AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #1 Skrevet 5. januar 2022 Litt dumt spørsmål. Hva gjør man med skjøtene inn mot hjørnene, bare ingenting? og er det rart om den veggen som tapetseres ikke er den veggen som er bak sengen (som et slags «head bord»)? Ser det rart ut om det er en annen vegg? Føler nesten alle eksempler jeg har sett på én tapetsert vegg alltid er den veggen bak hodeenden av sengen. Anonymkode: 1ea93...cd4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #2 Skrevet 5. januar 2022 Er ikke en tapetsert vegg veldig 2007? Ikke gammelt nok til å bli retro, bare veldig umoderne. Anonymkode: 7c08c...bae 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #3 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Er ikke en tapetsert vegg veldig 2007? Ikke gammelt nok til å bli retro, bare veldig umoderne. Anonymkode: 7c08c...bae tapet har aldri vært umoderne, har du noen svar på det jeg faktisk spurte om? TS Anonymkode: 1ea93...cd4 6
Zooey Skrevet 5. januar 2022 #4 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): og er det rart om den veggen som tapetseres ikke er den veggen som er bak sengen (som et slags «head bord»)? Ser det rart ut om det er en annen vegg? Føler nesten alle eksempler jeg har sett på én tapetsert vegg alltid er den veggen bak hodeenden av sengen. Anonymkode: 1ea93...cd4 Jeg synes det er veldig avhengig av utformingen av rommet og hvor lyset kommer fra. Gå for det du synes er finest, det er tross alt du som skal sove der.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #5 Skrevet 5. januar 2022 Hva var det det het? Kontrastvegg? Statement wall? Det bør du kun lage om du skal bo der selv lenge. Anonymkode: cf352...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #6 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva var det det het? Kontrastvegg? Statement wall? Det bør du kun lage om du skal bo der selv lenge. Anonymkode: cf352...bf0 Det tror jeg ikke nødvendigvis er sant, men det var jo heller ikke det jeg spurte om. ts Anonymkode: 1ea93...cd4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #7 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Litt dumt spørsmål. Hva gjør man med skjøtene inn mot hjørnene, bare ingenting? og er det rart om den veggen som tapetseres ikke er den veggen som er bak sengen (som et slags «head bord»)? Ser det rart ut om det er en annen vegg? Føler nesten alle eksempler jeg har sett på én tapetsert vegg alltid er den veggen bak hodeenden av sengen. Anonymkode: 1ea93...cd4 Du kan bruke silikon eller akryl for å dekke skjøtene inn mot hjørnene. Anonymkode: 5f959...e4f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #8 Skrevet 5. januar 2022 Zooey skrev (3 timer siden): Jeg synes det er veldig avhengig av utformingen av rommet og hvor lyset kommer fra. Gå for det du synes er finest, det er tross alt du som skal sove der. Dårlig tegning, men D er dør og V er vindu. Rød strek er der jeg tenker tapeten, og figuren er sengen. ts Anonymkode: 1ea93...cd4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #9 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan bruke silikon eller akryl for å dekke skjøtene inn mot hjørnene. Anonymkode: 5f959...e4f Ok, takk for tips! ts Anonymkode: 1ea93...cd4
Lillpia Skrevet 5. januar 2022 #10 Skrevet 5. januar 2022 Begynn i det hjørnet du vil ha fint. Vær nøyaktig. Legg på nok lim. Akryl kan fungere om hjørnet i utgangspunktet er stygt/skjevt, det legger du i så fall på først. Ellers ville jeg flikket forsiktig med maling på liten pensel for å gjevne ut mellom tapet og vegg om det blir stygt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #11 Skrevet 5. januar 2022 Du kan også legge en hjørnelist i samme farge som veggen. Tror det blir fint med tapet på den veggen du viser, det trenger ikke alltid å være bak sengen nei! Anonymkode: 7369f...04f 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #12 Skrevet 5. januar 2022 Hvor har du garderobeskap? Utifra tegningen tapetserer du den eneste veggen som er ledig for møbler til klesoppbevaring. Anonymkode: 407ea...548
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #13 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvor har du garderobeskap? Utifra tegningen tapetserer du den eneste veggen som er ledig for møbler til klesoppbevaring. Anonymkode: 407ea...548 Nei. Det er et gjesterom, så ikke noe garderobeskap. Det står en liten skrivepult foran vinduet, ellers ikke noe. Derfor trenger rommet litt «personlighet». grunnen til at jeg ville ha den veggen var fordi da ser vi den tapetserte veggen fra stua, som er på andre siden av døra. Tapetserer vi kortveggen der senga står, då ser vi kun tapeten om vi går inn i rommet. ts Anonymkode: 1ea93...cd4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #14 Skrevet 5. januar 2022 Lillpia skrev (17 minutter siden): Begynn i det hjørnet du vil ha fint. Vær nøyaktig. Legg på nok lim. Akryl kan fungere om hjørnet i utgangspunktet er stygt/skjevt, det legger du i så fall på først. Ellers ville jeg flikket forsiktig med maling på liten pensel for å gjevne ut mellom tapet og vegg om det blir stygt. Det er et nybygg, så tror alle hjørner er ganske fine og rette, men det skader kanskje ikke med litt akryl🤔 ts Anonymkode: 1ea93...cd4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #15 Skrevet 5. januar 2022 Tapetser alle veggene - det blir lekkert og moderne! Anonymkode: c1001...307
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #16 Skrevet 5. januar 2022 Jeg ville tatt maskeringsteip på tapetet like ved der den avslutter og brukt hvit maling Anonymkode: 4f526...046
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #17 Skrevet 5. januar 2022 Du kan tapetsere akkurat som du vil. Fremgangsmåte er 1. Finn ut hvor mange bredder tapet du trenger. Ps:Er det mønster i tapeten må du også beregne evnt svinn på en høyde pga rapport. Det kan medføre feks at du bare får 3 høyder ut av rullen i stedenfor 4. 2.hvis du har oddetall på antall så vatre opp en strek på midten av veggen. Er det ulikt tall, setter du opp en strek ca 26 cm til høyre eller venstre av midten 3.legg tapeten intil streken du har vatret opp på høyre eller venstre side av den. Ha tapet lim bare på det området du skal legge tapeten på. Lurt å ha noen cm over og under høyden. Bruk tapetsletteren å dytt tapeten inn mot listen i toppen og mot streken din. Glatt litt ovenfra og ned, og fra midten og ut. Ps:De fleste tapeter er på 53cm i bredde ca, men noen kan være bredere, så sjekk det ut før du kjøper 4. Når første stripa er på plass, kutter du toppen og bunnen med tapet kniv. På fibertapet, blir kniven fort skjem. Og kan krølle tapeten for deg når den begynner å bli sløv. Så knekk bladet for hvert kutt. Der du har laget en skarp kant i tapeten ved hjelp av tapetsletteren. 5. Da kan du fortsette samme prosess. Men nå legger du høyden høyre og venstre side annenhver gang. Det er batch nr på tapet, og skulle du være uheldig å ha for lite, er det greit at ny bit kommer inn i hjørnet, så det ikke blir synlig. 6. Inn mot hjørnene så bare bretter du tapeten over mot side vegg, lager en skarp kant med tapetsletteren og kutter med kniven. Her er det ekstra viktig at du har tatt en knekk i bladet. Om du er litt uheldig å bommer bittelitt, er det ekstremt skjelden synlig om det ikke er mye. Tips: Borge tapet pleier å ha tips videoer på siden sin. Har ikke sjekket nå. Men finnes sikkert noe på YouTube også. Fibertapet er trenger ikke å fuktes før bruk. Og er enkel å sette opp. De som sier tapet er ut, følger ikke helt med😉 Anonymkode: 2b959...24d 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #18 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tapetser alle veggene - det blir lekkert og moderne! Anonymkode: c1001...307 Det er mulig jeg gjør det, men jeg har aldri gjort det før og er litt redd for tapetseringsferdighetene mine. Valget står mellom to vegger uten dør eller vindu på, for enkelhetsskyld. I tillegg så er tapeten jeg har kjøpt ganske mye mønster, så litt redd for at det kan bli for mye på et så lite rom. ts Anonymkode: 1ea93...cd4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #19 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du kan tapetsere akkurat som du vil. Fremgangsmåte er 1. Finn ut hvor mange bredder tapet du trenger. Ps:Er det mønster i tapeten må du også beregne evnt svinn på en høyde pga rapport. Det kan medføre feks at du bare får 3 høyder ut av rullen i stedenfor 4. 2.hvis du har oddetall på antall så vatre opp en strek på midten av veggen. Er det ulikt tall, setter du opp en strek ca 26 cm til høyre eller venstre av midten 3.legg tapeten intil streken du har vatret opp på høyre eller venstre side av den. Ha tapet lim bare på det området du skal legge tapeten på. Lurt å ha noen cm over og under høyden. Bruk tapetsletteren å dytt tapeten inn mot listen i toppen og mot streken din. Glatt litt ovenfra og ned, og fra midten og ut. Ps:De fleste tapeter er på 53cm i bredde ca, men noen kan være bredere, så sjekk det ut før du kjøper 4. Når første stripa er på plass, kutter du toppen og bunnen med tapet kniv. På fibertapet, blir kniven fort skjem. Og kan krølle tapeten for deg når den begynner å bli sløv. Så knekk bladet for hvert kutt. Der du har laget en skarp kant i tapeten ved hjelp av tapetsletteren. 5. Da kan du fortsette samme prosess. Men nå legger du høyden høyre og venstre side annenhver gang. Det er batch nr på tapet, og skulle du være uheldig å ha for lite, er det greit at ny bit kommer inn i hjørnet, så det ikke blir synlig. 6. Inn mot hjørnene så bare bretter du tapeten over mot side vegg, lager en skarp kant med tapetsletteren og kutter med kniven. Her er det ekstra viktig at du har tatt en knekk i bladet. Om du er litt uheldig å bommer bittelitt, er det ekstremt skjelden synlig om det ikke er mye. Tips: Borge tapet pleier å ha tips videoer på siden sin. Har ikke sjekket nå. Men finnes sikkert noe på YouTube også. Fibertapet er trenger ikke å fuktes før bruk. Og er enkel å sette opp. De som sier tapet er ut, følger ikke helt med😉 Anonymkode: 2b959...24d Tusen takk for fine tips! ts Anonymkode: 1ea93...cd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå