Gå til innhold

Morsmelkerstatning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann... jeg lurer på... Det står på pakningene til NAN at man skal gjøre det i denne rekkefølgen: koke vann - avkjøle til 40 grader - helle vann i flasken - ta pulveret i.

Mens jeg har gjort det sånn: koke vann - ta pulveret i flasken - helle i vann - avkjøle til 40 grader.

Gjør det noe at jeg ikke har avkjølt vannet først?? At jeg gjør det etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at det bør gjøres i den rekkefølgen det står. Enkelte stoffer tåler ikke så høye temperaturer som 100 grader. Så du risikerer vel at melken blir mindre næringsrik. Mener ikke energiinnhold, men tenker på vitaminer osv.

Skrevet

Kokende vann dreper alle nærings stoffene. Derfor må vannet avkjøles før pulveret puttes i. På den måten du har gjort, har du servert babyen din melk helt uten næring....

Skrevet
På den måten du har gjort, har du servert babyen din melk helt uten næring....

Nå overdriver du, Jens!

Melka blir ikke helt uten næring, selv om en bruker kokende vann. Men melka vil kunne miste noen av de fine stoffene, ja.

Jeg synes også det er viktig å ta vann i flaska før pulveret, for vann-mengden skal jo være ganske nøyaktig. (pulvermengden også, forøvrig)

Som i vårt tilfelle nå; 180ml vann + 6 skjeer MME-pulver blir ca 195-200ml drikkeklar MME.

Hadde vi hatt pulveret i først, og så tilsatt slik at væskemengden ble 180ml så hadde jo ikke blandingsforholdet blitt riktig.

Det synes jeg er ganske viktig...

Men når det gjelder dette med kokt vann igjen.

Jo, jeg har laget med ganske varmt vann noen ganger (men ikke helt kokende, tror jeg)

Vanligvis så tar jeg litt kokende vann, og tilsetter litt kaldt vann, slik at temperaturen blir passe. Kaldt vann tar jeg fra springen (og det fikk vi høre fra helsesøster var greit fra ca 3 mnd gammel). Om en ikke vil ta fra springen, så kan en jo koke opp litt, som en avkjøler på flaske og setter i kjøleskapet. Da blir det jo lett å få riktig temperatur.

Skrevet

Jeg har tatt pulver i kokende vann hele tiden. har ikke ventet til det har kjølt seg. Begynte først med å la det bli lunkent, men fikk beskjed av en venninne at det ikke var nødvendig. siden har ikke jeg gjort det.

Skrevet

Jeg lærte dette av jordmødrene på ullevåll rett etter jeg hadde født, da jeg allerede der begynnte å gi gutten min morsmelk erstatning.

Skrevet

Det er jo en grunn til at det står som det gjør på pakken. Tror ikke melken blir helt uten næring, men det er nok mye bedre for babyen om du blander ut i 40 grader varmt vann.

Skrevet
Kokende vann dreper alle nærings stoffene. Derfor må vannet avkjøles før pulveret puttes i. På den måten du har gjort, har du servert babyen din melk helt uten næring....

Stemmer ikke. :)

Collett ("kok opp vann og avkjøl et par minutter" - dvs. høy temperatur på vannet ihht. bruksanvisningen) skal tilberedes på den måten, og det er ingen mystiske forskjeller på Collett og Nan.

Det eneste man risikerer er at man lettere får klumper hvis man + risikoen for at barnet skoldes øker hvis man ikke sjekker temperaturen før servering.

Skrevet

Hvis det absolutt ikke er noe næring i melka når man gjølr det på den måten jeg har gjort så er det jo rart at gutten har lagt på seg over en kilo den siste måneden? ;)

Men.. Jeg har begynt å gjøre det på "den riktige" måten nå.. :)

Gjest førstegang
Skrevet

Vi glemte å kjøle av vannet til 40 grader. Det leste vi på pakningen etterhvert. Så da har jeg nok gitt min lille melk uten næring hvis det jeg leser er riktig. Men siden jeg ikke var noen melkeku, så ble det NAN fra første stund her, og gutten min la på seg så det holdt... helsesøster ba meg om å bremse litt så han ikke ble "tykk". Lett å si når han gaper og skriker etter maten.

Vi har vært veldig nøye på mengde vann og mengde pulver... og erfarte vel etterhvert at det var lettere å blande vann og pulver når vannet var lunket istedenfor kokevarmt, så nå avkjøler vi vannet...

Skrevet

Vi koker opp vann, heller på flaske m litt kalt vann fra springen, og blander så i Nan pulveret. Funker bra her, og sønnen vår har lagt godt på seg hele veien.

Men han liker ikke lunken melk, den må helst være helt avkjølt før han drikker, protesterer fryktelig vist den er litt for lunken for han :)

Skrevet

Er det lurt å bruke vann direkte fra springen da? Trodde man burde koke alt vannet til ungen ble ganske stor.

Skrevet
Er det lurt å bruke vann direkte fra springen da? Trodde man burde koke alt vannet til ungen ble ganske stor.

Fra 3 mnd kunne vi bruke springvann fikk jeg høre av helsesøster

Gjest marthepia
Skrevet

Jeg bruker også nan til babyen min.

Jeg koker opp vann som jeg har på flaske, som har jeg til hele dagen+

Når jeg skal ordne mat til babyen varmer jeg opp vannet, har det i flaska og kjenner på temperaturen, og tar oppi pulveret.

Enkelt! :)

Skrevet
Vi koker opp vann, heller på flaske m litt kalt vann fra springen, og blander så i Nan pulveret. Funker bra her, og sønnen vår har lagt godt på seg hele veien.

Men han liker ikke lunken melk, den må helst være helt avkjølt før han drikker, protesterer fryktelig vist den er litt for lunken for han :)

Glemte å si at jeg ammet han til han var 5 mnd. han er nå 8, derfor kan vi ha i kaldt vann uten at det er nå fare. :)

Skrevet

Jeg fikk høre at norsk vann er så bra at vi kunne gi det helt fra starten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...