Gå til innhold

Hvordan gå ned i vekt og fortsatt ha energi og overskudd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har etter svangerskap fått en stabil bmi på 28. Var tidligere normalvektig.

Jeg ønsker å komme tilbake til en normal vekt, og tenker i første omgang at det skal skje ved hjelp av kostholdet. 

Jeg er veldig aktiv på jobb (helsevesenet) og på fritiden med aktive barn og en hund som jeg går tur med daglig. 😊

Problemet mitt er at jeg er så SLITEN! Er ofte oppe om nettene med 1 åringen, og det å jobbe 100% og gå turer hver dag gjør meg så trøtt og sliten. Når kvelden er der går jeg bare og legger meg rundt kl 21.

Jeg vil så gjerne ned i vekt, men tanken på å spise mindre (og få enda mindre energi) og å trene i tilegg gjør meg enda mer sliten🙈 er nok også litt sukkeravhengig, eller spiser for feil type mat. Er vanskelig å stå i mot sjokoladeskålen på jobb feks. 

Vi har kvittet oss med alt sjokolade osv etter jul, så nå er det ikke aktuelt å spise slik hjemme heldigvis. Men suget er der og jeg tar meg selv i å lete etter noe å snacke på overalt.. i går satt jeg og småspiste på tørre knekkebrød som om det skulle vært potetgull.

Så spørsmålet mitt er egentlig hvordan å lykkes med å gå ned i vekt og fortsatt fungere i en aktiv hverdag med små barn? Blir så irritabel og ikke meg selv når jeg ikke får i meg nok dessverre. Er medlem av vektklubb, logger alt jeg spiser. Har ligget på rundt 1700 kcal nå fra 1.januar, men merker energien er lik null.

Har dere noen tips til matvarer som funker? Og hvordan kvitte seg med suget etter å spise noe på kvelden? :) Hvor lang tid tar det før man føler seg bedre?

Anonymkode: 8f570...697

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dra til legen og sjekk om du mangler vitaminer og mineraler. Endre kostholdet mer mot grønnsaker, grovkarbo og mat laget mest mulig fra bunnen av. Drikk vann flere ganger om dagen. Gjør endringer du kan leve med lenge og distraher deg selv når du får cravings.

For min del får jeg færre cravings på kvelden hvis jeg spiser nok protein tidligere på dagen. Det hjelper også å holde på med noe morsomt med mannen som ikke er skjermbasert, som spill, bygge lego eller noe så enkelt som å prate sammen.

Anonymkode: 988a4...e92

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å snacke hele tiden motarbeider deg nok. Kroppen har veldig godt av å få en pause fra matinntak.

Anonymkode: 97fb4...646

• Liker 4
Skrevet

Vet ikke om dette er et tips for vektnedgang, men jeg lager "dietshake" fra bodylab med pulver og 2 dl melk til frokost. Holder meg mett til lunsj (er litt sulten). Nå spiser jeg to knekkebrød i lunsjen, og har en litt rar, men god metthetsfølelse til middagen er klar i 1630-1700-tiden. Har en mindre fysisk krevende jobb en deg :) shaken skal egentlig lages med vann, men det smakte ikke godt 🤣

AnonymBruker
Skrevet

Sørg for at måltidene dine inneholder nok næring. Jeg jobber også med vektnedgang, og passer på at måltidene mine inneholder nok med proteiner, langsomme karbohydrater og litt fett sammen med mye grønnsaker.

Dette gjør at jeg blir mett, har energi, samtidig som jeg går ned i vekt. Jeg har ikke en veldig aktiv hverdag, men jobber 30% på hjemmekontor og er 70% i permisjon med ei på 5 mnd, i tillegg til trening. 

Mitt tips er grovt brød, magert kjøttpålegg, salat (på brødskiva), kremost (mager), paprika/agurk/tomat, kokt egg, eggerøre med ekstra skinke og grønnsaker. 

I dag laget jeg en karbonadedeig og grønnsaksgrateng til lunsj, med to bokser hakkede tomater, blomkålris, erter og diverse grønnsaker fra kjøleskapet så kan jeg spise en god porsjon med lite kalorier og godt med proteiner. 

Jeg er fan av snacks til kvelds, og akkurat nå spiser jeg en boks proteinpudding med zero vaniljesaus til kvelds. 

Nok vann er viktig, spesielt for å føle seg friskere. 

Et annet av mine tips er å bruke et par kvelder i uka på å skjære opp grønnsaker som du oppbevarer i kjøleskapet. Da er det mye lettere å ta med seg på jobb, eller ha ved siden av måltidene. Gulrot, spisspaprika og agurk er gjengangerne her. I tillegg pleier jeg å skjære opp brokkoli og blomkål som jeg skal bruke til middag et par dager i uka.

Anonymkode: 725b5...4ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte 6 kg kalkun på tilbud, nå har jeg kalkunkjøtt som jeg bruker til pålegg, salater& snacks.

Anonymkode: f799f...903

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...