AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #1 Skrevet 5. januar 2022 Jeg sitter her og har litt kvaler. Har nettopp byttet jobb og lurer på om det var riktig. Arbeidsoppgavene er mye mer spennende og riktige ift min utdanning, og utviklingsmulighetene er også bedre. Miljøet er kjempebra, og jeg stortrives. Allikevel er det mer uforutsigbare dager og jeg vet ikke alltid når jeg får hentet på Sfo. Det er det jeg grubler mest på nå. Har et barn som begynte på skolen i høst og som ikke trives så godt på Sfo. Hen spør derfor alltid når hen blir hentet, og mens jeg tidligere kunne si at jeg kommer kl 15.15, kan jeg ikke love noe nå, bortsett fra at jeg alltid rekker det før kl 16. Noen ganger er jeg der kl 15, andre ganger 16. På en måte tenker jeg at hen bare må klare den uforutsigbarheten og at det ikke er farlig om klokka blir 16 noen ganger. Hen er jo ikke 10 mnd og ny i barnehagen. Samtidig skjærer det litt i hjertet når hen gråter på morgenen og vil hentes så tidlig som mulig. Så nå lurer jeg på om jeg gjorde et dårlig valg ved å bytte jobb….Vet at ingen andre har svaret på det, men trenger bare noen synspunkter… Anonymkode: b4934...dce
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #2 Skrevet 5. januar 2022 Det er ikke mulig for barnet å gå hjem selv 15.15, og evt være hjemme alene en halvtime før du kommer? Vi begynte med det med vår rett rundt jul i førsteklasse. Barnet stortrivdes med å ha egen nøkkel og se på tv til vi kom hjem. Anonymkode: f21cf...22e 8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #3 Skrevet 5. januar 2022 Har du diskutert dette med skolen? Ikke din arbeidssituasjon altså, men at hun ikke trives. Her tenker jeg skolen må gi et knepp mer. SFO burde være noe positivt. Klem fra en lærer. Anonymkode: b8437...af6 11
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #4 Skrevet 5. januar 2022 Jeg ville svart noe sånt som 'med én gang jeg er ferdig på jobb' eller 'så fort jeg kan'. Det fungerte greit for jenta mi, som også helst skulle hatt et klokkeslett å forholde seg til. Om du gjorde et dårlig valg? Nei, det tror jeg ikke. Jobben er bra for deg, og barnet får øvd seg på å takle litt uforutsigbarhet innenfor en grei ramme. Anonymkode: 5e2ce...440 3
Ulrikke Skrevet 5. januar 2022 #5 Skrevet 5. januar 2022 Nei, du har ikke gjort et dårlig valg. Det var NÅ du fikk jobben, og han blir bare eldre og eldre fort! Hvis dere bor sånn at han kan gå hjem selv ville jeg vurdert å begynne med det, ihvertfall om et par måneder. Da kan han gå fra SFO 15:15 eller 15:30, også kan han enten være litt hjemme alene eller dere er hjemme samtidig. Også er jo spørsmålet om det går an å gjøre noe med trivselen på SFO, men det blir jo en helt annen diskusjon. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #6 Skrevet 5. januar 2022 Tusen takk for svar. Er i dialog med Sfo, så jobber med saken. De strever med bemanning pga koronarestriksjoner, så vi opplever ikke at de gir et godt tilbud, men vi snakker som sagt med dem. Jeg synes barnet er for lite til å gå hjem siden vi har litt skolevei. Opplever ikke at hun på noen måte er klar for å være alene hjemme, men har tenkt som en nødløsning at storesøsken kan hente enkelte ganger (men storesøsken finner ofte på noe med venner etter skolen, så litt vanskelig å gjøre ofte). Men jeg tenker vel også at hun bare må lære å takle noe uforutsigbarhet og at det tross alt ikke blir en hovedregel at hun får veldig lange dager (regner med at jeg i all hovedsak kan hente rundt 15.30). Anonymkode: b4934...dce
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #7 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar. Er i dialog med Sfo, så jobber med saken. De strever med bemanning pga koronarestriksjoner, så vi opplever ikke at de gir et godt tilbud, men vi snakker som sagt med dem. Jeg synes barnet er for lite til å gå hjem siden vi har litt skolevei. Opplever ikke at hun på noen måte er klar for å være alene hjemme, men har tenkt som en nødløsning at storesøsken kan hente enkelte ganger (men storesøsken finner ofte på noe med venner etter skolen, så litt vanskelig å gjøre ofte). Men jeg tenker vel også at hun bare må lære å takle noe uforutsigbarhet og at det tross alt ikke blir en hovedregel at hun får veldig lange dager (regner med at jeg i all hovedsak kan hente rundt 15.30). Anonymkode: b4934...dce Du det kommer til å gå helt fint. Etter hvert blir nok 'en gang mellom 15.30 og 16' vant og trygt og forutsigbart nok. Unger har ikke vondt av å lære å tåle en halvtimes slinger 🙂 Anonymkode: 5e2ce...440 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #8 Skrevet 5. januar 2022 Du henter jo kjempetidlig. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, SFO er en del av det å gå på skolen, hun får bare lære seg det. Anonymkode: ed628...2b4 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #9 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar. Er i dialog med Sfo, så jobber med saken. De strever med bemanning pga koronarestriksjoner, så vi opplever ikke at de gir et godt tilbud, men vi snakker som sagt med dem. Jeg synes barnet er for lite til å gå hjem siden vi har litt skolevei. Opplever ikke at hun på noen måte er klar for å være alene hjemme, men har tenkt som en nødløsning at storesøsken kan hente enkelte ganger (men storesøsken finner ofte på noe med venner etter skolen, så litt vanskelig å gjøre ofte). Men jeg tenker vel også at hun bare må lære å takle noe uforutsigbarhet og at det tross alt ikke blir en hovedregel at hun får veldig lange dager (regner med at jeg i all hovedsak kan hente rundt 15.30). Anonymkode: b4934...dce Men da skjønner jeg ikke helt problemet, når barnet har storesøsken. Gi dem i oppgave å følge hjem i hvert fall fram til sommeren. Vil de finne på noe med venner så får det bli hjemme hos dere. Handle inn noe etter-skole snacks/lettvint mat så det blir attraktivt å bli med hjem til dere. Er det flere storesøsken så kan de få ansvaret annenhver uke f.eks. Kompenser de evt med litt ekstra ukepenger, men egentlig bør alle i familien hjelpe hverandre. Snakk med storesøsken, ikke ok at minste skal ha det fælt på sfo, bare for at de store skal ha frihet til å kanskje finne på noe med venner. Anonymkode: d2f2a...caf 6
ops2 Skrevet 5. januar 2022 #10 Skrevet 5. januar 2022 Helt enig med siste innlegg. Storesøsken må bli pålagt dette som en fast oppgave. De kan dra til venner etter at du har kommet hjem. Det er da mange timer igjen av dagen. Har storesøsken mobil, så ringer du og minner de på det, så ikke minste blir sittende og vente. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #11 Skrevet 5. januar 2022 Hei. Takk for innspill. Kan godt hende vi kan bruke storesøsken litt mer. Skal de på det. Ellers er jeg enig i at vi egentlig henter veldig tidlig. Vi er nok litt bortskjemte som har hatt mulighet til det. Det er jo egentlig helt innafor å bli hentet litt senere. Kanskje jeg faktisk skal tenke at jeg har gjort et riktig valg. Anonymkode: b4934...dce 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #12 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg sitter her og har litt kvaler. Har nettopp byttet jobb og lurer på om det var riktig. Arbeidsoppgavene er mye mer spennende og riktige ift min utdanning, og utviklingsmulighetene er også bedre. Miljøet er kjempebra, og jeg stortrives. Allikevel er det mer uforutsigbare dager og jeg vet ikke alltid når jeg får hentet på Sfo. Det er det jeg grubler mest på nå. Har et barn som begynte på skolen i høst og som ikke trives så godt på Sfo. Hen spør derfor alltid når hen blir hentet, og mens jeg tidligere kunne si at jeg kommer kl 15.15, kan jeg ikke love noe nå, bortsett fra at jeg alltid rekker det før kl 16. Noen ganger er jeg der kl 15, andre ganger 16. På en måte tenker jeg at hen bare må klare den uforutsigbarheten og at det ikke er farlig om klokka blir 16 noen ganger. Hen er jo ikke 10 mnd og ny i barnehagen. Samtidig skjærer det litt i hjertet når hen gråter på morgenen og vil hentes så tidlig som mulig. Så nå lurer jeg på om jeg gjorde et dårlig valg ved å bytte jobb….Vet at ingen andre har svaret på det, men trenger bare noen synspunkter… Anonymkode: b4934...dce så lenge du faktisk klarer og rekke tidsfristen så er det jo ingen problem. Anonymkode: 5e798...deb
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #13 Skrevet 6. januar 2022 En del av det å være foreldee er å takle surmuling også. Mitt barn likte ikke sfo, Og grein hver gang han måtte dra! Men det er koselig og sosialt der, for det meste. Kansje de ansatte bør bli flinkere på å aktivisere. Men dere kan jo øve på at hun er alene hjemme litt. Kansje du vil opdage at hun er typ introvert som liker ro alene. Anonymkode: 75704...94d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #14 Skrevet 6. januar 2022 Jeg tenker at det viktige er jo om barnet faktisk mistrives (da ville jeg fått storesøsken til å hente), eller om barnet bare synes det er litt kjedelig og helst vil være hjemme (da ville jeg latt barnet være der). Anonymkode: f21cf...22e
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #15 Skrevet 6. januar 2022 Jeg synes det høres ut som du har gjort et helt riktig valg. SFO er bare for en begrenset periode, jobb skal du forhåpentligvis være i en god stund lenger, og da er det en stor fordel å trives. Ikke henter du spesielt sent heller. Og om det hovedsakelig er koronarestriksjoner som gjør at SFO ikke kan gi et tilfredsstillende tilbud, så er forhåpentligvis det bare midlertidig. Men jeg støtter forslaget om å gi storesøsken mer ansvar. Ikke nødvendigvis at de må hente hver dag, men kanskje de dagene du vet at du må jobbe lenger enn vanlig (hvis du noen gang vet det?), eller eventuelt annenhver dag? Jeg hentet lillesøsteren min i barnehagen fast 2 dager i uka da jeg var 8-9 år og fikk ingen varige mén av det. Anonymkode: 05c19...054 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå