Gå til innhold

Arbeidsplassen min går konkurs og jeg er gravid!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger litt tips og råd, dette stresser med veldig og fører til en til usikkerhet i forhold til fremtiden til min familie.

Jeg jobber 50% og er gravid nå. I april skal arbeidsplassen min legges helt ned pga av utfordringer som kommer av korona situasjonen.  Jeg skal opprinnelig ut i mammaperm i juli, men hvis arbeidsplassen skal legges ned i april så tror jeg at jeg akkurat dekker kravet til hvem som kan få foreldrepenger, da jeg må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd. Det som bekymrer meg mest er hvordan jeg skal dekke mine utgifter i mai og juni mnd. Jeg har termin 21. juli hvor mange dager før starter foreldrepengene? Er det noen som kan gi meg noen gode råd. Setter pris på det!

Anonymkode: 22366...e76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Permisjonen din starter 3 uker før termin(kan starte tidligere også, men da får du kortere permisjon med barnet)

Du har vel rett på dagpenger? De teller med i opptjeningsgrunnlaget til foreldrepenger.

Anonymkode: 5bfe5...6b0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på dagpenger den dagen bedriften melder inn konkursen og du får din oppsigelse. Men da må du melde deg arbeidsledig på nav med en gang og søke dagpenger. 

Anonymkode: 8b488...921

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Eller så kan du bli sykmeldt før du fratrer dersom du har svangerskapsplager. 
Tenk på deg selv og barnet først her. 

Anonymkode: 3f8c1...bd3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Eller så kan du bli sykmeldt før du fratrer dersom du har svangerskapsplager. 
Tenk på deg selv og barnet først her. 

Anonymkode: 3f8c1...bd3

Hvordan blir man sykmeldt?

Anonymkode: fc86c...f25

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan blir man sykmeldt?

Man snakker med legen 

Anonymkode: 3cb7f...b48

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Man snakker med legen 

Og så må man jo være syk da... En ganske betydelig detalj. 🙄

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (1 minutt siden):

Åpenbart 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke usannsynlig at du får så store plager ifm svangerskapet at du ikke kan jobbe uansett de månedene. Hvis det stemmer (bekkenløsning, søvnløse netter osv), så bør du sykemelde deg. Da snakker du med legen din og forteller hvor vondt du har, at du ikke får sove og at du ikke klarer å jobbe. Så får du sykemelding. 

Anonymkode: ad719...84f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De fleste hadde i din situasjon gjort som anonym over. Mulig jeg hadde valgt den løsningen selv og. Til og med de rike statsrådene snylter og kaver til seg alt de kan få, så du som faktisk har svangerskapsplager kan nok gjøre det på denne måten.

De er ikke sikkert du har rett på dagpenger når du kun jobber 50%... Dagpenger er uansett en del mindre enn lønna, og kjipt om de da blir med i beregningsgrunnlaget for svangerskapspenger.

Anonymkode: d1b8b...26f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 14.50):

Det er ikke usannsynlig at du får så store plager ifm svangerskapet at du ikke kan jobbe uansett de månedene. Hvis det stemmer (bekkenløsning, søvnløse netter osv), så bør du sykemelde deg. Da snakker du med legen din og forteller hvor vondt du har, at du ikke får sove og at du ikke klarer å jobbe. Så får du sykemelding. 

Anonymkode: ad719...84f

Ok,hvis man sier det så får man sykemelding, hvor lenge da ca?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok,hvis man sier det så får man sykemelding, hvor lenge da ca?

Frem til du skal ut i permisjon. 

Anonymkode: 4ee5b...e0e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sykemelding synes jeg du bør gå for kun hvis du faktisk er for syk til å jobbe, ikke fordi du står uten jobb fra mai måned. Er du i stand til å jobbe, så søker du dagpenger frem til permisjonstart, dagpenger en inntekt som tas med i beregningen av foreldrepenger. 

Å sitte hos legen og lyve på seg diverse plager og sykdommer for å få en sykmelding, synes jeg man bør holde seg for god for.

Anonymkode: fe7ba...eff

• Liker 13
Gjest Smeltemann
Skrevet

En får dagpenger om en mister jobben eller blir permittert.  Å sykemelde seg p.g.a at man mister jobben blir helt feil,er man for syk til å jobbe blir det noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (På 6.1.2022 den 8.51):

Selvsagt, men det er jo mange, mange gravide. 

Anonymkode: 9c804...519

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt, men det er jo mange, mange gravide. 

Anonymkode: 9c804...519

Så da er det greit å lyve på seg en sykemelding

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ble du gravid før eller etter du fikk vite at arbeidsplassen går konkurs?

Anonymkode: a03fe...b93

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Frem til du skal ut i permisjon. 

Anonymkode: 4ee5b...e0e

Det stemmer ikke. Ofte skal man tilbake igjen for videre oppfølging og evt forlenging av sykemelding. Det er heldigvis heller ikke slik at alle fastleger gir sykemelding selv om noen ber om det. Man skal faktisk være plaget. Om man uansett ikke jobber mer enn 50 % så skal man ha rimelig store plager for å bli sykemeldt, med mindre man jobber i et fysisk tøft yrke som brannvesen, sykepleier, renhold osv hvor det er en reell fare for å fremprovosere prematur fødsel.

Anonymkode: f594e...75a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ble du gravid før eller etter du fikk vite at arbeidsplassen går konkurs?

Anonymkode: a03fe...b93

Er dette liksom relevant i det hele tatt for ts?

Anonymkode: 648c9...94e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2022 den 17.30):

Er dette liksom relevant i det hele tatt for ts?

Anonymkode: 648c9...94e

Typisk Kvinneguden å være interessert i mest mulig private detaljer fra andre sine liv. 

Selv om ting overhodet ikke har noen "relevans" for det tråden egentlig burde handle om... 

Anonymkode: ce398...e12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...