Gå til innhold

Noen som er besøksvenn for røde kors? Hva er din erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig meldt meg som frivillig for røde kors. Ønsker å være besøksvenn - gjerne for en eldre person med lite nettverk osv. Synes oppriktig så synd på alle eldre, ensomme som har lidd ekstra under covidtiden og ikke har glede av nettet/ SoMe som yngre genrasjoner.

Venter på å få mer info av røde kors. Men vil gjerne høre fra noen som er/har vært besøksvenn. Hva er dine erfaringer? Et det fast opplegg/besøksdager? Velger røde kors ut hvem man skal besøke -eller får man "velge"? Og hva gjør dere under besøket - er det bare å prate sammen? Eller kan man feks foreslå sosiale aktiviteter (etter evne selvsagt), kan man invitere hjem til seg selv etterhvert for mer personlig bekjentskap  (at den/de blir kjent med resten av familien min hvis de ønsker) eller er det faste/stramme rammer rundt sånt?

Ville satt stor pris på om noen delte erfaringer med meg!

AnonymBruker
Skrevet

Har vært det. Det var utfordrende. Var ikke lett å komme i kontakt med vedkommende de gangene vedkommende uteble fra avtaler. La en gang lapp oppi postkassa til vedkommende også om det. Vanskelig å oppnå kontakt, som sagt. 

Røde Kors velger hvem du skal være besøksvenn for. Det velger ikke du.

Du kan foreslå sosiale aktiviteter. Vi fikk eksplisitt beskjed om at vi ikke kunne være barnevakt for hverandre, for øvrig.

Det er absolutt ikke bare eldre personer som er ensomme, selv om det er de det er mest snakk om i media. Ei heller kun ungdommer. Mange andre som også har lidd under covid.

Jeg var hjemme hos vedkommende jeg var besøksvenn for. Kan ikke huske om hun var hjemme hos meg, dette er lenge siden nå.

Jeg gjør ikke dette igjen. Kontakten opprettholdes ved at du er den som tar initiativet til det. Enveis.

Anonymkode: e83fb...60d

• Liker 2
Skrevet

Røde kors her i kommunen, arrangerte møte mellom meg og den jeg potensielt skulle være besøksvenn for. For å se om kjemien stemte. Begge parter kan si nei.

Er besøksvenn for en eldre dame idag, det er blitt et fantastisk godt og gjensidig vennskap. Jeg drar hjem til henne, eller henter henne, og vi drar på kino/restaurant mm. I slike tilfeller betaler hun for meg og henne, mens jeg spanderer bensin. Vi har mange gode samtaler, og hun har også blitt kjent med min mann og barna. 

Var besøksvenn for en jente i 30-årene, det var ikke like hyggelig. Hun trengte gratis skyss hit og dit, ofte flere mil. Tilbød seg aldri å betale bensin eller annet. Hun var heller ikke noe trivelig dame, syns jeg, så jeg avsluttet etter noen mnd.

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar begge to. Jeg håper jo det blir som du @Tatja beskriver - et gejsnidig vennskap over tid. Har ikke hverken foreldre eller besteforeldre i live, og savner den form for relasjon. Og at det utvikler seg til ekte vennskap over tid, ikke noe vedkommende føler er en tjeneste - men no vi begge gjensidig har en glede av.

Skal møte noen fra røde kors for uformell samtale og deretter meldes på kurs. Blir spennende!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som er ufør kunne virkelig tenkt meg dette. Men ja, blir jo litt skremt av å lese første svaret her. At du ikke får ha noe å si i valget av person du skal hjelpe. Og skrekkscenario du kommer med å ikke få tak i vedkommende og gå rundt å bekymre seg for han eller hun. Tok ikke Røde Kors noe ansvar??

Anonymkode: 593a8...bf8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfaring med organisasjonsarbeid i Røde Kors, og vet at det kan variere en del fra sted til sted hvilke rutiner som gjelder. Det er fornuftig at den frivillige får være med å bestemme hvem vedkommende skal besøke. Om du får beskjed om noe annet ville jeg pratet om det ved aktivitetslederen, så h*n ved hva du tenker. 

Anonymkode: e3ffe...0a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har erfaring med organisasjonsarbeid i Røde Kors, og vet at det kan variere en del fra sted til sted hvilke rutiner som gjelder. Det er fornuftig at den frivillige får være med å bestemme hvem vedkommende skal besøke. Om du får beskjed om noe annet ville jeg pratet om det ved aktivitetslederen, så h*n ved hva du tenker. 

Du som har erfaring, kanskje du kan svare på dette:) Ser at noen som svarer her er interessert i et vennskap som går begge veier. Men skal ikke dette med besøksvenn være på et litt profesjonelt nivå? 

AnonymBruker
Skrevet

Jo, i den forstand at det forventes at den frivillige behandler den som får besøk ordentlig, respektfullt, holder avtaler, overholder taushetsplikten og at man ikke mottar gaver eller tjenester. Den frivillige bør heller ikke belaste brukeren med sine problemet, selv om man kan dele noe. Det kan være personlig, men ikke privat, som det heter. Hvor grensa går er det vanskelig å beskrive, men ja. Ellers er det er helt ok at relasjonen blir vennskapelig, og det bør legges opp til at partene har felles interesser og opplever møtene som givende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg som er ufør kunne virkelig tenkt meg dette. Men ja, blir jo litt skremt av å lese første svaret her. At du ikke får ha noe å si i valget av person du skal hjelpe. Og skrekkscenario du kommer med å ikke få tak i vedkommende og gå rundt å bekymre seg for han eller hun. Tok ikke Røde Kors noe ansvar??

Anonymkode: 593a8...bf8

Så vidt jeg husker, så har de en regel om at disse relasjonene skal være av samme kjønn. Hos meg hadde de også funnet en person som hadde noen lunde samme bakgrunn som meg. Hadde jeg motsatt meg valget av personen vet jeg ikke om de hadde gjort noe med det, men det var aldri noe jeg ønsket. Husker ikke hvordan Røde Kors var i den situasjonen, tror ikke de gjorde så mye. Dette er rundt 10 år siden nå.

Anonymkode: e83fb...60d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...