Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var det noen «tydelige» tegn før prøvingen begynte som uregelmessig syklus etc? 
jeg har ikke gått på prevensjon på mange år, og ble aldri gravid med eksen. Tenkte derfor at problemet kanskje lå hos han, men med ny kjæreste har det heller ikke skjedd noe. Vi er ikke helt offisielt «prøvete», altså vi går ikke inn for å treffe på eggløsningen. Men skjer det så skjer det. Så også på Facebook at eksen min har fått barn med ny kjæreste, og etter dette har selvfølgelig tanker og bekymringer kommet på banen. Syklusen min er så presis at jeg nesten kan stille klokka etter den. Går aldri mer enn 27-30 dagers syklus.

Anonymkode: abf46...def

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei ☺️ 
Jeg har fjernet en eggleder pga den var ødelagt og betent, den andre er tett. Null symptomer og ingen tegn på noe var galt ☹️
ble ikke oppdaget før jeg var under ivf stimulering og de så små antydninger til fri væske.  Søk heller hjelp for tidlig, enn å vente noen år som meg. 

Anonymkode: 3c6e0...a4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meg som skrev over her igjen; .. virkelig ikke meningen å skremme, jeg er nok av de 1%  som aldri fikk symptomer, så sannsynligheten er jo liten.  
Men jeg er enda i sjokk etter å ha fått beskjeden, da jeg har hatt regelmessig syklus siden dag 1, og null smerter.  Hadde aldri hørt om noen som ikke hadde symptomer men som viste seg å være infertil 😢

• Liker 1
Skrevet

Jeg har i alle år hatt kalenerpresis mens og eggeløsning, men tok tre ivf uttak før jeg fikk egg å sette inn. Så ingen tegn på at jeg skulle hatt problemer med å bli gravid. Når jeg først ble utredet så mistenkte de endometriose, uten at de er sikre på det. 

Avhengig av din alder er det bare å prøve noen mnd og så få tatt en utredning hos gyn som er god på infertilitet, det kan jo bare ha vært dårlig match med deg og eksen :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har regelmessig syklus og ingenting annet som skulle tyde på problemer med infertilitet. Den eneste som viser at jeg/vi likevel har det, er at det gikk et år uten prevensjon samt et til hvor vi prøvde å treffe eggløsning, uten at jeg ble gravid. Det ble ikke funnet noe galt, hverken hos meg eller mannen, så vi er uforklarlig infertile. Men vi fikk barn med prøverør. Og så fikk vi plutselig et uten hjelp også. Gynekologen mener jeg kan ha lett, uoppdaget endometriose. Jeg har i så fall ikke noen plager av det utover ganske, men ikke fryktelig, sterke menssmerter. Menstruasjonene er helt gjennomsnittlige og normale ellers. Det blir midlertidig bedre i svangerskap, og det kan forklare hvorfor jeg ble gravid naturlig raskt etter IVF-svangerskapet. 

Anonymkode: f5498...8c1

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke undersøkelser gjøres egentlig for å påvise infertilitet?

Jeg har tatt blodprøve og innvendig ultralyd hos gynekolog, som sa at alt virker "normalt," men kan man ha fertilitetsproblemer også om alt ser "normalt" ut? Hvordan finne ut dette? Har prøvd i et halvt år, så begynner å bli bekymret.

Anonymkode: 19531...842

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvilke undersøkelser gjøres egentlig for å påvise infertilitet?

Jeg har tatt blodprøve og innvendig ultralyd hos gynekolog, som sa at alt virker "normalt," men kan man ha fertilitetsproblemer også om alt ser "normalt" ut? Hvordan finne ut dette? Har prøvd i et halvt år, så begynner å bli bekymret.

Anonymkode: 19531...842

Mye som ikke oppdages før man er i gang med ivf stimulering eller ved en lapraskopi. Men dette får man ikke sjekket før man har prøvd i minst 1 år (under 35 år, er du over får du sjekk etter 6 mnd). 
Alt var normalt hos meg og jeg fikk 4 runder med Clomid (hormoner) før vi ble henvist til ivf som uforklarlig barnløse. Så ble det oppdaget tette eggledere + endometriose 😔

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke man kan merke slikt?

Jeg har alltid hatt VELDIG uregelmessige sykluser, og grunnet spiseforstyrrelser i 20-årene gikk jeg også i en periode nesten ett år uten menstruasjon (har aldri brukt hormonell prevensjon). Husker jeg tenkte pessimistiske tanker om at jeg sikkert var infertil, eller i det minste hadde skadet fruktbarhet på grunn av sykdommen😏

Etter jeg fylte 30 har jeg blitt gravid to ganger på første forsøk (ikke tatt eggløsningstest, bare hatt jevnlig samleie), jeg kjenner knapt nok noen som har hatt så "lett" for det som meg selv.

Så nei, (u)stabilitet i syklusene er nok ingen god indikator for hverken det ene eller det andre..

Anonymkode: 2cde2...027

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Under utredning kan du om egglederne er åpne og om du har cyster 😊 det er en enkel undersøkelse som er litt ubehagelig, men ferdig på 5-10 minutter. 

Anonymkode: ba75e...5ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei ☺️ 
Jeg har fjernet en eggleder pga den var ødelagt og betent, den andre er tett. Null symptomer og ingen tegn på noe var galt ☹️
ble ikke oppdaget før jeg var under ivf stimulering og de så små antydninger til fri væske.  Søk heller hjelp for tidlig, enn å vente noen år som meg. 

Uff da så leit! Jeg tenker nok at jeg skal prøve å legge fra meg tankene litt i førsteomgang og så heller ta en undersøkelse hos gynekolog når vi har blitt enige om at vi skal droppe prevensjonen :) det er nok bedre å vite sikkert før vi starter prøvingen slik at ikke det konstant er en bekymring jeg går og tenker på..

Anonymkode: abf46...def

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting som sa at jeg ikke skulle bli gravid. Har alltid hatt veldig regelmessige sykluser. Vi fant ikke ut av årsaken før vi hadde IVF. Da fant de ut at egget hadde en hard hinne slik at sædcellen ikke klarte å trenge inn. Endte da opp med ICSI.

Anonymkode: 14adb...d0b

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. Sunn og frisk, aktiv, sunt kosthold, ingen røyk og lite alkohol. Var i slutten av 20-årene. Søsken som fikk barn "på dagen". Regelmessig syklus. Etter mange prøverørsforsøk uten så mye som en skyggestrek ble vi utredet videre i utlandet, og jeg har en helt tilfeldig genfeil som gjør at embryoet slutter å utvikle seg i løpet av få dager. 

Anonymkode: f8764...8b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...