Gå til innhold

Foreslår tvungen utleie av hytter - slik skal flere få oppleve hyttedrømmen uten at man behøver bygge flere hytter som skader natur og miljø

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/meiner-kommunane-bor-vurdere-a-palegge-utleige-av-nye-hytter-1.15793853

Få nordmenn leier ut hytta. En fersk rapport konkluderer med at et tiltak for å øke nordmenns tilgang til hyttedrømmen kan være å pålegge nye hytteutbyggere å leie ut hytta. SV-politiker lukker ikke døren for forslaget.

– Under 10 prosent har ifølge Prognosesenteret sagt at de er innstilte på å leie ut hytta si, sier forsker Tor Arnesen ved Østlandsforskning.

På oppdrag fra Vestfold og Telemark fylkeskommune har han derfor utarbeidet en rapport som ser på om det finnes løsniger der folk i større grad deler på den luksusen som fritidsboliger er.

Endret av nebbete fugl
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I forhold til ressursutnyttelse er det en god ide. Men det blir nok ikke så lett i praksis.

• Liker 15
Skrevet

Vi liker ikke å leie ut hytta vår. Grunnen er at vi har masse personlige eiendeler der, også ganske kostbare ting. Private hytter er jo ikke som utleiehytter som ofte er et tomt skall

• Liker 35
Skrevet

Viljen og ønskene til å regulere andre mennesker ned til aller minste detalj forundrer ikke meg lenger. Det er krefter der ute som har et genuint ønske om full kontroll. De finner man til venstre i politikken.

• Liker 36
Skrevet

God ide kunne godt leid ut hyttene vi har men tviler på at noen gidder. Har tre hytter. 

Skrevet

Vi er ofte på hytta. Vi har selv bygget og betalt. Skal vi tvinges til å pakke bort alle personlige ting, og å måtte reise dit for å vaske ut etter andre, og attpåtil få hytten nedslitt av andre. Alle vet at mange ikke tar vare på det de leier. Jeg synes ikke forslaget hører hjemme i et demokratisk land. Skal andre ha rett til å bruke huset ditt også da, når du er bortreist?

• Liker 38
Skrevet

Slike skrekkbilder vi har sett fra folk som har leid ut på airbnb hadde jeg aldri turt å leie ut til nien jeg ikke kjenner godt..

• Liker 15
Skrevet

Dette er litt som kommunisme. En flott tanke i teorien, men tilnærmet umulig i praksis. Om jeg hadde eid en hytte, noe jeg trolig aldri skal, så hadde jeg utstyrt den slik at jeg kun behøvde å ta med meg en liten bag for et opphold der. Den skulle hatt alt av hobbyutstyr tilgjengelig der slik at man slapp å drasse dette med seg mellom hjemmet og hytta. Og det går jo ikke om man skal leie den ut...

• Liker 15
Skrevet
A-hunter skrev (2 minutter siden):

Viljen og ønskene til å regulere andre mennesker ned til aller minste detalj forundrer ikke meg lenger. Det er krefter der ute som har et genuint ønske om full kontroll. De finner man til venstre i politikken.

Helt enig! 
Tenk at enkelte er komfortable med tanken om at politikere får bestemmelsesrett over private eiendeler. Galskap 

• Liker 12
Skrevet

Hadde jeg hatt ei hytte så hadde jeg aldri i verden giddet å leie den ut. Noe av poenget med å ha en egen hytte er jo at man kan oppbevare alt man behøver på hytta, sette seg spontant i bilen når lysten måtte melde seg og dra på hytta. Å eie ei hytte for å ikke kunne bruke den når jeg selv ønsker, måtte pakke med meg alt fra klær, skiutstyr osv. hver gang samt måtte vaske hytta ned og risikere både skadeverk og dårlig renhold når jeg kom tilbake... Nei, aldri om jeg hadde giddet. Da hadde jeg faktisk heller selv leid en av disse hyttene (som da hadde vært tilgjengelig i såpass stort antall at de hadde vært rimelige å leie) og sluppet å ha ansvar for vedlikehold, skadeverk og dårlig renhold av leietakerne. 

• Liker 16
Skrevet (endret)

Vi kjøpte en svært forfallen hytte med hull i taket, men med en nydelig eiendom. Hogget oss nærmest vei opp mot hytta, så overgrodd var det. Fikk den en halv million under prisantydning. Det var det vi hadde råd til. Så har vi spart penger og brukt til å pusse opp, masse arbeid i helgene og i ferie, og en god del penger. Nå etter 6 år begynner det å bli den søteste og flotteste lille hytta vår med en eiendom som skinner igjen. Men det er jo ikke sånn at vi har veltet oss i penger for å få den . Vi har forsaket noen ferier til syden og vi har forsaket andre ting for å få hytta i stand. 

Kunne for all del ha delt den ved å ha leid den ut- liker faktisk tanken på at noen hadde satt pris på den utenfor vår familie, men det er jo ikke alle som kjenner til hvordan forbrenningsdo fungerer, hvordan man ordner med vannet osv. Det er jo en del administrativt som skal ordnes. SV kunne kanskje heller ha oppfordret folk til å leie ut, og ikke lekt Stalin. Det fungerer jo ofte dårlig.. 

Endret av Mooza
  • Liker 12
Skrevet

Prisene på hytter har blitt så hinsides at de aller fleste ikke har råd til å kjøpe..tiltak? Tvungen utleie..så snakker vi ikke om elefanten i rommet. 

Det har liksom blitt en trend å komme med tiltak som ikke henger på greip med noenting..se på strømprisene feks..istedenfor å løse krisen kommer de med så idiotiske tiltak at man begynner å lure på om det drikkes absint på stortinget. 
Ingenting henger på greip lengre. 

• Liker 21
Skrevet

Er ikke hele poenget med å eie en hytte at man kan disponere den når man vil, og at man kan ha personlige eiendeler liggende der til en hver tid? Hadde ikke likt tanken på at jeg måtte leie ut hytta uansett hva jeg måtte mene om det. 

Selv i båten syns jeg det er fryktelig tungvint å måtte dra ting frem og tilbake (enda det selvsagt er mye færre ting der enn i en hytte), så syns det er veldig greit at ting bare kan ligge der. Ser for meg å måtte rydde ut av en hel hytte.. 

• Liker 8
Skrevet

SV blir verre og verre for hvert år som går.

• Liker 13
Skrevet

Jeg tror motivet er å plage de "rike".

Helt sikkert noen som liker det, men jeg får ikke akkurat mer lyst til å stemme SV. Jeg har sant å si aldri vurdert SV uansett. Jeg har stemt AP noen ganger. Forskjellen er at SV er mer motivert av å "ta de rike" enn å løse reelle problemer.

AP er i det minste et styringsparti som klarer å se ting fra flere sider.

• Liker 10
Skrevet
Isambard skrev (2 minutter siden):

AP er i det minste et styringsparti som klarer å se ting fra flere sider.

Dessverre har de også glemt hvilken side de egentlig står på politisk i prosessen...

Skrevet

Ingen god ide. Gjør det gjerne lettere for de som vil å leie ut hytta, men tvang er ikke veien å gå. Er et leilighetsbygg med "hytteleiligheter" på et av hyttefeltene nært min hjemplass, og der er det krav fra kommunen om utleie. De leilighetene er fryktelig tungsolgt selv med fantastisk beliggenhet, folk rømmer når de skjønner at hyttedrømmen må deles med vilt fremmede, det skal vaskes, leies ut, kjøpes ekstra forsikring ect. Leilighetene er ribbet for alt av personlige eiendeler, altså ikke en koselig hytte som er et andre hjem, som faktisk er det mange ønsker seg i en hytte. Foreldrene min har hytte, den er hyppig brukt, faktisk vil jeg tro 40-45 helger i året er det folk der, samt hele sommeren og en god del andre uker i året. Låner gjerne til venner og familie, men ikke til ukjente. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke helt på SV. For det første er jo dette en ganske veletablert industri fra før av. Man kan sjekke inn på hoteller, eller f.eks leie seg en turisthytte enkelte steder. Airbnb er jo også et alternativ.

For det andre reiser mange på hytta typisk når det er fellesferie eller skolefri, og da gjør gjerne mange familier dette på likt - så det er ikke sikkert den private hytta er tilgjengelig da.

Skjønner at SV prøver å leke litt Robin Hood her, men med den politikken de har, kommer neppe særlig mange ha råd til ferie etterhvert hvis dette partiet får det som de vil.

• Liker 7
Skrevet
Marissa skrev (22 minutter siden):

Gjør det gjerne lettere for de som vil å leie ut hytta

Hva er det som er vanskelig med å leie ut hytte?

Behøver egentlig staten eller kommunen legge mer av sine klamme hender over folks fritidsboliger? De beskattes og er avgiftsbelagt i godt monn allerede.

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser poenget for det er utrolig mange hytter der ute som står ubrukt nesten alle helger og ferier. Samtidig så bygges fjellheimen ned av flere, etter noen førsteårs-gledesrus, nesten ubrukte hytter. Jeg skulle gjerne ha sett fler av hyttene i mer bruk og totalt stopp for mer hytteutbygging.

Men når det er sagt hadde jeg vært veldig skeptisk til å leie ut selv. Alt for mange har lav boevne og lite respekt for andres eiendom.

Kanskje en variant av "tvungen" bruk av hytten sin? Hvis ikke du selv eller venner/familie bruker den jevnlig så påtvinges du utleie. For eksempel på åremål.

Jeg er som sagt skeptisk til forslaget men liker det diskuteres for nedbygging av naturen er et enormt problem mange steder i Norge. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...