AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #41 Skrevet 11. januar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for at du fant og delte dette! Men hva gjør jeg videre? Legen min sa ikke noe om dette! Anonymkode: 5cdb4...647 Mine henvisninger mellom fastlegen og sykehuset har gått veldig raskt dette svangerskapet (14 uker nå), så det kan være du får et digitalt brev via Helsenorge allerede denne uken! Hvis det drøyer, og du er langt på vei, så ville jeg purret på legen og bedt henne mase på sykehuset (eventuelt ringe poliklinikken selv og høre hvor du er på prioriteringslista deres). Anonymkode: 58682...b00
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #42 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mine henvisninger mellom fastlegen og sykehuset har gått veldig raskt dette svangerskapet (14 uker nå), så det kan være du får et digitalt brev via Helsenorge allerede denne uken! Hvis det drøyer, og du er langt på vei, så ville jeg purret på legen og bedt henne mase på sykehuset (eventuelt ringe poliklinikken selv og høre hvor du er på prioriteringslista deres). Anonymkode: 58682...b00 Jeg fikk jo raskt innkalling til den i uke 20, men ikke noe mer enda. Er i uke 12 nå.. Anonymkode: 5cdb4...647
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #43 Skrevet 11. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg fikk jo raskt innkalling til den i uke 20, men ikke noe mer enda. Er i uke 12 nå.. Anonymkode: 5cdb4...647 Hm, jeg tror kanskje jeg ville ringt poliklinikken og hørt hva de vil du skal gjøre? De har jo fått en skriftlig beskjed fra fastlegen om BMI (og at du da, uavhengig av alt annet, regnes som å ha et "høyrisikosvangerskap" - uten at det trenger å bety at noe faktisk skjer med akkurat deg av den grunn). Kanskje de har blingset og bare kalt inn på rutine, siden fastlegen ikke eksplisitt henviste deg til ekstra oppfølging, men at de kan ordne dette selv - siden de jo har BMI "svart på hvitt". Kanskje ber de deg om å få legen til å sende en ny henvisning. Kanskje sier de at de vil se an på ordinær ultralyd og eventuelt følge deg opp mer, eller ikke, etter det. Men da finner du ihvertfall, forhåpentligvis, ut hva sykehuset ditt mener og ønsker om saken videre Anonymkode: 58682...b00
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #44 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hm, jeg tror kanskje jeg ville ringt poliklinikken og hørt hva de vil du skal gjøre? De har jo fått en skriftlig beskjed fra fastlegen om BMI (og at du da, uavhengig av alt annet, regnes som å ha et "høyrisikosvangerskap" - uten at det trenger å bety at noe faktisk skjer med akkurat deg av den grunn). Kanskje de har blingset og bare kalt inn på rutine, siden fastlegen ikke eksplisitt henviste deg til ekstra oppfølging, men at de kan ordne dette selv - siden de jo har BMI "svart på hvitt". Kanskje ber de deg om å få legen til å sende en ny henvisning. Kanskje sier de at de vil se an på ordinær ultralyd og eventuelt følge deg opp mer, eller ikke, etter det. Men da finner du ihvertfall, forhåpentligvis, ut hva sykehuset ditt mener og ønsker om saken videre Anonymkode: 58682...b00 Takk for god hjelp❤ Skal ringe de i morgen🙂 Anonymkode: 5cdb4...647
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #45 Skrevet 11. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for god hjelp❤ Skal ringe de i morgen🙂 Anonymkode: 5cdb4...647 Bare hyggelig! Og lykke til. Jeg tenker det er fornuftig, veldig fint og litt tryggere for både deg, babyen og sykehuset å benytte seg av den ekstra oppfølgingen og informasjonen man kan skaffe seg. Jeg har selv et høyrisikosvangerskap denne gangen, og jeg kommer til å "ta" så mye jeg får. For det er til fordel for både meg og den fremtidige verdensborgeren, tenker jeg 😊 Anonymkode: 58682...b00 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #46 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 5.1.2022 den 11.27): Jeg hadde god oppfølging fra min egen lege, ble bedt om å være bevisst på matinntak og aktivitet og prøve å legge på meg lite, og det gikk greit. Gikk opp 7 kg til sammen. Barnet ble født 4 uker før tiden. Litt liten naturligvis, og ble behandlet for gulsott (det er ganske vanlig for mange), men ellers frisk og fin. Anonymkode: 3bf4f...56b La på meg 6 kilo i hele svangerskapet og fødte en baby på 4,4 kilo 2 uker før termin AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 10.20): BMI på 44 Får ekstra vekstrkontroll på sykehuset og noen ekstra kontroller hos jordmor/fastlege Måtte ta glukosebelastningstest (var aaaakkurat over🙄) så skal måle blodsukker og sånn fremover. Har opplevd en jordmor som snakket til meg som om jeg var "dum", men satte henne ganske hardt og kontant på plass😅 (fordelen med gravidhormoner... Elsker at jeg ikke tar i mot dritt fra noen😁) Så vet jeg at jeg vil få to veneflon når jeg kommer på sykehusetpg ekstra overvåking. Om jeg kommer inn tidlig kunne jeg kanskje få dusj/badekar. men siden den ekstra overvåkningen er elektronisk og strøm og vann er dårlig miks... så blir det ikke fødsel i badekaret. Det var null stress at jeg ikke ønsket epidural som annet enn sistevalg, det tok vi når vi kom dit at jeg eventuelt ønsket det. Har gått ned 10kg i svangerskapet og stresset både lege og jordmor, har bare vært så kvalm og 0 matlyst, men passer på å ta anbefalte tilskudd. Er i uke 27 nå og synes det går veldig greit😊 Ut ifra det jeg leser av andres erfaringer har jeg ikke noe anderledes plager enn normalvektige. Anonymkode: 73178...2dc Synes det virker helt sprøtt at du er stolt over at du "setter folk på plass" når det er du som står der gravid med BMI på 44 og må ha ekstra oppfølging av helsepersonell for å forsvarlig kunne gå gravid og føde. Anonymkode: 863c4...728 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #47 Skrevet 12. januar 2022 Fikk ekstra UL ganske jevnlig. Og på nesten alle kontrollene fikk jeg høre hvor farlig svangerskapet var.. Tok to glukosetester. Og fikk beskjed om å spise sunt og være i aktivitet. Fødsel gikk fint, og han var og er perfekt 🥰 Anonymkode: 75c8c...283
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #48 Skrevet 12. januar 2022 Gikk opp 9 kg, og alt forsvant etter fødsel. Anonymkode: 75c8c...283
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #49 Skrevet 27. januar 2022 Hvordan går det nå ts? Er i samme situasjon og usikker på hva jeg skal gjøre.. Har ikke noe lyst å gå igjennom et svangerskap til hvor jeg skal grue meg til hver kontroll, overfokusert på vekta mi... men her sitter jeg med 2 streker på testen.. Hadde håpet å fått gått ned en del før jeg ble gravid igjen... Anonymkode: 26c35...1c6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #50 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 21.15): La på meg 6 kilo i hele svangerskapet og fødte en baby på 4,4 kilo 2 uker før termin Synes det virker helt sprøtt at du er stolt over at du "setter folk på plass" når det er du som står der gravid med BMI på 44 og må ha ekstra oppfølging av helsepersonell for å forsvarlig kunne gå gravid og føde. Anonymkode: 863c4...728 Enig. Man bør jo kanskje greie å ta vare på sin egen helse før man skaffer seg barn. Anonymkode: 42ca8...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #51 Skrevet 27. januar 2022 Jeg synes ikke noen bør bli møtt av dårlige holdninger, men samtidig er det risiko for egen og barnets helse ved høy BMI. Og man belaster helsevesenet unødig, også økonomisk! Men her bør fastlegene tørre å si i fra og stille litt krav før en blir gravid. Leger må tørre å spørre, undersøke og vise vilje til å hjelpe med vektnedgang. Det er ikke bare farlig når man er gravid. Man kan ha fint blodtrykk og aldri vært syk før, men ved høy BMI er det faktisk stor risiko å få livsstilssykdommer uansett! Anonymkode: 21d55...3a1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #52 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg synes ikke noen bør bli møtt av dårlige holdninger, men samtidig er det risiko for egen og barnets helse ved høy BMI. Og man belaster helsevesenet unødig, også økonomisk! Men her bør fastlegene tørre å si i fra og stille litt krav før en blir gravid. Leger må tørre å spørre, undersøke og vise vilje til å hjelpe med vektnedgang. Det er ikke bare farlig når man er gravid. Man kan ha fint blodtrykk og aldri vært syk før, men ved høy BMI er det faktisk stor risiko å få livsstilssykdommer uansett! Anonymkode: 21d55...3a1 Litt dobbeltmoralsk kanskje? Anonymkode: 5cdb4...647
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #53 Skrevet 28. januar 2022 Villanda86 skrev (På 6.1.2022 den 18.23): Ja, for å godta å bli snakket til som om man er fem år er mye bedre. Synes du skal ta den "koselige kommentaren" din å gå å gjøre noe som gjør deg glad. Tydelig at du trenger det😊 Håper du får en bedre dag i morgen! Men de snakker jo til alle som om man ikke vet noen ting på første kontroll. Det var i hvert fall mitt inntrykk. De møter jo på mye rart, og det er sikkert ikke alle som leser seg like mye opp på ting. Bare det at de spør om du drikker alkohol osv viser jo at de har folk innom som ikke har peiling. Å minne folk på at man ikke spiser for 2 tror jeg de gjør til alle uansett vekt feks. De går jo gjennom hva som er en sunt kosthold, at man bør trene +++. Må ikke være så nærtagen, hormoner eller ei. Anonymkode: 1de1e...d53
tytt Skrevet 14. juli 2022 #54 Skrevet 14. juli 2022 Hei alle sammen, hvordan har det gått med dere? Ser det er en stund siden denne tråden var aktiv. Mange er sikkert langt på vei eller har født allerede? 😊 Jeg har BMI på 40 og er i uke 27 nå. Har også ekstra oppfølging på riksen, men fikk aldri noe møte med ADIPOL/ ernæringsfysiolog fordi de la visst ned tilbudet der en stund pga kapasitet. Men fikk plutselig time der allikevel. Så skal dit snart. Veldig leit at man møtes med dårlige holdninger da. Jeg leste så mye fint om ADIPOL på Google i starten. Var en av hovedgrunnene til at jeg søkte riksen faktisk. Jeg var helt knust da jeg ble gravid, hadde aldri tenkt jeg skulle gå ned i vekt før jeg ble gravid. Så har gått mange runder med meg selv for å godta situasjonen, og at jeg ikke har sviktet barnet mitt bare fordi jeg er i denne tilstanden som gravid.. men takknemlig for alle kontroller og tiltak som skal gjøre det så trygt som mulig for meg og baby. Opplevde lege på vekstkontroll som litt nedlatende, men samtidig delte hun jo bare info som må deles. Ingen ting av dette var jo nytt for meg, så følte det egentlig bare greit. Har jo fint klart å følge anbefalinger om aktivitet og sunn mat selv om jeg ikke har vært hos spesialist på sykehuset. Så blir spennende å se hvordan møtet med ADIPOL blir. Håper noen av dere fortsatt er her inne og vil dele litt erfaringer 😊 måtte faktisk lage meg en bruker her inne fordi jeg hadde så lyst til å komme i kontakt med noen som har vært/er i samme situasjon!
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #55 Skrevet 14. juli 2022 ^ Så trist å høre at du har møtt så dårlige holdninger, Tytt! Jeg har BMI på 36 og er snart i uke 27. Skal ha vestkontroll på Ahus om et par uker. Det går veldig bra, egentlig. Jordmor og lege har ikke nevnt vekten min i det hele tatt, annet enn at jeg skulle ha disse ekstra kontrollene da. Eller, jeg og jordmor har snakket litt om mine tidligere spiseforstyrrelser og at jeg ikke ønsker vite hva jeg veier osv, men får oversikt over hvor mye jeg har gått opp siden start ved at hun regner ut, mens jeg ikke ser på vekten. 2 kg så langt, så fornøyd med det. Hun har vært veldig støttende og forståelsesfull, så føler meg heldig sånn sett. Har også tatt glukosebelastning og har ikke tegn på svangerskapsdiabetes, med verdier langt under grensa, så det var en lettelse. Jeg har fokusert på å spise sunt og holde meg aktiv i graviditeten, med tanke på både babys beste og mitt eget. Så håper det fortsatt er en sunn og frisk baby på UL om noen uker! Anonymkode: 1e34d...4cf
tytt Skrevet 14. juli 2022 #56 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): ^ Så trist å høre at du har møtt så dårlige holdninger, Tytt! Jeg har BMI på 36 og er snart i uke 27. Skal ha vestkontroll på Ahus om et par uker. Det går veldig bra, egentlig. Jordmor og lege har ikke nevnt vekten min i det hele tatt, annet enn at jeg skulle ha disse ekstra kontrollene da. Eller, jeg og jordmor har snakket litt om mine tidligere spiseforstyrrelser og at jeg ikke ønsker vite hva jeg veier osv, men får oversikt over hvor mye jeg har gått opp siden start ved at hun regner ut, mens jeg ikke ser på vekten. 2 kg så langt, så fornøyd med det. Hun har vært veldig støttende og forståelsesfull, så føler meg heldig sånn sett. Har også tatt glukosebelastning og har ikke tegn på svangerskapsdiabetes, med verdier langt under grensa, så det var en lettelse. Jeg har fokusert på å spise sunt og holde meg aktiv i graviditeten, med tanke på både babys beste og mitt eget. Så håper det fortsatt er en sunn og frisk baby på UL om noen uker! Anonymkode: 1e34d...4cf Så godt å høre at du blir møtt på en fin måte! Må få presisere at min egen jordmor på helsestasjonen er verdens herligste! Hun har hele tiden gitt meg skryt for å være aktiv og gjennomtenkt i hva jeg gjør. Hun sier også at hun ikke trodde jeg hadde såpass høy bmi, og siden alt av målinger har gått så fint er hun ikke bekymret i det hele tatt. Har heller ikke svangerskapsdiabetes, men lå på 8 etter to timer, så er jo ikke supre tall heller sånn sett. Jeg veier meg selv hver dag og har gått ned 2-3 kg i starten og nå ligger jeg litt frem og tilbake rundt startvekt og en 1kg under. Jeg har egentlig litt angst for vekta, spesielt når jeg ikke er i en slankeprosess, men har gått overraskende bra! Hvis jeg plutselig begynner å legge på meg mye så føles det nok sikkert verre, men prøver alltid å tenke på at alt ubehag er verdt det så lenge det er et ledd i å holde baby trygg! jeg synes også tiden mellom ultralyder er nervepirrende. Har morkaka foran også, så kjenner ikke såå mye bevegelse heller. Noen har jo sånne turbokaniner inni magen og kjenner dem godt, så det ser jeg for meg er veldig beroligende. Jeg må stort sett slappe av og fokusere på magen for å kjenne noe. jeg hadde UL-kontroll i uke 24 og så er neste i uke 32 og så 36. Så kan det sikkert bli flere dersom de ser uregelmessigheter. Forrige vekstkontroll var hun helt gjennomsnittlig av størrelse og alt har vært proporsjonalt! Men bekymrer meg jo allikevel for at noe skal oppstå.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #57 Skrevet 14. juli 2022 tytt skrev (2 timer siden): Hei alle sammen, hvordan har det gått med dere? Ser det er en stund siden denne tråden var aktiv. Mange er sikkert langt på vei eller har født allerede? 😊 Jeg har BMI på 40 og er i uke 27 nå. Har også ekstra oppfølging på riksen, men fikk aldri noe møte med ADIPOL/ ernæringsfysiolog fordi de la visst ned tilbudet der en stund pga kapasitet. Men fikk plutselig time der allikevel. Så skal dit snart. Veldig leit at man møtes med dårlige holdninger da. Jeg leste så mye fint om ADIPOL på Google i starten. Var en av hovedgrunnene til at jeg søkte riksen faktisk. Jeg var helt knust da jeg ble gravid, hadde aldri tenkt jeg skulle gå ned i vekt før jeg ble gravid. Så har gått mange runder med meg selv for å godta situasjonen, og at jeg ikke har sviktet barnet mitt bare fordi jeg er i denne tilstanden som gravid.. men takknemlig for alle kontroller og tiltak som skal gjøre det så trygt som mulig for meg og baby. Opplevde lege på vekstkontroll som litt nedlatende, men samtidig delte hun jo bare info som må deles. Ingen ting av dette var jo nytt for meg, så følte det egentlig bare greit. Har jo fint klart å følge anbefalinger om aktivitet og sunn mat selv om jeg ikke har vært hos spesialist på sykehuset. Så blir spennende å se hvordan møtet med ADIPOL blir. Håper noen av dere fortsatt er her inne og vil dele litt erfaringer 😊 måtte faktisk lage meg en bruker her inne fordi jeg hadde så lyst til å komme i kontakt med noen som har vært/er i samme situasjon! Jeg skrev innlegg nr 13 i denne tråden. Da hadde jeg vært to ganger hos adipol. Jeg endte med å ha all svangerskapsoppfølging der – men som du sier ble tilbudet lagt ned. Det viste seg at tilbudet bestod av én enkelt jordmor som ble sykmeldt og så sluttet. Jeg endte derfor opp med å ha siste møte med jordmor tre måneder før termin. Helsestasjonen i bydelen min hadde ikke kapasitet til å ta meg inn til jordmor før rett før termin. Hadde ultralyd i uke 32 og 36, da, så fikk ivaretatt det jeg hadde behov for egentlig, men syns det var ganske hårreisende at riksen ikke tok noe mer ansvar for å gi meg oppfølging med jordmor. Men bra at de starter opp tilbudet igjen, håper det vil fungere bra. Sist jeg skrev, hadde jeg litt blandede følelser for møtet med adipol. Det ble litt bedre etter hvert. Tror dessverre at mye av grunnen til det, er at jeg hadde et ukomplisert svangerskap. Gikk ikke opp i vekt (bare et par kg helt på slutten), hadde veldig fine verdier på glukosebelastningstesten og var fysisk aktiv og i god form hele tiden. Det var med andre ord ikke noe å ta tak i for jordmor på kontrollene, så det ble bare måling av blodtrykk, sjekk av urinprøve og litt prat om løst og fast. Jeg er veldig takknemlig for at svangerskapet gikk så fint for seg og jeg var i fin form – gikk f.eks. en mil dagen før vannet gikk – men hvis det blir et barn til, takker jeg nok nei til oppfølging på adipol. Vil heller gå til fastlegen og jordmor på helsestasjonen, og bare få de ekstra ultralydene på sykehuset som jeg uansett skal ha (ikke bare pga BMI, men også pga et annet forhold). Anonymkode: f0b9f...fd4
tytt Skrevet 14. juli 2022 #58 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skrev innlegg nr 13 i denne tråden. Da hadde jeg vært to ganger hos adipol. Jeg endte med å ha all svangerskapsoppfølging der – men som du sier ble tilbudet lagt ned. Det viste seg at tilbudet bestod av én enkelt jordmor som ble sykmeldt og så sluttet. Jeg endte derfor opp med å ha siste møte med jordmor tre måneder før termin. Helsestasjonen i bydelen min hadde ikke kapasitet til å ta meg inn til jordmor før rett før termin. Hadde ultralyd i uke 32 og 36, da, så fikk ivaretatt det jeg hadde behov for egentlig, men syns det var ganske hårreisende at riksen ikke tok noe mer ansvar for å gi meg oppfølging med jordmor. Men bra at de starter opp tilbudet igjen, håper det vil fungere bra. Sist jeg skrev, hadde jeg litt blandede følelser for møtet med adipol. Det ble litt bedre etter hvert. Tror dessverre at mye av grunnen til det, er at jeg hadde et ukomplisert svangerskap. Gikk ikke opp i vekt (bare et par kg helt på slutten), hadde veldig fine verdier på glukosebelastningstesten og var fysisk aktiv og i god form hele tiden. Det var med andre ord ikke noe å ta tak i for jordmor på kontrollene, så det ble bare måling av blodtrykk, sjekk av urinprøve og litt prat om løst og fast. Jeg er veldig takknemlig for at svangerskapet gikk så fint for seg og jeg var i fin form – gikk f.eks. en mil dagen før vannet gikk – men hvis det blir et barn til, takker jeg nok nei til oppfølging på adipol. Vil heller gå til fastlegen og jordmor på helsestasjonen, og bare få de ekstra ultralydene på sykehuset som jeg uansett skal ha (ikke bare pga BMI, men også pga et annet forhold). Anonymkode: f0b9f...fd4 Åh, takk for at du svarer! Kjempefint å høre fra noen som også har erfaring fra ADIPOL og riksen. Men hårreisende å høre hva som har skjedd med deg! Utrolig skuffende at de ikke hadde noe tilbud til deg når hun jordmoren sluttet. Jeg forstår at sånt kan skje, men da må de vel klare å finne alternativer! Men veldig godt å høre at svangerskapet ditt gikk såpass bra uten komplikasjoner. Imponerende form du er i om du klarte å gå en mil dagen før vannet gikk. Jeg har selv trent mye styrke før graviditeten og i starten av graviditeten. Er mye mindre nå siden jeg har slitt en del med kvalme, utmattelse, bekken og nå i det siste korona og så forkjølelse. Så det har vært varierende, men er aktiv når jeg klarer! Jeg er spent på møtet med ADIPOL neste uke, men har egentlig ikke så mye forventninger. Føler jo at jeg har kontroll på ting på egenhånd nå egentlig, men håper jo jeg får noe ut av det! Da min time ble avlyst da hun forrige sluttet mente jo min jordmor at det ikke gjorde noe, at jeg hadde såpass god kontroll på egenhånd😊 er veldig glad for at jeg har hatt henne gjennom hele svangerskapet, det har vært veldig fint synes jeg. hvordan erfarte du riksen ellers mtp fødsel og barsel? Noen spesielle ting du opplevde pga overvekten?
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #59 Skrevet 14. juli 2022 tytt skrev (6 minutter siden): Åh, takk for at du svarer! Kjempefint å høre fra noen som også har erfaring fra ADIPOL og riksen. Men hårreisende å høre hva som har skjedd med deg! Utrolig skuffende at de ikke hadde noe tilbud til deg når hun jordmoren sluttet. Jeg forstår at sånt kan skje, men da må de vel klare å finne alternativer! Men veldig godt å høre at svangerskapet ditt gikk såpass bra uten komplikasjoner. Imponerende form du er i om du klarte å gå en mil dagen før vannet gikk. Jeg har selv trent mye styrke før graviditeten og i starten av graviditeten. Er mye mindre nå siden jeg har slitt en del med kvalme, utmattelse, bekken og nå i det siste korona og så forkjølelse. Så det har vært varierende, men er aktiv når jeg klarer! Jeg er spent på møtet med ADIPOL neste uke, men har egentlig ikke så mye forventninger. Føler jo at jeg har kontroll på ting på egenhånd nå egentlig, men håper jo jeg får noe ut av det! Da min time ble avlyst da hun forrige sluttet mente jo min jordmor at det ikke gjorde noe, at jeg hadde såpass god kontroll på egenhånd😊 er veldig glad for at jeg har hatt henne gjennom hele svangerskapet, det har vært veldig fint synes jeg. hvordan erfarte du riksen ellers mtp fødsel og barsel? Noen spesielle ting du opplevde pga overvekten? Fødsel og barsel gikk fint. Opplevde ikke noe spesielt mtp overvekt, det var ikke et tema i det hele tatt og påvirket verken fødselen eller hva slags oppfølging jeg fikk. Det endte med keisersnitt for min del, noe som gikk helt ukomplisert for seg. Kom meg raskt, hadde lite smerter og var på beina igjen samme dag. Barsel var helt ok, men det var temmelig travelt der da jeg fødte. For meg som var i fin form, hadde frisk baby og fikk til amming fint, ble jeg på en måte glemt litt, selv da jeg tok kontakt og spurte om ting. De surret for eksempel med hvor mye blodfortynnende medisin jeg hadde fått (noe som ikke er bra mtp at jeg er overvektig og hadde tatt keisersnitt, men det hadde nok også vært verre om jeg ikke hadde vært oppe og gått så mye som jeg gjorde). Men alt i alt en fin opplevelse på føden og helt ok på barsel. Tror det jeg tar med meg til en eventuell neste gang er at jeg ikke skal være redd for å mase og spørre om hva det er som skjer, for de har ikke tid til å fortelle ting helt uoppfordret. Men de gjør så godt de kan ut fra kapasiteten de har. Å dele rom på barsel gikk overraskende greit syns jeg, selv om det var godt å komme hjem og kunne ha samboeren min der hele tiden. Du får dra til møtet med adipol med åpent sinn, og ikke være redd for å velge den oppfølgingen som føles best for deg! Anonymkode: f0b9f...fd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå