Gå til innhold

Hvem skal man kontakte når man trenger hjelp til nav?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg har plassert innlegget på helt feil sted, hvis så er det bare til å flytte innlegget. 

Det jeg lurer på er hvem man skal be om hjelp når krisen oppstår, som for eksempel med uventet dødsfall i en småbarnsfamilie der hvor en av foreldrene dør. 

Altså jeg mener ikke å være kynisk men midt i denne krisen og sorgen så trenger en jo hjelp for å ordne det økonomiske. 

Er man ikke gift og/eller hadde felles kontoer, og den døde var den som hadde styring rundt regninger osv så blir det jo veldig vanskelig å ordne ting. 

Jeg mener at det må jo være en person, tittel innen det offentlige som kan være behjelpelig i en slik setting. 

Vi er jo enormt redde for å prøve å hjelpe siden det er fare for å gjøre feil, at ting må søkes på ny om og lignende. Det siste personen trenger nå er et nytt nederlag og en ny krise. 

Nav er jo ikke på tilbudsfronten når det kommer til service, man får jo ikke engang møte for å prate med en person face to face i en ekstremt sårbar situasjon. 

De henviser bare til søknadsskjemaer på nav.no. Og flere av disse er veldig utydelige og vanskelige å forstå seg på. I tillegg så må flere printes ut og sendes per post noe som egentlig forverrer det hele. Det er vanskelig nok å tyde disse, og nærmest nedrivende de når en er i sjokk og nedtynget av sorg. 

Hva heter tittelen til den personen som hjelper mennesker i en slik situasjon? 

Takk. 

Anonymkode: 93b08...419

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (Akkurat nå):

Sosionom!

Hvor? 

Skrevet

Hvis man har hatt tilknytning til sykehus i forbindelse med dødsfall har sykehuset sosionomer, hvis ikke er det nav sine sosionomer man ber om å få kontakt med.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vedkommende døde på sykehus kan du be om hjelp fra sosionomen der, men i det store og hele så handler jo dette om hvordan den etterlatte skal ordne økonomien, og det er ikke noe nav/sosionom kan ordne. Da må jo først arven gjøres opp etter den avdøde, og så må den som sitter igjen ta tak i egen økonomi og lære seg forvaltning av inntekt, betale regninger ect. Ettersom de ikke var gift bør den som sitter igjen snarest (!) ta grep ifht økonomi og tilgang til å betale f.eks boliglån, husleie, forsikring, strøm og tlf så det ikke blir stengt, evt kontakte aktuelle instanser og be om en mnds betalingsutsettelse. Vedkommende bør også kontakte banken for råd og veiledning ifht flytting av autrotrekk fra den som er død, for disse stanses når retten får dødsattest, og kontoene blir låst frem til arveoppgjøret er tatt.

Dersom de har felles barn er faktisk det beste å kontakte en advokat som kan arv og skifte, og få hjelp av vedkommende til å gjennomføre skiftet fortest mulig så de økonomiske rammene er klarlagt. Det er andre rettigheter for arv ved samboerskap enn ved ekteskap, så en advokat som kan tingene er nok det beste. 

Anonymkode: b76ce...a7e

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår ikke helt spørsmålet. Det er ingen instans du kan kontakte for å få hjelp med NAV, for de er hjelpeinstansen. Du får bare ringe kundeservice og forklare problemstillingen din, så kan de veilede deg med hvordan du skal gå frem. Kan hende du må innom Statsforvalteren også.

• Liker 3
Skrevet

Det er ingen som hjelper til med slikt annet enn venner, familie etc. En må klare seg selv. 
Mistet mannen min for 20 år siden og satt igjen med liten baby, heldigvis hadde jeg både venner og familie som stilte opp og ringte rundt etc. Begravelsesbyrået var også behjelpelig - de guidet oss i riktig retning for de forskjellige tingene som trengte å gjøres. 
Tenkte dengang at det skulle vært noen som hjalp til med sånt.... men det er ikke det, men stort sett så ordner ting seg allikevel. Bare en gir beskjed (her kan familie/venner ringe for deg) og forteller om ståa slik at de ikke står og "klorer" på døra di.

• Liker 5
Skrevet

Gå inn på nav.no, privatperson. Velg emnet: Har mistet noen i nær familie. Nokså greit forklart- ofte bedre enn muntlige forklaringer. Les på denne siden, så kan du henvende deg til nav på telefon 55 55 33 33 hvis det er mer spørsmål. Det finnes ikke en person som guider folk rundt og sørger for at man søker på diverse stønader. Det nærmeste man kommer er vel sykehussosionomene, men dem er det færre av enn før. Jeg forstår at man i en situasjon der et familiemedlem dør er litt utafor seg sjøl. Man må jo ikke gjøre alt på en gang. Å sette seg inn i økonomi, betaling av regninger, forsikring, lån osv er lurt uansett. Et tenkt tilfelle som nevnes her viser hvor viktig det er å være orientert om økonomi. Det viser også at det kan være tryggere å være gift.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det første man gjør er å ta ut så mye kontakter som man kan fra felles konto for denne kan bli sperret.. 

Anonymkode: d7476...b57

AnonymBruker
Skrevet

Sosionom på sykehus.

Er for øvrig sosionom selv og kan svare deg på eventuelle spørsmål.

Anonymkode: a82a1...092

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herrejemini - alt man tenker det offentlige skal ta ansvar for… 🙄

Anonymkode: 9c663...2b1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kun slått av "det må inn i skolen" 🤣

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Juninho skrev (1 minutt siden):

fullstendig unødvendige kommentarer forøvrig når noen ber om råd.... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Juninho skrev (3 minutter siden):

Nettopp 🤣 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

fullstendig unødvendige kommentarer forøvrig når noen ber om råd.... 

Å be om råd er en ting. Her sier man at «det må jo finnes et offentlig tilbud», det er noe annet. 

Anonymkode: 07ee0...46c

• Liker 4
Skrevet

Vi fikk mye hjelp av begravelsesbyrået til å finne ut alt som må gjøres, men man må gjøre det selv.

• Liker 1
Skrevet
Gidavmeg skrev (12 minutter siden):

Vi fikk mye hjelp av begravelsesbyrået til å finne ut alt som må gjøres, men man må gjøre det selv.

Dette er korrekt og forventet av myndige pårørende, men at det kan føles overveldende i tillegg til sorgen er forståelig.

Her finner du mer informasjon: https://www.domstol.no/arv-og-skifte/dodsfall-og-arv/hva-bor-gjores-etter-dodsfallet/

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Advokater er dyrt, men en time er verd pengene. Der får du vite fremgangsmåte, plikter og rettigheter og hvor du får gjort hva. Det er mye å ordne opp i.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vet ikke om jeg har plassert innlegget på helt feil sted, hvis så er det bare til å flytte innlegget. 

Det jeg lurer på er hvem man skal be om hjelp når krisen oppstår, som for eksempel med uventet dødsfall i en småbarnsfamilie der hvor en av foreldrene dør. 

Altså jeg mener ikke å være kynisk men midt i denne krisen og sorgen så trenger en jo hjelp for å ordne det økonomiske. 

Er man ikke gift og/eller hadde felles kontoer, og den døde var den som hadde styring rundt regninger osv så blir det jo veldig vanskelig å ordne ting. 

Jeg mener at det må jo være en person, tittel innen det offentlige som kan være behjelpelig i en slik setting. 

Vi er jo enormt redde for å prøve å hjelpe siden det er fare for å gjøre feil, at ting må søkes på ny om og lignende. Det siste personen trenger nå er et nytt nederlag og en ny krise. 

Nav er jo ikke på tilbudsfronten når det kommer til service, man får jo ikke engang møte for å prate med en person face to face i en ekstremt sårbar situasjon. 

De henviser bare til søknadsskjemaer på nav.no. Og flere av disse er veldig utydelige og vanskelige å forstå seg på. I tillegg så må flere printes ut og sendes per post noe som egentlig forverrer det hele. Det er vanskelig nok å tyde disse, og nærmest nedrivende de når en er i sjokk og nedtynget av sorg. 

Hva heter tittelen til den personen som hjelper mennesker i en slik situasjon? 

Takk. 

Er helt enig med deg! Så klart burde det finnes sosionomer som kan guide en gjennom kriser! Synes du får rare og sure svar? Er jo et mareritt å bli møt med fyll ut det skjemaet når man ber om hjelp. Trodde egentlig NAV hadde sosionomer man kunne få hjelp av. Mulig de har det bare at de ikke vet det selv og dermed ikke hjelper dere med å komme i kontakt.

Anonymkode: e3a67...bb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe kontaktsenteret på NAV, og spørre om råd på chat.

Du kan også spørre din egen bank om generelle tips. 

Så er det jo noe som heter offentlig skifte, slik at man ikke pådrar seg ukjent gjeld. 

Begravelsesbyråer har også god oversikt - det var der vi fikk veiledning om offentlig skifte ifbm dødsfallet til min svigerfar. Han hadde en rotete økonomi. 

Man får tipsene, men må gjøre alt selv.

Om ektefelle/samboer til felles barn dør har man vel fortsatt rett på enkepensjon for eksempel. 

Anonymkode: bdfd0...89a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...