Gå til innhold

Samboer nekter dobbeltnavn på lille!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg og samboer venter en liten jente i mai og vi er uenige her.

Hun skal hete: Thea Nicoline 

men samboeren nekter å ha både hans og mitt etternavn bak navnet hennes. for meg er mitt familienavn viktig og for hans det samme.  Hvordan løser man dette?

Anonymkode: 68ca4...d11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke vært noe tema. Enkelt valg: begge sitt eller ingen etternavn 😉 hadde klikket om samboer hadde prøvd seg haha 

Anonymkode: 51dca...111

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Fy faen så egoistisk og frekk. DU bærer barnet frem, DU føder - men DITT etternavn skal ikke med? Jeg hadde slått ned fyren. Tåler ikke sånt piss.

Anonymkode: 40975...9e1

• Liker 33
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

men samboeren nekter å ha både hans og mitt etternavn bak navnet hennes. for meg er mitt familienavn viktig og for hans det samme.  Hvordan løser man dette?

Da blir det bare ditt navn da siden han ikke vil ha to. Det skal jo ikke gå utover deg at han kun vil ha 1 etternavn. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil han ikke ha dobbelt etternavn? Hvis han ikke synes det passer med fornavnene så må kanskje de endres?

Ellers synes jeg du skal stå på ditt og kreve enten begge etternavn eller bare ditt. Blir for dumt at han bare skal være fornøyd med kun sitt etternavn.

Anonymkode: 2dddf...d60

• Liker 9
Skrevet

Vi løste det ved at barnet fikk mellomnavn som har historie i hennes familie og mitt etternavn. Vi gifter oss i august så da bytter samboer uansett til mitt. Hun har fra før 2 etternavn. 3 etternavn hadde vært en fest for den ungen... 

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fy faen så egoistisk og frekk. DU bærer barnet frem, DU føder - men DITT etternavn skal ikke med? Jeg hadde slått ned fyren. Tåler ikke sånt piss.

Tyr du til vold for mange situasjoner i hverdagen....? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde du? Slått ned faren til barnet ditt fordi han var uenig med deg? 

Jeg er enig med den over her som sa "begges eller ditt" 

Så hadde det blitt ny krangel om hvilket navn som skal stå som etternavn da... jeg tror jeg ville valgt det som var minst brukt. 

Anonymkode: b9f9b...b96

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For det første er det et sinnsykt fjollete navn, for det andre er jeg fullstendig enig med samboeren din. Sløyf Nicoline🤮

Anonymkode: e1fb1...bd1

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Han nekter ikke dobbeltnavn om hun skal hete Thea Nicoline. Høres forferdelig tungvint ut med to etternavn eller nok et mellomnavn til et navn med så mange stavelser. 

Anonymkode: b2289...281

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke ha ditt som mellomnavn da? Hva ER problemet? 
Jeg har dobbeltnavn som fornavn, min mors etternavn som mellomnavn og mon fars etternavn som etternavn. Det går da helt greit. Ikke en kjeft på flere tiår som har hengt seg oppi det. 

Anonymkode: 50d15...e28

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ann på hvor tungt det hele navnet blir syns jeg.. og hvor "vanlig" det er - er det Hansen Olsen blir det noe annet enn om det er Thatcher Norheimssund liksom.. 

Anonymkode: ba6f7...414

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld på forhånd; men en må jo ta fart bare for å bruke fornavnene dere har tenkt å bruke. Og siden det ikke er bindestrek får barnet da to mellomnavn og et etternavn. Totalt fire navn å holde styr på… Jeg skjønner at etternavnene deres betyr mye for dere, så det er neppe Hansen og Andersen det er snakk om. Enklere fornavn på barnet, så funker det kanskje med et mellomnavn og et etternavn(for det blir det uten bindestrek)

Anonymkode: bb5b9...ffb

• Liker 24
Skrevet

Det blir jo voldsomt med navn, men viss det viktigste for han er færre navn så er det vell naturlig at hans etternavn droppes? Eventuelt går for bare Thea og begges etternavn. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han nekter ikke dobbeltnavn om hun skal hete Thea Nicoline. Høres forferdelig tungvint ut med to etternavn eller nok et mellomnavn til et navn med så mange stavelser. 

Anonymkode: b2289...281

Hmm, jeg heter noe lignende, lat oss si Thea Nikoline Nicolaisen Thomassen. Syns ikke det e tungvint. Liker det egentlig, da jeg misliker to av navna mine, da kan jeg bare bruke de to andre😄 eneste som er negativt er at jeg aldri har plass til alle navnene mine når jeg skal skrive dem ned. 

Anonymkode: d851a...160

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan du ikke ha ditt som mellomnavn da? Hva ER problemet? 
Jeg har dobbeltnavn som fornavn, min mors etternavn som mellomnavn og mon fars etternavn som etternavn. Det går da helt greit. Ikke en kjeft på flere tiår som har hengt seg oppi det. 

Anonymkode: 50d15...e28

hvorfor hennes navn som mellomnavn, hvorfor ikke hans? et mellomnavn forsvinner fort eller blir forkortet til kun en bokstav. Det er ikke noe man bruker aktivt. Hvorfor skal akkurat mors navn være mindre viktig? 

Anonymkode: 028bc...e29

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Unnskyld på forhånd; men en må jo ta fart bare for å bruke fornavnene dere har tenkt å bruke. Og siden det ikke er bindestrek får barnet da to mellomnavn og et etternavn. Totalt fire navn å holde styr på… Jeg skjønner at etternavnene deres betyr mye for dere, så det er neppe Hansen og Andersen det er snakk om. Enklere fornavn på barnet, så funker det kanskje med et mellomnavn og et etternavn(for det blir det uten bindestrek)

Anonymkode: bb5b9...ffb

Nei. Barnet får eventuelt to fornavn, ett mellomnavn og ett etternavn.

Mellomnavn er kun navn som kan brukes som etternavn, og Nicoline er ikke et etternavn.

Anonymkode: 05eaa...7b3

• Liker 12
Skrevet (endret)

Dropp det ene fornavnet. Blir for langt med 4.

*1 fornavn* *ditt etternavn* *hans etternavn*

Endret av herremann
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...