Gå til innhold

Hjelp- føler meg unormal når det gjelder mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det andre som er helt enkle i matveien? Som med alt annet har det sikkert med interesser å gjøre. Jeg bruker selv aldri parmesan, kesam, honning, fryste bær (en sjelden gang til smoothie), rosiner, melk i særlig grad, tyttebær, cottage cheese osv. Spiser heller ikke kjøtt. Det går i grøt, egg, salat, grønnsaker, frukt og fisk. I tillegg til en håndfull med pålegg. Det er nesten flaut, men jeg liker ingen drikker, vann alltid. Får jeg servert mat forsyner jeg meg av høflighet så klart.

Er det andre som ikke bryr seg så mye om mat? 

Anonymkode: 463f6...dee

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
On 1/6/2022 at 1:15 AM, AnonymBruker said:

Er det andre som er helt enkle i matveien? Som med alt annet har det sikkert med interesser å gjøre. Jeg bruker selv aldri parmesan, kesam, honning, fryste bær (en sjelden gang til smoothie), rosiner, melk i særlig grad, tyttebær, cottage cheese osv. Spiser heller ikke kjøtt. Det går i grøt, egg, salat, grønnsaker, frukt og fisk. I tillegg til en håndfull med pålegg. Det er nesten flaut, men jeg liker ingen drikker, vann alltid. Får jeg servert mat forsyner jeg meg av høflighet så klart.

For meg er det helt utenkelig å leve sånn 😅 I hodet mitt surrer det alltid tanker om mat! Skulle ønske jeg var som deg. 

Anonymkode: cf5fd...3dd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Et så begrenset kosthold er dumpegrunn. Er du voksen?

Anonymkode: 75098...f04

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Virker som du går litt glipp av noe ?  Eller tenker du kanskje ikke over det :)  Helt greit at du ikke spiser kjøtt, men tar du noe tilskudd siden du ikke spiser det? 

selv er jeg en som koser meg med mat og liker å lage til og forberede. 

Anonymkode: fa0f3...85f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 1.15):

grøt, egg, salat, grønnsaker, frukt og fisk.

dette er jo et vanlig kosthold.  Grønnsaker,frukt og fisk har jo uendelige variasjonsmuligheter.  Jeg spiser heller ikke tyttebær, honning eller kjøtt og frokosten min er yoghurt og firkorngryn hver dag, helg eller jul spiller ingen rolle. Kan ikke si mitt kosthold er spesielt kjedelig, untatt frokosten. Jeg elsker mat og er ganske flink til å lage mat og koser meg med det.  Det handler mer om interesse enn at det du i utgangspunktetr spiser er kjedelig. 

Anonymkode: 60b87...17f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva legger du i enkel? Hvis du ikke bryr deg, hvorfor skriver du «hjelp»? Hva er problemet? Det p bare like vann er litt unormalt, men selvfølgelig enkelt (alltid tilgjengelig og gratis). Ellers virker du da ikke unormal? 

Anonymkode: 52a9f...8e5

AnonymBruker
Skrevet

De som ikke bryr seg så mye om mat henger kanskje ikke på mat og drikke-forumet :)

Jeg bryr meg om mat, men helst sjokolade og usunne ting. 

Av skikkelig mat er jeg også "enkel" og unormal/barnslig i matveien. Jeg spiser ikke kjøtt eller fisk, delvis fordi det er uappetittelig. Jeg liker norvegia og jarlsberg, andre oster har for mye smak. Jeg liker ikke sauser eller dressinger, rømme, majones o.l. Eneste krydder jeg liker er salt og pepper. Er ikke glad i frukt, men spiser det likevel. Egg er litt i grenseland, det må være helt kokt/stekt, ingenting flytende. 

Jeg klarer ikke å spise kjøtt/fisk og sliter med enkelte melkeprodukter, ellers spiser jeg det "ikke liker" hvis jeg må. Jeg bare synes ikke det er noe godt, har ikke lyst på det og gidder ikke lage det selv. 

Jeg drikker vann, lettmelk og kaffe. Jeg drikker brus, men jeg venter til det ikke er så mye kullsyre igjen. Øl og vin drikker jeg hvis jeg må, men jeg vil heller ha vann. 

Jeg liker brød (gjerne grovt og med masse frø), linser/bønner, pasta, ris og korn. Jeg er veldig glad i grønnsaker.

Jeg synes jeg spiser variert nok og er fornøyd med det selv. Men sosialt synes jeg det er flaut, da alle rundt meg er veldig opptatt av mat og å prøve nye ting. 

Anonymkode: 425d2...26f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 18.37):

De som ikke bryr seg så mye om mat henger kanskje ikke på mat og drikke-forumet :)

Av skikkelig mat er jeg også "enkel" og unormal/barnslig i matveien. Jeg spiser ikke kjøtt eller fisk, delvis fordi det er uappetittelig. Jeg liker norvegia og jarlsberg, andre oster har for mye smak. Jeg liker ikke sauser eller dressinger, rømme, majones o.l. Eneste krydder jeg liker er salt og pepper. Er ikke glad i frukt, men spiser det likevel. Egg er litt i grenseland, det må være helt kokt/stekt, ingenting flytende. 

Jeg klarer ikke å spise kjøtt/fisk og sliter med enkelte melkeprodukter, ellers spiser jeg det "ikke liker" hvis jeg må. Jeg bare synes ikke det er noe godt, har ikke lyst på det og gidder ikke lage det selv. 

Jeg drikker vann, lettmelk og kaffe. Jeg drikker brus, men jeg venter til det ikke er så mye kullsyre igjen. Øl og vin drikker jeg hvis jeg må, men jeg vil heller ha vann. 

Jeg liker brød (gjerne grovt og med masse frø), linser/bønner, pasta, ris og korn. Jeg er veldig glad i grønnsaker.

Jeg synes jeg spiser variert nok og er fornøyd med det selv. Men sosialt synes jeg det er flaut, da alle rundt meg er veldig opptatt av mat og å prøve nye ting. 

Hva spiser du ca ila én dag? Hørtes ut som så få valg😂 (ikke stygt ment, oppriktig nysgjerrig hoho)

Anonymkode: 60f73...1da

Skrevet

Hvis man ikke spiser variert (altså at man bare har et par type grønnsaker man spiser for eksempel) så er problemet at man ikke får i seg alle næringsstoffene som er gunstig for kroppen. Du skriver også at du bare spiser fisk og ikke kjøtt, og det er ikke lurt å spise mye fet fisk fordi den inneholder miljøgifter. Etter den nye forskningen kom bør man nok ikke spise mer enn 200 gram (altså ca 1 porsjon) fet fisk i uka. 

https://forskning.no/fisk-forurensning-havforskningsinstituttet/kostrad-om-fet-fisk-bor-vurderes-pa-nytt-ifolge-forskere/1809800

Anonymkode: 74539...5af

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 18.37):

Hvis du vil få lyst på matvarer du nå ikke liker sånn at kroppen din får i seg mer sunt og variert kost, bør du introdusere flere matvarer i kosten. 

For eksempel rømme. Hvis du vil begynne å like rømme så bør du spise litt rømme til middagen hver dag i 15 dager. For grunnen til at du ikke liker det er fordi du ikke er vant, så når du venner deg til det vil du like det. 

Jeg har prøvd dette selv. Det var en matvare som jeg tidligere brakk meg av å spise. Så jeg spiste bare pittelitt til å begynne med og så økte jeg mengden etterhvert som jeg ikke brekte meg osv, og så etter 15 dager likte jeg det. Nå spiser jeg det jeg brakk meg av før som snacks. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva spiser du ca ila én dag? Hørtes ut som så få valg😂 (ikke stygt ment, oppriktig nysgjerrig hoho)

Anonymkode: 60f73...1da

Spiser brødskiver med ost til frokost og lunsj hver dag. 

Til middag spiser jeg f.eks. grønnsakssuppe, gryteretter av linser/bønner, lasagne uten kjøtt og den hvite sausen, pizza, "taco" av linser/kikerter, stekt ris, havregrøt, stekte kikerter/bønner med salat, forskjellige varianter av pasta med grønsaker og/eller bønner, potetstappe/stekte poteter med sopp og grønsaker, vegetarburgere osv. 

Jeg glemte at i tillegg til salt og pepper så liker jeg grønnsaksbuljong, pommes frittes krydder og noen av sånne fajitas/enchiladas/burrito-poseblandinger i små mengder, så jeg krydrer med det. Jeg elsker også alt av poteter. 

Jeg synes det er variert nok, det er når andre kommer og skal blande seg i det jeg (ikke) spiser det blir pinlig :P

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For eksempel rømme. Hvis du vil begynne å like rømme så bør du spise litt rømme til middagen hver dag i 15 dager. For grunnen til at du ikke liker det er fordi du ikke er vant, så når du venner deg til det vil du like det. 

Takk for tips :). Men jeg klarer å spise rømme hvis jeg må, jeg bare "liker ikke". Jeg synes det er mye bedre uten, så jeg skjønner ikke vitsen. Det er unødvendige kalorier og penger jeg kunne brukt på sjokolade. Samme med alle andre dressinger og sauser (for ikke å snakke om grusomme majones, som alle skal ødelegge salater med :P)  

For min del er det motsatt, tror jeg. Jeg oppdaget at jeg liker taco, så jeg spiste taco til middag i to uker i strekk. Nå klarer jeg ikke "tacosmak" lenger. 

Men jeg tror jeg kan lære å like sennep og hvitløk, så det prøver jeg å putte inn i små mengder av og til. 

(Jeg er ikke TS, altså. Vet ikke om hun har det på samme måte som meg, mener ikke å stjele tråden hennes, klarer bare ikke å la være å svare når jeg blir sitert.) 

Skrevet

Du har jo et sunt kosthold da! Hva har du på grøten? Hvilke grønnsaker har du i salaten? Hvilket tilbehør har du til fisk?

Tenker det har mye å si. For meg kunne det f.eks vært utenkelig å blitt sammen med en som liker svært få ting. F.eks kun salat av grønn salat agurk og mais. Eller kun spiser brokkoli og ikke andre grønnsaker. Eller kun laks med poteter og agurksalat, men aldri smaker på annen type fisk. 

Tenker egentlig at om man liker få ting så er det fordi man ikke prøver å utvide horisonten mtp mat. Det er jo slik at man gjerne må smake på noe noen ganger før smaksløkene tilpasser seg. Jeg forstår at noen kanskje ikke er så opptatt av "fancy" mat, men det er vel normalt å f.eks spise opp pastaen du får på italiensk restaurant, hvor de har drysset over parmesan?

Anonymkode: 8923f...44f

Skrevet

Som du sier, så har det nok mye med interesser å gjøre. Samboer og jeg er ganske ulike der - jeg er nærmest altetende og - drikkende og synes det er spennende å prøve nye smaker og smakskombinasjoner, noe av det beste jeg vet er såkalte "smaksmenyer" på restaurant, der man får prøve munnfuller av flere ulike ting. Gjerne med passende vin til. For meg er dette en opplevelse, samboer kunne ikke vært mindre interessert. For han er mat noe man skal bli mett av, og han foretrekker tex-mex, pizza, pasta og curryretter. Spiser ikke fisk og drikker ikke vin. Dette er selvsagt ikke noe problem i hverdagen, men jeg skal ærlig innrømme at jeg av og til savner å dele en flaske vin på lørdagskvelden eller å ha en felles matopplevelse på en god restaurant. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Spiser brødskiver med ost til frokost og lunsj hver dag. 

Til middag spiser jeg f.eks. grønnsakssuppe, gryteretter av linser/bønner, lasagne uten kjøtt og den hvite sausen, pizza, "taco" av linser/kikerter, stekt ris, havregrøt, stekte kikerter/bønner med salat, forskjellige varianter av pasta med grønsaker og/eller bønner, potetstappe/stekte poteter med sopp og grønsaker, vegetarburgere osv. 

Jeg glemte at i tillegg til salt og pepper så liker jeg grønnsaksbuljong, pommes frittes krydder og noen av sånne fajitas/enchiladas/burrito-poseblandinger i små mengder, så jeg krydrer med det. Jeg elsker også alt av poteter. 

Jeg synes det er variert nok, det er når andre kommer og skal blande seg i det jeg (ikke) spiser det blir pinlig :P

Takk for tips :). Men jeg klarer å spise rømme hvis jeg må, jeg bare "liker ikke". Jeg synes det er mye bedre uten, så jeg skjønner ikke vitsen. Det er unødvendige kalorier og penger jeg kunne brukt på sjokolade. Samme med alle andre dressinger og sauser (for ikke å snakke om grusomme majones, som alle skal ødelegge salater med :P)  

For min del er det motsatt, tror jeg. Jeg oppdaget at jeg liker taco, så jeg spiste taco til middag i to uker i strekk. Nå klarer jeg ikke "tacosmak" lenger. 

Men jeg tror jeg kan lære å like sennep og hvitløk, så det prøver jeg å putte inn i små mengder av og til. 

(Jeg er ikke TS, altså. Vet ikke om hun har det på samme måte som meg, mener ikke å stjele tråden hennes, klarer bare ikke å la være å svare når jeg blir sitert.) 

Det er helt opp til deg om du vil fortsette å ha et begrenset kosthold og ikke skjønne poenget med noe annet. 

Det vil ikke hjelpe på samme måte å lære deg å like noe ved å putte inn små mengder av og til. Du må spise det hver dag i 15 dager. Men for all del gjør det på din måte som ikke funker om du vil det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...