AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #41 Skrevet 5. januar 2022 Rene funksjonelle testere er ikke så godt lønnet, du bør også ha en del teknisk test/automatisering/penetrasjonstesting for å klatre på lønnsstigen. Jeg jobbet som tester før, og spratt opp i lønn med en gang jeg begynte å kode også, for da økte jeg hastigheten til utviklerne i teamet mitt siden jeg tok Basic codereviews etc også. Anonymkode: 5972e...984 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #42 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Sjefen har sagt at han ikke liker, men har gitt inntrykk av det gjennom andre kollegaer. Når vedkommende snakker med meg, så oppfører vedkommende seg profesjonelt. Lederen klarer fint å skille mellom sak og person for å si det slik. Det er ikke til hinder for trivsel, men kanskje hindrer for lønn? Du har rett i at jeg har bare fått årlige prosentene i 5 år. Jeg trodde var det man fikk og slo meg til ro med det. Jeg var også så dum og godtok det første tilbudet de ga meg uten at jeg forhandlet om lønn først. Mener du virkelig at jeg bør være åpen om at ser etter andre muligheter. Konsulentselskapet jeg jobber i, er relativt liten. Uten at jeg vil si antallet, da jeg kan bli gjenkjent. Anonymkode: 2191f...65c Tror fort det hindrer opprykk at han ikke liker deg ja - men samtidig må du jo søke for å få noe annet også som regel. Jeg forhandlet ikke lønn når jeg var nyutdannet heller - hadde helt ok lønn da. Men etter 5-6 år var det ikke like bra. Satt tilbake med følelsen av at jeg burde ha byttet jobb mye tidligere når jeg endelig kom så lang, ikke akkurat noen god følelse… Ja, jeg tenker absolutt at du kan si ifra til sjefen (i fortrolighet) at du trenger nye utfordringer - enten internt eller eksternt. Så ser du reaksjonen. De fleste sjefer er heldigvis mennesker som ønsker det beste for sine ansatte - og du har tross alt vært der og levert tid og innsats i 5 år! Nå som det er hjemmekontor og de fleste intervjuer på teams går det heldigvis enklere å søke jobb enn ellers 😊 Anonymkode: 03f9c...169
Gjest Nimbus2000 Skrevet 5. januar 2022 #43 Skrevet 5. januar 2022 (endret) Slettet. Endret 5. januar 2022 av Nimbus2000
Gjest Nimbus2000 Skrevet 5. januar 2022 #44 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Rene funksjonelle testere er ikke så godt lønnet, du bør også ha en del teknisk test/automatisering/penetrasjonstesting for å klatre på lønnsstigen. Jeg jobbet som tester før, og spratt opp i lønn med en gang jeg begynte å kode også, for da økte jeg hastigheten til utviklerne i teamet mitt siden jeg tok Basic codereviews etc også. Anonymkode: 5972e...984 Nettopp. Og trådstarter har jo mastergrad i informatikk. Han/hun burde kunne programmere.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #45 Skrevet 5. januar 2022 Nimbus2000 skrev (37 minutter siden): Nettopp. Og trådstarter har jo mastergrad i informatikk. Han/hun burde kunne programmere. Har ikke programmert på 6 år. Har liten motivasjon til det. TS. AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Rene funksjonelle testere er ikke så godt lønnet, du bør også ha en del teknisk test/automatisering/penetrasjonstesting for å klatre på lønnsstigen. Jeg jobbet som tester før, og spratt opp i lønn med en gang jeg begynte å kode også, for da økte jeg hastigheten til utviklerne i teamet mitt siden jeg tok Basic codereviews etc også. Anonymkode: 5972e...984 Jeg er ren funksjonell tester. Takk for svar, synes du 550.000 høres riktig for 5 år med erfaring og mastergrad? Anonymkode: 2191f...65c
Gjest Nimbus2000 Skrevet 5. januar 2022 #46 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ikke programmert på 6 år. Har liten motivasjon til det. TS. Anonymkode: 2191f...65c Skjønner. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ren funksjonell tester. Takk for svar, synes du 550.000 høres riktig for 5 år med erfaring og mastergrad? Anonymkode: 2191f...65c Er du medlem i NITO? De har lønnsstatistikk. Om du ikke er medlem så spør om noen kan sjekke om NITO har lønnstatistikk for testere i Oslo. Sjekk også denne tråden: https://www.diskusjon.no/topic/1498623-hva-har-vi-i-it-bransjen-i-lønn/page/123/#comments
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #47 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Tror fort det hindrer opprykk at han ikke liker deg ja - men samtidig må du jo søke for å få noe annet også som regel. Jeg forhandlet ikke lønn når jeg var nyutdannet heller - hadde helt ok lønn da. Men etter 5-6 år var det ikke like bra. Satt tilbake med følelsen av at jeg burde ha byttet jobb mye tidligere når jeg endelig kom så lang, ikke akkurat noen god følelse… Ja, jeg tenker absolutt at du kan si ifra til sjefen (i fortrolighet) at du trenger nye utfordringer - enten internt eller eksternt. Så ser du reaksjonen. De fleste sjefer er heldigvis mennesker som ønsker det beste for sine ansatte - og du har tross alt vært der og levert tid og innsats i 5 år! Nå som det er hjemmekontor og de fleste intervjuer på teams går det heldigvis enklere å søke jobb enn ellers 😊 Anonymkode: 03f9c...169 Takk for støtten og dine innspill. Anonymkode: 2191f...65c
Gjest Nimbus2000 Skrevet 5. januar 2022 #48 Skrevet 5. januar 2022 Nimbus2000 skrev (3 minutter siden): Sjekk også denne tråden: https://www.diskusjon.no/topic/1498623-hva-har-vi-i-it-bransjen-i-lønn/page/123/#comments Spør brukerne i den tråden hva slags lønn du burde forvente.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #49 Skrevet 5. januar 2022 Nimbus2000 skrev (2 minutter siden): Skjønner. Er du medlem i NITO? De har lønnsstatistikk. Om du ikke er medlem så spør om noen kan sjekke om NITO har lønnstatistikk for testere i Oslo. Sjekk også denne tråden: https://www.diskusjon.no/topic/1498623-hva-har-vi-i-it-bransjen-i-lønn/page/123/#comments Jeg er ikke medlem i NITO eller TEKNA, da bedriften ikke har avtale med disse fagorganisasjonene. Om du har forslag til andre stillinger som ikke krever programmering (jeg skriver noe kode idag også for å gjennomføre funksjonell testing, men dette er enkle tester i noen spesifikke programvarer). Jeg kan SQL og database sånn passe, tenker jeg. ERP-konsulent har jeg hørt om. Det kan kanskje passe meg. Anonymkode: 2191f...65c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #50 Skrevet 5. januar 2022 51 minutter siden, AnonymBruker said: Rene funksjonelle testere er ikke så godt lønnet, du bør også ha en del teknisk test/automatisering/penetrasjonstesting for å klatre på lønnsstigen. Jeg jobbet som tester før, og spratt opp i lønn med en gang jeg begynte å kode også, for da økte jeg hastigheten til utviklerne i teamet mitt siden jeg tok Basic codereviews etc også. Anonymkode: 5972e...984 Nettopp. Rene funksjonelle testere er en døende stilling. Jobber i et stort tech-selskap, og vi har kuttet ut funksjonelle testere helt. Det forrige store selskapet jeg jobbet i var også på vei til å gjøre det. Hos oss har hvert team ansvar for å teste løsningene de lager selv. Så det er ikke et så enkelt arbeidsmarked for alt innenfor IT. Kjenner flere funksjonelle testere som har mistet jobben tidligere og som har slitt med å finne ny jobb. Anonymkode: a1593...682 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #51 Skrevet 5. januar 2022 Nimbus2000 skrev (3 minutter siden): Spør brukerne i den tråden hva slags lønn du burde forvente. Jeg har spurt og disse har sagt 600-650 med 4 års erfaring. Anonymkode: 2191f...65c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #52 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nettopp. Rene funksjonelle testere er en døende stilling. Jobber i et stort tech-selskap, og vi har kuttet ut funksjonelle testere helt. Det forrige store selskapet jeg jobbet i var også på vei til å gjøre det. Hos oss har hvert team ansvar for å teste løsningene de lager selv. Så det er ikke et så enkelt arbeidsmarked for alt innenfor IT. Kjenner flere funksjonelle testere som har mistet jobben tidligere og som har slitt med å finne ny jobb. Anonymkode: a1593...682 Du har helt rett i det. De jeg kjenner som jobbet som funksjonelle tester tidligere har nå fått stilling hos Sogeti, ett selskap som bare jobber med testing. Men har du forslag til andre stilling som er på vei inn og som ikke er programmeringsbasert. Jeg kan kode, men er ikke motivert for det. Anonymkode: 2191f...65c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #53 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har ikke programmert på 6 år. Har liten motivasjon til det. TS. Jeg er ren funksjonell tester. Takk for svar, synes du 550.000 høres riktig for 5 år med erfaring og mastergrad? Anonymkode: 2191f...65c Litt lavt, men ikke veldig lavt. Testere er som flere påpeker på vei ut. Du må kombinere det med programmering, eller en nisje (uu testing med devicer feks). Testere har en helt annen lønnsstige enn de som koder eller har lederansvar. (Ab som har vært funksjonell tester tidligere) Anonymkode: 5972e...984
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #54 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har helt rett i det. De jeg kjenner som jobbet som funksjonelle tester tidligere har nå fått stilling hos Sogeti, ett selskap som bare jobber med testing. Men har du forslag til andre stilling som er på vei inn og som ikke er programmeringsbasert. Jeg kan kode, men er ikke motivert for det. Anonymkode: 2191f...65c Sogeti sine testere når ikke opp hos kunder lenger, de har ikke kompetanse nok til at vi velger dem... (Jeg jobber som teamleder i et stort utviklingsselskap) Anonymkode: 5972e...984
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #55 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Litt lavt, men ikke veldig lavt. Testere er som flere påpeker på vei ut. Du må kombinere det med programmering, eller en nisje (uu testing med devicer feks). Testere har en helt annen lønnsstige enn de som koder eller har lederansvar. (Ab som har vært funksjonell tester tidligere) Anonymkode: 5972e...984 Har du forslag til hvilke stillinger som er aktuelle for sånne som meg? Anonymkode: 2191f...65c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #56 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sogeti sine testere når ikke opp hos kunder lenger, de har ikke kompetanse nok til at vi velger dem... (Jeg jobber som teamleder i et stort utviklingsselskap) Anonymkode: 5972e...984 Det er kjipt. Har dere ikke andre som ikke utvikler hos dere? Jeg så nå på finn.no at Vipps har lyst ut stillinger for teknisk forfattere. Det er bare folk som beskriver tekniske løsninger, har dere tilsvarende hos dere? Anonymkode: 2191f...65c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #57 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du forslag til hvilke stillinger som er aktuelle for sånne som meg? Anonymkode: 2191f...65c Ikke meg du siterer og ser at stillingen hos Skatteetaten ikke treffer deg helt. Men kan den være aktuell likevel? https://455000.webcruiter.no/Main/Recruit/Public/4459613186?language=NB Anonymkode: 2eb89...5b7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #58 Skrevet 5. januar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du har helt rett i det. De jeg kjenner som jobbet som funksjonelle tester tidligere har nå fått stilling hos Sogeti, ett selskap som bare jobber med testing. Men har du forslag til andre stilling som er på vei inn og som ikke er programmeringsbasert. Jeg kan kode, men er ikke motivert for det. Anonymkode: 2191f...65c Tja, stillinger innenfor IT som man ikke nødvendigvis må kunne programmering i kan være produkteiere, prosjektledere, analytikere, support, sysadmin, UX design, teknisk forfattere osv. Anonymkode: a1593...682
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #59 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke meg du siterer og ser at stillingen hos Skatteetaten ikke treffer deg helt. Men kan den være aktuell likevel? https://455000.webcruiter.no/Main/Recruit/Public/4459613186?language=NB Anonymkode: 2eb89...5b7 Det ser lyst ut for sånne som meg også. Regner med det er stor konkurranse om stillingen. Anonymkode: 2191f...65c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #60 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tja, stillinger innenfor IT som man ikke nødvendigvis må kunne programmering i kan være produkteiere, prosjektledere, analytikere, support, sysadmin, UX design, teknisk forfattere osv. Anonymkode: a1593...682 Hva mener du med analytikere? Hva gjør de? Resten har jeg hørt om. Jeg har i periode jobbet som UX-designer i bedriften, gjorde enkle brukertester etc. Anonymkode: 2191f...65c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå