Gå til innhold

Hvilke norske navn er veldig oppbrukte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ofte er det navn vi føler vi har hørt hundre ganger før og som vi føler mange heter. Men hvilke navn er egentlig det? Og er dette navn som ofte blir sett på som kjedelige og til å med fæle av den grunn?

Anonymkode: b4b14...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Topp 10-navn vil jo alltid føles oppbrukt da veldig mange heter det. Men det er jo ulike topp 10-navn for ulike generasjoner. Når jeg vokste opp på 80-tallet så het f eks "alle" jentene Anne og Lene, mens i dag så heter "alle" guttene Noah, Theo og Filip.

Anonymkode: 8f4c6...e09

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er hvert fall kjedelig å ha et navn som "alle" andre har. Vi er 4 på jobben med mitt fornavn f eks 😑 Jeg unngikk topp 10-listen med mine egne barn forå si det sånn..

Anonymkode: 8f4c6...e09

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Møter påfallende mange som heter Marianne, Mariann og Lisbeth

Anonymkode: ffca2...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle navn som blir veldig populære, vil etter noen tiår føles veldig oppbrukte. Når den store hopen av folk som heter Emma, Maja, Ella, Nora, Jakob, Noah, Lucas osv når 50-årsalderen vil helt andre navn ligge på navnetoppen. Og da vil f.eks Emma og Jakob bli den tidens Hege, Lene, Monica, Cathrine, Frode, Espen osv.

Hvis man er opptatt av å unngå denne situasjonen for egne barn, bør man velge navn som ikke ligger på navnetoppen når de kommer til verden. 

Anonymkode: 2d538...e6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Stian, Christian, Henrik og Jonas

Anne, Line, Kristin og Hanne 

Anonymkode: 92206...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man er opptatt av å unngå denne situasjonen for egne barn, bør man velge navn som ikke ligger på navnetoppen når de kommer til verden. 

Anonymkode: 2d538...e6e

Mange som tenker sånn, og slik blir en ny navnetopp til. Det vil jo alltid være en topp 10-liste uansett. 

Anonymkode: c17f4...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir like forundret hver gang jeg ser at noen fremdeles gidder å kalle babyene sine for Emma og Emil. Etter å ha figurert på topplistene i så mange år er de navnene totalt utslitte etter min mening. 

Anonymkode: ddcbb...17b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil man være sikker på at barnet har et navn ingen andre bruker så velger man et navn som var populær i egen generasjon. Jeg nærmer meg 50 og det er særdeles få som kalles sitt nyfødte barn Geir eller Terje, Rita eller Anita. Og så unngår man beste- eller oldeforeldres generasjonens navn, det blir ofte oppkalling.

Anonymkode: 6e685...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nora, Ingrid, Emma, Sofie, Matheo, Maximilian, Emil, Noah, Alexander

Anonymkode: 90632...2e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil man være sikker på at barnet har et navn ingen andre bruker så velger man et navn som var populær i egen generasjon. Jeg nærmer meg 50 og det er særdeles få som kalles sitt nyfødte barn Geir eller Terje, Rita eller Anita. Og så unngår man beste- eller oldeforeldres generasjonens navn, det blir ofte oppkalling.

Anonymkode: 6e685...c81

Eller Heidi, Cecilie eller Wenche f.eks. :fnise:

Jeg heter Wenche og det er vel ingen som kaller jentene sine det lengre. Har til gode å høre navnet mitt på noen yngre enn meg (jeg er 50 nå, det var bare mødre og tanter som het det da jeg var barn + et par andre som var et par-tre år eldre enn meg)

Anonymkode: d21e1...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ida, Jeanette, Julie, Martin, Karoline, Pernille, Markus, Adrian, Kristina, Marie, Kristoffer... Ikke alle er norske, men husker disse var så flittig brukt på barn som var født begynnelsen av 90 tallet at det ofte var Ida D. Ida C. og Ida A. osv. i klassene...

Anonymkode: 76b4f...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 17.18):

Stian, Christian, Henrik og Jonas

Anne, Line, Kristin og Hanne 

Anonymkode: 92206...96c

Er Jonas så vanlig navn i norge da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...