Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye er man nødt til å ha i inntekt for å få boliglån og mulighet til å kjøpe bolig?

Kan jeg som er uføretrygdet få boliglån? Jeg får ikke hos vanlig bank, men komunalt lån. Sist gang jeg hadde kommunalt lån nådte jeg ikke til i budrunde fordi andre ga bud over prisen jeg hadde mulighet til.

Jeg har god egenkapital og har over 40% egenkapital, men så var det inntekt som bare er på 195 000 kr cirka...

Det hjelper ikke å spare spare, når det kommer an på inntekt om får mulighet til å kjpe bolig eller ikke.

Anonymkode: 04dcd...1ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt ann på hva du ønsker å kjøpe.. Du kan i prinsippet låne 5x inntekt.

40% egenkapital av hva? Uansett, med 195 000,- i inntekt er det svært usannsynlig at du får kjøpt noe uansett.

Anonymkode: 0ba3f...289

AnonymBruker
Skrevet

Søk på bolig fra husbanken. Som uføretrygda har du i det minste en fast og sikker inntekt.

Anonymkode: bc494...be9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man er nødt til å ha tilstrekkelig inntekt i forhold til lånet man ønsker på den aktuelle boligen. Det er ingen fasit på hva man trenger i inntekt for å få lån, så lenge inntekten er tilstrekkelig.

Men du sier du har 40% egenkapital, 40% av hva? 40% av boligen du eier i dag? Eller 40% av boligen du ønsker kjøpe? 40% egenkapital er i og for seg bra, men om du ønsker kjøpe en bolig til 4 millioner, så hjelper det ikke ha nesten 2 mill i egenkapital om du ikke har inntekt til å håndtere resten i lån.

Med en inntekt ett godt stykke under fattigsdomsgrensen, så vil du nok ikke få boliglån i vanlig bank, uansett hvor mye egenkapital du har.

Og både ja og nei, det hjelper selvfølgelig spare noe, du kan vise til banken/husbanken at du har råd til å betjene ett lån.  Samtidig så hjelper det ikke spare egenkapital om du uansett ikke har råd til å betale på ett lån.

Jeg har bolig som kostet 2,5 mill, og rundt 1,7 i lån nå. Med forsikring, strøm og alt annet nødvendig bokostander, så koster boligen meg 180 000,- i året.  med din inntekt ville jeg altså hatt 15 000 til mat/helse/underholdning etc pr år. Knapt tusen kroner pr måned...

Anonymkode: 3ae6f...d6a

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk kjøpt bolig uten egenkapital, måtte kjøpe litt utenfor de mest populære stedene. Kjøpte ett gammelt gårdsbruk til en million

AnonymBruker
Skrevet

De lavest betalte jobbene i Norge er ca 350.000 kroner i året.

Vanlig folk tjener 500-700.000 i året.

Du bør ha minst 350.000 før du kan se hva kan kjøpe hvis du bor i distrikt-Norge. Om bor i byen (bortsett fra Oslo) da bør du ha 420.000 kroner, og om du bor i Oslo bør du ha 500.000.

Anonymkode: c5d4a...0e1

• Liker 1
Skrevet
On 1/5/2022 at 1:29 PM, AnonymBruker said:

Man er nødt til å ha tilstrekkelig inntekt i forhold til lånet man ønsker på den aktuelle boligen. Det er ingen fasit på hva man trenger i inntekt for å få lån, så lenge inntekten er tilstrekkelig.

Men du sier du har 40% egenkapital, 40% av hva? 40% av boligen du eier i dag? Eller 40% av boligen du ønsker kjøpe? 40% egenkapital er i og for seg bra, men om du ønsker kjøpe en bolig til 4 millioner, så hjelper det ikke ha nesten 2 mill i egenkapital om du ikke har inntekt til å håndtere resten i lån.

Med en inntekt ett godt stykke under fattigsdomsgrensen, så vil du nok ikke få boliglån i vanlig bank, uansett hvor mye egenkapital du har.

Og både ja og nei, det hjelper selvfølgelig spare noe, du kan vise til banken/husbanken at du har råd til å betjene ett lån.  Samtidig så hjelper det ikke spare egenkapital om du uansett ikke har råd til å betale på ett lån.

Jeg har bolig som kostet 2,5 mill, og rundt 1,7 i lån nå. Med forsikring, strøm og alt annet nødvendig bokostander, så koster boligen meg 180 000,- i året.  med din inntekt ville jeg altså hatt 15 000 til mat/helse/underholdning etc pr år. Knapt tusen kroner pr måned...

40 % egenkapital i banken, oppsparte penger.

JEg har ikke tenkt kjøpe bolig til 4 mill. Tenkte på en leilighet med et soverom.

Skrevet
On 1/5/2022 at 3:15 PM, AnonymBruker said:

De lavest betalte jobbene i Norge er ca 350.000 kroner i året.

Vanlig folk tjener 500-700.000 i året.

Du bør ha minst 350.000 før du kan se hva kan kjøpe hvis du bor i distrikt-Norge. Om bor i byen (bortsett fra Oslo) da bør du ha 420.000 kroner, og om du bor i Oslo bør du ha 500.000.

Da er det rart jeg har 195 000 men er uføretrygdet så

Skrevet

Er du gradert ufør? har du restarbeidsevne og mulighet til å øke inntekt?

Hvor mye koster boligen du ønsker?

Anonymkode: 7c9bc...d43

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uføretryd er ikke en jobb. Les innlegget en gang til!

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du gradert ufør? har du restarbeidsevne og mulighet til å øke inntekt?

Hvor mye koster boligen du ønsker?

Anonymkode: 7c9bc...d43

Nei 100% uføretrygd. Jeg har restarbeidsevne. Grunnen til uføretrygd er psykososialt, men det er vanskelig finne jobb. Få som ansetter om jeg søker

Jeg har ingen konkret bolig. De fleste er rundt 1-2 million. Nød 2.5 mill

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Uføretryd er ikke en jobb. Les innlegget en gang til!

Jeg kan ikke noe for at jeg er det da

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

JEg har ikke tenkt kjøpe bolig til 4 mill. Tenkte på en leilighet med et soverom.

Hva er dette beløpet som er 40%? 

Anonymkode: 37239...efc

• Liker 7
Skrevet

Prøv husbanken, ja. Jeg og mannen min fikk innvilget lån på 2,2 millioner. Vi har begge faste jobber, men lav inntekt og hadde ingen egenkapital + et barn.

Vi eier nå en stor enebolig, noe jeg aldri trodde vi skulle få til, men med husbanken var det mulig for oss også.

Anonymkode: bca73...6af

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

40% av hva?

40% er ikke et beløp. 40% av 1 million er feks 400 000, men 40% av 10 millioner er 4 millioner.. litt forskjell liksom.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tallene personen du svarer på nevner er brutto inntekt, altså årsinntekt før skatt, før feriemåned er trukket fra osv. Jeg vil tro du ikke har 195 000 i året før skatt, men etter? Det blir noe annet.

Banken pleier å si at maks lånebeløp er inntekt (før skatt) x 5. Men det anbefales ikke å låne så mye da egentlig, da har man lite å gå på. 

Anonymkode: 5618e...a9b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke hva slags bolig du har tenkt kjøpe, du sier bare 40% egenkapital. Men ok, leilighet med ett soverom... 

Du sier du ikke ha konkret bolig, men ser på 1-2 mill, maks 2,5...

Kan du se på bolig til maks 2,5, og har 40% egenkapital, så er det 1 mill, og da kan du jo kjøpe en bolig til 1 mill uten lån... eller er det 40% egenkapital til bolig på 1 mill, altså 400 000 du har ?

• Liker 3
Skrevet
On 1/11/2022 at 10:23 PM, AnonymBruker said:

Hva er dette beløpet som er 40%? 

Anonymkode: 37239...efc

lånekalkulator

Skrevet
On 1/11/2022 at 10:31 PM, AnonymBruker said:

40% av hva?

40% er ikke et beløp. 40% av 1 million er feks 400 000, men 40% av 10 millioner er 4 millioner.. litt forskjell liksom.

Tallene personen du svarer på nevner er brutto inntekt, altså årsinntekt før skatt, før feriemåned er trukket fra osv. Jeg vil tro du ikke har 195 000 i året før skatt, men etter? Det blir noe annet.

Banken pleier å si at maks lånebeløp er inntekt (før skatt) x 5. Men det anbefales ikke å låne så mye da egentlig, da har man lite å gå på. 

Anonymkode: 5618e...a9b

ja det stemmer

før skatt har jeg noe med 200 000 kr

40% fra lånekalkulator

du må ha minst 25% egenkapitall for å få lån

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

ja det stemmer

før skatt har jeg noe med 200 000 kr

40% fra lånekalkulator

du må ha minst 25% egenkapitall for å få lån

Nei, det er 15% krav til EK. Men det er dessverre inntekt de ser mest på. Og om du har fast jobb i minst 2 år.

Anonymkode: 7a57f...c40

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

lånekalkulator

Haha, hva er dette for et svar? Du blir spurt om å skrive beløpet i kroner? Les oppgaveteksten! 🤣

Anonymkode: 62b3d...51a

• Liker 5
Skrevet

40% av hvor mye penger?

Jeg var i lignende situasjon i fjor, hadde en mill i EK og søkte da lån på 1,3 mill. Så jeg hadde mye EK, men pga lav inntekt fikk jeg avslag - er også ufør. Jeg måtte få med en medlåntaker for å få lån.

Anonymkode: eae84...a69

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...