Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er en 20 år gammel jente som har en venninne på samme alder. Vi har vært venner i over 10 år. De siste 5-6 årene har hun vært veldig vanskelig å avtale ting med. Vi kan f.eks avtale å møtes et sted og så når jeg da møter opp er hun ikke der og jeg får heller ikke tak i henne før flere timer senere. Det skjer også når hun selv tar initiativ til å finne på noe, så er ikke bare jeg som spør liksom. Hun skal alltid komme med unnskyldninger om at hun må besøke f.eks bestefaren og da føler man ikke at man kan si så mye imot på en måte.

Er veldig forvirrende for når vi er sammen har vi det alltid gøy og det virker som at hun også har det. Har sagt ifra til henne mange ganger at det ikke er greit å holde på sånn men hun svarer bare kort og sier at hun skjønner det. Men er ofte jeg ikke vil si ifra for å ikke skape dårlig stemning, for om det ikke blir noe av den ene dagen sier hun gjerne «jeg kan i morgen da». Hun er sånn med andre også. Kan finne på og avtale noe med noen og så har hun vært med meg. Virker som at hun ikke tar avtaler seriøst. Hva skal jeg gjøre? Vi har ikke så mye kontakt nå lenger fordi jeg ikke gidder å spørre når det ikke blir noe av uansett. Kan hun forandre seg? Er det bare sånn hun er? Har unnskyldt oppførselen hennes med at hun er litt fjern og surrete men er jo ikke så ille for hun klarer alltid å møte opp på skolen og jobb.

Anonymkode: 50882...5e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg faktisk forsøkt å ikke møte opp til en avtale og så se om hun reagerer. Hvis hun ikke gjør det møtte hun heller ikke opp, hvis hun reagerer så kan du si at du ofte opplever slik fra henne. Hvis hun synes det er urimelig bør du vurdere å sette grenser i dette vennskapet eller evt bryte ut. 

Anonymkode: 80aba...a60

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er en 20 år gammel jente som har en venninne på samme alder. Vi har vært venner i over 10 år. De siste 5-6 årene har hun vært veldig vanskelig å avtale ting med. Vi kan f.eks avtale å møtes et sted og så når jeg da møter opp er hun ikke der og jeg får heller ikke tak i henne før flere timer senere. Det skjer også når hun selv tar initiativ til å finne på noe, så er ikke bare jeg som spør liksom. Hun skal alltid komme med unnskyldninger om at hun må besøke f.eks bestefaren og da føler man ikke at man kan si så mye imot på en måte.

Er veldig forvirrende for når vi er sammen har vi det alltid gøy og det virker som at hun også har det. Har sagt ifra til henne mange ganger at det ikke er greit å holde på sånn men hun svarer bare kort og sier at hun skjønner det. Men er ofte jeg ikke vil si ifra for å ikke skape dårlig stemning, for om det ikke blir noe av den ene dagen sier hun gjerne «jeg kan i morgen da». Hun er sånn med andre også. Kan finne på og avtale noe med noen og så har hun vært med meg. Virker som at hun ikke tar avtaler seriøst. Hva skal jeg gjøre? Vi har ikke så mye kontakt nå lenger fordi jeg ikke gidder å spørre når det ikke blir noe av uansett. Kan hun forandre seg? Er det bare sånn hun er? Har unnskyldt oppførselen hennes med at hun er litt fjern og surrete men er jo ikke så ille for hun klarer alltid å møte opp på skolen og jobb.

Har opplevd noe lignende. Men har funnet ut at vedkomne er manipulerende. Hun her kommer ikke til å forandre seg. Hun har utnyttet meg og mannen. Jeg har også gitt beskjed at jeg ønsker ikke å vær en som blir brukt når det passer henne. Som når hun skal på fest og at hun skal bruke oss til gratis overnatting,men ikke vær med oss. Men allikevel så gjør hun det. Ingen våger å gi henne beskjed siden då klikker hu. Hun kan gi beskjed,men liker ikke når andre gjør det. 

Anonymkode: 48641...9e1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Den siste beskjeden jeg ga hun var at jeg ikke gadd å bli behandlet dårlig lengre. Jeg spurte hu noen spm som hu syns var rare. Men då fikk jeg mye drit også blokkerte hu meg. Vet hvorfor hu er sur og blokkert meg. Det er fordi at jeg har satt en grense og dette liker hu ikke. Var først lei meg,men nå gir jeg faktisk faen siden hun har ikke behandlet meg fint. Kjenner at jeg ikke gidder å vær med sånne barnslige folk selv om hun mener at hun er voksen. 

Anonymkode: 48641...9e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare kuttet henne ut, hun kommer ikke til å forandre seg.

Anonymkode: 301e7...0c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her ville jeg faktisk forsøkt å ikke møte opp til en avtale og så se om hun reagerer. Hvis hun ikke gjør det møtte hun heller ikke opp, hvis hun reagerer så kan du si at du ofte opplever slik fra henne. Hvis hun synes det er urimelig bør du vurdere å sette grenser i dette vennskapet eller evt bryte ut. 

Anonymkode: 80aba...a60

Ja, det har jeg tenkt på og gjøre. Får se hva som skjer neste gang vi skal møtes. Prøver og sette grenser men samtidig skjønner hun ikke alvoret siden hun fortsetter

AnonymBruker
Skrevet

En av mine nærmeste venner er noenlunde slik. Nå har vi vært venner siden vi var 5 år gamle så jeg er vandt til det. Har blitt sidesatt for "kjæreste-tid" og "har så sykt mye å gjøre" i stadige bølger, det raknet selvfølgelig helt når hun fikk barn. Samtidig har vi det så hyggelig når vi er sammen. På hennes premisser og jeg må komme hjem til henne når det passer henne. Men jeg tar det egentlig bare for det det er. Vi treffes ikke så ofte lengre, men jeg synes det er helt greit å dra hjem til henne 3-4 ganger i året og så treffes man ellers når man treffes bare. Jeg har fått et langt mer avslappet syn på det. 

Hadde selvfølgelig irritert meg om hun ikke avlyste før jeg allerede hadde reist til et sted vi skal møtes, men det pleier heldigvis ikke å være et problem. Har blitt vandt med å ha andre planer i bakhånd om hun avlyser på forhånd. Noen mennesker er bare slik dessverre. 

Anonymkode: 04dca...b3a

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange rare svar..

Anonymkode: 301e7...0c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hun lager jo dårlig stemning med å aldri møte opp. Og du er redd for lage dårlig stemning med å si fra!? Unnskyld med hva faen?

Dette er ikke noe venn å samle på. Hadde aldri griddet å vært venn med noen som viste så lite interesse for meg, og som tydelig ikke respekterer meg nok til å svare. 

Nei, dette er ikke noe venninne, dette er dritt.

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Hva skal jeg gjøre? 

Innse at når hun har vært en "avtale-bryter" i seks år, så er det hva hun er. Hun er ikke en "avtale-holder" som har hatt en dårlig dag, hver dag, seks år i strek. 

Hun har tilsynelatende nok venner og bekjente til at hun kan velge og vrake mellom avtaler. Enten irriterer det dem ikke, ellers er de som deg som bare fortsetter å gjøre nye avtaler med henne, uansett hvor mange hun har brutt. 

Bruk tiden din på mer pålitelige folk. Hun må gjøre sine egne erfaringer. 

Anonymkode: 2eb0c...4e6

Skrevet

Har en sånn venninne jeg også. Skjer svært ofte når vi avtaler at vi skal møtes kl 18 f eks og hun dukker ikke opp før 1-2 timer senere. Det jeg har funnet ut er at hvis jeg selv kommer 1-2 timer etter vi har avtalt tidspunkt så kommer hun nesten nøyaktig samme tid som meg. Så hvis vi avtaler kl 17 så dukker ikke jeg opp før 18-19 og da kommer vi nesten nøyaktig til samme tidspunkt. Er ihvertfall bedre det enn at jeg kommer på tiden og må stå i flere timer å vente..

Skrevet

Det kan jo være at hun faktisk strever med å huske avtalene da. Har du spurt henne om det? Om hun vet hvorfor det blir sånn? Sett deg ned med henne å ta en skikkelig prat. Spør om hvordan hun har det og hvilke tanker hun har om dette? Si hvordan du opplever det, IKKE bruk ordvalg som alltid, aldri og du er. 

Forklar at det får konsekvenser for deg, og vis heller tegn til bekymring enn å dømme. 

AnonymBruker
Skrevet
Fjellulven skrev (12 timer siden):

Er ihvertfall bedre det enn at jeg kommer på tiden og må stå i flere timer å vente..

Jamen det må du jo ikke gjøre, tiden din er viktigere og det samme er du. Du kan gå etter 10 minutter med god samvittighet 

Anonymkode: 6edea...0c2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...