Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg skaffe meg en jobb som 14åring? Og hvor?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan du, men det er veldig strengt hvor mange timer du kan jobbe, hvor fysisk jobben kan være, den skal ikke gå utover skole etc.

Du kan høre med en kiosk kanskje? Eller en klesbutikk?

Anonymkode: d55c4...8ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er om det faktisk er praktisk mulig å finne arbeid som så ung. 

Har for eksempel en dagligvarebutikk femti eller hundre jobb-søkere bre til EN stilling (og flere av disse søkerne er mye eldre med relevant arbeidserfaring) så kan det bli veldig vanskelig for en 14-åring. 

Anonymkode: 82c04...9ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et tips som fungerte for meg da jeg var 13 og ønsket jobb (12 år siden): jeg gikk til bedriften jeg ønsket å jobbe i, spurte om jeg kunne få noen dager «praksis» for å prøve meg i arbeidslivet (altså jobbe to-tre dager gratis). 
Arbeidsgiveren der så på det som veldig positivt og jeg fikk jobb der etterpå. Jobbet annenhver helg og en kveld i uken. Dette var på en café.

Anonymkode: 32c93...4d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Et tips som fungerte for meg da jeg var 13 og ønsket jobb (12 år siden): jeg gikk til bedriften jeg ønsket å jobbe i, spurte om jeg kunne få noen dager «praksis» for å prøve meg i arbeidslivet (altså jobbe to-tre dager gratis). 
Arbeidsgiveren der så på det som veldig positivt og jeg fikk jobb der etterpå. Jobbet annenhver helg og en kveld i uken. Dette var på en café.

Anonymkode: 32c93...4d0

Neineineinei

INGEN skal jobbe gratis og særlig ikke barn!! Det er ikke lov en gang

Anonymkode: d55c4...8ab

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det skal være mulig, men det kan være vanskelig å finne noen som har en jobb der det ikke er 18 års grense. 
(Steder som selger ting med 18års grense kan ikke ha noen under 18 til å selge disse tingene.) 

Tenk på hva du kunne tenkt deg, og gå til de stedene og spør sjefen der. 

Du kan risikere "Nei, vi trenger ikke noen" eller "Nei, vi ønsker ikke ha noen under 18 ansatt fordi..." 

Men kanskje du finner noe. 

Noen steder er det lettere å få sommerjobb eller feriejobb, som for mange fører til fast jobb etterpå. 

Anonymkode: 7b38d...94a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...