Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann. Jeg har aldri investert i aksjer. 

Og har fundert nok på det i noen år, men ikke turt, siden jeg ikke har funnet noe godt lesestoff, iht å forstå systemet. Jeg har av og til lekt meg i tankene om å kjøpe noe og fulgt med noen firmaer jeg fiktivt har investert i. Og hadde jeg gjort det på ordentlig, så ville det jo ha blitt litt. 

Men jeg feiger ut. Jeg aner ikke hva og hvor jeg skal begynne. Hvordan kjøper man? Via banken eller via firmaer og evnt hvilken. Finnes det noen steder å kjøpe via, der man lærer litt? 

Tror jeg har forstått det slik at de stedene via du kjøper skal ha noen %av fortjenesten. Pluss skatt på utbytte. Kan noen forklare meg litt her? 

Jeg har sett at man kan få utbytte uten å selge. Hvordan finner man ut av hvilke aksjer som har det. Og kan man der få også en regning? Eller bare taper man det man har lagt inn om kursen går ned. Og evnt når er pengene tapt? 

Også lurer jeg på hvor mye startet du med, første gang? Da jeg tenkte å prøve litt i det små, til jeg forstår litt mer. Og evnt investere litt mer senere. 

Tar gjerne imot gode nybegynner tips her til å komme igang. 

Ja regner med å må legge i endel om det skal vokse nok. Men tenker jeg kan gjøre det på sikt, når jeg skjønner nok til å ikke tape absolutt alt. 

Hva betyr feks høyrisiko aksjer? Jeg mener hva ligger i begrepet i praksis. 

Setter stor pris på all hjelp til en helt nybegynner. 

Anonymkode: 7da05...995

Skrevet

Hei! 

pkt 1: Nordnet er uavhengig online netthandelsplattform som jeg anbefaler. Hvis ikke har alle banker sine så kontakt din bank så kan du ha via banken din også. 

pkt 2: skjønner ikke helt hva du mener her. Alle plsttformer eller mellomledd eller aksjemeglere krever kurtasje. Enten i kr eller i prosent. Nordnet «mini» er 29kr pr transasksjon. Dette betyr at du må ofte kjøpe for en litt større sum slik at dette ikke påvirker snittprisen på aksjene du kjøper. Kjøpsavgift og salgsavgift på fond er også ikke uvanlig, men det varierer voldsomt. Sjekk det ut før du putter penger i fondet. Nordnet sine indeksfond (verden, sverige, norge, danmark og finland) har ikke noe kjøp eller salsavgift. 

Så blander du inn skatt på utbytte her. Har du en ASK konto er det ikke skatt på utbytte hvis aksjene er under fritaksmodellen. Da utløses kun skatt når man tar penger ut fra ASK-kontoen. Mao, hvis du har en utbytte portefølje på sin ASk konto så utsetter du skatten helt til du tar det ut fra din ASK. Det betyr st du kan reinvestere utbytte i 10-20-30år uten at det utløser en betalbar skatt. 

pkt 3: utbytte. Ikke alle betaler utbytte. I Nordnet kan man se enkelt utbytte historikk. Men utbytte historikk er ingen garanti for fremtidig utbytte, men noen er så store og solide at dette kan man forvente, men heller litt usikkerhet på hvor stort utbytte blir. F.eks Yara eller Telenor. Noen betaler utbytte pr mnd f.eks 2020Bulkers. Noen betaler kvartalsvis f.eks Golden Ocean. Noen kan betale halvårig f.eks Kitron eller flere banker siste året. Mens noen holder seg til årlig f.eks Yara. 

og nei du kan ikke få noe regning, men du kan oppleve at selskapet gpr tom for penger og da får ofte alle aksjonærer ett tilbud om å kjøpe flere aksjer i selskapet. Her kan man alltids takke nei, men da blir man utvannet. Altså eierandelen i selskapet blir mindre når andre tegner seg for flere aksjer. 

pkt 4. høy-risiko aksjer er aksjer i selskaper  som er 1: uten inntekter 2: mye gjeld 3: operer i utfordrende bransjer som er veldig sykliske med stor fare for prisen på varen faller under kostnaden pga overtilbud f.eks seismikk eller mange shipping segmenter. 

Jeg vil anbefale deg å heller spare i fond. Men hvis du absolutt skal kjøpe noen aksjer så anbefaler jeg å kjøpe aksjer i maks 5 ulike selskaper. Samtidig også hold deg til store solide utbytte selskaper. Bruk tid på å analyse dem i forkant og vurdere dem i forkant. Også ha dobbelt opp med penger pr aksje der du bruker resten jevnt over det kommende året for å «treffe» bedre. Så sparer du jevnt og trutt i disse aksjene fra år 2 av. 

Feil som gjør at folk taper på aksjer: 

- kjøper på for høy kurs og blir redd og selger ved første store fall 

- kjøper vekst aksjer der selskapet ikke tjener penger eller mye gjeld eller sykliske bransjer

- kjøper og selger for ofte

- selger for fort (tar gevinst for tidlig)

- sitter for lenge med en dårlig aksje (tar tapet når aksjen er helt utbombet). 

- kjøper girete produkter eller opsjoner (ikke noe med aksjer å gjøre «nesten» men nevner det fordi mange lar seg lokke)

Selvom man skaffe ser erfaring så er det vanskelig å tjene store penger på aksjer. Den beste strategien er å være som skilpadden og ikke haren. Gå for den sikre veien, invester jevnt og trutt, hold stødig kurs. 

Husk at 7,5% i året i 10år blir 100% avkastning. 

• Liker 2
Skrevet

Når er pengene tapt er kun når selskapet er konkurs. Men før en evt konkurs kan du  risikere at utvanning gjør at 99% av pengene er tapt og at sannsynligheten for tjene de tilbake er veldig lav. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Og har fundert nok på det i noen år, men ikke turt, siden jeg ikke har funnet noe godt lesestoff, iht å forstå systemet. Jeg har av og til lekt meg i tankene om å kjøpe noe og fulgt med noen firmaer jeg fiktivt har investert i. Og hadde jeg gjort det på ordentlig, så ville det jo ha blitt litt. 

Men jeg feiger ut. Jeg aner ikke hva og hvor jeg skal begynne. Hvordan kjøper man? Via banken eller via firmaer og evnt hvilken. Finnes det noen steder å kjøpe via, der man lærer litt? 

Tror jeg har forstått det slik at de stedene via du kjøper skal ha noen %av fortjenesten. Pluss skatt på utbytte. Kan noen forklare meg litt her? 

Jeg har sett at man kan få utbytte uten å selge. Hvordan finner man ut av hvilke aksjer som har det. Og kan man der få også en regning? Eller bare taper man det man har lagt inn om kursen går ned. Og evnt når er pengene tapt? 

Også lurer jeg på hvor mye startet du med, første gang? Da jeg tenkte å prøve litt i det små, til jeg forstår litt mer. Og evnt investere litt mer senere. 

Ja regner med å må legge i endel om det skal vokse nok. Men tenker jeg kan gjøre det på sikt, når jeg skjønner nok til å ikke tape absolutt alt. 

Start på etoro. Det har du en fiktiv konto i tillegg til den virkelige så du kan prøve deg frem og lære funksjoner og teste handler osv. I tillegg har de omtrent en sosiale medier bit hvor man kan stille spørsmål og få svar fra andre. Ikke alle er like erfarne så man må kunne evne å sortere litt på svarene, men det er veldig kjekt å kunne få hjelp til det tekniske og ifht forståelse når man er ny. De har også "kopi trading" der man kan velge å kopiere andre tradere, og se både egen og andre sin statistikk (kan ha skjult profil om man vil).

Det kan man kjøpe de fleste aksjer helt ned i $50 minste investering (tror det er $200 minimum første innskudd på kontoen når den opprettes og deretter minstesum på $50. Uttak tilbake til bankkonto koster $5 og de tar ingen kommisjon. Man betaler "spread" når man åpner en posisjon og thats it så lenge man trader aksjer og ikke bruker gearing(på noen råvarer etc kan det være litt mer komplisert ifht gebyrer eller tilbakebetaling, iallefall om man tråder kontrakter og ikke fysisk produkt. 

En veldig grei plass å starte, ganske greit utvalg fra flere forskjellige børser osv. Jeg bruker etoro og nordnet, men foretrekker etoro og bruker bare nordnet om det er noen aksjer jeg vil investere i som finnes der og ikke på etoro. 

• Liker 1
Skrevet

Ganske sikker på at aksjer som betaler utbytte ikke plutselig tar seg betalt i motsatt fall, nei. Annet enn at aksjeholder jo får tapt verdi på aksjen om det går dårlig for selskapet. Google divident så finner du nok svar

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sats alle penga dine på MPC container ships. Gått opp eventyrlige 300% det siste året. Den skal opp ytterligere. Minst 100% til i år. Fortsatt store problemer med verdensleveranser. Så her er det mer å hente. I nov/des selger du deg ut og tar gevinsten. 👍

Anonymkode: 3d7bb...dcd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
DaddyDom skrev (1 time siden):

Hei! 

pkt 1: Nordnet er uavhengig online netthandelsplattform som jeg anbefaler. Hvis ikke har alle banker sine så kontakt din bank så kan du ha via banken din også. 

pkt 2: skjønner ikke helt hva du mener her. Alle plsttformer eller mellomledd eller aksjemeglere krever kurtasje. Enten i kr eller i prosent. Nordnet «mini» er 29kr pr transasksjon. Dette betyr at du må ofte kjøpe for en litt større sum slik at dette ikke påvirker snittprisen på aksjene du kjøper. Kjøpsavgift og salgsavgift på fond er også ikke uvanlig, men det varierer voldsomt. Sjekk det ut før du putter penger i fondet. Nordnet sine indeksfond (verden, sverige, norge, danmark og finland) har ikke noe kjøp eller salsavgift. 

Så blander du inn skatt på utbytte her. Har du en ASK konto er det ikke skatt på utbytte hvis aksjene er under fritaksmodellen. Da utløses kun skatt når man tar penger ut fra ASK-kontoen. Mao, hvis du har en utbytte portefølje på sin ASk konto så utsetter du skatten helt til du tar det ut fra din ASK. Det betyr st du kan reinvestere utbytte i 10-20-30år uten at det utløser en betalbar skatt. 

pkt 3: utbytte. Ikke alle betaler utbytte. I Nordnet kan man se enkelt utbytte historikk. Men utbytte historikk er ingen garanti for fremtidig utbytte, men noen er så store og solide at dette kan man forvente, men heller litt usikkerhet på hvor stort utbytte blir. F.eks Yara eller Telenor. Noen betaler utbytte pr mnd f.eks 2020Bulkers. Noen betaler kvartalsvis f.eks Golden Ocean. Noen kan betale halvårig f.eks Kitron eller flere banker siste året. Mens noen holder seg til årlig f.eks Yara. 

og nei du kan ikke få noe regning, men du kan oppleve at selskapet gpr tom for penger og da får ofte alle aksjonærer ett tilbud om å kjøpe flere aksjer i selskapet. Her kan man alltids takke nei, men da blir man utvannet. Altså eierandelen i selskapet blir mindre når andre tegner seg for flere aksjer. 

pkt 4. høy-risiko aksjer er aksjer i selskaper  som er 1: uten inntekter 2: mye gjeld 3: operer i utfordrende bransjer som er veldig sykliske med stor fare for prisen på varen faller under kostnaden pga overtilbud f.eks seismikk eller mange shipping segmenter. 

Jeg vil anbefale deg å heller spare i fond. Men hvis du absolutt skal kjøpe noen aksjer så anbefaler jeg å kjøpe aksjer i maks 5 ulike selskaper. Samtidig også hold deg til store solide utbytte selskaper. Bruk tid på å analyse dem i forkant og vurdere dem i forkant. Også ha dobbelt opp med penger pr aksje der du bruker resten jevnt over det kommende året for å «treffe» bedre. Så sparer du jevnt og trutt i disse aksjene fra år 2 av. 

- kjøper vekst aksjer der selskapet ikke tjener penger eller mye gjeld eller sykliske bransjer

- kjøper girete produkter eller opsjoner (ikke noe med aksjer å gjøre «nesten» men nevner det fordi mange lar seg lokke)

Selvom man skaffe ser erfaring så er det vanskelig å tjene store penger på aksjer. Den beste strategien er å være som skilpadden og ikke haren. Gå for den sikre veien, invester jevnt og trutt, hold stødig kurs. 

Tusen takk for godt svar. Jeg kommer nok til å prøve meg innen to tre mnd. Har et selskap jeg har fulgt med lenge ca 10 år. Jobbet i selskapet tidligere. Og er ganske bunnsolid og gammelt. Så tenker at alt i starten går dit eller en mindre sum med en gang. Siste året er det steget med 76% på det meste. Så akkurat nå er det litt høyt iht å kjøpe.. En de har jo noen dumper, så vurderer å satse litt i en dump.  Funderer også litt på å prøve fond. Men det er vel litt mer langsiktig. Så ikke sikkert jeg begynner der. Eneste pensjons fond jeg skal bytte. Har to nå. Og ser den ene gir mye mer enn den andre 

AnonymBruker
Skrevet
DaddyDom skrev (1 time siden):

Hei! 

Kan jeg spørre hva P/E forhold betyr. Prøvde å spørre far min. Men han er litt håpløs iht å forklare ting. 

Screenshot_20220106_093826.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Nordnet, les Nordnetbloggen, og følg andres erfaringer på Shareville, lytt på pengepodden. Alle er Nordnet sine.

Ved investering er diversifisering det viktigste og tenk langsiktig. Sitt stille i båten. 

Anonymkode: 3225d...962

• Liker 1
Skrevet

Med mindre du vil lese børsmeldinger hver dag bør du egentlig holde deg unna enkeltaksjer, i realiteten bør du bruke tid hver eneste handelsdag for at det skal gi noen mening å holde enkeltaksjer. Om du ikke vil det så bør du absolutt holde deg til fond. Du kan investere i for eksempel sektorbaserte etf'er om det er sektorer du har spesiell tro på.

Ser noen anbefaler utbytte aksjer, men det er generelt en dårlig idé med mindre du faktisk trenger utbyttet, utbytte selskaper har dokumentert dårligere avkastning enn selskaper som vokser og investerer i egen vekst. Klassiske utbytte aksjer er typiske hverdagsselskap som har liten vekst, det er langt mer avkastning i for eksempel FAANG selskapene eller tilsvarende. Utbytteinvestering gir egentlig bare mening om du skal pensjonere deg og trenger stabil inntekt, utbytte aksjer er generelt lav volatilitet, et unntak her er shipping, men der kan til gjengjeld utbyttene være strålende.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan jeg spørre hva P/E forhold betyr. Prøvde å spørre far min. Men han er litt håpløs iht å forklare ting. 

Screenshot_20220106_093826.jpg

Price/earning. Altså markedsverdi (antall aksjer * aksjekurs) delt på resultat etter skatt. Evt bruke pr aksje resultat.

P/S = price/sales

Skrevet
KapteinJ skrev (5 minutter siden):

Med mindre du vil lese børsmeldinger hver dag bør du egentlig holde deg unna enkeltaksjer, i realiteten bør du bruke tid hver eneste handelsdag for at det skal gi noen mening å holde enkeltaksjer. Om du ikke vil det så bør du absolutt holde deg til fond. Du kan investere i for eksempel sektorbaserte etf'er om det er sektorer du har spesiell tro på.

Ser noen anbefaler utbytte aksjer, men det er generelt en dårlig idé med mindre du faktisk trenger utbyttet, utbytte selskaper har dokumentert dårligere avkastning enn selskaper som vokser og investerer i egen vekst. Klassiske utbytte aksjer er typiske hverdagsselskap som har liten vekst, det er langt mer avkastning i for eksempel FAANG selskapene eller tilsvarende. Utbytteinvestering gir egentlig bare mening om du skal pensjonere deg og trenger stabil inntekt, utbytte aksjer er generelt lav volatilitet, et unntak her er shipping, men der kan til gjengjeld utbyttene være strålende.

Begynner vi å snakke om så kompliserte ting så kan vi trekke inn mange mange flere faktorer som gir merverdi over tid. 

Jeg anbefalte store solide utbytte aksjer pga lav nedsiderisiko. 

Faang kan tenkes å ha lav risiko, men Netflix mener jeg fremdeles kan gå på tryne og altfor høyt priset sett opp mot markedet og peers. Mens apple og amazon viser mer gjennomgående styrke i sine markeder med en mer solid merkevare som har gitt meravkastning over tid. 

Så hvis du vil komme inn på det så er det kontanstrømmen og avkastning på eiendelene man må se på. Men da er det irrelevant om det betales ut som utbytte for å spytte dette inn igjen kontra at selskapet selv investerer pengene så lenge selskapet forsetter å investere og hente ut avkastning på disse investeringene. Regneteknisk kan den øvelsen se helt lik ut. Ergo det er ikke utbytte som isolert faktor som er avgjørende for meravkastning. Men avkastningen på investeringene og kapitalkostnaden internt kontra din avkastning eksternt på de samme pengene. 

Generelt sett vil jeg ikke anbefale enkeltaksjer til noen som ikke har en utdannelsen innenfor regnskap og finans. Jeg anbefaler fond. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
DaddyDom skrev (17 minutter siden):

Begynner vi å snakke om så kompliserte ting så kan vi trekke inn mange mange flere faktorer som gir merverdi over tid. 

Faang kan tenkes å ha lav risiko, men Netflix mener jeg fremdeles kan gå på tryne og altfor høyt priset sett opp mot markedet og peers. Mens apple og amazon viser mer gjennomgående styrke i sine markeder med en mer solid merkevare som har gitt meravkastning over tid. 

Så hvis du vil komme inn på det så er det kontanstrømmen og avkastning på eiendelene man må se på. Men da er det irrelevant om det betales ut som utbytte for å spytte dette inn igjen kontra at selskapet selv investerer pengene så lenge selskapet forsetter å investere og hente ut avkastning på disse investeringene. Regneteknisk kan den øvelsen se helt lik ut. Ergo det er ikke utbytte som isolert faktor som er avgjørende for meravkastning. Men avkastningen på investeringene og kapitalkostnaden internt kontra din avkastning eksternt på de samme pengene. 

Generelt sett vil jeg ikke anbefale enkeltaksjer til noen som ikke har en utdannelsen innenfor regnskap og finans. Jeg anbefaler fond. 

Har lyst til å prøve meg på en enkeltstående. Å se. Kan ikke være større beløp en. Jeg syntes jeg kan tape i starten. Men tenker jeg har lyst til å prøve i det selskapet jeg har fulgt med en stund. 

Men evnt når bør jeg da selge? Bør jeg da selge meg ut høyt, vente til det er lavt igjen før jeg kjøper meg inn igjen? Tenkte evnt en kapital kan stå over tid, og en på kortere sikt.. Vet ikke om det lønner seg sånn? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har lyst til å prøve meg på en enkeltstående. Å se. Kan ikke være større beløp en. Jeg syntes jeg kan tape i starten. Men tenker jeg har lyst til å prøve i det selskapet jeg har fulgt med en stund. 

Men evnt når bør jeg da selge? Bør jeg da selge meg ut høyt, vente til det er lavt igjen før jeg kjøper meg inn igjen? Tenkte evnt en kapital kan stå over tid, og en på kortere sikt.. Vet ikke om det lønner seg sånn? 

Glemte å legge til at det er endel av selskapet som er sesongbasert og slik jeg har tolket det, er kursen lavere i lav sesong (vinter) og høyere i høysesong på sommer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kjøp billig, selg dyrt. Når er det? Etter analyse av marked, bransje og enkeltselskap også gjenta denne hele tiden til man mener at prisen er over det man burde forvente. Da selger man. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Glemte å legge til at det er endel av selskapet som er sesongbasert og slik jeg har tolket det, er kursen lavere i lav sesong (vinter) og høyere i høysesong på sommer. 

Har ikke hørt at noen aksjer som er så sesongbasert basert på faktisk sesong. Men shippingaksjer følger årligere sykluser som man kaller sesonger og 5-10 års sykluser. 

Men å kjøpe og selge med kortsiktig strategier er ikke å anbefale. 

Har du jobbet i ett selskap i 10år så kan dette være en god idé som din ene enkelt investering. Men man må selv gjøre vurderinger på om selskapet er rimelig eller fornuftig priset. Derav kjøpe jevnt og trutt slik at man treffer bedre i markedet hvis man bommet litt på prisen.  

Spare jevnt i fond er smartere. 

innlegget som kom fra noen ang utbytteakskjer er forsåvist rett. Jeg anbefalte store trauste utbytte selskap fordi de er mindre risikable. F.eks Yara. De har beta nærme null, som som betyr  at den beveger seg saktere enn markedet statistisk sett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hopper inn her siden jeg har noen hundre tusen i fond, og lurer veldig på om jeg bør selge når jeg ser det går i pluss, la gevinsten stå og kjøpe når et av mine tre fond synker igjen. Vet jeg går glipp av renters rente(?), men det er demotiverende å ikke «se» gevinsten. Hvordan er det når man selger; blir det utfra kursen den dagen eller😬kan man risikere at det blir kursen 5 dager frem i tid🤨

Sorry for dumme spørsmål🥴

Anonymkode: e68ad...cd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Daddy’en har skrevet mye fornuftig.

Det aller viktigste jeg har lært meg med aksjer er, som du sier at du har gjort, å velge selskaper jeg tror på. I denne sammenhengen  er det viktigste å ikke lure seg selv: vær kritisk, se på selskapets historikk og fremtidsutsikter, les gjerne litt om hva andre mener om aksjen (for å se om du har glemt å tenke på noe) og sett et realistisk avkastningsmål i forhold til risikoen.

• Liker 1
Skrevet
DaddyDom skrev (11 timer siden):

Det er ikke «irrelevant» i den forstand at det som får et selskap til å betale utbytter normalt er fravær av investeringsmuligheter som gir meravkastning mot å returnere kapital til aksjonærer. Sammenlign f.eks dividend aristocrats med accumulation av utbytte mot Nasdaq’en også ser man fort hvor dårlig utbytteaksjer gjør det.

Også bare fordi det er gøy å nevne når du sier at man helst bør ha utdanning i finans og regnskap, verdens beste hedgefond med god margin ansetter aldri noen med bare økonomibakgrunn, de ansetter fysikere, matematikere, datavitere og ingeniører. Dette er da selvsagt Renessaince Technologies Medallion fond grunnlagt av matematiker Jim Simons som har gitt avkastning omtrent dobbelt av det Warren Buffet har hatt siden 1985.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg hadde lest litt litteratur om aksjer før jeg begynte. F.eks. Aksjer og Aksjehandel av Stig Mikaelsen og Warren Buffet accounting Book.

Spesielt førstnevnte bok følte jeg at ga meg masse lærdom (lærdom jeg ellers hadde brukt lang tid på å lære meg ved å prøve og feile - når jeg begynte å kjøpe aksjer. Du er soleklart tjent med å opparbeide deg litt kunnskap på egenhånd. Så kan nivået på "pensum" oppjusteres etterhvert som du lærer/får økt interesse.

Ellers er vel noen tommelfingerregler: 

Aldri legg alle eggene i en kurv.

Aldri kjøp en aksje utelukkende fordi en/flere personer sier "den skal garantert doble seg/ den skal opp 30 % blabla".

Aldri kjøp for mer enn du har råd til å tape.

Verden er full av fattigfolk som aldri tok gevinst - Sissener

Aldri kjøp en aksje uten å - i det minste overfladisk -  sjekke selskapets regnskap / les selskapsanalysen folk du stoler på har utført. Det er en mengde fallgruver man da kan styre unna - alt fra utvannende emisjoner til virkelige krakk. Der syns jeg Warren boken gir en god innføring. Når analysen er i boks og du har bestemt deg å  gå for selskapet så bruker du teknisk analyse ( lærer du i Mikaelsen boken, eventuelt en drøss av gratis youtube videoer) til å kjøpe aksjen på et gunstig tidspunkt.

Jeg føler iallfall at man må finne "sin egen greie". Noen handler kun på teknisk analyse - det er fair nok, andre handler kun på fundamental analyse - det er fair nok, men pilkast metoden og "jeg har hørt den der er bra" rekker aldri lenger enn flaksen din rekker. F.eks. En del  tidligere"hotte" aksjer på Oslo børs, f.eks. Kahoot og Pexip - relativt typisk småsparer aksjer som hauses opp i skyene - har vel gått fra å koste godt over 100 lappen til nå 30-40 kr på 4-5 måneder. Der er det mange som var i himmelen over hvor "lett" det var å tjene på aksjer, som nå har brent seg.

Ellers er det kjekt å følge litt med - lese finansavisen på nett, og også med tiden opparbeide deg litt kunnskap når det gjelder sektorer og trender i markedet fra vekst til verdiaksjer osvosv. Mikaelsen boka berører mange nyttige temaer.

Shareville og finansavisen har forum til alle selskaper hvor brukere kan disktuere aksjene, men der må du iallfall ikke la deg lure av alle "ekspertene". Dagens næringsliv - investor dn - kan du følge alle aksjer i samtid for 20 kr eller hva det er. Der kommer også børsmeldinger osv. Eventuelt søke selskapene opp på euronext for kurs, børsmeldinger og annen info.

Tradingview er super for teknisk analyse - studer aksjediagrammene selv basert på det du har lært.

Endret av Jr.Garcon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...