Gå til innhold

hvor mange hunder?

Gjest Gjest_Michelet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

vi har 2 hunder, og er 2 personer, den ene av oss jobber full tid, den andre deltid, Vi ønsker om ett års tid enda en hund i familien. Hundene får tur hver dag, nok mat, stimulering og får være med på mye gøy, de er en stor del av vår lille familie, sover på soverommet med oss, og er med på alt de kan være med på, de er alene max 5 timer ett par ganger i uken, og det går kjempefint. Altså hundene lider ingen nød på noen måte. Da jeg sa til en vennine at vi ville ha en til neste år, ble hun skikkelig fordømmende og sa at vi kunne da ikke ha 3 så store hunder på en gang... Hunder måtte jo værte kosehunder, ikke oppdrettshunder... Jeg sa til henne at vi hverkan har planer om oppdrett eller noe, og at hunder faktisk er ett flokkdyr... Men hun mente det var for mange...

Blir liksom som å si til noen med 2 barn at de ikke burde få flere.....

Hva mener dere? er 3 for mange? det forutsetter jo at man her tid til dem og råd til dem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er èn for mye om man ikke evner å oppdra hunden eller har tid til den. Hunden kan ha det like bra om den er "enebarn" eller del av en større gruppe, men det forutsetter jo uansett at eieren er ansvarlig og tar seg tid til den. Ellers er èn hund "like mye for mye" som fler.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Så lenge man har tid til å gi alle dyra det de trenger, så har man ikke for mange.

Skrevet

Hva i all verden mente hun med at "det var for mange", da?

Det er du som må avgjøre om du har tid til x antall hunder - har du det, er det så klart ikke "for mange".

Skrevet

det skal sies at denne vennina er oppvokst med en liten hund, men hun(og familien) har ikke peiling på hunder, hverken i oppdragelse eller noe annet... (hunden deres kan ikke engang sitte på kommando...) tror hun innbiller seg at store hunder trenger mer stimuli enn mindre,kanskje det er forklaringen.... Og ærlig talt, når vi har passet andre hunder,så har det gått kjempefint med 3 samtidig :) Og den ene vi har passet er den rasen vi ønsker til neste år :)

Skrevet

Det blir for mange den dagen dere ikke evner å gi alle hundene den stell, oppmerksomhet og oppdragelse de trenger. Har dere tid og evne til å ta dere av alle på lik linje så burde det jo gå greit.

Skrevet

Dersom livssituasjonen deres forandrer seg, vil dere da være i stand til å ta dere av tre hunder?

Når vi får en hund, skal vi forhåpentligvis ha den i 10-12 år, og vi skal være i stand til å ta oss av den like lenge.

Hvis samholdet i flokken deres er fin nå, så trenger det ikke fortsette å være slik om dere får en til. Husk det.

Det sies at to hunder ikke krever dobbelt stell, men å få en tredje er en helt annen sak.

Jeg er vant til to hunder om gangen, men ville aldri skaffet meg en tredje. Av den enkle grunn at jeg ikke kan garantere at jeg klarer tre hunder i 10 år fremover. Da er det min plikt å la være å ta til meg enda en. Syns jeg.

Leyla i.i

Skrevet

dersom livsituasjonen forandrer seg i ett normalt forløp(som den gjør hos de fleste), så er svaret JA :) men man kan jo aldri vite om man blir utsatt for en ulykke o.l, men man kan ikke la være å gjøre ting i frykt for sånn... Og hundene er en del av familien de, uansett livssituasjon(klart livet har forandret seg på 6 år)

Den rasen vi har fallt helt for lever desverre sjelden lenger enn 8-10 år(hvis man er HELDIG),men man kan jo alltid håpe :)

Kan også legge til at det er en meget behagelig, lite masete hunderase, med middels aktivitetsnivå og en flott hund å ha sammen med barn, til tross for størrelsen :)

tror kanskje vennina mi er litt avskrekket av størrelsen

Skrevet

Tror ikke du skal høre på venninna di i denne sammenhengen, i og med at det ikke høres ut som om hun argumenterer spesielt "rasjonelt".

Hva slags hund er det dere vil ha, forresten? :nysgjerrig:

Skrevet

Man kan jo ikke samenligne en hind med barn da.når hund er folks intresse, så synes jeg nok de skal avgøre hva som er beste antall for de.

kansje du skal vente med flere til du har vent hundene vekk fra soverommet?

dyr har ikke noe der å gjøre. verre er det med store hunder. Det er ikke barn du har ,men hunder.

j irriterende å ha besøk av folk med hund, eller passe andres hunder, der dyra er vendt til å sove på soverommet med "foreldrene"

Skrevet

Er det Berner Sennen dere tenker paa?

Skrevet

Jeg synes det virker som hundene dine har det helt supert!Så hvorfor ikke en til?

Tror dere takler det fint jeg,lykke til :)

Skrevet

Har du tid og råd og lyst er det vel IKKE noe problem å flere enn to! For venninna di virker det som om en hund er en hund for mye, om du skjønner hva jeg mener. Selv har jeg to hunder og to katter, og ja, vi sover i flokk på soverommet :)

Skrevet
Man kan jo ikke samenligne en hind med barn da.når hund er folks intresse, så synes jeg nok de skal avgøre hva som er beste antall for de.

kansje du skal vente med flere til du har vent hundene vekk fra soverommet?

dyr har ikke noe der å gjøre. verre er det med store hunder. Det er ikke barn du har ,men hunder.

j irriterende å ha besøk av folk med hund, eller passe andres hunder, der dyra er vendt til å sove på soverommet med "foreldrene"

Hvorfor i all verden skal vi venne dem av med å sove på soverommet med oss???? Det er jo slik vi ønsker å ha det! Og hva har størrelsen med det å gjøre? en hune er da en hund, uansett størrelse.... Og de kan godt sove i ett annet rom om natten om de overnatter hos passeren, er ikke noe problem det... :)

Skrevet

Hva slags hund er det dere vil ha, forresten? :nysgjerrig:

Er det Berner Sennen dere tenker paa?

Nå har vi en Dobermann og en Grand danois, men det blir nok en ny GD når den tid kommer :) Jevnt over så er det en urolig herlig rase :)

Skrevet

Hei!

Sier bare lykke til jeg!!

Du virker da som en oppegående fornuftig hundeier, som helt sikkert kan ta dine valg selv, og vet hva du gjør om du velger deg en hund til :)

Så lenge man har plass, tid, energi og økonomi til det, så hvorfor ikke?

Jeg har selv fire hunder, to innehunder og to utehunder(type jakthund), og det er en helt flott gjeng. Selvfølgelig merkes det på lommeboka når det går 15kg fôr på tre uker, og de skal til dyrlege for vaksiner, psprøyter osv, men hva gjør man ikke da ;) Og jeg har sagt, at blir det sånn at jeg blir hjemmeværende, som desverre kan skje, så skal jeg ha en hund jeg skal avle på og stille, fordi jeg synes det er gøy. Og de fire andre kan jeg ikke det med, for de er alle blandingser ;) Så kan jo folk mene akkurat hva de vil om det :)

Så kos deg du, med bikkjehår i senga, og store labber og sad sam øyne, og gled deg over tanken på at det skal bli enda en å nyte!!

:klem:

Gjest Vindelspev
Skrevet

Noen har et helt uproblematisk hundehold med 4-5 hunder, andre sliter med bare 1. Som andre sier, det blir for mye når du ikke strekker til så alle får dekket sine grunnleggende behov pluss litt til.

Jeg er enig med Leyla, overgangen fra 2 til 3 er den største omstillingen. Vi har selv en liten flokk her, og per i dag fungerer de supert med hverandre. Derfor er jeg engstelig for at denne balansen skal forstyrres, men det blir nok en til her også. De er såpass vant til endringer at jeg tror det skal gå fint.

Skrevet

bare til opplysning så sover ikke hundene i vår seng... hadde jo ikke fått plass selv da ;) De har egen seng på sovedrommet :)

Skrevet

Jeg og sambo har tilsammen 3 tisper. Overgangen fra 2 til 3 var noe slitsom, pga løpetid hos to av dem når nr3 kom. Tok vel et par uker før hundene hadde vent seg til hverandre og gjort opp status, men nå går det veldig bra.

Greit å ha tenkt igjennom om dere klarer å gå tur med alle hundene samtidig. Hos oss er dette ikke lengere mulig (ikke greit å holde igjen like mange kg hund som meg sjøl...), og vi har gjort det slik at jeg sørger for trim for mine to og sambo for sin.

Som flere har sagt så er det ikke noe i veien for mange hunder så lenge man klare å ta vare på alle, gi oppmerksomhet og mosjon. Og ikke minst har råd til å hundeholdet.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...