AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #1 Skrevet 5. januar 2022 Har PCOS og før jeg fikk barn hadde jeg aldri spontan menstruasjon, kun provosert bortfallsblødning etter å ha tatt Provera o.l. Uten ville det gått år og dag uten blødning. Men nå plutselig 10mnd etter fødsel har jeg fått mensen 😳 Gjenstår å se om det skjer igjen så klart, kan vel være et engangstilfelle. Synes det er rart for jeg er tyngre nå enn noensinne. Noen som har opplevd det? Altså å gå fra null niks ikke-eksisterende syklus til at kroppen ordner det? Anonymkode: ae557...3eb
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #2 Skrevet 5. januar 2022 Skjedde ikke for meg, men det skjedde med søsteren min som også har PCOS! Anonymkode: 356dd...b82 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #3 Skrevet 5. januar 2022 På en måte ja. Jeg hadde syklus før også, men den var veldig ustabil, fra 25-70 dager, som regel 40+. Etter første vellykkede svangerskap (hadde 3 spontanaborter først) begynte jeg på cerazette. Sluttet på de etter ca 1 år for å prøve på nr 2. Startet på metformin samtidig, og fikk normal syklus med 32 dagers lengde. Den var stabil i 3 mnd, startet å prøve først da pga noen andre utredninger i mellomtiden. Da klaffet det på første forsøk, da visste jeg når eggløsningen var. Litt lenger svar enn du lurte på, men litt dumt å bare skrive ja når det var litt mer rundt det. Anonymkode: ec339...7a4 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #4 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Skjedde ikke for meg, men det skjedde med søsteren min som også har PCOS! Anonymkode: 356dd...b82 Sprøtt! Kan telle på to hender hvor mange ganger jeg har fått mensen spontant i hele livet og jeg er 30😅 Kanskje svangerskapet har gjort noe med hormonbalansen 🤷♀️ Har søsteren din fortsatt regelmessig syklus av seg selv? AnonymBruker skrev (8 minutter siden): På en måte ja. Jeg hadde syklus før også, men den var veldig ustabil, fra 25-70 dager, som regel 40+. Etter første vellykkede svangerskap (hadde 3 spontanaborter først) begynte jeg på cerazette. Sluttet på de etter ca 1 år for å prøve på nr 2. Startet på metformin samtidig, og fikk normal syklus med 32 dagers lengde. Den var stabil i 3 mnd, startet å prøve først da pga noen andre utredninger i mellomtiden. Da klaffet det på første forsøk, da visste jeg når eggløsningen var. Litt lenger svar enn du lurte på, men litt dumt å bare skrive ja når det var litt mer rundt det. Anonymkode: ec339...7a4 Interessant! Vet mange har hatt hjelp av metformin men det gjorde aldri nok i.f.t. syklus for meg så har tenkt at det skulle mye til for å regulere her. Får se hva som skjer videre. Anonymkode: ae557...3eb
Amatariel Skrevet 5. januar 2022 #5 Skrevet 5. januar 2022 Nja, syklus og syklus. Det ble bedre etter fødsel da, men i årene etter fødsel var det veldig ustabile sykluser. Fikk litt eggløsninger av meg selv her og der - men gynekologen mente det fortsatt var store hormonforstyrrelser. Så da jeg ønsket å begynne å prøve på neste barn så var det på medisiner igjen. Begynte på metformin 6 måneder før prøvestart for å få syklusen bedre - og det fungerte.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #6 Skrevet 5. januar 2022 Det skjedde med meg. Etter fødsel og amming (ca 1,5 år etter) fikk jeg regelmessig syklus. Anonymkode: 884dc...020
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #7 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Sprøtt! Kan telle på to hender hvor mange ganger jeg har fått mensen spontant i hele livet og jeg er 30😅 Kanskje svangerskapet har gjort noe med hormonbalansen 🤷♀️ Har søsteren din fortsatt regelmessig syklus av seg selv? Interessant! Vet mange har hatt hjelp av metformin men det gjorde aldri nok i.f.t. syklus for meg så har tenkt at det skulle mye til for å regulere her. Får se hva som skjer videre. Anonymkode: ae557...3eb Jeg gikk ganske lenge på metformin før jeg ble gravid første gang, mens andre gang så var syklusen stabil omtrent i det jeg sluttet på prevensjon. Siden jeg har startet på cerazette, og ammer, etter andre fødsel så vet jeg ikke hvordan syklusen er nå. Men jeg har ikke lenger cyster, og tror de siste prøvene viste mer normale hormonnivåer også. Anonymkode: ec339...7a4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #8 Skrevet 5. januar 2022 Jeg hadde fryktelig ustabil mens, typ 50 dager uten noe, så 2 dager mensen, 20 dager uten og 60 dager blødninger. Det var helt krise. Selv med østrogen som styrte syklusen fikk jeg ikke eggløsning fikk hormoner til slutt som funket+metformin. Måtte bruke trippel dose (pergotime? Primolut?) Før jeg endelig fikk eggløsning og ble gravid. Tok vel ca 2 år fra start til jeg fikk første eggløsning og ble gravid med en gang. 6 mnd etter fødsel med førstemann fikk jeg mensen, forholdsvis regelmessig. Begynte på p-piller etter råd fra gynekologen for å holde cyster borte i påvente av at vi ville prøve igjen. 4 år etter fødsel sluttet jeg på pillen fordi vi ville prøve igjen. Da ble jeg gravid i første prøveperiode. Anonymkode: 36953...906
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå