Gå til innhold

Seksåring med dårlig selvbilde

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en gutt på seks år som i den siste tiden har blitt veldig opptatt av hvordan han ser ut. Han er en helt vanlig og nydelig gutt med mange venner og jeg vet han også får en del oppmerksomhet fra jentene han kjenner. Han sier han er tykk, og innbiller seg andre negative ting med utseende som han ikke har. F.eks stor nese eller stygt hår. Hvor i alle dager kommer dette fra? Har aldri sett dette tidligere og ingen av oss her hjemme har fokus på hvordan barna ser ut. Er det noen her som har kjennskap til en sånn «fase» eller er dette urovekkende? Han sier det ikke er noen som har sagt det når jeg spør han hvor han har det fra. Hva kan jeg som mor gjøre?

Anonymkode: 97219...575

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å si, men det kan jo være det har vært kommentarer på skolen. Et eller annet sted kommer det nok fra. Ville forsøkt å styrke selvfølelsen hans og ellers vært oppmerksom på om dette fortsetter. Kanskje en prat med helsesøster på skolen feks kan være nyttig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, lulus said:

Vanskelig å si, men det kan jo være det har vært kommentarer på skolen. Et eller annet sted kommer det nok fra. Ville forsøkt å styrke selvfølelsen hans og ellers vært oppmerksom på om dette fortsetter. Kanskje en prat med helsesøster på skolen feks kan være nyttig. 

Ikke ts her, men hvordan styrker man et barns selvfølelse?

Anonymkode: 0e52f...877

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. Jeg har en gutt på seks år som i den siste tiden har blitt veldig opptatt av hvordan han ser ut. Han er en helt vanlig og nydelig gutt med mange venner og jeg vet han også får en del oppmerksomhet fra jentene han kjenner. Han sier han er tykk, og innbiller seg andre negative ting med utseende som han ikke har. F.eks stor nese eller stygt hår. Hvor i alle dager kommer dette fra? Har aldri sett dette tidligere og ingen av oss her hjemme har fokus på hvordan barna ser ut. Er det noen her som har kjennskap til en sånn «fase» eller er dette urovekkende? Han sier det ikke er noen som har sagt det når jeg spør han hvor han har det fra. Hva kan jeg som mor gjøre?

Har du sagt noe om din vekt eller ditt utseende? De plukker det opp vettu. Er veldig mange som er veldig fokusert på utseende. Sminker seg til det ugjenkjennelige.. Eller så har han vel hørt det av andre.

Anonymkode: 38808...f2f

Skrevet

Jeg hadde sjekket med skolen/lærer/SFO om noe foregår. Barn med eldre søsken lærer det meste og kan lett videreformidle eller mobbe. Det må plukkes ned asap

AnonymBruker
Skrevet

Skolen. Hadde samme opplevelse med mine barn. Andre barn erter eller påpeker ting, slenger ut noe. Jeg tok det opp med skolen og de tok det veldig alvorlig. Hadde møte med klassen om hvordan man snakker sammen og hvordan stygge ord påvirker andre. Var veldig fascinerende og fint å høre hva barna sa de lærte etter møte. Hvis det var spesifikke barn så tok jeg kontakt med foreldrene. 

Anonymkode: 9b612...724

• Liker 2
Skrevet

Vel, her formidler disse tingene nokså garantert direkte til ham.

Eventuelt til andre i skolegården - og han plukker det opp. Hadde snakket med lærer/FAU og tatt en titt på hvordan skolen kommer ut av ting på trivselsundersøkelse.

Jeg hadde vært forsiktig med å tilbakevise den type kommentarer med positiv bekreftelse på utseende og kropp. Da gjør man bare det til en viktig greie å «mestre/ha». 

Men tilfeldig er det nokså garantert ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke ts her, men hvordan styrker man et barns selvfølelse?

Anonymkode: 0e52f...877

Som en person som hadde ekstremt lav selvfølelse hele barndommen, var jeg fast bestemt på at mitt barn ikke skulle gjennom det samme.

For det første meldte jeg han på to ulike sporter for barn på hans alder, hvor jeg kjente trenerne og visste at det var mye fokus på lek og lett sport. Møtte opp hver eneste gang han ønsket det, og var sterk på det verbale "du var så flink med det målet" "du er den raskeste på laget" for å gi han en selvsikkerhet i egne evner.

Jeg var også mildt masende på at han skulle gå bort og snakke med andre barn. Introdusere seg, ta med venner hjem og generelt være aktiv sosialt, selv om det ikke var mye. Etterhvert hadde han bygd seg et stort nettverk rundt skolen og sportene sine av venner som kunne bli med han på litt av hvert.

Var også mye på det verbale. Fortalte han fra han var liten baby at han var vakker/kjekk, at han passet klærne sine kjempefint, at han var mer atletisk enn de andre barna på sin alder, at han var smart etc. Generelt pøste på med lovord.

Jeg lagde også masse oppstyr når han klarte noe helt nytt, for eksempel et puslespill, eller å spise opp maten sin. merk at dette var når han var liten. Jeg pleide også å bøye meg ned / sette meg på knærne, se han inn i øynene og si at jeg var så stolt av han, at han kom til å gjøre det bra i livet, og at han aldri måtte tvile på seg selv.

Man kan jo alltids diskutere om det var de aller beste måtene å gi han selvtillit på, men det fungerte jo som bare det. 

Anonymkode: 968fa...931

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sånn selv fra jeg ble født, og det har vært umulig å fikse. 40 år nå og ble vel født sånn.

Men om det er kommet nylig må det være noe ytre. Kanskje du burde snakke med skolen og be dem om å følge med litt? Om det er noen som behandler ham dårlig? Så små barn har vel ikke telefon og tilgang til sosiale medier ennå?

Anonymkode: 83890...8ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan trolig ha noe med guttens sensitivitet og «grunnfølelse» å gjøre. Altså noe inni ham som ikke er ytre styrt. Barnet trenger forsikring på forsikring på at han er bra nok som han er. Ikke pen eller flink, men BRA nok.  

Jeg forstår at du som mor føler deg engstelig, men prøv å tenk at dette er en fase. Om det ikke gir seg og du opplever at sønnen din preges av dette på en slik måtte at det går ut over skole og venner, bør du vurdere tiltak. 

Anonymkode: 746d6...07b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du sagt noe om din vekt eller ditt utseende? De plukker det opp vettu. Er veldig mange som er veldig fokusert på utseende. Sminker seg til det ugjenkjennelige.. Eller så har han vel hørt det av andre.

Anonymkode: 38808...f2f

Nei vi prøver å fokusere på andre egenskaper enn utseende og kan ikke huske å ha sagt noe om meg selv eller noen andre heller 😕

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg var sånn selv fra jeg ble født, og det har vært umulig å fikse. 40 år nå og ble vel født sånn.

Men om det er kommet nylig må det være noe ytre. Kanskje du burde snakke med skolen og be dem om å følge med litt? Om det er noen som behandler ham dårlig? Så små barn har vel ikke telefon og tilgang til sosiale medier ennå?

Anonymkode: 83890...8ba

Ja skal snakke med skolen. Ikke noe sånt enda nei 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...