AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #1 Del Skrevet 5. januar 2022 Kunne tenke meg å prøve, men kjenner ingen som holder på med det. Hvordan liker du det? Anonymkode: 08fec...c2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #2 Del Skrevet 5. januar 2022 Høres bare jævlig ut 🙈 vi har visst en gjeng her hvor jeg bor som isbader. Å mange helsegevinster skal visst komme ut av det også. Kroppen blir på en måte «startet på nytt» og har visst en viss effekt for depresjon. Anonymkode: da156...513 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 5. januar 2022 #3 Del Skrevet 5. januar 2022 Nei. Det kaldeste vannet jeg har badet i (frivillig) var vel rundt 14 grader. Frister ikke med kaldere enn det ihvertfall! Helst skal det være over 20. Men jeg har falt gjennom isen noen ganger. Kan ikke anbefales. Tar meg heller en varm dusj.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #4 Del Skrevet 5. januar 2022 Tenkt til å begynne med det når det kommer badstue i nærheten. Anonymkode: ef70d...32a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #5 Del Skrevet 6. januar 2022 Ja, jeg vinterbader. Begynte tidlig i høst og har badet ukentlig. Det er den enkleste måten å gjøre det på, men det er absolutt mulig å begynne midtvinters også! Man bør ikke bade alene, så du burde se om du kan finne noen nær deg å bade med. Spør på lokale FB-grupper, det er helt sikkert noen som pleier å møtes fast. Det KAN skje at kroppen går inn i sjokk og at man ikke kommer seg ut av vannet uten hjelp. Opplevde det selv rett før jul, at en av de jeg bader sammen med var uti litt for lenge og ikke greide å komme seg opp på egenhånd. Jeg var allerede ut av vannet og påkledd, men da var det bare å strippe og uti for å hjelpe henne opp! Av samme grunn er det best å bade på en strand hvor man kan gå uti, ikke brygger o.l. Tommelfingerregelen vi følger er 5 minutter + ett minutt per grad i vannet. Så er 2 grader i vannet, må man opp etter syv minutter. En annen grei regel er at med en gang vannet føles komfortabelt ut er det også på tide å komme seg ut! Det er både kjempegøy og helt jævlig, haha. Får masse endorfiner og følelsen etterpå er helt fantastisk. Jeg har fibromyalgi og merker at kroppen er mindre vond en dags tid etter bad. Det er sosialt (vi er som regel 3-5 stykker), det er kult å pushe seg selv og se at man greier det. Jeg er hekta og kommer til å fortsette neste vinter også! Man trenger egentlig ikke noe spesielt utstyr, men noen ting er praktisk å ha. Et sitteunderlag å stå på, ullundertøy, et stort håndkle. Jeg har badesokker, og har nylig kjøpt meg hansker også, siden jeg merker jeg sliter med pulspunktene når det kommer under 8 grader i vannet. Det gjør rett og slett vondt. Neoprenhansker/sokker hjelper veldig. En anne fordel med sokker er at om du går over is og snø for å komme uti så kan det gjøre veldig vondt på helt bare føtter! Så enten badesokker eller slippers/crocs/flipflops for å beskytte fotsåler fra skare og snø. En termos med te er også veldig deilig. Og alt er en seier! Om det er noen dager du bare greier å vasse, er det bra. Det viktigste er å holde vedlike vanen. Anonymkode: f02b9...f05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #6 Del Skrevet 6. januar 2022 Jeg trives ikke i temperert vann heller, så da er isbading uaktuelt. Men at det er sunt det tror jeg på. Anonymkode: 2df17...79a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #7 Del Skrevet 6. januar 2022 Har veldig lyst! Men kommer ikke i gang, og har ingen å bade med☺️ Anonymkode: c4be2...b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 6. januar 2022 #8 Del Skrevet 6. januar 2022 Jeg er enig i alt annen her skriver om å ikke bade alene. Jeg har riktignok badet alene en sjelden gang, men det er i et område med mange turfolk og hvor det ikke er brådypt, så jeg er jo ikke helt alene. Men du må aldri bade alene etter at det er mørkt. Da er du veldig sårbar. Tråkker du feil da og er alene eller slår deg på en stein, skal det godt gjøres å noen fanger det opp. Mitt råd er dessuten å være varm før du bader. Hvis du føler deg litt småkald før du bader, vil det være vanskelig å bli motivert. Ha på deg rikelig med løse og varme klær før du bader. Varm deg godt opp før du begynner, ellers blir det tungt å gjennomføre. Å isbade er grunnen til at jeg ikke går på antidepressiva. Jeg sliter med både angst og depresjon. Det lindres etter et bad. Det er ingen permanent kur og tar ikke vekk grunnen til angsten og depresjon, men det er bevist at nivået av dopamin og endorfiner er mye høyere i opptil en time etter isbadet. Jeg benytter energien etterpå til å sette i gang noe som gir glede resten av kvelden, som å lese en bok eller bake 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå