Gå til innhold

Har 550.000 og mastergrad i informatikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det ser lyst ut for sånne som meg også. Regner med det er stor konkurranse om stillingen.

Anonymkode: 2191f...65c

Jeg aner ikke om der er stor konkurranse om stillingen, men du bør i hvert fall søke. Det er langt bedre lønn og du får godene man får som statsansatt. 

Håper du får stillingen. 

Anonymkode: 2eb89...5b7

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva mener du med analytikere? Hva gjør de?

Resten har jeg hørt om. Jeg har i periode jobbet som UX-designer i bedriften, gjorde enkle brukertester etc. 

Jeg mener data analytiker. De henter, samler og analyserer kvantitativ data for selskapet de jobber i. Eksempel på ting kan være at de ser på hvor brukerne kommer inn på nettsiden, på hvilken side de forsvinner ut, hvor mange som legger ting i handlekurven uten å gjennomføre handelen osv. 

Jeg jobber selv som UX designer. Det er et superhett marked for designere med litt erfaring akkurat nå. Men du burde ha en portefølje når du søker jobb.   

Anonymkode: a1593...682

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg aner ikke om der er stor konkurranse om stillingen, men du bør i hvert fall søke. Det er langt bedre lønn og du får godene man får som statsansatt. 

Håper du får stillingen. 

Jeg skal prøve. Det er kjipt at jeg havnet i en dødende stilling.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener data analytiker. De henter, samler og analyserer kvantitativ data for selskapet de jobber i. Eksempel på ting kan være at de ser på hvor brukerne kommer inn på nettsiden, på hvilken side de forsvinner ut, hvor mange som legger ting i handlekurven uten å gjennomføre handelen osv. 

Jeg jobber selv som UX designer. Det er et superhett marked for designere med litt erfaring akkurat nå. Men du burde ha en portefølje når du søker jobb.   

Krever det ikke programmering? Det er hvertfall mye matematikk, og det er ikke noe problem for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Synes lønnen hørtes veldig lav ut

Anonymkode: 6e241...2d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mente de som jobber som data analytiker hos oss, driver med programmering. De har mastergrad i statistikk og lager modeller for diverse ting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes lønnen hørtes veldig lav ut

Anonymkode: 6e241...2d4

Er du også funksjonell tester? Funksjonell testere tjener minst av alle IT-folk som har høyere utdanning.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mente de som jobber som data analytiker hos oss, driver med programmering. De har mastergrad i statistikk og lager modeller for diverse ting.

Som de fleste stillinger innenfor IT, så er det alltid en fordel med programmering. Men man må ikke nødvendigvis programmere mye. Det brukes mye datavisualiseringsverktøy som Tableau. Men man burde ha kjennskap til programmering og SQL. Men jeg er ikke analytiker selv, så er ikke ekspert på det altså, så det er nok andre som har mer peiling enn meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min jobber som RPA-utvikler i privat sektor med 2 års erfaring og uferdig bachelorgrad. Tjener 730'.

Anonymkode: 4fdbf...ccf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De har bare klaget på meg en gang, men jeg er klar over at jeg tjener lite. Hvor ekstremt er lønnsnivået mitt? 

Folk i staten tjener vel samme som meg, gjør de ikke det?

Spørsmålet er jo hvilket lønnsnivå du kan forvente ut i fra de jobbene du kan få. At man har master er dessverre ikke synonymt med mulighet for å tjene veldig godt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samboeren min jobber som RPA-utvikler i privat sektor med 2 års erfaring og uferdig bachelorgrad. Tjener 730'.

Anonymkode: 4fdbf...ccf

Trådstarter ønsker ikke å programmere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Som de fleste stillinger innenfor IT, så er det alltid en fordel med programmering. Men man må ikke nødvendigvis programmere mye. Det brukes mye datavisualiseringsverktøy som Tableau. Men man burde ha kjennskap til programmering og SQL. Men jeg er ikke analytiker selv, så er ikke ekspert på det altså, så det er nok andre som har mer peiling enn meg. 

Noe programmering, kan jeg leve med. Jeg bruker endel SQL idag for å gjennomføre test hos meg.

AnonymBruker
Skrevet

Litt av utfordringen innen IT er at det er så mange som ikke vil programmere, samtidig som det er programmering som er etterspurt.

UX design kunne jo vært noe, kanskje du kan ta noen fag?

Anonymkode: af20c...030

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Litt av utfordringen innen IT er at det er så mange som ikke vil programmere, samtidig som det er programmering som er etterspurt.

UX design kunne jo vært noe, kanskje du kan ta noen fag?

Anonymkode: af20c...030

Kjenner du flere som sitter i samme utfordring?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye programmering man trenger å kunne varierer fra stilling til stilling. Så sjekk på Finn.no hva stillingene krever. Da jeg jobbet i IT-konsulenthus gikk ofte analytikerstillingene til de som ikke ville eller kunne programmere. Så finnes sikkert noen stillinger som du tilfredsstiller dine krav.

Når det er sagt så bør du sjekke lønnsutviklingen for analytiker/data scientist/business intelligece, osv. Sjekk hva som skal til for å gå opp i lønn og hvor mye man kan regne med å gå opp i lønn. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo «kjøpers marked» når det gjelder IT-stillinger for tiden.

Det ligger ikke mindre enn 1100 stillinger ute på arbeidsplassen.no - noen må jo kunne passe for deg.

I mitt område (bor utenfor middels stor by) er det 25 ledige IT-stillinger innenfor en akseptabel pendleavstand på 30 minutter fra hjemmet mitt.

Mannen min jobber med IT og hans firma sliter med å finne kvalifiserte søkere da det er flere stillinger enn søkere.

Anonymkode: 86abc...4bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det ligger ikke mindre enn 1100 stillinger ute på arbeidsplassen.no - noen må jo kunne passe for deg.

I mitt område (bor utenfor middels stor by) er det 25 ledige IT-stillinger innenfor en akseptabel pendleavstand på 30 minutter fra hjemmet mitt.

Mannen min jobber med IT og hans firma sliter med å finne kvalifiserte søkere da det er flere stillinger enn søkere.

"Problemet" et at trådstarter ikke ønsker å programmere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De har bare klaget på meg en gang, men jeg er klar over at jeg tjener lite. Hvor ekstremt er lønnsnivået mitt? 

Folk i staten tjener vel samme som meg, gjør de ikke det?

Kjenner flere som jobber i statenseid foretak (ikke statsfinansiert) med to års erfaring og mastergrad med 560 000… eksempel på slike foretak Statkraft, Statnett blant annet. Departementene betaler LITE , så hadde holdt meg unna dem. 

Anonymkode: 8980b...edb

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Det mange utenfor IT-bransjen misforstår er et det ikke er arbeidstakers marked for alle stillinger innenfor IT. TS sin stilling som funksjonell tester er et godt eksempel på en type stilling innenfor IT som er døende, og som derfor tjener dårligere og det er vanskelig å finne en ny arbeidsplass for. Hovedsakelig er det stillinger som krever programmering som er ettertraktet når det kommer til IT-bransjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye programmering man trenger å kunne varierer fra stilling til stilling. Så sjekk på Finn.no hva stillingene krever. Da jeg jobbet i IT-konsulenthus gikk ofte analytikerstillingene til de som ikke ville eller kunne programmere. Så finnes sikkert noen stillinger som du tilfredsstiller dine krav.

Når det er sagt så bør du sjekke lønnsutviklingen for analytiker/data scientist/business intelligece, osv. Sjekk hva som skal til for å gå opp i lønn og hvor mye man kan regne med å gå opp i lønn. 

Tenker du på lignende stillinger som dette?

https://awacademy.no/utdanning/it/dataanalytiker

Det virker som "heavy"-programmering jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...