AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #1 Skrevet 5. januar 2022 Håper ingen blir støtet av dette spørsmålet. Men jeg lurer på hvorfor så mange med pcos er overvektige/eller har fedme? Gjør sykdommen de sultne? Ødelegger forbrenning ? ser også noen har ekstremt hårvekst og Jar litt mandige trekk. Så på tvn kanalenTLC om ei som var veldig overvektig , hadde skjegg (altså ikle bare noen hår) litt grov stemme og litt mandige trekk. Er noen tvekjønnet også ? håper ingen blir lei seg, jeg bare lurer. Må være grusomt å ha en så teit sykdom Anonymkode: d3a98...178 2
Bålkaffe Skrevet 5. januar 2022 #2 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Håper ingen blir støtet av dette spørsmålet. Men jeg lurer på hvorfor så mange med pcos er overvektige/eller har fedme? Gjør sykdommen de sultne? Ødelegger forbrenning ? ser også noen har ekstremt hårvekst og Jar litt mandige trekk. Så på tvn kanalenTLC om ei som var veldig overvektig , hadde skjegg (altså ikle bare noen hår) litt grov stemme og litt mandige trekk. Er noen tvekjønnet også ? håper ingen blir lei seg, jeg bare lurer. Må være grusomt å ha en så teit sykdom Anonymkode: d3a98...178 Er forklart her: https://nhi.no/sykdommer/kvinne/svulster-og-cyster/polycystisk-ovariesyndrom/ 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #3 Skrevet 5. januar 2022 Prøv Google så får du svar 🙈 Anonymkode: 1244c...765 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #4 Skrevet 5. januar 2022 Men hva kommer først? PCOS eller overvekt? Håper ingen blir støtt av mitt spørsmål heller. Anonymkode: 8641a...384
Bålkaffe Skrevet 5. januar 2022 #5 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hva kommer først? PCOS eller overvekt? Håper ingen blir støtt av mitt spørsmål heller. Anonymkode: 8641a...384 Det nevnes også i linken jeg sendte deg. 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #6 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hva kommer først? PCOS eller overvekt? Håper ingen blir støtt av mitt spørsmål heller. Anonymkode: 8641a...384 Ond sirkel. Både fedme og PCOS er knyttet til hyperinsulinemi og insulinresistens. Fedme er et vanlig PCOS-symptom men IKKE diagnosekriterie. Noen med PCOS er normalvektige og sliter med å bli diagnostisert fordi leger typisk tror at man MÅ ha fedme for å ha PCOS. Anonymkode: 1f9b8...939 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #7 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Håper ingen blir støtet av dette spørsmålet. Men jeg lurer på hvorfor så mange med pcos er overvektige/eller har fedme? Gjør sykdommen de sultne? Ødelegger forbrenning ? ser også noen har ekstremt hårvekst og Jar litt mandige trekk. Så på tvn kanalenTLC om ei som var veldig overvektig , hadde skjegg (altså ikle bare noen hår) litt grov stemme og litt mandige trekk. Er noen tvekjønnet også ? håper ingen blir lei seg, jeg bare lurer. Må være grusomt å ha en så teit sykdom Anonymkode: d3a98...178 Herregud nei, de er ikke tvekjønnet🤦♀️ Dette er KVINNER med en metabolsk sykdom. Ekstremt stigmatiserende sådan. Ja, de blir typisk sultnere pga. hormonubalansen. De har også påvist lavere forbrenning enn tilsvarende kvinner uten PCOS. Og pga. insulinresistens og hyperinsulinemi legger de ekstremt lett på seg og har vanskelig for å gå ned i vekt, så det er et tveegget sverd. Anonymkode: 1f9b8...939 24
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #8 Skrevet 5. januar 2022 Blir som at en person som ikke har pco kan slanke seg på 1500 kalorier. En som har pco må kanskje ned til 1000 kalorier for å gå ned litt. Noe som igjen ikke er sunt for kroppen. Google er din venn 🙂 Anonymkode: 55475...422 12
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #9 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Blir som at en person som ikke har pco kan slanke seg på 1500 kalorier. En som har pco må kanskje ned til 1000 kalorier for å gå ned litt. Noe som igjen ikke er sunt for kroppen. Google er din venn 🙂 Anonymkode: 55475...422 Yes. Og lell er det typisk at det de får høre er "spis mindre, tren mer!" For alt man trenger for å slanke seg er å være i kaloriunderskudd, ikke sant? For alle kropper er jo helt like med helt like forutsetninger og alt som teller for vektnedgang er kalorier inn-ut. Mange av de med PCOS løper og trener og sulter seg og strever noe jævlig, men kommer ingen vei. Men da er det bare de som er late og ikke prøver hardt nok og sikkert spiser mer enn de tror og sikkert ikke trener nok🙄 Anonymkode: 1f9b8...939 12
Lonehill Skrevet 5. januar 2022 #10 Skrevet 5. januar 2022 Det finnes en god del forskning på PCOS og D-vitaminmangel som viser at kvinner med PCOS har lavt D-vitaminnivå og at problemene blir mindre når nivået med vitamin D i blodet økes. I denne studien, publisert i juni 2019, har forskerne analysert ni enkeltstudier av sammenhengen mellom PCOS og D-vitamintilskudd og konkluderer slik: Sitat Økende bevis støtter bidraget til vitamin D-mangel (VDD) i metabolske forstyrrelser blant kvinner med polycystisk ovariesyndrom (PCOS). Denne gjennomgangen tar sikte på å vurdere assosiasjonene mellom vitamin D-nivåer og metabolske/endokrine dysreguleringer og å bestemme effekten av vitamin D-tilskudd på glukosemetabolisme, insulinfølsomhet, lipidprofil og hormonfunksjonalitet hos PCOS-pasienter. Vi søkte i PubMed etter humane randomiserte kontrollerte studier (RCT) publisert på engelsk mellom 2016 og 2019 på effekten av vitamin D-tilskudd på PCOS. Ni studier ble inkludert og analysert. Vitamin D-tilskudd gjenopprettet fysiologiske serum 25(OH)D-nivåer (25(OH)D er den kjemiske betegnelsen på vitamin D som sirkulerer i blodet o.a.) hos PCOS-kvinner i alle studiene inkludert. I seks studier reduserte det fastende plasmaglukose betydelig og førte til forbedringer i insulinresistens (IR) og fastende insulin i serum. I tillegg rapporterte fire studier reduksjoner av serumtriglyserider, mens uoverensstemmende data er rapportert så langt som LDL-, HDL- og totalkolesterolnivåer. Høye doser vitamin D (4000 IE), sammenlignet med lavdose (1000 IE) og placebo, viste gunstige effekter på totalt testosteron, kjønnshormonbindende globulin (SHBG) og fri androgenindeks (FAI). Vitamin D-tilskudd i høye doser i en periode på minst 12 uker kan føre til bedring når det gjelder glukosenivå, insulinfølsomhet, hyperlipidemi og hormonell funksjonalitet hos PCOS-kvinner. Tenkte bare jeg kunne bidra med litt vitenskap. 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #11 Skrevet 5. januar 2022 For å gå ned i vekt kan jeg bare spise rundt 1000 kcal per dag, forutsatt at jeg har 10,000 skritt og en HIIT treningsøkt på rundt 20 minutter per dag. Spiser jeg rundt 1000kcal, kjører til og fra jobb og ikke trener, holder jeg bare samme vekt. Anonymkode: 2f715...dc8 7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #12 Skrevet 5. januar 2022 Lonehill skrev (52 minutter siden): Det finnes en god del forskning på PCOS og D-vitaminmangel som viser at kvinner med PCOS har lavt D-vitaminnivå og at problemene blir mindre når nivået med vitamin D i blodet økes. I denne studien, publisert i juni 2019, har forskerne analysert ni enkeltstudier av sammenhengen mellom PCOS og D-vitamintilskudd og konkluderer slik: Tenkte bare jeg kunne bidra med litt vitenskap. Spennende! D-vitamin er jo viktig for hormoner generelt, også fertilitet. Snålt at det ikke er kommunisert bedre. Anonymkode: 1f9b8...939
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #13 Skrevet 5. januar 2022 Jeg har hatt pcos og var slank. Gynekolog sa at blodprøvene mine viste at jeg lå helt ytterst i referanseområdet, men jeg hadde og har fremdeles mye mannlig hårvekst på kroppen og i ansiktet. Har i 25 år gått hjemme til hudpleier og fjernet hår med elektrolyse og nå har de fleste hårene blitt lyset og gikk også i flere år til behandling hos hudpleier for acne i kjeveområdet/ halsen, og alle kviser og hudormer er borte. Anonymkode: 0b86b...d8e 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #14 Skrevet 5. januar 2022 Overvekt er både en konsekvens, men også en medvirkende årsak til pcos. Overvekt leder ofte til hormonforstyrrelser av både kjønnshormoner og insulin som kan trigge pcos. Og gjøre vektnedgang vanskelig. Anonymkode: 00847...c17 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #15 Skrevet 5. januar 2022 Takk for svar alle sammen bestevenninna mi har dette. Jeg får så vondt av henne. Jeg synes ikke hun spiser noe latterlig mye eller spesielt usunt , likevel er hun overvektig . Hun har prøvd så hardt å slanke seg, vi har trent sammen. Mens jeg ser resultater fort står hub nesten på stedet hvil. Hun har tykke svarte stive hår på leggene, magen og lårene . Hun barberer jo sikkert, men er intens hårvekst. Hun blir så lei seg av å aldri lykkes å gå ned i vekt, jeg forstår henne godt. Jeg turde ikke spørre henne selv om hvorfor pcos gjør at man er feit . Det virker som at kroppen hennes vil være rundt. Like god fantstisk venn. Men synes det er urettferdig at hun må slite slik Anonymkode: d3a98...178 8 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #16 Skrevet 5. januar 2022 (endret) Jeg har pcos og er ikke veldig overvektig, men har litt ekstra. Jeg overspiser ikke og hadde 3 måneder med kostholdsspesialist og personlig trener uten merkbar effekt. Før jeg oppsøkte dem hadde jeg hatt en måned der jeg spiste 3 knekkebrød og 1 eple hver dag- og kun det. Gikk allikevel ikke ned i vekt på grunn av ubalansen PCOS gir. Etter mange leger, mange prøver og 2 år som ufrivillig barnløs kom jeg endelig til en gynekolog som var opplest. Etter at jeg ble satt på høydose merformin gikk jeg ned 15kg og fikk mye mindre av de andre symptomene. Men mange jeg kjenner vet ikke om muligheter og medisiner fordi mange leger ikke tar det på alvor dessverre. Anonymkode: b420b...27b Endret 6. januar 2022 av Phavi Ryddet for slettet sitat. Phavi, mod 11 1
Gjest Skrevet 6. januar 2022 #17 Skrevet 6. januar 2022 Tråden er ryddet for nedsettende innlegg og svar til dette. Phavi, mod
Lonehill Skrevet 6. januar 2022 #18 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Spennende! D-vitamin er jo viktig for hormoner generelt, også fertilitet. Snålt at det ikke er kommunisert bedre. Anonymkode: 1f9b8...939 Det er kanskje snålere at folk med PCOS sier de har prøvd "alt" uten å ha prøvd å øke D-vitaminnivået sitt. Vitenskapelige studier indikerer at det fungerer helt uten bivirkninger, det koster et par kroner dagen og krever ikke verken resepter eller legebesøk å prøve. Leger vil ikke anbefale damer med PCOS å spise D-vitamintilskudd og sier at det ikke er bevist i store, randomiserte studier at D-vitaminmange har sammenheng med utvikling av PCOS. Det er enkelt for legene å si: Det er aldri er gjennomført store randomiserte studier for å finne ut om D-vitaminmangel har sammenheng med PCOS. Legene er ikke interessert i å få bevist at det er noen sammenheng. Det ser heller ikke ut som pasientene har noen interesse av å finne ut om D-vitamintilskudd bedrer forløpet av PCOS. Det er merkelig.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #19 Skrevet 6. januar 2022 Lonehill skrev (33 minutter siden): Det er kanskje snålere at folk med PCOS sier de har prøvd "alt" uten å ha prøvd å øke D-vitaminnivået sitt. Vitenskapelige studier indikerer at det fungerer helt uten bivirkninger, det koster et par kroner dagen og krever ikke verken resepter eller legebesøk å prøve. Leger vil ikke anbefale damer med PCOS å spise D-vitamintilskudd og sier at det ikke er bevist i store, randomiserte studier at D-vitaminmange har sammenheng med utvikling av PCOS. Det er enkelt for legene å si: Det er aldri er gjennomført store randomiserte studier for å finne ut om D-vitaminmangel har sammenheng med PCOS. Legene er ikke interessert i å få bevist at det er noen sammenheng. Det ser heller ikke ut som pasientene har noen interesse av å finne ut om D-vitamintilskudd bedrer forløpet av PCOS. Det er merkelig. Det er nok en årsak ja, det er vel ikke så mye penger eller prestisje i å forske på kvinnesykdommer. I alle fall ikke om det handler om såpass billig behandling. Generelt tar det vel tid... fortsatt mange leger som ikke vil skrive ut metformin for PCOS heller, selv om det har vært gjort ganske lenge nå. Tror mange er skeptiske til å ta høy dose kosttilskudd uten legens godkjenning, det advares jo mot forgiftning. Men 4000UI som brukt i studien du linket er vel ikke så mye at man risikerer forgiftning? Anonymkode: 1f9b8...939
Lonehill Skrevet 6. januar 2022 #20 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Tror mange er skeptiske til å ta høy dose kosttilskudd uten legens godkjenning, det advares jo mot forgiftning. Men 4000UI som brukt i studien du linket er vel ikke så mye at man risikerer forgiftning? Anonymkode: 1f9b8...939 4.000 IE (100 mikrogram) vitamin D er øvre referansegrense for trygg daglig dose anbefalt av det norske Helsedirektoratet. Det betyr at denne dosen garantert og helt uten snev av tvil er trygg for alle. Ifølge Helsedirektoratet er NOAEL (No Observed Adverse Effects Level) for vitamin D 10.000 IE (250 mikrogram). Det står nederst på side ni i denne rapporten. Det bekreftes også av det europeiske matsikkerhetsbyrået EFSA. På norsk vil det si at det aldri er observert negative bivirkninger av daglige doser vitamin D på 10.000 IE (250 mikrogram). Legeforeningen Endocrine Society (en legeforening for hormonspesialister med 18.000 medlemmer) sier i sin anbefaling for D-vitamintilskudd at 10.000 IE (250 mikrogram) vitamin D er øvre trygge grense for daglige tilskudd for alle. Endocrine Society sier i sin anbefaling også at overvektige bør ta to til tre ganger dosen som er anbefalt for alle, fordi mye D-vitamintilskudd forsvinner inn i fettvevet, der det blir ødelagt. Halveringstiden for D-vitamintilskudd i fettvev er to måneder, så det ødelegges fortløpende og hoper seg ikke opp. Akutt dødelig dose (LD50) for D-vitamintilskudd (kolekalsiferol) er ukjent, men antas å være rundt 88.000 mikrogram pr. kilo kroppsvekt. Det betyr i praksis at en person på 70 kilo må spise ca. fire kilo (ca. 90 bokser) av de sterkeste D-vitamintablettene fra NycoPlus på en gang for å ha 50% sjanse for å dø av det. Når det gjelder såkalte megadoser (store enkeltdoser) med D-vitamintilskudd, finnes det ikke offisielle referansegrenser. Vitenskapelige undersøkelser viser at enkeltdoser inntil 600.000 IE (15.000 mikrogram) er uten negative bivirkninger og gir et forsvarlig nivå med vitamin D i blodet som holder seg over referansegrensen for D-vitaminmangel i opptil tre måneder. Å ta så store doser er imidlertid bortkasta, siden halvparten av tilskuddet vil ødelegges i løpet av to måneder uten å bli brukt. Det blir mye penger ut av vinduet. Men farlig er det ikke. Den norske legeforening anbefaler sine medlemmer å gi eldre pasienter med hoftebrudd en enkeltdose på 100.000 IE (2.500 mikrogram) vitamin D for å kurere D-vitaminmangel slik at bruddet skal gro raskere. Dette går fram i Legeforeningens retningslinjer for behandling av lårhalsbrudd (øverst på side 31). Endocrine Society anbefaler ukentlige tilskudd på 50.000 IE vitamin D i åtte uker (tilsvarende daglige tilskudd på 6.000 IE) for å sikre et blodnivå over 75 nmol/L. I punkt 3.5 i denne anbefalingen sier Endocrine Society at overvektige bør ta to til tre ganger så mye som anbefalt for sin aldersklasse for å oppnå samme effekt. Det kreves tålmodighet for å oppnå virkning av D-vitamintilskudd. De fleste av oss har gått rundt med lavt D-vitaminnivå siden vi var små. Det er ikke gjort over natta å rette opp det. Erfaring tilsier at vi må regne med opptil et halvår før vi merker endringer av betydning. Funfact: En enkeltdose eller to på 50.000 IE (1.250 mikrogram) vitamin D har vist seg å få influensa til å gå over på to dager. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå