Gå til innhold

NPE (Norsk pasientskadeerstatning)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har meldt inn og fått godkjent dårlig behandling på sykehus som har gitt varige plager etter operasjon. 

Har noen her fått godkjent skade, men ikke fått en utbetaling? Npe jobber imot meg hele tiden, til tross for at de har fått innsyn på journaler helt tilbake til 2012 osv. De mener at skaden ikke påvirker meg nok selv om at jeg har mistet drømmejobben og vil slite med varige skader. 

Noen som har vært gjennom dette og kan dele erfaringer med meg? Har advokat på saken, men jeg lurer på om npe prøver å hale ut tiden som forsikringsselskapene gjør... 😥 Har holdt på siden 2019.

Anonymkode: 58b91...e52

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1544703-npe-norsk-pasientskadeerstatning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har meldt inn og fått godkjent dårlig behandling på sykehus som har gitt varige plager etter operasjon. 

Har noen her fått godkjent skade, men ikke fått en utbetaling? Npe jobber imot meg hele tiden, til tross for at de har fått innsyn på journaler helt tilbake til 2012 osv. De mener at skaden ikke påvirker meg nok selv om at jeg har mistet drømmejobben og vil slite med varige skader. 

Noen som har vært gjennom dette og kan dele erfaringer med meg? Har advokat på saken, men jeg lurer på om npe prøver å hale ut tiden som forsikringsselskapene gjør... 😥 Har holdt på siden 2019.

De prøver å dra saken ut i tid. De avslår bare for å gjøre det. Har du fått svar avslag fra NPE? Isåfall må du klage det inn til Helseklage. Årene fortsetter å gå, og Helseklage har 24 måneders saksbehandlingstid, men er på etterskudd i sitt arbeid og du må fort regne med mellom 30-36 måneders saksbehandlingstid. 

Det som er rart med NPE er at selv om overlege, spesialister, sakskyndige, historikken din, journalen din og alt annet peker til din fordel, eventuelt er klar på at her har det skjedd en pasientskade, så kan likevel en enkelt "saksbehandler" fra NPE finne på å si imot ALLE og ALT som støtter saken din, på den mest ansvarsfraskrivende måten uten mål og mening, før den stemplet med AVSLAG. 

Pasientklagesystemet er så pill råttent som du kan få det. Det heter at det er et "objektivt organ", midt imellom stat, helse og deg, men det er så feil som du kan få det. Det er 100% et subjektivt organ på vegne av Stat. 

Anonymkode: 1abdb...52c

• Liker 6
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig vanskelig å få erstatning fra NPE. Har en venninne som gikk gjennom dette og det tok mange år.  Vanskelig å  finne bevis osv 

Lykke til 

Anonymkode: 4f1f0...697

Man trenger strengt tatt ikke bevis i den grad det må bevises. Det går på sannsynlighetsgrad. Du må bevise at saken din er 51% sannsynlig, altså har en overvekt. Klarer du ikke bevise sannsynlighetsovervekten, men NPE samtidig ikke klarer å motbevise det, så kan du ha krav på en kompensasjon likevel. 

Det spesialister, overleger og sakkyndige uttaler seg om i saken veier saken din for eller imot alt etter om de er for eller imot. Får du ikke erstatning eller kompensasjon så har du ikke bare unnlatt å bevise overvekten din, men spesialistuttalelsene må være i ditt disfavør. 

I teorien så burde ikke en saksbehandler i NPE ha noe annen myndighet enn å ta sakkyndigevurderingene til etterretning, men så skjer ikke. Saksbehandlerne i NPE tar beslutninger over hodet på sakkyndige også. 

Uansett, ja det er vanskelig. Men i teorien så skal det ikke være vanskeligere enn at objektiviteten skal bedømme sannsynlighetsovervekt. Dog i praksis er det helt annerledes, som igjen gjør det uhorvelig vanskelig. 

• Liker 2
AnonymBruker

Det er vanlig å få avslag. Det er desverre ikke nok å bare ha mistet drømmejobben, man må ha mistet hele eller store deler av arbeidsevne og funksjonsevne og fått varige mén. 

Jeg ville ansatt en advokat som hadde jobbet mye med NPE saker og kunne si noe om hvilke saker som får gjennomslag og ikke. En vanlig advokat vil bare ta jobben for pengene dine og gi deg falske forhåpninger om at du har en sak 

Anonymkode: d1f63...ddf

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan meldte du inn? Var det på nett? 

Anonymkode: 98afe...3b5

Annonse

AnonymBruker
Gjenferdet skrev (13 minutter siden):

Jeg har mye på min side. Så dumper det ned en sakkyndig vurdering. Med fullt av feil. Ting som skrives er direkte selvmotsigende og henger ikke på greip.

Haha. Sorry at jeg ler, men dette opplevde jeg også. En sakkyndig vurderer som leverte en rapport full av selvmotsigelser. I tillegg overså den sakkyndige vurderer de poengene som jeg i all hovedsak brukte som argument for saken min. Ironisk nok klarte sakkyndig vurderer å konkludere med at det var en sannsynlig årsakssammenheng mellom behandlingen og skaden min, og påpekte at instans X og overlegen min også mente det samme, men at jeg likevel ikke var en kandidat for pasientskade. Altså, hallo? Enda en motsigelse. Og det er ikke engang en sakkyndig vurderers jobb å bedømme om jeg er en kandidat for pasientskade eller ikke, det er det NPEs behandlere som skal gjøre basert på innspillene. En sakkyndig vurderer skal kun se på sykdommen, behandlingen, skaden og sannsynligheten, og da begrunne dette, ikke ta et endelig standpunkt i saken.

Og det var for øvrig en sakkyndig vurderer som ikke engang var spesialist innenfor min klagesituasjon, så vurdereren "synset" egentlig i vei med en hel masse svada som hverken jeg, situasjonen min eller diagnosen min kjenner seg igjen i, og stikk i strid med hva faktisk kompetansepersonell har uttalt i saken. NPE kunne likegodt bedt et postbud bedømme saken min ettersom de valgte noen uten kompetanse. Svaret ville nok vært like synsete, men kanskje med riktig konklusjon?

Skrev ett 10-siders motsvar til sakkyndig vurderer, men det tror jeg ingen gadd å lese, for absolutt ingenting av det jeg skrev ble tatt høyde for. Det ble fullstendig oversett, sammen med alle de andre og alt det andre som talte for min sak.

Og dette skal være objektivitet? Dette skal være det pasientene skal ha tillit til? Det er vel en god grunn for at avstanden mellom pasientene og systemet aldri har vært større enn nå. Man blir ikke ivaretatt og man får ikke det man har krav på. Aller helst skal du bli møtt med avslag, gjerne ubegrunnet, slik at årene går hvorav at du enten gir opp, blir mirakuløst frisk, møter på nye behandlinger som gjør livet ditt bedre eller eventuelt tilslutt dør i all ventetiden. For da slipper dem å utbetale erstatningen du egentlig delt eller helt hadde krav på. 

• Liker 2
AnonymBruker

Huff her var det mange triste erfaringer 😥

Føler meg sliten, jeg antok at npe ville hjelpe til med tapt inntekt, og eventuell varig tapt inntekt. Behandlende sykehus godtok med én gang at feilen de overså var av grov karakter, og derfor antok jeg at det ville gå greit med npe etter det ettersom at det er tydelig at jeg har fått nedsatt funksjon etter feilen.

Dessverre mener spesialisten deres at skaden er på 15%, dvs for lavt for utbetaling. Jeg sliter i hverdagen fysisk, og dette går utover mye. Er vanskelig å få seg jobb hvor høyre arm ikke benyttes. 

Nei, det er veldig trist å lese om deres erfaringer. Leste i dag at det er kun  6% av de som melder inn saken sin til npe som faktisk får utbetaling..

Hilsen ts. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Huff her var det mange triste erfaringer 😥

Føler meg sliten, jeg antok at npe ville hjelpe til med tapt inntekt, og eventuell varig tapt inntekt. Behandlende sykehus godtok med én gang at feilen de overså var av grov karakter, og derfor antok jeg at det ville gå greit med npe etter det ettersom at det er tydelig at jeg har fått nedsatt funksjon etter feilen.

Dessverre mener spesialisten deres at skaden er på 15%, dvs for lavt for utbetaling. Jeg sliter i hverdagen fysisk, og dette går utover mye. Er vanskelig å få seg jobb hvor høyre arm ikke benyttes. 

Nei, det er veldig trist å lese om deres erfaringer. Leste i dag at det er kun  6% av de som melder inn saken sin til npe som faktisk får utbetaling..

Hilsen ts. 

Har mediene noensinne hatt fokus på dette? hvis ikke er det på tide.

Har en veninne som søkte om erstatning, etter feilbehandling som gjorde til at kneet aldri ble bra, hun ble 50% ufør, nærmer seg 100% nå. Hun hadde forsikring og greier seg økonomisk, men blir deprimert av å sitte hjemme😏

Jeg lever selv med konsekvenser av feilbehandlinger og manglene kompetanse blant leger.

Mage og tarmflora er nedsatt, har fått flere tilstander i bekken pga mye antibiotika/feilmedisinering.

Feiloperasjon; diagnose stemte ikke.

Mye mer men orker ikke skrive. Uansett er det vanskelig å dokumentere alt, det er flere kompliserte tilstander som påvirker hverandre.

Jeg er 100% ufør🥲

Anonymkode: b052c...799

AnonymBruker

Ikke oppløftende lesning, dette.

Jeg har en slektning som har fått plager pga at en kirurg har skadet en nerve under en operasjon, og har fått en funksjonsnedsettelse pga det. Det er forespeilet at det kan vise seg å være permanent. Siden slektningen min nettopp er pensjonert er det ikke snakk om økonomisk tap, men definitivt tap av livskvalitet, så dersom det viser seg at det ikke kan  forventes  bli bedre så jeg for meg at det ville være grunnlag for å søke. Jeg skjønner jo at man ikke skal ha store forventninger til prosessen, da.

Anonymkode: 79d85...4ec

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Herlighet. Hvordan kan man ha sålange saksbehandstider? 

Folk kan ikke vente i generasjoner for at folk i statlig sektor skal gjøre jobben sin.

Anonymkode: 09691...22a

På siden av temaet, men kommenterer dette likevel. I løpet av åtte år med borgerlig regjering har alle offentlige etater fått kraftige budsjettkutt hvert år (da kutt i budsjett som allerede var nokså skrale). Dette har gjort at saksbehandlingstiden i offentlig sektor jevnt over har økt kraftig. I min jobb feks hadde jeg for 8 år siden i gjennomsnitt ca 50 saker liggende i kø til enhver tid. Ble litt saksbehandlingstid da også, men likevel overkommelig ventetid. I dag har jeg over 800 saker liggende i kø, og det kommer stadig inn nye saker (og hver sak tar tid å gå gjennom). Sier seg selv at det da tar tid før folk får svar. Jeg personlig jobber maks overtid av det som er tillatt etter arbeidsmiljøloven, og har ingen pauser ila dagen utover 20 min lunch (som brukes på KG på hjemmekontoret), men har likevel over to år saksbehandlingstid. Vet ikke noe konkret om NPE eller saksbehandlingen der, men dette er jevnt over tilfelle overalt i det offentlige nå. 

Har dessverre ikke noe å bidra med til temaet. Håper likevel det går bra for deg til slutt TS, og at det ikke tar så alt for lang tid. 

Anonymkode: 57fee...409

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vet ikke noe konkret om NPE eller saksbehandlingen der, men dette er jevnt over tilfelle overalt i det offentlige nå. 

For meg som står midt i denne NPE-køen, så virker det som om at pasientskadeerstatninger er verst i klassen når det kommer til saksbehandlingstid. 

Jeg leverte mitt erstatningskrav til NPE høsten 2017, fikk avslag høsten 2019, og står nå i januar 2022 enda på vent på svar fra Helseklage. 

Spørsmålet i pasientskadesaker er ikke hvor mange måneder mer man må vente, men hvor mange år mer man må vente. 

Og det virket ikke som om at saksbehandlerne har tid til å faktisk sette seg inn i saken, lese alle dokumenter, ta en skikkelig evaluering og skrive en begrunnet konklusjon. Jeg ble overrasket over det svært korte avslaget jeg fikk.

Men som tidligere skrevet: det er vel en grunn til at det tar så lang tid. Håpet er vel at du skal ta kveld i ventetiden.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For meg som står midt i denne NPE-køen, så virker det som om at pasientskadeerstatninger er verst i klassen når det kommer til saksbehandlingstid. 

Jeg leverte mitt erstatningskrav til NPE høsten 2017, fikk avslag høsten 2019, og står nå i januar 2022 enda på vent på svar fra Helseklage. 

Spørsmålet i pasientskadesaker er ikke hvor mange måneder mer man må vente, men hvor mange år mer man må vente. 

Og det virket ikke som om at saksbehandlerne har tid til å faktisk sette seg inn i saken, lese alle dokumenter, ta en skikkelig evaluering og skrive en begrunnet konklusjon. Jeg ble overrasket over det svært korte avslaget jeg fikk.

Men som tidligere skrevet: det er vel en grunn til at det tar så lang tid. Håpet er vel at du skal ta kveld i ventetiden.

Ventetiden i slike saker kan man jo takke den tidligere regjeringen for: https://www.nrk.no/osloogviken/ventetiden-til-vaers-da-97-av-100-ansatte-sluttet-1.14598672

Helt greit at man vil spre statlige arbeidsplasser utover i landet, men kanskje ikke så lurt å pushe symbolpolitikk og markeringssaker som resulterer i at all kompetansen forsvinner over natten og det ikke er folk igjen til å gjøre arbeidet. 

Anonymkode: efc73...a07

• 1 år senere...
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...