Gå til innhold

Er det vanlig at hårfarging av barn tar 3-4 timer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 13 trenger en hårklipp, og spurte om å få lov til å farge håret samtidig. Jeg sendte henne og faren ned til frisøren for å bestille time og snakke litt med frisøren om hva hun anbefalte. Det viser seg at de har bestilt en behandling som tar 3-4 timer(!!!) fordi håret må blekes før det farges. Det må jo bli svinedyrt!

Er det vanlig at farging tar så lang tid? Og på et barn i tillegg? Eller har frisøren anbefalt noe som er langt hinsides det en normalt bruker penger på for et barn?

Anonymkode: b6554...078

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenåringshår tar ikke noe kortere tid å farge. Selvsagt vil det ta en stund når håret skal vaskes, klippes, kanskje tørkes, blekes, vaskes, kanskje tørkes igjen, farges, vaskes og så tørkes.

Anonymkode: 98b5d...d8d

• Liker 13
Skrevet (endret)

Frisøren her er uetisk synes jeg. Dette vil koste 3-6tusen kroner. Og må vedlikeholdes ofte, ettervekst kommer etter 3 uker. 

Sannsynligvis har datter nevnt en farge som faktisk krever bleking (mye lysere enn den hun har med pigmenter som krever masse vedlikehold). 

Snakk med henne. Dette, samt balayage og liknende kommer hun aldri til å ha råd til å vedlikeholde, ei heller dere.

Jeg hadde heller ikke tillat en ung tenåring å begynne med såpass sterke kjemikaler som hårfarge medfører. Man kan utvikle rimelig alvorlig allergi. 

Jeg hadde tillatt det jeg fikk lov til selv: forsiktig striping. 

Så hadde jeg i tillegg tillat fargebalsam innimellom for gøy, men hun må være klar over at det slettes ikke alltid vaskes ut. Så hun risikerer en rimelig grell farge, og jeg hadde ikke betalt for å fikse det. 

Endret av Fløff
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken farge det skal ha er jo vesentlig. Om hun har mørkt blondt hår som skal bli rosa, så tar det betraktelig med tid da hele håret må blekes først, kontra at hun bare skal ha et rødlig skyll.

Anonymkode: 8d0db...3ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke litt tidlig for en 13-åring å bleke håret ?? Det er jo masse kjemikalier involvert, og hele håret må vokse ut igjen før hun får sin naturlige hårfarge tilbake. Ergo må det mye (kostbart) vedlikehold til, evt. kommer hun til å ha synlig ettervekst i lang tid/evt. må klippe håret kort.

Hvorfor kan hun ikke bruke en ikke-permanent hårfarge, som ikke krever bleking i forkant? Hun ødelegger jo håret sitt i svært tidlig alder, og legger til seg dyre vaner som hun vil slite med å opprettholde i ung voksen alder. 

Anonymkode: 967f2...b7e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg kan ingenting om hårfarging, jeg bate striper mitt eget annenhvert skuddår, liksom. Det er derfor jeg sendte mann og barn ned til salongen, så de kunne få noen innspill fra frisøren. Jeg trodde jo hun ville komme med noen mer fornuftige tips, som fargebalsam eller ikke-permanent farge som dere nevner over her. Jeg forestilte meg jo noe som ville vaskes ut ganske kjapt, så hadde jeg vært med selv,  hadde jeg sagt nei.

Pleier frisører å ha noen mer fornuftige alternativer?

Skrevet

EU fraråder ungdom under 16 år å farge håret. Veldig mange sterke kjemikalier som kan fremkalle allergier.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mtp hvor mye det koster å bleke for så å farge hadde jeg sagt nei uansett alder på jenta. Har hun tenkt over hvordan håret vil se ut etter 3 mnd når etterveksten kommer, det er ikke pent.

Anonymkode: 5d004...f62

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruker mellom 2-3000,- hos frisøren jeg også når det skal blekes 🤷🏼‍♀️ Sitter i ca. 3 timer, så ganske normalt om feks barnet har mørkt hår og vil ha det lyst 

Anonymkode: 4a4e1...e53

• Liker 3
Skrevet

Når du sender far og datter ned svarer frisøren på ønsket fra datter - det handler vel mer om at du og far ikke hadde klar enighet om scope før utflukten enn om etikken til frisøren? Forventet du at frisøren skulle ta ansvar for å begrense barnet s ønsker når dere som foreldre ikke gjorde det? Jeg har litt problemer med å skjønne hva du ønsket frisøren skulle gjøre som ikke du og far burde vært enig om på forhånd, som for eksempel pris, er bleking ok, er permanent farge ok osv.. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja når håret må blekes før det farges tar det så lang tid. Blir dyrt ja, over 3000 kr hvis det er på en kjent kjede  

Anonymkode: 813eb...5ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Carrot said:

Når du sender far og datter ned svarer frisøren på ønsket fra datter - det handler vel mer om at du og far ikke hadde klar enighet om scope før utflukten enn om etikken til frisøren? Forventet du at frisøren skulle ta ansvar for å begrense barnet s ønsker når dere som foreldre ikke gjorde det? Jeg har litt problemer med å skjønne hva du ønsket frisøren skulle gjøre som ikke du og far burde vært enig om på forhånd, som for eksempel pris, er bleking ok, er permanent farge ok osv.. 

Litt tilfeldig at det er deg jeg siterer nå, dette svaret er ment som svar på flere innlegg.

Hverken jeg, far eller barn har noen som helst peiling på frisørtjenester. Vi har sett at flere barn rundt her har hatt hår i diverse (ikke naturlige) farger, så det er tydeligvis en eller annen form for farging som gjøres på barn, men vi aner ikke hva dette kalles. Vi bruker vel begrepet "farging" om alt som endrer fargen, om det så er fargebalsam (som jeg ikke aner hva er, men så noen nevnte det over) eller sprayboks fra lekebutikken, liksom. Men mulig frisører bruker begrepet om en spesiell teknikk, slik at de har snakket rundt hverandre.

Det er altså ikke snakk om at barnet krever en bestemt behandling, hun vil bare "gjøre noe" med fargen, men har altså ingen ide om hvilke muligheter som finnes. Jeg vet jo ikke helt hvordan de formulerte seg hos frisøren, men jeg antar at de fikk frem at de ønsket tips og råd om hvilke muligheter som finnes.

Men ja, jeg forventer faktisk at om en kunde ber om en behandling som normalt sett ikke gjøres på den kundegruppa, ja til og med direkte frarådes, så bør frisøren spørre om de faktisk mener akkurat den behandlingen og ikke den langt mildere behandlingen de fleste andre velger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt tilfeldig at det er deg jeg siterer nå, dette svaret er ment som svar på flere innlegg.

Hverken jeg, far eller barn har noen som helst peiling på frisørtjenester. Vi har sett at flere barn rundt her har hatt hår i diverse (ikke naturlige) farger, så det er tydeligvis en eller annen form for farging som gjøres på barn, men vi aner ikke hva dette kalles. Vi bruker vel begrepet "farging" om alt som endrer fargen, om det så er fargebalsam (som jeg ikke aner hva er, men så noen nevnte det over) eller sprayboks fra lekebutikken, liksom. Men mulig frisører bruker begrepet om en spesiell teknikk, slik at de har snakket rundt hverandre.

Det er altså ikke snakk om at barnet krever en bestemt behandling, hun vil bare "gjøre noe" med fargen, men har altså ingen ide om hvilke muligheter som finnes. Jeg vet jo ikke helt hvordan de formulerte seg hos frisøren, men jeg antar at de fikk frem at de ønsket tips og råd om hvilke muligheter som finnes.

Men ja, jeg forventer faktisk at om en kunde ber om en behandling som normalt sett ikke gjøres på den kundegruppa, ja til og med direkte frarådes, så bør frisøren spørre om de faktisk mener akkurat den behandlingen og ikke den langt mildere behandlingen de fleste andre velger.

Det som er vesentlig er egentlig barnets naturlige hårfarge. For vanligvis ville jeg foreslått en colour bomb til henne, men det avgjør litt hvor mørkt hår hun har. Colour bomb kommer i flere forskjellige farger, men gjør lite med håret om det er for mørkt.. Det vaskes ut etterhvert og brukes omtrent som en balsam. Fås kjøpt forskjellige versjoner på for eks vita eller normal. 

Anonymkode: c11f8...106

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har litt vanskelig for å tro at foreldre til en på 13 ikke vet noe om hårfarging men la gå.. et kjapt google søk vil alltid føre deg noen steg nermere, så jeg tror likevel at dette ikke kan tillegges frisøren som garantert kun har svart på "jeg vil ha blått hår" som kunden spør om så sant ikke far er den som sier "hun vil ha blått hår og vi lurer på hva som skal til for å få det og evt tid det tar og prisen det kommer på" 

Jeg er til frisøren hver 6 uke for å ta ettervekst, jeg er naturlig brunette og pga at jeg får stadig flere grå hår med alderen striper jeg det og har i en fargekorrigering og blir altså en del lysere. Det betyr først å ta ut foliestriper i etterveksten, som tar ca 45 minutter. Deretter skal det skylles og vaskes og et fargeskyll legges i for ca 15 min før det er tid for å tørke og evt føne/ordne håret - det koster ca 1500 - 1800 kr pluss minus litt ettersom.. De aller fleste frisører har gjerne en app eller en prisliste på sine sider, sjekk for eksempel fixit apen og se om denne frisøren er der, da kan du også finne prisliste. Normalt om din datter har brunt hår og ønsker blått er det absolutt nødvendig å først ta bort hennes naturlige farge for å få den blå til å sitte i. Det er kun om hun er naturlig lys at man kan legge en farge typ, rosa, grømm, blå osv rett i håret - men husk da at man ikke nødvendigvis får tilbake sin naturlig lyse farge i den delen av håret uten å evt gå til frisøren for å avfarge det siden enkelte pigmenter fester seg permanent selv på en semipermanent farge.. 

Jeg foreslår at du tar en tur til frisøren med din datter og stiller de spørsmålene din mann ikke stilte som plager deg så skal du se du får gode svar. 

Anonymkode: 8e16b...362

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (På 5.1.2022 den 12.16):

Frisøren her er uetisk synes jeg. Dette vil koste 3-6tusen kroner. Og må vedlikeholdes ofte, ettervekst kommer etter 3 uker. 

Sannsynligvis har datter nevnt en farge som faktisk krever bleking (mye lysere enn den hun har med pigmenter som krever masse vedlikehold). 

Snakk med henne. Dette, samt balayage og liknende kommer hun aldri til å ha råd til å vedlikeholde, ei heller dere.

Jeg hadde heller ikke tillat en ung tenåring å begynne med såpass sterke kjemikaler som hårfarge medfører. Man kan utvikle rimelig alvorlig allergi. 

Jeg hadde tillatt det jeg fikk lov til selv: forsiktig striping. 

Så hadde jeg i tillegg tillat fargebalsam innimellom for gøy, men hun må være klar over at det slettes ikke alltid vaskes ut. Så hun risikerer en rimelig grell farge, og jeg hadde ikke betalt for å fikse det. 

Uetisk? Hvordan er det frisørens jobb å ta stilling til hvilke evner kunden har for vedlikehold og kostnad? Estetikk er det frisørfaget handler om, ikke etikk.

Anonymkode: 6b1c2...85c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...