AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #1 Skrevet 5. januar 2022 Jeg har en sønn på 7 år. Jeg og faren hans er ikke sammen og han bor 50% hos hver av oss. På mandag døde oldefaren til sønnen min (min bestefar). Begravelsen blir den uken gutten er hos faren sin. Nå nekter faren hans å la han delta i begravelsen… sønnen min hadde et veldig nært forhold til oldefaren sin. Begrunnelsen til min kjære eks er at det er «unødvendig» at han deltar… Hva i alle dager gjør jeg? 😭 Anonymkode: a8be1...b52
Nelja Skrevet 5. januar 2022 #2 Skrevet 5. januar 2022 Du må snakke med han på nytt, og forklare han at dere begge tjener på at dere viser hverandre flexibilitet. Dersom gutten selv vil i begravelsen burde han få gå. 22
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #3 Skrevet 5. januar 2022 Nelja skrev (1 minutt siden): Du må snakke med han på nytt, og forklare han at dere begge tjener på at dere viser hverandre flexibilitet. Dersom gutten selv vil i begravelsen burde han få gå. Jeg har snakket med han flere ganger i dag uten hell… nå svarer han meg ikke en gang 😔 Anonymkode: a8be1...b52
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #4 Skrevet 5. januar 2022 Har du ett godt forhold til familien hans? Ta kontakt med dem. Svært viktig for ett såpass stort barn å kunne være med på å ta farvel med ett familiemedlem de sto nært. Begravelsen er på en hverdag? I såfall hadde jeg bare hentet barnet på skolen før begravelsen og levert til far/Sfo etterpå. Anonymkode: 6e884...211 22
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #5 Skrevet 5. januar 2022 Kan det være en mulighet å flytte tidspunktet for begravelsen? Vi har tilpasset dato ved to anledninger slik at det skulle passe for flere å delta. Anonymkode: 64087...589 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #6 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan det være en mulighet å flytte tidspunktet for begravelsen? Vi har tilpasset dato ved to anledninger slik at det skulle passe for flere å delta. Anonymkode: 64087...589 Det er ikke bare å flytte en begravelse. Anonymkode: 4f4e2...f79 37
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #7 Skrevet 5. januar 2022 Hvorfor mener far at det er unødvendig? Unødvendig for hva og hvem? En 7-åring kan fint delta i en begravelse. Hva med å spørre farfar eller farmor og høre hva de synes? Anonymkode: c0bf8...85f 13
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #8 Skrevet 5. januar 2022 Hvordan er det mulig å ha et nært forhold til sin oldefar? Tror ikke jeg kjenner en eneste en som barn har hatt et nært forhold til sin oldefar? Anonymkode: a6088...67b 4
Gjest Chroma Skrevet 5. januar 2022 #9 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er det mulig å ha et nært forhold til sin oldefar? Tror ikke jeg kjenner en eneste en som barn har hatt et nært forhold til sin oldefar? Anonymkode: a6088...67b Tuller du? På samme måte som man kan ha et nært forhold til et hvilket som helst annet menneske. Ts, far er veldig urimelig her.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #10 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er det mulig å ha et nært forhold til sin oldefar? Tror ikke jeg kjenner en eneste en som barn har hatt et nært forhold til sin oldefar? Anonymkode: a6088...67b Det er det du reagerer på her?!?!?! Selv var jeg hos mine oldeforeldre minst annenhver helg, og flere uker i sommerferien, helt til min oldemor døde da jeg var 13, og min oldefar døde da jeg var 18. Jeg så min oldefar oftere enn jeg så min egen far! Anonymkode: b7ca2...eb1 36
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #11 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er det mulig å ha et nært forhold til sin oldefar? Tror ikke jeg kjenner en eneste en som barn har hatt et nært forhold til sin oldefar? Anonymkode: a6088...67b Hvis jeg hadde bodd i samme bygd som mine besteforeldre hadde vi besøkt dem hver uke og dratt på turer sammen. Vi gjør dessverre ikke det, men når vi besøker dem er de aktive og involverte oldeforeldre som blir godt likt av sine oldebarn. De skravler, tegner, går tur, sitter på fanget. Det er lett å forestille seg at de hadde hatt et virkelig nært forhold hvis vi bodde nærmere og hatt mer tid sammen, når kontskten er så god med færre møter Anonymkode: eb5bc...b11 8
solmåneogstjerner Skrevet 5. januar 2022 #12 Skrevet 5. januar 2022 (endret) Begravelsen er vel kl 10/11/12. Da henter du ham bare på skolen litt før. Lever ham tilbake til skole/sfo/eks når det er ferdig. Ville ikke giddet å diskutere mer med eksen. (Og selvsagt er det mulig å ha et nært forhold til oldefar! Uansett om man sees ofte eller ei) Endret 5. januar 2022 av solmåneogstjerner 17
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #13 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvordan er det mulig å ha et nært forhold til sin oldefar? Tror ikke jeg kjenner en eneste en som barn har hatt et nært forhold til sin oldefar? Anonymkode: a6088...67b Du tuller? Vi har vært naboer med bestefaren min hele livet til sønnen min og i 1 år bodde vi hos dem når jeg totalrenoverte huset mitt. Han har vært minst like deltakende i livet til barna mine som hva mine foreldre har vært… så ja, de hadde et innmari nært forhold. Anonymkode: a8be1...b52 20
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #14 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har en sønn på 7 år. Jeg og faren hans er ikke sammen og han bor 50% hos hver av oss. På mandag døde oldefaren til sønnen min (min bestefar). Begravelsen blir den uken gutten er hos faren sin. Nå nekter faren hans å la han delta i begravelsen… sønnen min hadde et veldig nært forhold til oldefaren sin. Begrunnelsen til min kjære eks er at det er «unødvendig» at han deltar… Hva i alle dager gjør jeg? 😭 Anonymkode: a8be1...b52 alle barn trenger å si farvel de også selv om det holder mer enn nok å se ei hvit kiste. Folk har ulikt syn på det så det er ikke godt å si men jeg husker ennå at jeg ikke fikk bli med i min bestefars begravelse som 10åring. fikk liksom aldri avslutta det kapittelet og hadde problemer med å forstå at han ikke levde lenger. Fikk i grunn aldri sørga. Anonymkode: 922ee...bd4 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #15 Skrevet 5. januar 2022 16 minutter siden, solmåneogstjerner said: Begravelsen er vel kl 10/11/12. Da henter du ham bare på skolen litt før. Lever ham tilbake til skole/sfo/eks når det er ferdig. Ville ikke giddet å diskutere mer med eksen. (Og selvsagt er det mulig å ha et nært forhold til oldefar! Uansett om man sees ofte eller ei) Ville gjort det samme, om det er i skoletiden er det vel bare å hente barnet der og levere det tilbake til skolen. Det påvirker ikke far. Det er ditt barn og du kan såklart hente det ut av skolen for en begravelse til et nært familiemedlem. Anonymkode: 84502...8db 13
Millimani Skrevet 5. januar 2022 #16 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har snakket med han flere ganger i dag uten hell… nå svarer han meg ikke en gang 😔 Anonymkode: a8be1...b52 Gjør som flere andre her foreslår, hent han på skolen. Han har godt av å være med i begravelsen hvis han ønsker det selv. Far kan ikke ha noen innvirkning på dette! Alternativt kan du jo be faren om å prøve å sette seg inn i situasjonen på en annen måte. Hva om det hadde vært en i farens familie og du ville nekta gutten å gå? Du har også rett til å spørre om det er mulig å flytte begravelsen til en dag i uka gutten er hos deg AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er ikke bare å flytte en begravelse. Anonymkode: 4f4e2...f79 Joda, det er opp til familien å bestemme når de ønsker å få gravlagt sin kjære. De kan få flere alternativer. 1
Vera Vinge Skrevet 5. januar 2022 #17 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er det mulig å ha et nært forhold til sin oldefar? Tror ikke jeg kjenner en eneste en som barn har hatt et nært forhold til sin oldefar? Anonymkode: a6088...67b Hva? Det rareste jeg har lest på en stund. Mine barn er veldig glad i sin ene oldefar (min bestefar), og gleder seg alltid til vi skal dit. Men oldefaren er sprek, nysgjerrig og aktiv med oldebarna, og ringer meg jevnlig for å høre hvordan det går med barna. Skjønner ikke at det er så rart. Selv om mange oldeforeldre riktignok er skrøpelige og sånn sett ute av stand til noe nært forhold til oldebarn. Men til ts, så syns jeg det er drøyt av far å nekte dette. Hva ville skjedd om du hentet barnet på skolen, som er foreslått? Det er kanskje ikke verdt det å starte «krig» med far heller. Men han er helt klart urimelig her. 11
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #18 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 5.1.2022 den 20.20): Hvordan er det mulig å ha et nært forhold til sin oldefar? Tror ikke jeg kjenner en eneste en som barn har hatt et nært forhold til sin oldefar? Anonymkode: a6088...67b Hvor i all verden bor alle dere som ikke har hatt et forhold til en oldefar som ennå levde ? Anonymkode: 652ff...e06 6
nordlending Skrevet 6. januar 2022 #19 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvor i all verden bor alle dere som ikke har hatt et forhold til en oldefar som ennå levde ? Anonymkode: 652ff...e06 Mange som ikke har oldeforeldre, eller mistet dem når man var veldig liten, slik at man naturlig nok ikke har hatt muligheten til et nært forhold. 2
Brunello Skrevet 6. januar 2022 #20 Skrevet 6. januar 2022 Synes egentlig det er unødvendig å ta med barna i begravelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå