Gå til innhold

Inntekt for å få boliglån og mulighet kjøpe bolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mye er man nødt til å ha i inntekt for å få boliglån og mulighet til å kjøpe bolig?

Kan jeg som er uføretrygdet få boliglån? Jeg får ikke hos vanlig bank, men komunalt lån. Sist gang jeg hadde kommunalt lån nådte jeg ikke til i budrunde fordi andre ga bud over prisen jeg hadde mulighet til.

Jeg har god egenkapital og har over 40% egenkapital, men så var det inntekt som bare er på 195 000 kr cirka...

Det hjelper ikke å spare spare, når det kommer an på inntekt om får mulighet til å kjpe bolig eller ikke.

Anonymkode: 04dcd...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer helt ann på hva du ønsker å kjøpe.. Du kan i prinsippet låne 5x inntekt.

40% egenkapital av hva? Uansett, med 195 000,- i inntekt er det svært usannsynlig at du får kjøpt noe uansett.

Anonymkode: 0ba3f...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søk på bolig fra husbanken. Som uføretrygda har du i det minste en fast og sikker inntekt.

Anonymkode: bc494...be9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man er nødt til å ha tilstrekkelig inntekt i forhold til lånet man ønsker på den aktuelle boligen. Det er ingen fasit på hva man trenger i inntekt for å få lån, så lenge inntekten er tilstrekkelig.

Men du sier du har 40% egenkapital, 40% av hva? 40% av boligen du eier i dag? Eller 40% av boligen du ønsker kjøpe? 40% egenkapital er i og for seg bra, men om du ønsker kjøpe en bolig til 4 millioner, så hjelper det ikke ha nesten 2 mill i egenkapital om du ikke har inntekt til å håndtere resten i lån.

Med en inntekt ett godt stykke under fattigsdomsgrensen, så vil du nok ikke få boliglån i vanlig bank, uansett hvor mye egenkapital du har.

Og både ja og nei, det hjelper selvfølgelig spare noe, du kan vise til banken/husbanken at du har råd til å betjene ett lån.  Samtidig så hjelper det ikke spare egenkapital om du uansett ikke har råd til å betale på ett lån.

Jeg har bolig som kostet 2,5 mill, og rundt 1,7 i lån nå. Med forsikring, strøm og alt annet nødvendig bokostander, så koster boligen meg 180 000,- i året.  med din inntekt ville jeg altså hatt 15 000 til mat/helse/underholdning etc pr år. Knapt tusen kroner pr måned...

Anonymkode: 3ae6f...d6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kjøpt bolig uten egenkapital, måtte kjøpe litt utenfor de mest populære stedene. Kjøpte ett gammelt gårdsbruk til en million

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De lavest betalte jobbene i Norge er ca 350.000 kroner i året.

Vanlig folk tjener 500-700.000 i året.

Du bør ha minst 350.000 før du kan se hva kan kjøpe hvis du bor i distrikt-Norge. Om bor i byen (bortsett fra Oslo) da bør du ha 420.000 kroner, og om du bor i Oslo bør du ha 500.000.

Anonymkode: c5d4a...0e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/5/2022 at 1:29 PM, AnonymBruker said:

Man er nødt til å ha tilstrekkelig inntekt i forhold til lånet man ønsker på den aktuelle boligen. Det er ingen fasit på hva man trenger i inntekt for å få lån, så lenge inntekten er tilstrekkelig.

Men du sier du har 40% egenkapital, 40% av hva? 40% av boligen du eier i dag? Eller 40% av boligen du ønsker kjøpe? 40% egenkapital er i og for seg bra, men om du ønsker kjøpe en bolig til 4 millioner, så hjelper det ikke ha nesten 2 mill i egenkapital om du ikke har inntekt til å håndtere resten i lån.

Med en inntekt ett godt stykke under fattigsdomsgrensen, så vil du nok ikke få boliglån i vanlig bank, uansett hvor mye egenkapital du har.

Og både ja og nei, det hjelper selvfølgelig spare noe, du kan vise til banken/husbanken at du har råd til å betjene ett lån.  Samtidig så hjelper det ikke spare egenkapital om du uansett ikke har råd til å betale på ett lån.

Jeg har bolig som kostet 2,5 mill, og rundt 1,7 i lån nå. Med forsikring, strøm og alt annet nødvendig bokostander, så koster boligen meg 180 000,- i året.  med din inntekt ville jeg altså hatt 15 000 til mat/helse/underholdning etc pr år. Knapt tusen kroner pr måned...

40 % egenkapital i banken, oppsparte penger.

JEg har ikke tenkt kjøpe bolig til 4 mill. Tenkte på en leilighet med et soverom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/5/2022 at 3:15 PM, AnonymBruker said:

De lavest betalte jobbene i Norge er ca 350.000 kroner i året.

Vanlig folk tjener 500-700.000 i året.

Du bør ha minst 350.000 før du kan se hva kan kjøpe hvis du bor i distrikt-Norge. Om bor i byen (bortsett fra Oslo) da bør du ha 420.000 kroner, og om du bor i Oslo bør du ha 500.000.

Da er det rart jeg har 195 000 men er uføretrygdet så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du gradert ufør? har du restarbeidsevne og mulighet til å øke inntekt?

Hvor mye koster boligen du ønsker?

Anonymkode: 7c9bc...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uføretryd er ikke en jobb. Les innlegget en gang til!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du gradert ufør? har du restarbeidsevne og mulighet til å øke inntekt?

Hvor mye koster boligen du ønsker?

Anonymkode: 7c9bc...d43

Nei 100% uføretrygd. Jeg har restarbeidsevne. Grunnen til uføretrygd er psykososialt, men det er vanskelig finne jobb. Få som ansetter om jeg søker

Jeg har ingen konkret bolig. De fleste er rundt 1-2 million. Nød 2.5 mill

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Uføretryd er ikke en jobb. Les innlegget en gang til!

Jeg kan ikke noe for at jeg er det da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

JEg har ikke tenkt kjøpe bolig til 4 mill. Tenkte på en leilighet med et soverom.

Hva er dette beløpet som er 40%? 

Anonymkode: 37239...efc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv husbanken, ja. Jeg og mannen min fikk innvilget lån på 2,2 millioner. Vi har begge faste jobber, men lav inntekt og hadde ingen egenkapital + et barn.

Vi eier nå en stor enebolig, noe jeg aldri trodde vi skulle få til, men med husbanken var det mulig for oss også.

Anonymkode: bca73...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

40% av hva?

40% er ikke et beløp. 40% av 1 million er feks 400 000, men 40% av 10 millioner er 4 millioner.. litt forskjell liksom.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tallene personen du svarer på nevner er brutto inntekt, altså årsinntekt før skatt, før feriemåned er trukket fra osv. Jeg vil tro du ikke har 195 000 i året før skatt, men etter? Det blir noe annet.

Banken pleier å si at maks lånebeløp er inntekt (før skatt) x 5. Men det anbefales ikke å låne så mye da egentlig, da har man lite å gå på. 

Anonymkode: 5618e...a9b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke hva slags bolig du har tenkt kjøpe, du sier bare 40% egenkapital. Men ok, leilighet med ett soverom... 

Du sier du ikke ha konkret bolig, men ser på 1-2 mill, maks 2,5...

Kan du se på bolig til maks 2,5, og har 40% egenkapital, så er det 1 mill, og da kan du jo kjøpe en bolig til 1 mill uten lån... eller er det 40% egenkapital til bolig på 1 mill, altså 400 000 du har ?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/11/2022 at 10:23 PM, AnonymBruker said:

Hva er dette beløpet som er 40%? 

Anonymkode: 37239...efc

lånekalkulator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 1/11/2022 at 10:31 PM, AnonymBruker said:

40% av hva?

40% er ikke et beløp. 40% av 1 million er feks 400 000, men 40% av 10 millioner er 4 millioner.. litt forskjell liksom.

Tallene personen du svarer på nevner er brutto inntekt, altså årsinntekt før skatt, før feriemåned er trukket fra osv. Jeg vil tro du ikke har 195 000 i året før skatt, men etter? Det blir noe annet.

Banken pleier å si at maks lånebeløp er inntekt (før skatt) x 5. Men det anbefales ikke å låne så mye da egentlig, da har man lite å gå på. 

Anonymkode: 5618e...a9b

ja det stemmer

før skatt har jeg noe med 200 000 kr

40% fra lånekalkulator

du må ha minst 25% egenkapitall for å få lån

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

ja det stemmer

før skatt har jeg noe med 200 000 kr

40% fra lånekalkulator

du må ha minst 25% egenkapitall for å få lån

Nei, det er 15% krav til EK. Men det er dessverre inntekt de ser mest på. Og om du har fast jobb i minst 2 år.

Anonymkode: 7a57f...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

lånekalkulator

Haha, hva er dette for et svar? Du blir spurt om å skrive beløpet i kroner? Les oppgaveteksten! 🤣

Anonymkode: 62b3d...51a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40% av hvor mye penger?

Jeg var i lignende situasjon i fjor, hadde en mill i EK og søkte da lån på 1,3 mill. Så jeg hadde mye EK, men pga lav inntekt fikk jeg avslag - er også ufør. Jeg måtte få med en medlåntaker for å få lån.

Anonymkode: eae84...a69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...