Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Nå følte jeg rett og slett for å lage en tråd på kvinneguiden for å få tips og råd til hvordan jeg skal håndtere en situasjon. (mange vil nok si at dette er et luksusproblem, men føler ikke på dette selv) 

Saken er: Jeg er avdelingsleder i et stort firma og lever godt av inntekten jeg har her. Jeg er i et kjempeherlig forhold og livet med dama mi er en drøm! Dessverre så er det 4 damer fra andre avdelinger på jobben som kommer med seksuelle tilnærmelser. De vet at jeg er i et forhold, men nekter å respektere dette. Jeg avviser dem stadig og gir aldri noen indikasjon på at jeg er åpen for noe som helst. 

Jeg må ha mailkorrespondanse med flere av dem grunnet jobben og jeg gidder ikke skape drama eller opprette noen sak på dette. 

Seinest i dag fikk jeg følgende mail fra ei jeg skal ha møte med (hun jobber på en annen avdeling som er ca 2,5 times kjøring unna) og hun skrev som følger: ''Hei, ser fram til vårt møte. Jeg er på plass klokken **:**. Er det innafor med en klem, eller kanskje et kyss? Mvh ....... ''. 

Jeg er profesjonell i jobben, men akkurat nå vet jeg ikke lenger hvordan jeg skal forholde meg til dette... Hva ville dere ha gjort? Varslet noen? 

Og ja, dama mi vet alt.  

Anonymkode: bdde1...a30

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er de i forhold selv? I så fall ville jeg hvisket i øret at jeg sender all korrespondanse videre til partneren heretter når vedkommende fikk den klemmen og så smilt fra øre til øre... 

Anonymkode: bf4c3...b32

• Liker 1
Skrevet

Kan det hende at de erter deg da?

Skrevet
miss summers skrev (4 minutter siden):

Wtf? Dette hadde jeg overlatt til HR. Ærlig talt. 

Enig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Si at neste gang det skjer så meldes det til HR. Og så følger du det opp. Det der er hårreisende ugreit. 

Anonymkode: 129f3...1d3

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg ikke funnet meg i, erting eller ei. Gi beskjed en gang (hvis du ikke allerede har) og si at sånne kommentarer er upassende, og vil bli tatt videre om det skjer igjen. 

Seksuell trakassering er aldri erting, gøy eller noe noen skal tåle. 

Anonymkode: c4295...874

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt en ordentlig tilbakemelding (du sier du har avvist, kanskje ikke tydelig nok). Skrevet noe tilbake om at dette synes du er å gå over streken, og at du ønsker en hyggelig, men profesjonell tone. Da har du dokumentert dette i tilfelle det senere skulle bli en sak hvor HR er involvert, og disse damene hevder at du er med på leken. 

Anonymkode: 9c352...91b

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Doktor Dyregod skrev (5 minutter siden):

Erter faktisk. Når en kvinne gjør sånt så kan det være erting. Når en mann gjør det så er det overgrep.

Anonymkode: 795af...4c2

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville gitt en ordentlig tilbakemelding (du sier du har avvist, kanskje ikke tydelig nok). Skrevet noe tilbake om at dette synes du er å gå over streken, og at du ønsker en hyggelig, men profesjonell tone. Da har du dokumentert dette i tilfelle det senere skulle bli en sak hvor HR er involvert, og disse damene hevder at du er med på leken. 

Dette. 

Gi klar beskjed at hverken klem eller kyss er ønsket, nødvendig eller greit for deg. Og at du heretter ønsker en profesjonell tone. 

Anonymkode: 458b2...4ea

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Doktor Dyregod skrev (6 minutter siden):

Syns ikke det er greit uansett hva intensjonen skulle være. 

Man er sosialt tilbakestående om man erter en kollega på den måten, med mindre man har et ekstremt godt forhold til kollegaen (feks venner på privaten) og vet at dette er greit. Selv da syns jeg ikke dette hører hjemme i arbeidssammenheng. 

Anonymkode: 458b2...4ea

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, ikke enig. Jeg syns faktisk ikke man må avvise folk flere ganger. Eller gjøre veldig mye for å avvise folk. Det der er upassende. De er kollegaer. Sånn oppfører man seg ikke. 

• Liker 9
Skrevet

Lett. Bare videresend til HR med avsender på kopi. 

• Liker 9
Skrevet

Så ubehagelig, dumme kvinnfolk som ikke kan oppføre seg normalt... Jeg hadde tatt det videre.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De vil vel knulle seg på vei videre opp, dette er ikke greit. 

Anonymkode: 1a8ad...783

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Doktor Dyregod skrev (16 minutter siden):

Erter faktisk 😶

Dette er seksuell trakassering. Ta det videre.

Anonymkode: 0a99a...5b3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei,

Nå følte jeg rett og slett for å lage en tråd på kvinneguiden for å få tips og råd til hvordan jeg skal håndtere en situasjon. (mange vil nok si at dette er et luksusproblem, men føler ikke på dette selv) 

Saken er: Jeg er avdelingsleder i et stort firma og lever godt av inntekten jeg har her. Jeg er i et kjempeherlig forhold og livet med dama mi er en drøm! Dessverre så er det 4 damer fra andre avdelinger på jobben som kommer med seksuelle tilnærmelser. De vet at jeg er i et forhold, men nekter å respektere dette. Jeg avviser dem stadig og gir aldri noen indikasjon på at jeg er åpen for noe som helst. 

Jeg må ha mailkorrespondanse med flere av dem grunnet jobben og jeg gidder ikke skape drama eller opprette noen sak på dette. 

Seinest i dag fikk jeg følgende mail fra ei jeg skal ha møte med (hun jobber på en annen avdeling som er ca 2,5 times kjøring unna) ''Hei, ser fram til vårt møte. Jeg er på plass klokken **:**. Er det innafor med en klem, eller kanskje et kyss? Mvh ....... ''. 

Jeg er profesjonell i jobben, men akkurat nå vet jeg ikke lenger hvordan jeg skal forholde meg til dette... Hva ville dere ha gjort? Varslet noen? 

Og ja, dama mi vet alt.  

Anonymkode: bdde1...a30

Kl **.** er bra.

Vi holder oss til gjeldende korona-anbefalinger, en meter avstand.

Anonymkode: ad63f...eb7

• Liker 12
Skrevet

Jeg tenker at dette ikke skal være ditt problem. Videresend alle slike mailer til HR, eller deres nærmeste leder (om det ikke er deg) heretter og la dem ta seg av det. Du kan ev. gi damene en heads up om at det er det du kommer til å gjøre fremover om du vil være grei, men du har ingen plikt til det.

Send inn en generell sak til HR først der du sier ifra om hva som foregår, hvor lenge det har pågått og hva du har gjort selv for å få en slutt på det, og at du nå overlater det til dem. Damene kommer sikkert til å dra "det er bare humor/flørt i hverdagen/"ikke sånn ment" kortet, og er HR-avdelingen av den konfliktsky typen kan det tilogmed hende de prøver å slippe unna å ta tak i saken på samme basis, men det er helt innafor å si ifra at om situasjonen  hadde vært motsatt så hadde du blitt tatt for seksuell trakassering og at det er arbeidstilsynet neste om de unndrar seg å gjøre sin plikt.

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kl **.** er bra.

Vi holder oss til gjeldende korona-anbefalinger, en meter avstand.

Anonymkode: ad63f...eb7

"...det gjelder forøvrig korona eller ei"

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp videre og de ansatte som oppfører seg sånn må overføres til en annen avdeling. 

Anonymkode: 79340...c83

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...