Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen er veldig glad i å legge ut telefon nummeret sitt offentlig og spørre følgere etter penger. Jeg syntes det er forkastelig og gir aldri en krone. Det er rett og slett tigging. 

Jeg lurer på om Vipps tillater sånt? Kan kontoen bli slettet hvis mange rapporterer brukeren? 

Anonymkode: 393ac...063

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vipps har da ingenting med hvordan eller hvorfor folk får penger? Det er helt frivillig å gi penger til tiggere uansett hvor irriterende de er, og vipps kan da ikke bestemme over andre mennesker på den måten

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Blod said:

Vipps har da ingenting med hvordan eller hvorfor folk får penger? Det er helt frivillig å gi penger til tiggere uansett hvor irriterende de er, og vipps kan da ikke bestemme over andre mennesker på den måten

Derfor jeg spør er fordi jeg mener å huske at noen fikk vipps kontoen slettet/sperret pga noe lignende... De var nødt til å opprette en bedriftskonto på vipps. 

Jeg skal nå hvertfall rapportere så mye jeg kan :)  

AnonymBruker
Skrevet

Det er fint måte å tjene penger på, tenker jeg.

Anonymkode: 64f23...e5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Derfor jeg spør er fordi jeg mener å huske at noen fikk vipps kontoen slettet/sperret pga noe lignende... De var nødt til å opprette en bedriftskonto på vipps. 

Altså, selv om jeg synes det er i overkant kleint å tigge penger av andre og aldri gir noe til dette selv og overser det glatt - skjønner jeg ikke helt poenget ditt med å være så aktivt imot det at du skal rapportere det?

• Liker 2
Skrevet

Sikker på at du ikke blander Vipps med spleis? Vet om at spleis har stengt enkelte tilfeller hvor det er mistanke om svindel

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Teatrica said:

Altså, selv om jeg synes det er i overkant kleint å tigge penger av andre og aldri gir noe til dette selv og overser det glatt - skjønner jeg ikke helt poenget ditt med å være så aktivt imot det at du skal rapportere det?

Fordi pengene går til annet formål enn de påstår. Derfor jeg har et problem med det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Morten1 said:

Sikker på at du ikke blander Vipps med spleis? Vet om at spleis har stengt enkelte tilfeller hvor det er mistanke om svindel

Nei, da. Jeg blander ikke! De fikk spleisen fryst men gikk over til Vipps 🤡 

Sjekket nettopp. Det var en streamer/tiktoker som fikk vipps kontoen sperret etter daglig vipps via sosiale medier. 😄 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi pengene går til annet formål enn de påstår. Derfor jeg har et problem med det.

Ok, så du snakket ikke sånn generelt? (det kunne se slik ut i hovedinlegget ditt). Hvis det er snakk om reell svindel (eller mistanke om dette) stiller saken seg selvfølgelig annerledes.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det blir jo noe helt annet.

Vet du ikke hva tigging betyr? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Teatrica said:

Ok, så du snakket ikke sånn generelt? (det kunne se slik ut i hovedinlegget ditt). Hvis det er snakk om reell svindel (eller mistanke om dette) stiller saken seg selvfølgelig annerledes.

Jeg snakket egentlig generelt i starten men skjønner at jeg burde hatt mer info i HI.

Svindelen kan nok ikke bevises på den måten jeg ønsker. Eksempel: Vedkommende ber om penger til regninger/livsopphold men bruker penger på noe helt annet. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Blod said:

Men det blir jo noe helt annet.

Vet du ikke hva tigging betyr? 

Selvfølgelig vet jeg hva tigging betyr. Det er fortsatt tigging. Faktisk svindel også!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig vet jeg hva tigging betyr. Det er fortsatt tigging. Faktisk svindel også!

Tigging er tigging, svindel er svindel. Selvsagt kan man tigge OG svindle samtidig, men du nevnte bare tigging og sa ingenting om svindling i HI.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Blod said:

Tigging er tigging, svindel er svindel. Selvsagt kan man tigge OG svindle samtidig, men du nevnte bare tigging og sa ingenting om svindling i HI.

Jeg kan ikke direkte bevise svindel. Derfor jeg spør om man kan rapportere på annet grunnlag. Kan være at vipps anser det som inntekt og da tror jeg det kan bli litt problemer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan vet du dette om samtlige som tigger penger?

Anonymkode: b1b90...8b7

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan vet du dette om samtlige som tigger penger?

Anonymkode: b1b90...8b7

Hva mener du? Jeg har bare en person i tankene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hvem du mener. Vedkommende ba folk vippse henne penger for å dekke boligutgifter, og har i tiden etter dokumentert flere unødvendige hotellopphold og plutselig begynt å få fine gaver av familiemedlemmer, som jeg ikke kan huske at hun har fått tidligere. 

Jeg tror på at vedkommende har dårlig økonomi og har brukt penger på det hun ber om penger til, samtidig som hun har tatt dårlige og uøkonomiske valg. Tidligere har det vært dokumenter mye shopping - penger som kanskje helst burde vært lagt av til buffer. Vi har også et system som skal kunne hjelpe i slike tilfeller. Men å dokumentere svindel tror jeg blir vanskelig. 

Anonymkode: 3482c...ac1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er vel noen regler om bruken av Vipps som privatperson og som bedrift/i næring. Tror ikke Vipps er gratis for bedrifter og da stenger de sikkert Vipps privat når de mistenker at det er bedrift/næring.

Anonymkode: c4a99...f38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner hvem du mener. Vedkommende ba folk vippse henne penger for å dekke boligutgifter, og har i tiden etter dokumentert flere unødvendige hotellopphold og plutselig begynt å få fine gaver av familiemedlemmer, som jeg ikke kan huske at hun har fått tidligere. 

Jeg tror på at vedkommende har dårlig økonomi og har brukt penger på det hun ber om penger til, samtidig som hun har tatt dårlige og uøkonomiske valg. Tidligere har det vært dokumenter mye shopping - penger som kanskje helst burde vært lagt av til buffer. Vi har også et system som skal kunne hjelpe i slike tilfeller. Men å dokumentere svindel tror jeg blir vanskelig. 

Anonymkode: 3482c...ac1

Jepp. Her snakker vi om samme person. Er du fra DC?

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel noen regler om bruken av Vipps som privatperson og som bedrift/i næring. Tror ikke Vipps er gratis for bedrifter og da stenger de sikkert Vipps privat når de mistenker at det er bedrift/næring.

Anonymkode: c4a99...f38

Akkurat det jeg tenker. Håper den blir stengt! Takk for svar :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...