre tider. Mine har pleid å være kresne fra ca 5-10/12 år, så det er håp om å få ham til å skjønne at det er praktisk å like flere ting, og at det er mulig å lære seg ved å øve. Og nå ser jeg at han ikke liker noe som ikke er ferskt. Her hadde jeg fått lyst til å bruke en helg til å ikke gi ham noe annet tilbud enn noe gammelt, men det beste han vet. Igjen er det nok et hakk for ham. Jeg vil tro han nå nærmer seg stor nok til å tenke litt over dette selv. Anonymkode: 088b7...01a 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 Populært innlegg #13 Skrevet 6. januar 2022 Ut fra de siste opplysningene dine, TS, trenger barnet ditt en utredning. Snakk med lege. Anonymkode: 02b76...697 56
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #14 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ser jeg burde hatt et mer utdypende hovedinnlegg her, gutten min har desverre alltid vært vanskelig når det kommer til mat, han kan ikke spise mat som ikke er tilberedt strax før spising, da han tenker måten blir gammel, han spiser ikke mat som kommer borti noe annet, det har hendt han har kastet opp av en bit av et eple som var borti en annen frukt. Vi har hatt utallige kamper og jeg er nå maktesløs, han utagerer kraftig på skolen fordi han er sulten, og jeg er rådvill.. Med mat, spesielt frokost har det alltid vært vanskelig hos ham Anonymkode: 4a93f...41d Når det er litt utfordringer tenker jeg kanskje at jeg ville stekt noen raske speilegg om morgen, om han spiser det. Finnes noe litt sunnere bacon, men vanlig bacon er ikke hverdagsmat hos oss hvertfall. Anonymkode: cc415...7f3
Majkin Skrevet 6. januar 2022 Forfatter #15 Skrevet 6. januar 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ut fra de siste opplysningene dine, TS, trenger barnet ditt en utredning. Snakk med lege. Anonymkode: 02b76...697 Vi har vært igjennom utredning hos bup for et år siden uten noe diagnose eller videre hjelp, jeg og skole prøver å få han inn igjen, men det er ikke så lett
Arkana Skrevet 6. januar 2022 #16 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ser jeg burde hatt et mer utdypende hovedinnlegg her, gutten min har desverre alltid vært vanskelig når det kommer til mat, han kan ikke spise mat som ikke er tilberedt strax før spising, da han tenker måten blir gammel, han spiser ikke mat som kommer borti noe annet, det har hendt han har kastet opp av en bit av et eple som var borti en annen frukt. Vi har hatt utallige kamper og jeg er nå maktesløs, han utagerer kraftig på skolen fordi han er sulten, og jeg er rådvill.. Med mat, spesielt frokost har det alltid vært vanskelig hos ham Anonymkode: 4a93f...41d Da synes jeg det setter situasjonen i et annet lys og når det ikke lenger er snakk om normal motvilje ville jeg prøvd å legge til rette for å ha tid til å lage ham den maten han spiser om morgenen. Jeg forstår veldig godt at dette er vanskelig, særlig når det også går utover skolen. 9
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #17 Skrevet 6. januar 2022 Nudler er ikke bra mat, hvitt mel, palmeolje og skyhøy glykemisk index. Samme med kanelboller, som også utløser samme insulinstigningen før det påfølgende blodsukkerfallet som nudler. Da er det bedre med en Omelett eller ikke noe før lunsj. Egg klarer han å steke selv, på tide å bli stor gutt. Anonymkode: 03860...60b 1
Majkin Skrevet 6. januar 2022 Forfatter #18 Skrevet 6. januar 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Høres ut som han må ut av et hakk. Kan dere snakke om dette på kvelden? At dere sammen bestemmer hva han skal spise? Han må også innse selv at frokost hjelper ham. Kanskje dere sammen kan lage horn med fyll/pizzaboller e.l. som dere kan ha liggende i fryseren? Så må kampene om å øve og smake på ting skje andre tider. Mine har pleid å være kresne fra ca 5-10/12 år, så det er håp om å få ham til å skjønne at det er praktisk å like flere ting, og at det er mulig å lære seg ved å øve. Og nå ser jeg at han ikke liker noe som ikke er ferskt. Her hadde jeg fått lyst til å bruke en helg til å ikke gi ham noe annet tilbud enn noe gammelt, men det beste han vet. Igjen er det nok et hakk for ham. Jeg vil tro han nå nærmer seg stor nok til å tenke litt over dette selv. Anonymkode: 088b7...01a Vi har satt av uendelig mye tid til dette i ganske lang tid nå, vi har vært så kreativ vi klarer ang frokosten hans og har snakket med han om hans ønsker for frokosten utallige ganger uten å komme noe vei, om vi forsøker å få han til å smake på f. Eks eggerøre fra kjøleskapet begynner han å gråte og brekke seg, vi har prøvd hardt fra han var liten med dette og det går ikke
Majkin Skrevet 6. januar 2022 Forfatter #19 Skrevet 6. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nudler er ikke bra mat, hvitt mel, palmeolje og skyhøy glykemisk index. Samme med kanelboller, som også utløser samme insulinstigningen før det påfølgende blodsukkerfallet som nudler. Da er det bedre med en Omelett eller ikke noe før lunsj. Egg klarer han å steke selv, på tide å bli stor gutt. Anonymkode: 03860...60b Jeg er helt enig med at denne maten ikke er ideell, men tenker det er bedre enn ingenting, vi har forsøkt med alt annet vi kan komme på uten å komme noe vei, å få han til å steke egen mat kan vi også bare glemme 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #20 Skrevet 6. januar 2022 Min 10 åring spiser sjelden frokost. Dvs i helgene gjør han. Brødskiver er også "noe han sjelden liker". Men det er det han får med seg stort sett på skolen. Hender han drikker et glass O'boy før han går. Anonymkode: 7abca...234
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå