Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min baby på 4 mnd gråter så sinnsykt mye når hun skal sove. I dag var det 2 ganger hun skreik intenst og ustoppelig i 30 minutter. Hun tar ikke pupp, ikke smokk og ingenting ser ut til å trøste henne/få henne til å sove. Det eneste som stopper gråten er å "vekke" henne fra sove-forsøket. Dvs å ta henne i "oppreist" stilling, da våkner hun til og ser rundt seg og slutter å gråte. Men hun må jo sove.. 

Ville bare høre om det er normalt? Det er så intenst å stå i...

Anonymkode: aff47...267

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

I dag var det 2 ganger hun skreik intenst og ustoppelig i 30 minutter.  Det eneste som stopper gråten er å "vekke" henne fra sove-forsøket. Dvs å ta henne i "oppreist" stilling, da våkner hun til og ser rundt seg og slutter å gråte. Men hun må jo sove.. 

Ville bare høre om det er normalt? Det er så intenst å stå i...

Men... lar du henne skrike ustoppelig i 30 minutter før du tar henne opp i "oppreist stilling" og lar henne våkne til? I så fall må du jo ta henne opp mye tidligere, slik at det ikke varer så lenge...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har dere utelukket refluks? 

Anonymkode: d5c3d...375

AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (1 time siden):

Men... lar du henne skrike ustoppelig i 30 minutter før du tar henne opp i "oppreist stilling" og lar henne våkne til? I så fall må du jo ta henne opp mye tidligere, slik at det ikke varer så lenge...

Første gangen i dag prøvde jeg å tilby pupp, bysse, rugge i vogna osv. Målet var jo å få henne til å sove, så da ville jeg jo ikke at hun skulle våkne til (til slutt ga jeg opp, og hun fikk være våken i steden..). Jeg tror forresten hun fortsatte å skrike selv om jeg tok henne i slik oppreist stilling. Hun sluttet til slutt da vi ga opp og gikk ut i stua, der der var lyst og ting å se på.

2. Gangen tok jeg henne opp i slik stilling et par ganger, og hun våknet til og roet seg. Men hun måtte jo sove, og begynte å skrike igjen det sekundet jeg la henne i mer liggende stilling i armene mine. 

Hvis det er relevant, så er det gråt uten tårer. Vet ikke om det har noe å si, men hun gråter av og til med tårer og av og til uten. Når hun skal sove som dette, så er det uten.. har tolka det som en jeg-klarer-ikke-å-sove-gråt og ikke en jeg-er-lei-meg-gråt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere utelukket refluks? 

Anonymkode: d5c3d...375

Nei, men dette har startet i det siste.. hun hadde ikke noe problemer med å sove for inntil 1 mnd siden. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan være at hun er overtrøtt, eller klar for endring av antall lurer. Prøv å legge litt tidligere.

Anonymkode: 16bc0...95a

AnonymBruker
Skrevet

Min baby hylgråt seg i søvn til alle lurer i 7-8 mnd 😐 det ble minst gråt hvis han sovnet i bæresele, men aldri mindre en 5-10 min. I vogn i bevegelse gråt han i kanskje 15 min før han sovnet. Lagt ned "søvnig men våken"  i seng eller lignende roet han seg aldri nok til å sove.

Han hadde ingen problemer med å ligge på ryggen når han var våken, og han sov godt og lenge når han først sovnet. Han bare hatet følelsen av å falle i søvn tror jeg. Det gikk over av seg selv til slutt.

Anonymkode: 6ac08...772

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min baby hylgråt seg i søvn til alle lurer i 7-8 mnd 😐 det ble minst gråt hvis han sovnet i bæresele, men aldri mindre en 5-10 min. I vogn i bevegelse gråt han i kanskje 15 min før han sovnet. Lagt ned "søvnig men våken"  i seng eller lignende roet han seg aldri nok til å sove.

Han hadde ingen problemer med å ligge på ryggen når han var våken, og han sov godt og lenge når han først sovnet. Han bare hatet følelsen av å falle i søvn tror jeg. Det gikk over av seg selv til slutt.

Haha, som om jeg skulle skrevet det selv - min er/var nøyaktig lik. Brukte bæresele til nesten alle dupper da det gikk raskest og med minst gråt. Ti måneder nå og i går sovnet han for første gang i egen seng og uten sutring eller gråt😊

TS: Prøvd bæresele?

Anonymkode: 92f72...f44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prøvd å utelukke at barnet har smerter. Det være seg refluks eller magesmerter. (Min fikk kolikk-aktige smerter i den alderen). 

Og så kan det jo selvfølgelig være barnet er overtrøtt. Da er det jo viktig å få barnet til å sove, og søvn triumfer metode. Så amm i søvn, kjør bil, vogn, samsov, ha baby på fanget i gyngestol mens du ser på tv, i bæresele på magen, vippestol, i sjal, stå på gulvet mens man har baby oppover magen sin og man gjør knebøy, - hva som enn funker. Gode søvnrutiner kan man alltid innføre. Men ikke når barnet er overtrøtt. Da må man bare få det til å sove, og fikse rutiner senere. 

(Tenk litt som om du har et undervektig barn som kaster opp, det viktigste er å få i barnet næring. Det å tenke på balansert ernæring kan man ta når barnet har kommet seg)

Anonymkode: 415e3...91d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

min gråt når hun falt i søvn HVER dupp fra 3 mnd omtrent til hun sluttet å sove på dagtid ved 2,5 år 🙈 ikke noe fysisk galt, HS mente hun gjorde det for å prosessere inntrykk. Kan sikkert stemme. Sovna greit med vogn i bevegelse eller i sjal/sele, og jeg ble tryggere på at det var en «fin» gråt som gjorde henne avslappet jo eldre hun ble, men synes det var veldig stressende (og litt pinlig i offentligheten?) de første månedene. Følte at jeg ikke fikk til å være mamma på en måte. Men det hadde ikke noe med det å gjøre ☺️

Anonymkode: 4470b...b9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

4 mnders regresjon?

Anonymkode: f89fc...c5b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Første gangen i dag prøvde jeg å tilby pupp, bysse, rugge i vogna osv. Målet var jo å få henne til å sove, så da ville jeg jo ikke at hun skulle våkne til (til slutt ga jeg opp, og hun fikk være våken i steden..). Jeg tror forresten hun fortsatte å skrike selv om jeg tok henne i slik oppreist stilling. Hun sluttet til slutt da vi ga opp og gikk ut i stua, der der var lyst og ting å se på.

2. Gangen tok jeg henne opp i slik stilling et par ganger, og hun våknet til og roet seg. Men hun måtte jo sove, og begynte å skrike igjen det sekundet jeg la henne i mer liggende stilling i armene mine. 

Hvis det er relevant, så er det gråt uten tårer. Vet ikke om det har noe å si, men hun gråter av og til med tårer og av og til uten. Når hun skal sove som dette, så er det uten.. har tolka det som en jeg-klarer-ikke-å-sove-gråt og ikke en jeg-er-lei-meg-gråt

En baby som ligger å gråter er vell rimelig våken i utgangspunktet og hun er alt for ung til at man skal overse signaler. Det er selvsagt helt greit å la de ligge å sovne selv om de greier det, men det betyr ikke at de skal gråte seg i søvn. Litt sutring som går over er jo og innafor, men det blir noe annet en. Langvarig gråt. 

Så da har du to måter du kan håndtere det på om ikke rugging/vugging i seng/vogn funker, og det er da ta henne opp, roe ned og legge ned når rolig (og gjenta så ofte du må til hun sovner av seg selv uten å være helt fortvilet. Eller ta opp, få henne til å sovne også legge ned. 

Også kan det jo være verdt å se på ting rundt legging (barn i den alderen er ikke veldig mottakelige for rutiner ettersom søvnbehovet endrer seg veldig ofte og de har utviklingstrinn som forandrer og forstyrrer ganske ofte osv. Så kanskje er det feil leggetidspunkt, kanskje er baby allerede overtrøtt og da blir alt vanskelig. Eller det er for tidlig og da blir det jo åpenbart ikke noe gøy å ligge der alene uten å få sove. 

Virker hun plaget feks i alle settinger hvor hun ligger så bør man kanskje se om det kan være noe fysisk som plager henne, feks refluks. 

AnonymBruker
Skrevet
Crazydoglady skrev (26 minutter siden):

En baby som ligger å gråter er vell rimelig våken i utgangspunkte

Er de det? Min erfaring, og mange andres her, er jo at de gråter før de sovner.. at de ikke er våken altså.. jeg går jo aldri fra babyen som gråter så klart, om hun ligger i vogna så snakker jeg til henne (men tar henne alltid opp etter noen minutter om hun ikke sovner, men bare fortsetter å gråte). Da gråter hun i armene mine.. og som manger skriver her, så sovner de etter å ha grått litt. Jeg tolker gråten som en protest mot å sove.. 

Jeg har prøvd å "vekke" henne slik at hun har sluttet å gråte, men hun starter å gråte i det sekundet hun får følelsen av at hun skal sove igjen (uavhengig av posisjon, men bare jeg starter å synge nattasang, starter å bysse, osv...) 

Men det ser jo ut til at det er flere som har samme problem som meg. 

Hilsen TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

min gråt når hun falt i søvn HVER dupp fra 3 mnd omtrent til hun sluttet å sove på dagtid ved 2,5 år 🙈 ikke noe fysisk galt, HS mente hun gjorde det for å prosessere inntrykk. Kan sikkert stemme. Sovna greit med vogn i bevegelse eller i sjal/sele, og jeg ble tryggere på at det var en «fin» gråt som gjorde henne avslappet jo eldre hun ble, men synes det var veldig stressende (og litt pinlig i offentligheten?) de første månedene. Følte at jeg ikke fikk til å være mamma på en måte. Men det hadde ikke noe med det å gjøre ☺️

Anonymkode: 4470b...b9c

Ts her. Godt å høre at jeg ikke er alene om dette! Min baby sovner alltid fort når vi går tur ute med vogna. Gråter bare når hun blir lagt ned, men sovner så fort vi kommer oss ut i frisk luft. Men kan jo ikke gå tur for HVER dupp. Hun gråter ikke så mye i bæresele heller, men det tar laaang tid å få henne til å sove der. Minst en halvtime. 

Jeg har prøvd å trille vogna inne. Det har funka bra noen ganger, men sånn som i går, da hun gråt i 30 min i strekk, var det ingenting som funka... 

Blir litt stressa av de her som skriver at jeg må ta henne opp og vekke henne hvis hun gråter før hun sovner.. men jeg tolker heller ikke gråten hennes som noe veldig fælt, fordi hun ikke gråter tårer. Men man kan jo begynne å tvile på seg selv. Og lar henne jo aldri ligge alene sellvfgølelig.

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby på 4,5 mnd som er helt lik. Jeg tror det er fire måneders søvnregresjon vi får kjennskap til. Utrolig slitsomt!

Anonymkode: 67813...4c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig gråter hun ikke i søvne! Gråter babyen så er hun våken. Å la en så liten baby gråte i 30 minutt uten at du plukker opp er jo helt forferdelig. Skjønner ikke at flere ikke reagerer på denne posten for det du driver med er extinction søvntrening som hun er for liten til (og er uansett barbarisk). 

Anonymkode: 6c18f...9bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er de det? Min erfaring, og mange andres her, er jo at de gråter før de sovner.. at de ikke er våken altså.. jeg går jo aldri fra babyen som gråter så klart, om hun ligger i vogna så snakker jeg til henne (men tar henne alltid opp etter noen minutter om hun ikke sovner, men bare fortsetter å gråte). Da gråter hun i armene mine.. og som manger skriver her, så sovner de etter å ha grått litt. Jeg tolker gråten som en protest mot å sove.. 

Jeg har prøvd å "vekke" henne slik at hun har sluttet å gråte, men hun starter å gråte i det sekundet hun får følelsen av at hun skal sove igjen (uavhengig av posisjon, men bare jeg starter å synge nattasang, starter å bysse, osv...) 

Men det ser jo ut til at det er flere som har samme problem som meg. 

Hilsen TS

Sutring kanskje Ja, men du snakker jo om halvtime og gråt. Har aldri opplevd barn som jeg oppfatter som på vei til å sovne som gråter i en halvtime og som jeg ville beskrevet som utrøstelig gråt

AnonymBruker
Skrevet
Crazydoglady skrev (1 time siden):

Har aldri opplevd barn som jeg oppfatter som på vei til å sovne som gråter i en halvtime og som jeg ville beskrevet som utrøstelig gråt

Så fint for deg da. Vi er jo allerede flere i denne tråden som beskriver akkurat det. Jeg overdriver ikke når jeg sier at min hylgråt seg i søvn til alle lurer i mange mnd. Og du kan tro vi prøvde alle varianter av legge tidligere/senere, opp og ned, bysse, trille og amme.

Gråten er ikke utrøstelig. Men det som trøster er å fjerne det de reagerer på, som dessverre er følelsen av å være søvnig/falle i søvn.

Og  det går jo ikke i lengden, for sove må de uansett, så da blir det etter en intens runde gråting.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig gråter hun ikke i søvne! Gråter babyen så er hun våken. Å la en så liten baby gråte i 30 minutt uten at du plukker opp er jo helt forferdelig. Skjønner ikke at flere ikke reagerer på denne posten for det du driver med er extinction søvntrening som hun er for liten til (og er uansett barbarisk). 

Anonymkode: 6c18f...9bb

Ts her

Selvfølgelig plukker jeg henne opp, leste du ikke posten? Jeg bærer, bysser, synger, ammer osv. Men hun stopper ikke å gråte (hun gråter fordi hun ikke klarer å sovne). Lar henne ikke ligge alene å gråte

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ville prøvd å utelukke at barnet har smerter. Det være seg refluks eller magesmerter. (Min fikk kolikk-aktige smerter i den alderen). 

Og så kan det jo selvfølgelig være barnet er overtrøtt. Da er det jo viktig å få barnet til å sove, og søvn triumfer metode. Så amm i søvn, kjør bil, vogn, samsov, ha baby på fanget i gyngestol mens du ser på tv, i bæresele på magen, vippestol, i sjal, stå på gulvet mens man har baby oppover magen sin og man gjør knebøy, - hva som enn funker. Gode søvnrutiner kan man alltid innføre. Men ikke når barnet er overtrøtt. Da må man bare få det til å sove, og fikse rutiner senere. 

(Tenk litt som om du har et undervektig barn som kaster opp, det viktigste er å få i barnet næring. Det å tenke på balansert ernæring kan man ta når barnet har kommet seg)

Anonymkode: 415e3...91d

Kan jo være at det er noen form for reflux ja.. hun kan ofte gråte når hun blir lagt på ryggen.. men av og til går det greit, da kan hun bare ligge å slappe av. Men har alltid fått følelsen av at hun trives bedre på magen enn ryggen. Nå som hun kan snu seg prøver hun alltid å snu seg når hun blir lagt på rygg! 

Jeg får kjøre bæresele-soving de neste dagene. Hun bruker litt tid på å sovne, sutrer en del, men tar hvertfall smokken og gråter mindre. Nå sover hun plutselig veldig lite på dagtid. Bare 3 dupper i går på 45 min hver. Og det klarer man jo å bære (har slitt litt med vondt i korsryggen, og fått beskjed av fysio å ikke bære så mye pga bekkenbunnen..) Men hun sov 14 timer i natt... med hyppig oppvåkning så klart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...