Gå til innhold

Hvordan leve med borderline?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har borderline diagnose, og skjønner nå hvorfor vi med diagnosen her oftest tar selvmord. Jeg har så mange plager av omfattende art at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Jeg har store søvn problemer pga jeg bor alene , jeg klarer ikke å bo alene men gjør det likevel , får ikke sove pga angst når jeg er alene, har prøvd å tatt mitt eget liv gjentatte ganger pga jeg ikke takler å bo alene. Er til familie i ferier og da sover jeg og havner ikke på psykiatri og har det helt fint. Men med en gang jeg er alene havner jeg på psykatri for forsøk. Føler meg konstant ensom; trenger bekreftelse hele tiden, trenger noen som viser kjærlighet og passer på meg hele tiden, føler meg som ett barn. Hvordan skal jeg leve når det er sånn?? Jeg kan ikke noe for at jeg har det sånn. Men lurer på hvordan jeg skal overleve når jeg engang ikke klarer å bo alene uten å bli syk?? Jeg vil bare bli kvitt diagnosen!! Men det er vist ikke mulig når jeg alltid trenger så mye bekreftelse å kjærlighet og omsorg! Blir også paranoid når jeg er alene. Hvordan skal jeg fortsette å leve når det er sånn? Jeg klarer ikke engang å sove når jeg er alene, sover bare når er til familie og dette går utover hele hverdagen min

Anonymkode: ed4b7...ec4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde borderline tidligere, men pga hard jobbing selv så er jeg frisk nå. 

Forstår at du sier vi er suicidale, men selv da jeg var syk så var de forsøkene jeg gjorde bare ment som en måte å bli sett på av helsevesenet fordi jeg sørget for å ringe etter hjelp. Jeg følte jeg rett og slett ikke hadde nok problemer uten at jeg også måtte skade meg. Etter at jeg sluttet å sette meg i offerrollen så ble jeg frisk av meg selv. 

Anonymkode: 25f37...183

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde borderline tidligere, men pga hard jobbing selv så er jeg frisk nå. 

Forstår at du sier vi er suicidale, men selv da jeg var syk så var de forsøkene jeg gjorde bare ment som en måte å bli sett på av helsevesenet fordi jeg sørget for å ringe etter hjelp. Jeg følte jeg rett og slett ikke hadde nok problemer uten at jeg også måtte skade meg. Etter at jeg sluttet å sette meg i offerrollen så ble jeg frisk av meg selv. 

Men problemer er at jeg ikke klarer å bo alene og at jeg blir syk av det , jeg får store søvn problemer når jeg bor alene og blir da syk igjen av søvnmangel og suicidal av søvnmangel. Og jeg trenger at noen er der hele tiden og passer på meg. Lurer på hvordan jeg da skal klare meg? TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men problemer er at jeg ikke klarer å bo alene og at jeg blir syk av det , jeg får store søvn problemer når jeg bor alene og blir da syk igjen av søvnmangel og suicidal av søvnmangel. Og jeg trenger at noen er der hele tiden og passer på meg. Lurer på hvordan jeg da skal klare meg? TS

Omsorgsbolig da? Men det er mest for de med typ Downs. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle med borderline har det ikke slik. Jeg kan føle at ingen bryr seg eller er glad i meg og at jeg like så godt kan ikke leve. Men på en annen side vil jeg ikke dø. Jeg liker å være alene og trives i eget selskap. Vil helst bare være alene. Jeg vet at familien er glad i meg, men i dårlige perioder… 

Gå til legen. Du må snakke med noen. 

Anonymkode: 02244...484

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har dessverre ikke noe valg. Med mindre du kan bo hjemme hos foreldrene dine? hvor gammel er du? Hadde sånn som deg før, det har blitt endel bedre med behandling. Får du noe behandling, i såfall hvilke? 

Anonymkode: 1614b...711

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du klart å ta av deg av et dyr? Hvis du liker dyr, så er det masse selskap i de. Men man må ta hånd om de, og forsørge de. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har dessverre ikke noe valg. Med mindre du kan bo hjemme hos foreldrene dine? hvor gammel er du? Hadde sånn som deg før, det har blitt endel bedre med behandling. Får du noe behandling, i såfall hvilke? 

Kan ikke bo hjemme hos foreldrene mine dessverre :( jeg er 20 år. Stepps, men det har ikke funket noe og er ikke noe for meg. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde du klart å ta av deg av et dyr? Hvis du liker dyr, så er det masse selskap i de. Men man må ta hånd om de, og forsørge de. 

Tenker på det hele tiden, vil så gjerne ha dyr. Men bor på hybel og er ikke plass , og har enda ikke råd til noe annen pga jeg foreløpig ikke jobber. Og har klart å tatt ansvar for ett dyr, men tror jeg har følt meg alene likevel , fordi føler jeg trenger kjærlighet å bli passet på av familie :( Men har kunne prøvd med dyr. TS

AnonymBruker
Skrevet

Er redd det ender veldig dårlig med meg når jeg bor alene :( og klarer til og med ikke å sove når jeg ikke bor med noen jeg kjenner godt / familie, klarer ikke engang å sove alene. Sover når jeg er til familie. Har konstant angst . Og blir suicidal og veldig deprimert og syk når jeg ikke sover . så skjønner nå at selvmordsraten er høy når man har borderline ja :( TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger noen som sier at det går bra og kommer inn på rommet til meg når jeg får angst og blir redd. Men det er det ikke når jeg bor alene. TS

AnonymBruker
Skrevet

De fleste blir bedre med alderen. Tror du er ganske ung? Så det kommer til å bli bedre med tida enn det du har det nå.

Hold ut og fortsett på STEPPS kurset. Det kommer ikke til å gjøre deg frisk over natta, men du kan få hjelp til å bli litt bedre.

Anonymkode: 834ae...577

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kan ikke bo hjemme hos foreldrene mine dessverre :( jeg er 20 år. Stepps, men det har ikke funket noe og er ikke noe for meg. TS

Jeg har ikke noen erfaring med Stepps, skummleste litt nå. Jeg tror har gått på noe liknende på Personlighetspoliklinikken, ved Ullevål sykehus. Er gruppen du går på en MBT gruppe? Jeg vil råde deg til å holde ut kurset! Det er veldig tøft, men det er verdt det 🙂 Hvor ofte snakker du med terapeut? Drøfter du det du har skrevet her, men hen?  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har ikke noen erfaring med Stepps, skummleste litt nå. Jeg tror har gått på noe liknende på Personlighetspoliklinikken, ved Ullevål sykehus. Er gruppen du går på en MBT gruppe? Jeg vil råde deg til å holde ut kurset! Det er veldig tøft, men det er verdt det 🙂 Hvor ofte snakker du med terapeut? Drøfter du det du har skrevet her, men hen?  

Går ikke til psykolog lenger men kjenner virkelig at jeg trenger det, skal snakke med fastlegen om jeg kan bli henvist til psykolog. 

sitter bare å griner å vil dø nå fordi jeg er helt alene og mamma dro hjem og har angst, panikkanfall og er redd :( TS

Skrevet

Har ei venninne med samme diagnose. Ja, det er innimellom som å ha et barn rundt seg. Men hun bor alene :) Ikke at hun klarer å ta vare på seg selv da 🙄 

Mens en annen venninne som har samme diagnose, har mye deppa perioder. Vært mye innlagt.

Kanskje du burde vært innlagt når det er på sitt verste? Da har du ihvertfall noen rundt deg :)

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må bo alene om du ikke har noen å bo med. Så enkelt er det. Mao ikke noe å dvele så mye ved. Hvis du får så store søvnvansker at du blir suicidal av søvnmangel etter en tid må du få sovemedisiner. Så slipper du det. Du kan ikke fortsette med selvmordsforsøk for å bli innlagt en liten stund og oppleve det som omsorg og bekreftelse. Du må finne bekreftelse i deg selv og ro i seg selv. Du er ung og disse tingene tar tid å lære. Du vil mye sannsynlig ha et mye bedre liv om ti år pm du tar tak i ting. 

Anonymkode: 582f8...91e

• Liker 3
Skrevet

Er du medisinerte? Hun ene venninna min har hatt veldig god hjelp av anti depressive :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må bo alene om du ikke har noen å bo med. Så enkelt er det. Mao ikke noe å dvele så mye ved. Hvis du får så store søvnvansker at du blir suicidal av søvnmangel etter en tid må du få sovemedisiner. Så slipper du det. Du kan ikke fortsette med selvmordsforsøk for å bli innlagt en liten stund og oppleve det som omsorg og bekreftelse. Du må finne bekreftelse i deg selv og ro i seg selv. Du er ung og disse tingene tar tid å lære. Du vil mye sannsynlig ha et mye bedre liv om ti år pm du tar tak i ting. 

Anonymkode: 582f8...91e

Har fått masse sovemedisiner og ingenting funker når det er noe underliggende som ligger bak, og den konstante redselen for å være alene. Får ikke mere sovemedisiner av legen.  Jeg klarer ikke :( jeg vet ikke hvordan jeg skal klare det?? TS

AnonymBruker
Skrevet
Maestro skrev (Akkurat nå):

Er du medisinerte? Hun ene venninna min har hatt veldig god hjelp av anti depressive :)

Prøvd anti depressiva men funker ikke og har mange bivirkninger , tar bare sovemedisiner som ikke funker lengre :( Blir bare verre og verre når jeg bor alene. har omsorgsbolig kunne gått an? TS

AnonymBruker
Skrevet
Maestro skrev (6 minutter siden):

Har ei venninne med samme diagnose. Ja, det er innimellom som å ha et barn rundt seg. Men hun bor alene :) Ikke at hun klarer å ta vare på seg selv da 🙄 

Mens en annen venninne som har samme diagnose, har mye deppa perioder. Vært mye innlagt.

Kanskje du burde vært innlagt når det er på sitt verste? Da har du ihvertfall noen rundt deg :)

Ved å foreslå innleggelser så blir ofte de med eupf avhengige og gjør alt de kan for å bli innlagte. 🙄

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...