Gå til innhold

Rottweiler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurdere å skaffe meg en. Vet at det er et stort ansvar å anskaffe seg en hund og krever mye av tiden til til trening, mosjon av hunden. Jeg har hatt grand danois ( største hunderasen)  og schæfer så har hundeerfsring. 

Vil bare vite spesifikk om denne rasen da denne er helt ny for meg, men virker som en spennende rase! 

hvordan er de? krever de mye? trening?, lydighet? vaktinstingt? aggresjon? personlighet? sykdommer? O.l  

Anonymkode: 23c7f...a63

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt raseklubben og be om å få delta på noen aktiviteter de har. Det gjorde jeg med rasen jeg endte opp med. Nyttig erfaring og observasjon av ulike individer. Da blir du tatt mer seriøst, og kanskje også prioritert på valpelistene:)

Anonymkode: 8bbb2...b9e

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Tja, en annen ting å ha i bakhodet er å tenke på hva andre kommer til å tenke om deg med en sånn type hund.

De fleste jeg vet om som har denne hunderasen er i belastede miljøer. Og det er ikke for å vise en positiv utstråling til omverden for å si det sånn.

Endret av Kenguruen
  • Liker 3
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

De er aggressive.  Kjenner flere ( meg inkludert) som nesten har/eller blitt angrepet uten foranledning og uten provokasjon av rottweiler.  Med mindre du har MYE tid til disiplin og avvenning av aggressive tendenser, ville jeg heller valgt en mindre krevende og utfordrende rase

Anonymkode: 6d554...981

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 1.59):

Jeg vurdere å skaffe meg en. Vet at det er et stort ansvar å anskaffe seg en hund og krever mye av tiden til til trening, mosjon av hunden. Jeg har hatt grand danois ( største hunderasen)  og schæfer så har hundeerfsring. 

Vil bare vite spesifikk om denne rasen da denne er helt ny for meg, men virker som en spennende rase! 

hvordan er de? krever de mye? trening?, lydighet? vaktinstingt? aggresjon? personlighet? sykdommer? O.l  

Naboen har to rottweilere. De er ganske lydige, går fritt hele dagen og kommer overens med alle, både dyr og mennesker. Denne personen hadde aldri hatt hund før, men hun fikk det ganske bra til. Hunden er hennes store stolthet, kan masse triks, kjempelojal, ganske stødig og er smålig redd kattene mine😅 den har noe vaktinstikt. Gir fra seg et boff eller to når det ringer på. Men er aldri aggressiv 

Anonymkode: a32b9...9ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Naboen nedi veien her har rottis, vakker hund, men den har dager hvor den ikke er god i hodet, den låser blikkontakt med både folk og dyr og blir truende. Naboen er en stor sterk kar med god kontroll og takk gud for det, en gang rykka hunden så hardt i min retning at fyren mista litt fotfeste. Andre dager er den helt normal og blid, han sier han kjenner andre med rottweiler og de opplever litt samme problem så trening og kurs står høyt på lista. Jeg synes den er flott men dritskummel

Anonymkode: 50550...858

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1/6/2022 den 1.59):

Hadde i så fall vurdert ei tispe og ikke hannhund hvis du skal ha Rotweiler. De er ikke like aggressive.

Anonymkode: 226ec...16d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en familie som hadde to rottweilere og de var jo bare noen kosehunder, fantes ikke aggressive og dette var en familie som ikke var helt riktig skrudd sammen for å si det mildt. Der var det kokain i alle himmelretninger, slåsskamper, horer, unger og barnevern og fullstendig kaos, fester med fullt av folk flere ganger i uken og det var møkkete og rotete der og jeg skjønner ikke hvordan de hundene ble så fine, så jeg tror det at rottweilere er farlige og aggressive er en myte. 

Anonymkode: 4f319...f4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er aggressive.  Kjenner flere ( meg inkludert) som nesten har/eller blitt angrepet uten foranledning og uten provokasjon av rottweiler.  Med mindre du har MYE tid til disiplin og avvenning av aggressive tendenser, ville jeg heller valgt en mindre krevende og utfordrende rase

Anonymkode: 6d554...981

Alle hunder kan bli aggressive med feil behandlig av eier. Det handler nok mer om at veldig mamge kriminelle slemme folk velger akkurat den rasen fordi den har det ryktet som den har og har de nermest som en trussel. Derfor er det kanskje et litt større antall aggressive rottweilere enn andre type hunder. 

Anonymkode: 4f319...f4e

• Nyttig 2
Skrevet

Ei venninne av meg og mannen hennes hadde to Rottweilere, en hann og ei tispe. Hannen var ikke glad i andre hanner, men elsket folk, barn og tisper. Tispa var en lykkepille, og elsket absolutt alt og alle. De var kjempe fine hunder. 

Men kjenner også noen som er litt lunefulle, og skikkelig Narvesta typer. 

Skal man ha Rottweiler eller lignende type hunder, så skal man vite hva man går til, følge godt opp med trening, og være nøye med valg av oppdretter. Rottweilere skal også ha mental testing før de parres. 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt 3 rottweilere, og må si at det er den rasen som ligger mitt hjerte nærmest.
Fantastiske hunder.

De er meget aktive som valper- i hvertfall har mine vært det. Veldig lette å trene og lærevillige. Mine har vært brukt som familiehund/ turkompis. De krever en del mosjon og ikke minst hjernetrim.
Om du ønsker å bruke hunden- så er nok det enda bedre, de er jo en brukshund, men føler de er litt som poteten- kan brukes til alt, bare fantasien som setter grenser.

Et lite barn i en stor kropp. Tror ikke de helt skjønner sin egen størrelse. Mine har fint bare satt seg på fanget 😂

Rottweilere skal ikke være aggresive- da er det noe galt, enten ved oppdrett eller ved dressur (altså eier). 
De vokter, og du vil aldri føle deg så trygg noen gang som med en rottweiler hjemme/ på tur ;) 
De er oppmerksomme på verden rundt, de leser mennesker veldig godt. God sosialisering er viktig, dvs mye miljøtrening. 

Har opplevd at folk som er redde og som har et veldig unnvikende kroppsspråk er de hundene mine har vært mest oppmerksom på og mest mistenksomme mot.

Film/media slår veldig opp rottweiler som en fæl hund, på alle måter. Dette gjør at folk rundt har et veldig misforstått inntrykk.
Du vil møte mange fordommer- og kanskje få slengt ting etter deg fra uvitende folk. (Kanskje du har hatt samme erfaring med schæfer)

Skal innrømme at jeg er mer skeptisk til schæfer enn rottweiler. Synes schæfere er vanskelige å lese og litt mer lunefulle enn rottweiler, men igjen-  kommer nok an på linjer og dressur der også. Møtte nylig en schæfer som var helt nydelig, så har nok mye med eiere å gjøre.

Er sterke og kraftfulle hunder, men igjen så har du hatt GD, så da vet du litt om styrke også.

Bare spørom du lurer på noe så skal jeg svare etter beste evne. 

http://rottweiler.no er et godt sted å begynne. 
Er mye dårlig avl ute og går så undersøk nøye og ta gjerne kontakt med flere oppdrettere. Ikke alle står oppført på nettsiden heller.

Viktig!
Helsestatus er viktig- så sjekk godt opp dette!

Anonymkode: 6ae81...eed

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...