Gå til innhold

9-åring som har blitt plaget siden barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Lurer på om noen har tips angående en situasjon der min gutt (9) blir gjentatt plaget av en jevnaldrende gutt. "Vennen" har nok en diagnose, og det virker ut som om han har valgt seg ut min til offer for påfunn. 

Det kan være biting, sparking, slåing, kasting av gjenstander, og ordbruk. Ikke livstruende ting, selvsagt.

Min prøver å ikke bry seg og besvarer ikke det som blir gjort. Han blir i dårlig humør, og på gråten når han forteller om episoder. Skolen får med seg en del, men de ser det kanskje som småting? Jeg kjenner at nå er det nok. Hvorfor skal dette gå ut over han? Og hvorfor skal han tåle dette? 

Læreren forsøker nok å ta opp episoder i ny og ne. Det er ikke aktuelt å ta det opp med foreldrene lengre. Den andre gutten har det fint på hjemmebane og kan være kjempegrei i mange situasjoner, men sliter nok noe sosialt - han kan finne på ting med andre unger også, såvidt jeg vet, men ikke over så lang tid...

Kanskje noen som har erfaring fra "den andre siden" som har noen forslag til hvordan dette kan takles?  Denne uken har det vært nye episoder hver dag... Gutten kan jo ikke bare "ta seg i sammen" heller, det forstår jeg. Vanskelig situasjon! 

Anonymkode: 36eba...be9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med skolen og si at dette ikke er holdbart lenger. Og få et møte med foreldrene til den andre gutten.

Anonymkode: 57d97...9c9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du er fortvilet, hva sier foreldrene til den andre gutten? 

Anonymkode: 9e66c...cf2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Det er jo sikkert småting dette her, og det skjer nok ikke hver dag, kanskje ikke hver uke engang. Er nok mer periodevis - men føker likevel at det har pågått så lenge.. Hva kan jeg forvente at skolen gjør, egentlig? Den andre gutten har nok som sagt utfordringer som ikke løses med tilsnakk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skjønner at du er fortvilet, hva sier foreldrene til den andre gutten? 

De er vel inneforstått med at slike episoder skjer, men når de ikke er der når det skjer, kan de ikke gjøre så mye, bortsett fra å snakke med gutten i ettertid, og det har de nok gjort de gangene de har fått vite om episoder. Tror de er lei seg for at det skjer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ikke ditt barns problem at denne gutten "ikke kan" ta seg sammen. Jeg hadde ikke tolerert å bli bitt og sparket på jobb. 

Ta det opp med skolen. Forlang 9a-sak

Anonymkode: 9e4d7...da6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er vel inneforstått med at slike episoder skjer, men når de ikke er der når det skjer, kan de ikke gjøre så mye, bortsett fra å snakke med gutten i ettertid, og det har de nok gjort de gangene de har fått vite om episoder. Tror de er lei seg for at det skjer.

Skjønner, her tenker jeg at skolen må ordne det slik at den andre gutten følges av en miljøterapeut/assistent på skolen. Barnet ditt har krav på en trygg skolehverdag, dette er det skolen som må rydde opp i. Skjønner at det er lett for meg å si, og forstår at dette ikke er med på å skape en god hverdag for barnet ditt.

• Liker 5
Skrevet

Dette er ikke greit. Kanskje småepisoder enkeltvis, men tenk dere selv å hele tiden vente på neste slag, eller å bli bitt. Dette er noe gutten din ikke skal måtte tåle.

Min datter hadde en gutt i barnehagen som hadde et sinnesjonsproblem og etter en episode ble det til at han hadde noen på seg hele tiden.

Jeg ville meldt dette inn som en mobbesak til rektor, da er de nødt til å ta det på alvor og komme med en oppfølgingsplan. Hvis det er gjentatte episoder mot din gutt så er det mobbing.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

9a-sak

Anonymkode: 65a80...be1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si at jeg føler med dere, spesielt siden jeg har en gutt på den alderen selv. Og han forteller meg om div. som skjer på hans skole. Det er noen som finner på utrolig mye dumt, men heldigvis ikke systematisk mot et bestemt barn der, det bruker jeg å spørre om. Likevel blir jeg ganske oppgitt over det han forteller og lurer på om ingen voksne får med seg dette. Og svaret er gjerne nei, eller at de voksne stopper det, men så fortsetter det når de går videre. Så sånn er det tydeligvis å gå på barneskolen.

Mitt råd er å kontakte mobbeombud for å få råd, det har vi iallefall i vår kommune. Men om man melder inn som mobbesak tror jeg skolen må gjøre noe, og trolig innen en tidsfrist. Så det er kanskje noe sånt som må til. 

Anonymkode: 8c843...38b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg føler ikke selv at dette er mobbing. Gutten mener muligens å være morsom og tulle, og oppnå større sosial status hos andre - ikke vet jeg, men føler ikke det er ondt ment, om det gir mening. 

Min gutt er "sterk" nok til å ikke la det gå mye innpå seg, tror jeg, men han blir jo litt preget. Det med biting, sparking og slåing har det vært noen perioder med - ikke hver uke, liksom... 

Vi foreldre oppmuntrer til å ikke bry seg med det som skjer. Sier at det er han andre sitt problem. 

Har komt til å tenke på at vi kanskje må stå mer opp for gutten vår, og ikke bagatellisere alt 😔

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Min gutt er "sterk" nok til å ikke la det gå mye innpå seg, tror jeg, men han blir jo litt preget.

Du sier selv han blir preget. Selvsagt går det inn på ham. 

Om du har en kollega med en utviklingsforstyrrelser eller annet som gjør at vedkommende slår deg, eller kontinuerlig kommer med stygge kommentarer/hersketeknikker, hva hadde du følt da? 

Anonymkode: 9e4d7...da6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en soleklar 9a-sak. Umiddelbart neste gang det er en av: biting, sparking, slåing, kasting av gjenstander, eller ordbruk, skriver dere en skriftlig klage. Fokuser på deres gutt, ikke han andre. Hva skjer, hvor lenge har det foregodt. Det spiller ingen rolle om utøver ikke kan noe for det, ikke mener noe vondt, det er sønnen deres som skal beskyttes mot slag, spark osv. Ikke la dere overbevise at hvem som er utøver spiller noen rolle, det gjør det ikke, annet enn at det er gjentakende fra den samme. Hva skal skolen gjøre for at din sønn skal være trygg, og ALDRI oppleve dette?

Forklaring er uvesentlig, det er handling og tiltak som skal til. 

Og for all del ikke kall det påfunn.  

Anonymkode: ccd86...333

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tusen takk for svar! Det er jo sikkert småting dette her, og det skjer nok ikke hver dag, kanskje ikke hver uke engang. Er nok mer periodevis - men føker likevel at det har pågått så lenge.. Hva kan jeg forvente at skolen gjør, egentlig? Den andre gutten har nok som sagt utfordringer som ikke løses med tilsnakk.

Sparking og biting er småting? Dette er vold, ts! Jeg hadde laget et helvete for å beskytte barnet mitt om jeg var deg. Er det mulig.. 

Anonymkode: dfd7f...ff7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sparking og biting er småting? Dette er vold, ts! Jeg hadde laget et helvete for å beskytte barnet mitt om jeg var deg. Er det mulig.. 

Mener at det er forskjell på "småsparking" og sparking for å "skade". Oppfatter at det er mest plagsomt for han. Kanskje jeg har høy toleransegrense 🥴 biting er ikke bra, siste gangen satt merket i to uker... Lenge siden nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har komt til å tenke på at vi kanskje må stå mer opp for gutten vår, og ikke bagatellisere alt 😔

Ja, det er nok lurt. 

Jeg hadde ikke akseptert noe av dette. Som de andre sier 9a sak. Og lær gutten deres at det er lov å sette grenser for seg selv. Synes han dette er greit? Nei? Da skal faktisk den andre ungen la han i fred!

Hvis ikke foreldre eller skole tar dette alvorlig hadde jeg involvert andre instanser, fylkesmannen (heter ikke det lenger, men husker ikke hva de heter), barnevernet og politi. Faktisk. 

Anonymkode: e6c35...2f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg føler ikke selv at dette er mobbing. Gutten mener muligens å være morsom og tulle, og oppnå større sosial status hos andre - ikke vet jeg, men føler ikke det er ondt ment, om det gir mening. 

Min gutt er "sterk" nok til å ikke la det gå mye innpå seg, tror jeg, men han blir jo litt preget. Det med biting, sparking og slåing har det vært noen perioder med - ikke hver uke, liksom... 

Vi foreldre oppmuntrer til å ikke bry seg med det som skjer. Sier at det er han andre sitt problem. 

Meld det inn som en 9a sak! For da må skolen sette opp tiltak for at dette ikke skal skje. Syns du forventer litt mye fra sønnen din når han ikke skal bry seg om det. Den oppførselen er ikke ok, og det har vært over tid. Bedre å ta det «tidlig» enn å vente å se. Da blir det fokus på det å enklere å rapportere om hendelser. Sønnen din skal ikke tåle sånn oppførsel, dere må sette den grensa for han.

Anonymkode: ce22c...996

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mener at det er forskjell på "småsparking" og sparking for å "skade". Oppfatter at det er mest plagsomt for han. Kanskje jeg har høy toleransegrense 🥴 biting er ikke bra, siste gangen satt merket i to uker... Lenge siden nå.

Det er likevel vold, og da spesielt når man ser det i lys av de andre tingene som nevnes og. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ville du akseptert at en kollega holdt på sånn ved din egen arbeidsplass?

det tviler jeg veldig på. Så hvorfor aksepterer dere at deres eget barn blir nødt til å oppleve sånne ting på skolen? 

Anonymkode: 7aa60...0bb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så klart ikke. Det er vel fordi det har komt og gått litt, og variert i alvorlighetsgrad over mange år nå... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...