AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #1 Skrevet 5. januar 2022 Jeg vet ikke helt hva det er, eller hvordan jeg skal beskrive problemet til venninnen min, for vi er tross alt bestevenner og har det kjempe fint og morsomt sammen når vi er ilag, men når det kommer til ting i hverdagen som at vi skriver til hverandre på snap og jeg viser henne for eksempel hva jeg lagde som middag, så kan jeg få en litt ekkel melding tilbake på at "æsj, spiser du det?".... eller andre tilfeller hvor jeg har delt noe personlig tilbake og ikke fått noe respons, og andre småting som gjør at jeg føler det er både vanskelig og vondt å dele ting, fordi jeg kan få slike negative svar. Senest i dag måtte jeg nesten "rettferdiggjøre" at jeg hadde sett en serie hun ikke likte i det hele tatt, den var så jævlig teit (hun spurte hva jeg så på). Det er ikke det at jeg ikke ønsker at hun skal være ærlig, for det er godt når venninner er og kan være ærlige med hverandre - men at det alltid blir en så negativ respons gjør at jeg ikke omtrent klarer lengre å dele noe så smått som hva jeg spiste til middag i dag😬 Kanskje jeg syns det gjør litt ekstra vondt siden jeg aldri svarer noen på den måten, og alltid er mer positiv og løfter opp de jeg har rundt meg. Men er dette noe jeg burde ta opp? Noen som har opplevd lignende? Anonymkode: fb19d...0c6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #2 Skrevet 5. januar 2022 Ta opp? At du er ekstra sensitiv og ikke vil høre hennes ærlige meninger? Hvorfor skal du lufte dine problemer med henne? Anonymkode: a0c51...519 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #3 Skrevet 5. januar 2022 Har en sånn venninne jeg også. Har vurdert å ta det opp med henne, men vet ikke hvordan. Hver gang jeg nevner en bok, musikk, serie, så har hun alltid noe negativt å si om det, og fremhever sine interesser, som om hun er mer sofisikert eller noe. Jeg liker henne ellers og vi har alltid mye å prate om og går godt overens. Men kvier meg av og til å nevne noe jeg liker. Anonymkode: 066af...47d 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #4 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ta opp? At du er ekstra sensitiv og ikke vil høre hennes ærlige meninger? Hvorfor skal du lufte dine problemer med henne? Anonymkode: a0c51...519 Jeg vil høre hennes ærlige meninger, det skriver jeg jo også, men ikke alltid negativ respons på uansett hva det er jeg foretar meg, liker å høre på, se på, spise osv Anonymkode: fb19d...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #5 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har en sånn venninne jeg også. Har vurdert å ta det opp med henne, men vet ikke hvordan. Hver gang jeg nevner en bok, musikk, serie, så har hun alltid noe negativt å si om det, og fremhever sine interesser, som om hun er mer sofisikert eller noe. Jeg liker henne ellers og vi har alltid mye å prate om og går godt overens. Men kvier meg av og til å nevne noe jeg liker. Anonymkode: 066af...47d Huff, da skjønner du godt hva jeg mener 😟 Det blir vanskelig å dele noe når man på forhånd vet at responsen blir så negativ. Er flere ganger jeg har tenkt for meg selv at "det her skulle jeg gjerne likt å delt, men jeg orker ikke pga hun vil svare masse negativt". For min del kunne jeg ikke funnet på å gjort det samme, hvis hun feks. sendte meg en snap av at hun spilte brettspill med noen også hadde jeg bare svart "herregud, liker du å spille det?" Da har jeg hatt litt lyst å svart tilbake "Ja, ellers hadde jeg ikke gjort det" 😅 Anonymkode: fb19d...0c6
Gjest Skogsalv Skrevet 5. januar 2022 #6 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke helt hva det er, eller hvordan jeg skal beskrive problemet til venninnen min, for vi er tross alt bestevenner og har det kjempe fint og morsomt sammen når vi er ilag, men når det kommer til ting i hverdagen som at vi skriver til hverandre på snap og jeg viser henne for eksempel hva jeg lagde som middag, så kan jeg få en litt ekkel melding tilbake på at "æsj, spiser du det?".... eller andre tilfeller hvor jeg har delt noe personlig tilbake og ikke fått noe respons, og andre småting som gjør at jeg føler det er både vanskelig og vondt å dele ting, fordi jeg kan få slike negative svar. Senest i dag måtte jeg nesten "rettferdiggjøre" at jeg hadde sett en serie hun ikke likte i det hele tatt, den var så jævlig teit (hun spurte hva jeg så på). Det er ikke det at jeg ikke ønsker at hun skal være ærlig, for det er godt når venninner er og kan være ærlige med hverandre - men at det alltid blir en så negativ respons gjør at jeg ikke omtrent klarer lengre å dele noe så smått som hva jeg spiste til middag i dag😬 Kanskje jeg syns det gjør litt ekstra vondt siden jeg aldri svarer noen på den måten, og alltid er mer positiv og løfter opp de jeg har rundt meg. Men er dette noe jeg burde ta opp? Noen som har opplevd lignende? Anonymkode: fb19d...0c6 Hun bedriver en form for nit-picking. Dvs ofte finner feil ved andres meninger,handlinger eller ting og MÅ påpeke det på en lite hyggelig måte. Av og til fordekt bak sarkasme,humor,- men også irritabel eller foraktelig tone. I lengden blir det veldig negativt og litt giftig. Man ser det av og til i parforhold også, når den ene begynner å forakte den andre og kanskje vil bryte ut eller påføre smerte. Nit- picking kan også brukes som hersketeknikk for å vise overlegenhet. Da er forholdet veldig giftig. Barn som stadig utsettes for dette( stadig kritikk og detaljstyring) gjennom oppveksten, får mindre tro på seg selv. Venninna di fortsetter med dette fordi du er empatisk og ikke setter grenser om at dette ikke er greit. Det er ikke nok å si du blir lei deg. Du må be henne kutte ut slik dårlig oppførsel om vennskapet skal være godt. Du sier selv dere har hatt mye moro sammen,men nå kvier du deg for å dele det som er deg. Da bør dere ta en prat.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #7 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ta opp? At du er ekstra sensitiv og ikke vil høre hennes ærlige meninger? Hvorfor skal du lufte dine problemer med henne? Anonymkode: a0c51...519 Ikke enig med deg her. Venninnen hennes er uforskammet faktisk og det er du også som kaller henne ekstra sensitiv. Anonymkode: e592c...4ec 6
BobbySocks Skrevet 6. januar 2022 #8 Skrevet 6. januar 2022 Kan du ikke bare ha en standardfrase på lur, noe ala «såpass ja, jeg digger det/den».
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #9 Skrevet 6. januar 2022 BobbySocks skrev (5 minutter siden): Kan du ikke bare ha en standardfrase på lur, noe ala «såpass ja, jeg digger det/den». Ja, eller : takk for hyggelig tilbake melding. Dårlig humør i dag eller? Tusen takk så hyggelig du er da osv osv.. Jeg hadde nok klikket på henne da men TS virker som et snillere menneske enn meg 🤣 Anonymkode: e592c...4ec
Loonsta Skrevet 6. januar 2022 #10 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): men når det kommer til ting i hverdagen som at vi skriver til hverandre på snap og jeg viser henne for eksempel hva jeg lagde som middag, så kan jeg få en litt ekkel melding tilbake på at "æsj, spiser du det?".... Anonymkode: fb19d...0c6 Altså, det der er så ufint! Å påpeke at det er "æsj" det andre er iferd med å putte i kjeften... 😡 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #11 Skrevet 7. januar 2022 Jeg var sånn selv da jeg var ung og kul. Det var ikke seriøst ment, jeg skjønte ikke hvor negativt det virka på de rundt meg. Jeg gjør det litt enda, men nå er jeg bevisst på det og klarer å beherske meg. Snakk med henne om det. Eller svar henne på samme måte, se om hun reagerer, og så forklar hvordan du opplever det. Anonymkode: 1e7ef...e1c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå