Gå til innhold

Hvilke personlige egenskaper trenger man får å jobbe som sykepleier/ spesialsykepleier i mange år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det et must å være psykisk sterk? Utadvendt og svært gode samarbeidsevner? Empatisk og utholdende? Andre egenskaper?

Noen som har knekt koden hvordan man kan bli i jobben i mange år som spesialsykepleier? 

Anonymkode: 7f706...620

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tipper det er en stor fordel for alle parter om man er spesielt glad i mennesker. At man er raus, empatisk og ikke er ømskinnet og lett å krenke. Robust og trygg på seg selv.

Anonymkode: 40f00...b08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Evnen til å legge igjen jobben på jobb.

Hvis man går hjemme og konstant tenker på pasientene sine blir man utslitt. Det vil jo selvsagt alltid være noen tilfeller hvor man tenker litt ekstra på det når man har fri men kan ikke være slikt hver dag. 

Og interesse for faget tror jeg hjelper godt. At man ønsker å lære nye ting. 

Anonymkode: 3d660...6e7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det absolutt viktigste er et godt arbeidsmiljø og gode kolleger, det er helt utrolig hvor mye drit og elendig ledelse man kan komme seg gjennom hvis man bare har gode kolleger og et godt miljø.

Deretter er det definitivt en fordel å være robust, har stor evne til multitasking/god simultankapasitet, kunne skru opp tempoet, kunne gi beskjed når det er noe og ikke minst ha evne til å etterlate jobb på jobb. Har en del tidligere kolleger som brukte alt for mye tid til å bekymre seg for pasienter og pårørende på fritiden, det sliter deg helt ut. Personlig har jeg jobbet så lenge at jeg uten problem legger ansvaret der det hører hjemme, feks at det jeg ikke rakk å gjøre er leder sitt ansvar pga dårlig bemanning, eller at vi kunne gjort en bedre jobb hvis arbeidsplassen hadde investert i bedre utstyr. Jeg er og blitt så kynisk at jeg ikke jobber ekstra når jeg kjenner på kroppen at jeg trenger hvile, min helse ER viktigere enn pengene fra en ekstravakt, men det tok mange år å komme dit at jeg turte å ta den prioriteringen. 

Anonymkode: 7ad75...016

• Liker 6
Skrevet

Det kommer vel veldig an på hvor du jobber tenker jeg. 
Sterk psyke og evne til ikke å dra med seg jobben hjem gjelder vel generelt. 
Men det er veldig forskjell på jobben til en intensivsykepleier, psykiatrisk sykepleier og en som jobber innen eldreomsorg. Det kreves derfor forskjellige egenskaper. 
Innen eldreomsorgen vil jeg påstå at gode kommunikasjonsferdigheter er den mest verdifulle egenskapen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du bør være ekstrovert, ellers så blir du utslitt av å jobbe med så mange mennesker. 

Anonymkode: a97af...7a7

• Liker 1
Skrevet

Empati og god kommunikasjon kjem du langt med! :)  Så krev dei ulike avdelingane meir spesialiserte eigenskapar. Du burde feks tåle stress på intensiv-og akuttavdeling, tåle litt meir psykisk påkjenning på psyk.avdeling og demensomsorg. Samarbeid med kollegaer er jo viktig, men det fins plassar der det er viktig å jobbe godt aleine og, som heimesjukepleien og som nattevakter. Det å vere utadvendt er ingen must, men vil tru det blir lettare å bli kjent med pasientane og kommunikasjonen blir automatisk betre av det.. 
"spesialsjukepleiar" er jo eit ganske vidt fagfelt, kan jo vere innanfor alt..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at da må man trives i jobben, være glad i folk, utadvendt og ha selvinnsikt:) Ikke minst ha det bra på hjemmebane. Da tror jeg man kan nå så langt man vil:) 

Anonymkode: d1313...161

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...