Gå til innhold

"Instaomelett" med tortillalefse oppå. Omelettblanding setter seg fast

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Instaomelett" med tortillalefse oppå. Noen som vet hva jeg snakker om? Noen som har prøvd?

Min omelettblanding setter seg alltid fast i panna, og det er fryktelig irriterende.

Jeg vil ha en flat omelett som ikke setter seg fast. Noen som har tips eller har prøvd dette? Bruker Vita flytende smør med raps og solsikke som smøremiddel men omeletten setter seg alltid fast.

Anonymkode: 30b04...ddd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teflonpanne og svakere varme.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (4 minutter siden):

Teflonpanne og svakere varme.

Ok, ja det kan jo hende det hjelper. Men bruker så lang tid da...Jeg synes alltid kokker har full pupp når de driver og kokkelerer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, ja det kan jo hende det hjelper. Men bruker så lang tid da...Jeg synes alltid kokker har full pupp når de driver og kokkelerer.

Selvfølgelig hjelper det. Omelett skal stivne på svak varme - enten den er på instagram eller ei, 

Anonymkode: ac070...dac

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig hjelper det. Omelett skal stivne på svak varme - enten den er på instagram eller ei, 

Anonymkode: ac070...dac

Ok da...Ikke vær så streng😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det har de ikke. Hjelpes.

Anonymkode: 0e137...65a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har de ikke. Hjelpes.

Ikke? På tv freses sprakes det mens kokken har raske bevegelser og tydelig ikke god tid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke? På tv freses sprakes det mens kokken har raske bevegelser og tydelig ikke god tid.

Nei.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Når de lager noe mat. Ikke all mat. Som for eksempel, ikke når de lager omelett 🙄

Anonymkode: 0b482...2cb

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Når de lager noe mat. Ikke all mat. Som for eksempel, ikke når de lager omelett 🙄

Anonymkode: 0b482...2cb

Greit, du uttaler deg som en dreven kokk. Jeg bøyer meg i støvet for kunnskap. Hva synes du om mitt valg av smørefett for matlaging, Vita flytende smør med Raps og Solsikkeolje?

Skrevet

Valg av stekefett kommer jo helt an på hva man skal lage, og hvilken panne man velger å benytte.  Ren rapsolje går aldeles greit til ganske mye.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg steker min på ganske høy varme, men i teflonpanne med vanlig smør i. Jeg har ikke opplevd at den har brent seg fast noen gang. Men jeg heller først egg i, så strør på ost og annen topping før jeg legger lefsa på toppen. Så snur jeg den litt etterhvert 

Anonymkode: 1db9a...8fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt problemer med det. Teflonpanne, lav varme, egg før ost. 

Anonymkode: 8e436...c42

Skrevet

Litt olje i panna, slippbelegg, og mengden egg du bruker. Hvor mye egg bruker du til en omelett?

AnonymBruker
Skrevet

Greit, du uttaler deg som en dreven kokk. Jeg bøyer meg i støvet for kunnskap. Hva synes du om mitt valg av smørefett for matlaging, Vita flytende smør med Raps og Solsikkeolje?

Egg skal ikke stekes på høy varme, uavhengig av type fett man bruker.

Det er sånn ekstremt grunnleggende kokkekunnskap.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jadzia skrev (1 minutt siden):

Litt olje i panna, slippbelegg, og mengden egg du bruker. Hvor mye egg bruker du til en omelett?

Jeg bruker ett egg, da lefsa som skal oppå ikke er av de kjempestore.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bruker ett egg, da lefsa som skal oppå ikke er av de kjempestore.

Litt olje, pass på at egget blir jevnt og at panna ikke er slitt. Det blåser seg litt opp, men de eneste gangene det sitter fast her, er hvis deler av panna mangler olje. Lager disse kjapt på 2-3 minutter 

AnonymBruker
Skrevet
Jadzia skrev (1 minutt siden):

Litt olje, pass på at egget blir jevnt og at panna ikke er slitt. Det blåser seg litt opp, men de eneste gangene det sitter fast her, er hvis deler av panna mangler olje. Lager disse kjapt på 2-3 minutter 

Jeg må kjøpe ny panne. Teflonpannen jeg bruker er jo 5 år... Det setter seg fast i midten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må kjøpe ny panne. Teflonpannen jeg bruker er jo 5 år... Det setter seg fast i midten.

Bruk lavere varme. Verre er det ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alderen på teflonpanne har lite å si, så lenge belegget er uskadet. Er det riper eller annen slitasje/skade så kan ting fort sette seg fast, uansett hvor mye smør/olje man bruker.
Vita flytende er helt greit som smøring til omelett.
Men som alle andre sier, omelett skal stekes på lav varme. Og ja, det tar lengre tid steke på svak varme, men resultatet er at man får en jevnt stekt omelett som ikke setter seg fast eller blir svidd. Hvor lang tid det tar kommer an på hvor stor pannen er, og hvor tykk omeletten er.

Jeg lager ofte middagsomelett med masse grønnsaker i, da steker jeg på svak varme i 20-25 minutter.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...