AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #1 Del Skrevet 5. januar 2022 Barnet mitt bor hovedsakelig hos faren, og er hos meg i helgene. Det jeg lurer på er hva en kan forvente av en på 12 år. Sånn i forhold til andre 12 åringer jeg kjenner virker barnet egentlig satt langt tilbake i forhold til dem. Anonymkode: 8accd...079 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #2 Del Skrevet 5. januar 2022 Veldig mye. Så du må nesten være mer konkret for at det skal være mulig å svare deg uten å ta natta til hjelp. Anonymkode: 34146...86f 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #3 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet mitt bor hovedsakelig hos faren, og er hos meg i helgene. Det jeg lurer på er hva en kan forvente av en på 12 år. Sånn i forhold til andre 12 åringer jeg kjenner virker barnet egentlig satt langt tilbake i forhold til dem. Anonymkode: 8accd...079 Her tror jeg du bør presisere eller kommer med eksempler… jeg forventer at en 12-åring kan egentlig alt man har lært dem. Men at de ikke er modne nok til å styret huset alene enda, da de neppe takler uforutsette ting så godt enda. Samt at de selvsagt heller ikke kan å håndtere følelser like godt som oss enda. Men ellers så bør vel en på 12 klare det aller meste det hat fysikk og motorikk til å mestre… Anonymkode: 28b08...d52 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #4 Del Skrevet 5. januar 2022 Vokste opp på gård. Da jeg var 12 kunne jeg kjøre traktor og moped, bruke motorsag, reise alene 50 mil til besteforeldrene, lese et par romaner i uka, etc. Anonymkode: e8a30...d54 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #5 Del Skrevet 5. januar 2022 Men når man er 12 kan det fortsatt handler mer om vil enn om kan 😛 Og typisk nettopp å kreve mer service hjemme hos mor enn hos far? Så ikke sikkert evnene det står på, uansett hva det gjelder Anonymkode: 28b08...d52 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #6 Del Skrevet 5. januar 2022 Kan spille mot det vanskeligste nivået på Mario kart. Anonymkode: c4bde...4c2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #7 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vokste opp på gård. Da jeg var 12 kunne jeg kjøre traktor og moped, bruke motorsag, reise alene 50 mil til besteforeldrene, lese et par romaner i uka, etc. Anonymkode: e8a30...d54 Og så var det utrolig mange dødsulykker med barn og unge før også... Anonymkode: aeca4...77f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #8 Del Skrevet 5. januar 2022 Hva er det han ikke kan da? Anonymkode: aeca4...77f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 5. januar 2022 #9 Del Skrevet 5. januar 2022 Hva er det du reagerer på at barnet ikke kan? Så er det enklere å svare.... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #10 Del Skrevet 5. januar 2022 Min 13-åring kunne/gjorde ikke ifjor: kvidde seg for å betale i butikk, særlig med kort. Lage mat uten å gjøre feil (leste aldri hele oppskriften). Holde rommet ryddig, eller rydde det på oppfordring uten at det gikk tre uker først, ha kontroll på lekser, følge klokka/skjønne hvor lenge ett kvarter er vs tre kvarter i praksis , ta mobilen når vi ringer hver gang hun «glemte» når hun skulle hjem, henge opp jakka si, dusje i mindre enn 30 minutter, ….det er det jeg kom på nå. Nå har hun derimot gjort et kvantesprang i utvikling fysisk ig mentalt etter at hun begynte på ungdomsskolen. Hun gjør alt det og går til tannlegen alene, lager mat og passer lillesøster og gjør skolearbeid og legger klær i skittentøykurven, hjelper mer til hjemme og er egentlig en fryd å ha med å gjøre. Tenåringer har altfor dårlig rykte er min erfaring . 12-åringer derimot…. Anonymkode: d2e4d...7c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #11 Del Skrevet 6. januar 2022 Ulrikke skrev (1 time siden): Hva er det du reagerer på at barnet ikke kan? Så er det enklere å svare.... Barnet ser stort sett kun få serier som går på kanaler for små barn (samme som søskenbarna på 2 og 3). Interessene er egentlig ganske like søskenbarnas. Barnet har forsåvidt sagt det ikke får se engelske filmer hjemme pga det er ikke vits før de kan ordentlig engelsk. Det virker ikke som barnet har veldig mye kunnskap, flere har kommentert at barnet spør om ting det egentlig burde kunne. Det virker egentlig ikke som barnet kan noe om matlaging, prøver inkludere barnet i matlaging når det er hos meg. Tenker ikke avansert matlaging, men de fleste av vennene mine sine barn vet hvordan en lager en Toro kake feks. Anonymkode: 8accd...079 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #12 Del Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det virker egentlig ikke som barnet kan noe om matlaging, prøver inkludere barnet i matlaging når det er hos meg. Tenker ikke avansert matlaging, men de fleste av vennene mine sine barn vet hvordan en lager en Toro kake feks. Anonymkode: 8accd...079 Her kom ikke interessen for matlaging før sønnen var 14 og hadde mat og helse på skolen. Så det med matlaging kan gjerne være en sosial greie. Nå kan han lage følge oppskrifter, bruke kjøkkenmaskin osv når han må. Tror ikke du skal bry deg med hva han gjør andre steder, men bruk tid til å få opp allmennkunnskapen, språkkunnskaper og andre praktiske ting på en morsom måte i dine uker. Ungene her koser seg med quiz om alt mulig fordi det har vi gjort siden de var små, måtte kompensere for at de ikke vil lese bøker. Når det gjelder engelsk, kunnskapen kommer med interesse og med interesse klarer barn å se og forstå mye og teksting er bra å venne seg til. Mange har prate engelskdager hjemme fra barna er 10-12 år for å øve. Anonymkode: d2ff2...585 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 6. januar 2022 #13 Del Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barnet mitt bor hovedsakelig hos faren, og er hos meg i helgene. Det jeg lurer på er hva en kan forvente av en på 12 år. Sånn i forhold til andre 12 åringer jeg kjenner virker barnet egentlig satt langt tilbake i forhold til dem. Anonymkode: 8accd...079 Lillejenta mi kunne være alene hjemme i flere dager i strekk.. Ordnet selvsagt mat på egen hånd da ..sto opp selv og gikk på skolen ..gjorde skolearbeid uten at voksne behøvde mase...Hun kunne egentlig alt det en voksen kan minus å kjøre bil og rydde på rommet sitt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #14 Del Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet har forsåvidt sagt det ikke får se engelske filmer hjemme pga det er ikke vits før de kan ordentlig engelsk. Anonymkode: 8accd...079 Filmer er jo en utmerket måte å lære seg fremmedspråk på! Tror foreldrene har minst noe av skylden her. Anonymkode: 1ae87...294 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 6. januar 2022 #15 Del Skrevet 6. januar 2022 Altså. Du er moren til dette barnet, så du vet hva du har lært det opp gjennom årene. Det blir rart å spørre hva du kan forvente på den måten du gjør. Hvis du har lest engelsk med 12-åringen noen år, presentert filmer eller/og bøker pluss lagd mat sammen, så kunne du spurt hvorfor h*n ikke klarte å nyttiggjøre seg noe av det, om dette var vanlig ( hvilket det ikke er) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #16 Del Skrevet 6. januar 2022 Har ikke barn på den alderen selv, men tenker tilbake til da jeg var 12 år og da ikke i 7.klasse. Så husker jeg jo selv hvor "voksen" jeg følte meg. (Var sikkert ikke like moden selv som jeg husker) Men kom meg jo til og fra fotballtrening selv med sykkel, kunne lage meg mat selv, gjorde leksene mine selv, hadde kjæreste, kjørte båt osv osv. Anonymkode: c7d29...733 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #17 Del Skrevet 6. januar 2022 Men er det det at barnet ikke mestrer dagligdagse oppgaver? Og skyldes dette mangel på ferdigheter eller mangel på selvstendighet/selvtillit? Eller er det det at barnet fremstår som mindre kompetent enn jevnaldrende når det gjelder skolefaglige ting og modenhet? Min 12-åring er veldig uselvstendig og usikker i nye og utrygge situasjoner. Mye mer enn 10-åringen. Det handler om personlighet. Men han snakker flytende engelsk, og kan kode dataspill. Hos noen er det sikkert omvendt. Anonymkode: a2a6a...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
regnbuebarn Skrevet 6. januar 2022 #18 Del Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Her tror jeg du bør presisere eller kommer med eksempler… jeg forventer at en 12-åring kan egentlig alt man har lært dem. Men at de ikke er modne nok til å styret huset alene enda, da de neppe takler uforutsette ting så godt enda. Samt at de selvsagt heller ikke kan å håndtere følelser like godt som oss enda. Men ellers så bør vel en på 12 klare det aller meste det hat fysikk og motorikk til å mestre… Anonymkode: 28b08...d52 Det meste. De begynner å bli ganske selvstendige når de er 12. Min reiste alene med fly med mellomlanding og flybytte, uten hjelp i fra noen. Handle, bidra hjemme, være barnevakt, følge med på klokka. Vil si de skal klare det meste, men med trygge voksne som kan veilede de i rett og galt, som kan trygge de når ting føles vanskelig eller gi de en dytt ut av komforsonen når nye ting virker litt skummelt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. januar 2022 #19 Del Skrevet 6. januar 2022 Litt vanskelig å forstå hva du mener her - er det snakk om oppgaver hjemme (rydding, husarbeid), er det skole, er det sosialt etc.? Hvis det er det å hjelpe til hjemme det er snakk om, er jo unger ofte ganske late, så at barnet ikke rydder opp etter seg er nok ganske normalt - uten at det betyr at de ikke klarer det. Hvis du tror barnet ditt henger etter, må du jo diskutere det mer faren, eller barnets lærer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #20 Del Skrevet 6. januar 2022 Min på 12 kan: Handle på butikken selv. Reiser med buss alene, korte og lange strekninger. Kommer seg stort sett opp på morgenen og ordner seg selv, men må vekkes! Klarer seg alene i x timer egentlig. Ellers handler vel mye av tingene hun "ikke kan" om enten latskap eller usikkerhet. Kan være rydding, vasking, skifte på senga etc. Hun er uorganisert og må påminnes mye. Flink på skole da, og sosialt.. Anonymkode: c82c5...a84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå