Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har tidligere studert før, et år som fulltid, et annet som deltid. Klarte å stryke første året, måtte ha 5/8 beståtte fag. Tok opp mange av disse fagene det neste året, og bruke tre eksamensforsøk på flere av dem. Tilslutt besto jeg 5/8 fag.

Søkte nå i august på et nytt studie, og fikk godkjent full lån+stipend. Tikket inn storstipend idag.

Lurer da på, kan Lånekassen ha gitt meg storstipendet idag ved en feiltagelse? Eller har de all min info om jeg ligger studiepoeng bak i databasen? Redd for at jeg har fått studielån som jeg egt ikke har oppfyllt kravene for 😅Sikkert jeg som bare er noia.

Anonymkode: 8ea73...7ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ligge mer enn 60 studiepoeng bak for å ikke få stipendet. Når du har bestått 5/8 så ligger under 60 studiepoeng bak.

AnonymBruker
Skrevet
Sommeren2021 skrev (8 minutter siden):

Du må ligge mer enn 60 studiepoeng bak for å ikke få stipendet. Når du har bestått 5/8 så ligger under 60 studiepoeng bak.

Men husk at jeg brukte 3 eksamensforsøk på et par av fagene, for å bestå de 5 fagene. 

Et eks. Jeg besto Økonomi og ledelse-faget på det 3 eksamensforsøket. Telles da de to første forsøkene som brukte studiepoeng? Men jeg besto jo faget tilslutt.

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere andre? 😅

AnonymBruker
Skrevet

Eksamensforsøkene teller vel ikke, lånekassen ser vel på hva som blir rapportert inn som bestått. 

Anonymkode: 3a9dd...e5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Eksamensforsøkene teller vel ikke, lånekassen ser vel på hva som blir rapportert inn som bestått. 

Anonymkode: 3a9dd...e5a

Så om jeg har brukt tre eksamensforsøk på et eksamensemne, men bestått det. Så er jeg ikke i bak i studiepoeng på det faget iom at det er bestått?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så om jeg har brukt tre eksamensforsøk på et eksamensemne, men bestått det. Så er jeg ikke i bak i studiepoeng på det faget iom at det er bestått?

Så lenge det er bestått så ignoreres de to første forsøkene. 

Anonymkode: 483ea...799

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så lenge det er bestått så ignoreres de to første forsøkene. 

Anonymkode: 483ea...799

Ahh, vil tro at alt er i orden da? Er vel ikke mulig å få stipend og lån, om jeg ligger bak. Tror du ikke lånekassen har fullt oversikt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ahh, vil tro at alt er i orden da? Er vel ikke mulig å få stipend og lån, om jeg ligger bak. Tror du ikke lånekassen har fullt oversikt?

Noen som vet noe om det? Vil da tro Lånekassen har et system på sånt? Ellers kunne jo alt tatt opp lån hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Etter min erfaring så teller de for innvilget periode. Hvis du for eksempel manglet 30 poeng fra før og så ikke bestod 30 poeng i høst så hadde du likevel fått lånekasse dette semesteret. Først når du hadde søkt til høsten igjen så hadde du ikke fått innvilget mer. De har full kontroll. Bare slappe av. Det der med 5/8 skjønte jeg ikke. 

Anonymkode: eb2ab...7a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Etter min erfaring så teller de for innvilget periode. Hvis du for eksempel manglet 30 poeng fra før og så ikke bestod 30 poeng i høst så hadde du likevel fått lånekasse dette semesteret. Først når du hadde søkt til høsten igjen så hadde du ikke fått innvilget mer. De har full kontroll. Bare slappe av. Det der med 5/8 skjønte jeg ikke. 

Betryggende. Så jeg hadde aldri motatt lån+stipend om jeg ikke hadde bestått kravene? Vet jo aldri 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

5/8, betyr at du må bestå minimum 5 av 8 eksamner for å komme til 2.året.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som vet noe om det? Vil da tro Lånekassen har et system på sånt? Ellers kunne jo alt tatt opp lån hele tiden.

Skjønner ikke hva du mener med at du 'måtte ha 5 av 8'. Og din elendige evne til å uttrykke hva tid du har brukt på dine studiepoeng lover ikke bra. Stryk i tillegg...

Du må ta studiene seriøst.

Denne uka er uka før semesterstart mange steder. Bruk den til å lese alt av sider på lanekassen.no og på studiet dine sine sider. Til du forstår dem og kan dem 'utenat'. Les gjerne før kl 12 på dagen for da funker hodet best. Mener dette i beste hensikt. 

Tror du må prate med en rådgiver.

Men du kan ligge opp til ett år etter med studiene. Dvs at du kan få betalt to semestere med stipend uten at du tar fag/stryker. 

Lånekassen har full oversikt forresten. I alle fall på akkurat dette.

Er kanskje verre med evt inntekt for mye eller utenlandsstudie osv der du må rapportere selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

5/8, betyr at du må bestå minimum 5 av 8 eksamner for å komme til 2.året.

Det er antall studiepoeng du har tatt som spiller noen rolle. Ikke om du har studierett til å gå videre.

AnonymBruker
Skrevet
Chagall skrev (29 minutter siden):

Skjønner ikke hva du mener med at du 'måtte ha 5 av 8'. Og din elendige evne til å uttrykke hva tid du har brukt på dine studiepoeng lover ikke bra. Stryk i tillegg...

Du må ta studiene seriøst.

Denne uka er uka før semesterstart mange steder. Bruk den til å lese alt av sider på lanekassen.no og på studiet dine sine sider. Til du forstår dem og kan dem 'utenat'. Les gjerne før kl 12 på dagen for da funker hodet best. Mener dette i beste hensikt. 

Tror du må prate med en rådgiver.

Men du kan ligge opp til ett år etter med studiene. Dvs at du kan få betalt to semestere med stipend uten at du tar fag/stryker. 

Lånekassen har full oversikt forresten. I alle fall på akkurat dette.

Er kanskje verre med evt inntekt for mye eller utenlandsstudie osv der du må rapportere selv.

Du har 8 eksamner å bestå på et helt år, på et studie. Skal du videre til 2.året, må du bestå minst 5. Jeg besto 4, siden jeg ga faen, og festet mye. Skjerpet meg i 2.året, og besto tilslutt 5 fag. Men det jeg er usikker på, er at jeg brukte 3 eksamensforsøk på flere av fagene til å klare å bestå 5 fag, men jeg besto jo tilslutt de jeg trengte.

Er det da sånn at lånekassen teller eksamensforøk som tapte studiepoeng? Eks: Brukte tre eksamensforsøk på økonomi og ledelse, strøk på begge forsøkene, men på tredje besto jeg. Telles de to forsøkene hvor jeg strøke, som tapte studiepoeng hvor jeg ligger bak?

Har gått et år som fulltid, et annet som deltid, og nå i år går jeg fulltid igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...