AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #21 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for tips! Har du noen gode råd? Ts Anonymkode: 5cdb4...647 For det første - riktig sugetak er superviktig. Ammehjelpen er en god side Ammehjelpen - sugetak. Bygg opp godt rundt deg med puter/ammepute, sånn at du sitter behagelig. Modifisert vuggestilling med pute, eller tvillingstilling fungerte bra for meg. Liggende og tilbakelent amming fungerte godt i perioder (og om natta spesielt). Puppene kommer til å hovne opp (brystspreng) 4-5 dager etter fødsel, ta varme dusjer og bruk Cottermanns grep. Nå kommer jeg på at jeg også måtte holde brystet konstant i C-grep (fire fingre under brystet, tommer på oversiden) når de var helt små, ellers ble det for stort/tungt til at barnet klarte å holde vakuum. (Cottermanns grep og C-grep er to forskjellige ting til info) Snakk med jordmoren du går til før fødsel, og når du ligger på barselavdelinga på sjukehuset bruker du personalet der for alt det er verdt. Så går det nok veldig fint Anonymkode: c9641...1e9
Myml1 Skrevet 6. januar 2022 #22 Skrevet 6. januar 2022 angående amming. Anbefaler å se alle videoene på denne siden, her vises ekte bryst i forskjellige fasonger og størrelser https://globalhealthmedia.org/videos/attaching-your-baby-at-the-breast/
Villanda86 Skrevet 6. januar 2022 #23 Skrevet 6. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Gratulerer. Du fremstår som ennå mer dum når du «setter folk på plass». Anonymkode: 42ca8...1e2 Ja, for å godta å bli snakket til som om man er fem år er mye bedre. Synes du skal ta den "koselige kommentaren" din å gå å gjøre noe som gjør deg glad. Tydelig at du trenger det😊 Håper du får en bedre dag i morgen! Endret 6. januar 2022 av Villanda86 3
Villanda86 Skrevet 6. januar 2022 #24 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så de likte egentlig ikke at du gikk ned i vekt når du var gravid? Hører forskjellig, både at det er anbefalt å gå ned, stå stille eller gå opp littegrann. Blir forvirra🤔 Vektkontroll på sykehuset, var det da ultralyd? 😊 Ts Anonymkode: 5cdb4...647 Nei, de har ikke likt det hos meg i alle fall. Har også lest veldig mye forskjellig om det og ble kjempefovirret. Tenker at jeg bare måtte slutte å lese og forholde meg til hva egen fastlege/jordmor sier. Spiser sunt og variert og tar tilskudd og følger råd og tips fra helsepersonell. Får jo ikke gjort så mye annet:) Ja, det er ultralyd:) hadde vanlig i uke 18, så en i uke 20 også kommer det en i uke 32 og 36.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #25 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 5.1.2022 den 11.30): Takk for svar 😊 Ble du fulgt opp ekstra på noen måte? Ts Anonymkode: 5cdb4...647 Fikk ekstra ultralyder på sykehuset (vekstestimering), men ikke noe annet enn det. Glukosebelastningstesten måtte jeg ha tatt uansett pga førstegangs/alder. Måtte heller ikke ha to veneflon under fødsel og epidural ferdig montert som nevnt tidligere i tråden. Anonymkode: 3bf4f...56b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #26 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 5.1.2022 den 22.18): Har BMI på 36. Er i uke 19. Ble henvist til jordmor på adipol (poliklinikk overvekt under kvinne/barn) på Rikshospitalet, og kommer til å ha de fleste kontrollene mine der i stedet for hos fastlegen eller på helsestasjonen. I tillegg til de vanlige kontrollene kommer jeg til å få ekstra ultralyd, hyppigere samtaler med jordmor og et par-tre samtaler med ernæringsfysiolog. Har hatt en samtale med ernæringsfysiolog, og det syns jeg var fint. Det handlet først og fremst om hvilke typer næringsstoffer jeg får i meg, og om det er tilstrekkelig for både fosteret og meg. Altså ikke vurdering av kaloriinntak, vekt også videre. Det syns jeg var nyttig å få litt veiledning om, for å føle meg trygg på at jeg spiser riktig for både fosteret og meg. Egentlig rart at man må være overvektig for å få en slik samtale som gravid – og at man som overvektig ikke får tilbud om en slik samtale før man blir gravid. Men men. Det er nok forskjell fra jordmor til jordmor, men jeg er ikke helt fornøyd med hvordan jeg har blitt møtt på adipol. Føler litt at jeg blir møtt som en ressurssvak og dum person, som om jeg er overvektig fordi jeg tror sjokolade er sunt. Jeg har f.eks. ikke blitt spurt noe om bakgrunnen for at jeg er overvektig (f.eks. om jeg har vært det hele livet, om jeg har slitt med spiseforstyrrelser, osv), hva jeg er komfortabel med å snakke om (om det er sårt for meg å snakke om at jeg er overvektig eller om det er helt cool), hvilket aktivitetsnivå jeg har i dag, eller hva jeg ønsker å få råd om. I stedet fikk jeg i første samtale formaninger om alt fra at rosiner har overraskende høyt kaloriinnhold til at jeg bør begynne å gå tur (til tross for at jeg går 30-60 minutter om dagen og trener to ganger i uka). Er litt overrasket og oppgitt over at jeg blir møtt slik på et sted hvor de bare jobber med overvektige. Jeg kan velge å gå hos fastlegen og vanlig jordmor i stedet, men vil gjerne benytte meg av det ekstra tilbudet jeg får på Rikshospitalet, så jeg gir dem et par sjanser til. Ellers går svangerskapet så langt veldig fint. Har hatt lite symptomer, har gått ned et par kilo (ikke bevisst, det skjedde helt i starten) og føler meg egentlig like frisk og rask som før jeg ble gravid. Anonymkode: f0b9f...fd4 Jeg ble også henvist til adipol da jeg var gravid med førstemann. Jeg har aldri følt på mer skam for at jeg var overvektig og gravid, enn da jeg var der. «Heldigvis» fikk jeg svangerskapsdiabetes, og ble flyttet over til diapol. Der var ikke vekten et tema, men at jeg skulle ha et stabilt blodsukker. Det resulterte i at jeg veide 15 kg mindre da jeg kom hjem fra sykehuset, enn da jeg ble gravid. Anonymkode: 2bc74...989
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #27 Skrevet 7. januar 2022 Veide 90 når jeg ble gravid og 130 kr når jeg fødte. Aldri et ord om min overvekt. Det er vel fordi jeg trente og ikke hadde noen sykdommer. 100 % frisk. Nå er jeg 100 kg og jobber med å gå ned. Anonymkode: 7bb01...6df 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #28 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ble også henvist til adipol da jeg var gravid med førstemann. Jeg har aldri følt på mer skam for at jeg var overvektig og gravid, enn da jeg var der. «Heldigvis» fikk jeg svangerskapsdiabetes, og ble flyttet over til diapol. Der var ikke vekten et tema, men at jeg skulle ha et stabilt blodsukker. Det resulterte i at jeg veide 15 kg mindre da jeg kom hjem fra sykehuset, enn da jeg ble gravid. Anonymkode: 2bc74...989 Æsj, så dumt å høre, og så dumt at det som egentlig skal være et supert tilbud ender opp med å bli slik. Jeg har altså ikke et supert inntrykk selv, så får se hva jeg ender opp med å gjøre resten av svangerskapet. Anonymkode: f0b9f...fd4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #29 Skrevet 7. januar 2022 Bmi på 36 da jeg gikk gravid sist. Som flere her skriver, så fikk jeg ekstra UL-kontroller samt at jeg måtte ga glukosebelastning. Gikk opp totalt 11 kilo, baby ble født uke 39+3 og veide 3020 gram. Ble satt i gang pga svikende morkake og at babyens vekst hadde stoppet opp. Frisk og rask baby, frisk mor og normal fødsel med epidural (frivillig). Anonymkode: 810ba...94d
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #30 Skrevet 8. januar 2022 Hadde bmi på rundt 36-37 da jeg ble gravid, og var livredd for hvordan jeg skulle bli møtt mtp vekta mi. Det ble aldri et tema hos jordmor, da jeg ellers er frisk og aldri hatt problemer grunnet vekta. Fikk ingen «leksjon» i sunt kosthold, ble ikke sendt til poliklinikk eller noe slikt. Jeg hadde ingen svangerskapsdiabetes, eller andre plager i graviditeten. Hadde en skikkelig drømmegraviditet. Var på kontroll pga lite liv nærme termin, og der ble det bestemt at jeg skulle settes igang pga lite forstervann og stor baby, men fødselen startet av seg selv noen dager før igangsettelsen. Styrtfødsel, uten noen form for smertestillende. Baby kom ut større enn de «fryktet», men helt frisk, og jeg fikk kun små rifter og måtte sy noen pyntesting. Gikk nok opp rundt 15kg (rakk ikke veie meg rett før fødsel, så ca. beregning), men en god del vannvekt de siste ukene. Dro fra sykehuset 4kg tyngre enn startvekt, men har nå gått ned 16kg. Baby er 5 måneder gammel nå, fortsatt stor, men følger sin egen kurve. Baby har aldri vært syk, ikke en gang en forkjølelse. Jeg brukte så ekstremt mye tid på å bekymre meg over vekten min, om fordommene jeg kunne møte, om alle tiltak jeg måtte gjennom, om at jeg ikke kunne gå opp for mye, om at jeg ikke kom til å kunne føde «normalt» osv… Og alt var unødvendig bekymring! Veldig fint å ha det «i bakhodet», men det er absolutt ikke slik at kun pga høy bmi er man sikret alle disse «plagene» og tiltakene. Hadde jeg kunnet gjøre det om igjen, hadde jeg heller brukt tiden på å glede meg over graviditeten. Anonymkode: 97a0c...9dd
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #31 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde bmi på rundt 36-37 da jeg ble gravid, og var livredd for hvordan jeg skulle bli møtt mtp vekta mi. Det ble aldri et tema hos jordmor, da jeg ellers er frisk og aldri hatt problemer grunnet vekta. Fikk ingen «leksjon» i sunt kosthold, ble ikke sendt til poliklinikk eller noe slikt. Jeg hadde ingen svangerskapsdiabetes, eller andre plager i graviditeten. Hadde en skikkelig drømmegraviditet. Var på kontroll pga lite liv nærme termin, og der ble det bestemt at jeg skulle settes igang pga lite forstervann og stor baby, men fødselen startet av seg selv noen dager før igangsettelsen. Styrtfødsel, uten noen form for smertestillende. Baby kom ut større enn de «fryktet», men helt frisk, og jeg fikk kun små rifter og måtte sy noen pyntesting. Gikk nok opp rundt 15kg (rakk ikke veie meg rett før fødsel, så ca. beregning), men en god del vannvekt de siste ukene. Dro fra sykehuset 4kg tyngre enn startvekt, men har nå gått ned 16kg. Baby er 5 måneder gammel nå, fortsatt stor, men følger sin egen kurve. Baby har aldri vært syk, ikke en gang en forkjølelse. Jeg brukte så ekstremt mye tid på å bekymre meg over vekten min, om fordommene jeg kunne møte, om alle tiltak jeg måtte gjennom, om at jeg ikke kunne gå opp for mye, om at jeg ikke kom til å kunne føde «normalt» osv… Og alt var unødvendig bekymring! Veldig fint å ha det «i bakhodet», men det er absolutt ikke slik at kun pga høy bmi er man sikret alle disse «plagene» og tiltakene. Hadde jeg kunnet gjøre det om igjen, hadde jeg heller brukt tiden på å glede meg over graviditeten. Anonymkode: 97a0c...9dd Uansett hva du måtte mene og tro så er høy BMI forbundet men risiko både for mor og barn. Anonymkode: 42ca8...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #32 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hadde bmi på rundt 36-37 da jeg ble gravid, og var livredd for hvordan jeg skulle bli møtt mtp vekta mi. Det ble aldri et tema hos jordmor, da jeg ellers er frisk og aldri hatt problemer grunnet vekta. Fikk ingen «leksjon» i sunt kosthold, ble ikke sendt til poliklinikk eller noe slikt. Jeg hadde ingen svangerskapsdiabetes, eller andre plager i graviditeten. Hadde en skikkelig drømmegraviditet. Var på kontroll pga lite liv nærme termin, og der ble det bestemt at jeg skulle settes igang pga lite forstervann og stor baby, men fødselen startet av seg selv noen dager før igangsettelsen. Styrtfødsel, uten noen form for smertestillende. Baby kom ut større enn de «fryktet», men helt frisk, og jeg fikk kun små rifter og måtte sy noen pyntesting. Gikk nok opp rundt 15kg (rakk ikke veie meg rett før fødsel, så ca. beregning), men en god del vannvekt de siste ukene. Dro fra sykehuset 4kg tyngre enn startvekt, men har nå gått ned 16kg. Baby er 5 måneder gammel nå, fortsatt stor, men følger sin egen kurve. Baby har aldri vært syk, ikke en gang en forkjølelse. Jeg brukte så ekstremt mye tid på å bekymre meg over vekten min, om fordommene jeg kunne møte, om alle tiltak jeg måtte gjennom, om at jeg ikke kunne gå opp for mye, om at jeg ikke kom til å kunne føde «normalt» osv… Og alt var unødvendig bekymring! Veldig fint å ha det «i bakhodet», men det er absolutt ikke slik at kun pga høy bmi er man sikret alle disse «plagene» og tiltakene. Hadde jeg kunnet gjøre det om igjen, hadde jeg heller brukt tiden på å glede meg over graviditeten. Anonymkode: 97a0c...9dd Godt å høre at alt gikk bra 😊 Men jeg tenker jo at alt av ekstra tiltak som blir gjort bare er bra jeg. Jeg er heller redd for å ikke få det siden det er forbundet med økt risiko. Syns jo det er bra de tar det på alvor og følger opp ekstra. Jeg var på første svangerskapskontroll tidligere denne uka, og da tok jeg det opp selv, og etterspurte ekstra oppfølging. Ts Anonymkode: 5cdb4...647
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #33 Skrevet 8. januar 2022 Min bmi var 34 før jeg ble gravid. Jeg har selv vært opptatt av å ikke gå opp for mye pga vekten. Fastlegen har ikke nevnt noe. Jordmor nevnte på første kontroll at vis vekten min økte fortere enn ønsket ville jeg bli henvist til vekstkontroll. Dette synes jeg bare er bra og synes det er veldig bra at det ble tatt opp. For selv om jeg er frisk så veier jeg jo for mye. Har gått opp ca 2,5 kg nå i uke 33 så har ikke trengt noe ekstra oppfølging Anonymkode: 55b89...d68
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #34 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Uansett hva du måtte mene og tro så er høy BMI forbundet men risiko både for mor og barn. Anonymkode: 42ca8...1e2 Ja, absolutt. Det er jeg fullt klar over. Jeg har ikke sagt noe annet, jeg fortalte kun om min egen erfaring. Jeg skrev i mitt siste avsnitt at man burde huske på risikoen (ha det i bakhodet), men at man ikke burde overtenke, være redd eller stresse da det ikke er 100% sikkert at man, til tross for høy bmi, møter på utfordringer/risikoer. Anonymkode: 97a0c...9dd
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #35 Skrevet 11. januar 2022 Ts her. Har vært på første svangerskapskontroll. Ingen ekstra kontroller eller ultralyd på meg 😳 Ble litt overrasket og skuffet, trodde det var lik praksis på dette rundt omkring. Anonymkode: 5cdb4...647
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #36 Skrevet 11. januar 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. Har vært på første svangerskapskontroll. Ingen ekstra kontroller eller ultralyd på meg 😳 Ble litt overrasket og skuffet, trodde det var lik praksis på dette rundt omkring. Anonymkode: 5cdb4...647 Det høres veldig merkelig ut. Retningslinjene anbefaler at du henvises til fødepoliklinikk i uke 24, 32 og 36: Helsedirektoratets retningslinjer. Hva var legens begrunnelse og hvilket sykehus skal du føde ved? Anonymkode: 58682...b00
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #37 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det høres veldig merkelig ut. Retningslinjene anbefaler at du henvises til fødepoliklinikk i uke 24, 32 og 36: Helsedirektoratets retningslinjer. Hva var legens begrunnelse og hvilket sykehus skal du føde ved? Anonymkode: 58682...b00 Drammen sykehus. Er disse ukene ultralyd-undersøkelser? Legen min sa det ikke var behov for noen ekstra kontroller hos henne, men hun sa at hun skulle skrive om BMIen min til sykehuset og jeg fikk da time ca uke 20, skjønte ikke helt på brevet om det var ultralyd eller noe annet.. Var litt uklart. Anonymkode: 5cdb4...647
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #38 Skrevet 11. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: Drammen sykehus. Er disse ukene ultralyd-undersøkelser? Legen min sa det ikke var behov for noen ekstra kontroller hos henne, men hun sa at hun skulle skrive om BMIen min til sykehuset og jeg fikk da time ca uke 20, skjønte ikke helt på brevet om det var ultralyd eller noe annet.. Var litt uklart. Anonymkode: 5cdb4...647 Ca. uke 20 er ordinær ultralyd (det er den alle får). For de tre andre beskriver Helsedirektoratet at man vurderer fostervekst og placentafunksjon, hvilket i praksis vil bety ultralyd, pluss planlegging av fødsel i samarbeid med sykehuset (fremfor en jordmor eller lege som ikke jobber ved sykehuset du skal føde ved). Drammen sykehus følger dette: Quote Ved BMI over 35 henvises gravide til spesialist og jordmor for et tilpasset opplegg på fødepoliklinikken så tidlig som mulig i svangerskapet, senest i uke 12. De skal ha oppfølging av jordmor fra uke 14 og videre kontroller gjennom svangerskapet. Oppfølging hos spesialist med ultralydkontroll foregår ved uke 24, 32 og 36. https://vestreviken.no/behandlinger/overvekt-og-svangerskap-drammen-sykehus Anonymkode: 58682...b00
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #39 Skrevet 11. januar 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Drammen sykehus. Er disse ukene ultralyd-undersøkelser? Legen min sa det ikke var behov for noen ekstra kontroller hos henne, men hun sa at hun skulle skrive om BMIen min til sykehuset og jeg fikk da time ca uke 20, skjønte ikke helt på brevet om det var ultralyd eller noe annet.. Var litt uklart. Anonymkode: 5cdb4...647 Men siden legen nevnte BMI til dem vil jeg tro de følger opp selv (håper ihvertfall det), siden de skriver i klartekst at man følges opp fra uke 14 (jeg leser det som at de mener ved sykehuset). Anonymkode: 58682...b00
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #40 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ca. uke 20 er ordinær ultralyd (det er den alle får). For de tre andre beskriver Helsedirektoratet at man vurderer fostervekst og placentafunksjon, hvilket i praksis vil bety ultralyd, pluss planlegging av fødsel i samarbeid med sykehuset (fremfor en jordmor eller lege som ikke jobber ved sykehuset du skal føde ved). Drammen sykehus følger dette: https://vestreviken.no/behandlinger/overvekt-og-svangerskap-drammen-sykehus Anonymkode: 58682...b00 Takk for at du fant og delte dette! Men hva gjør jeg videre? Legen min sa ikke noe om dette! Anonymkode: 5cdb4...647
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå