Gå til innhold

Noen som har lykkes med vektnedgang over tid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jepp. For min del så er det vesentlig å få nye rutiner og når magesekken har blitt "mindre" så blir det mye lettere å fortsette. Hadde jeg søtsug så tok jeg en kopp kaffe eller drakk litt buljong, ville jeg ha en frappe så dro jeg på gåtur med en venninne og tok frappen på turen, var jeg rastløs og hadde behov for å kjedespise så fant jeg meg en ny hobby eller tok en tur på treningsstudioet bare for å komme meg vekk 

Jeg gikk ned noen kilo i starten av corona og har holdt meg der siden uten store problemer 

Anonymkode: 1306d...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Telte du kalorier el lavkarbo? El hva spiste du typisk for en dag? 
Har samme mål ( ned 15 på 3 mnd…) 

Anonymkode: 4e661...4c0

Nei, jeg telte ikke kalorier, men jeg var påpasselig med porsjonene og spiste lite mellom måltidene. Hvis jeg spiste snack var det frukt eller en energibar etter trening. 

Hold meg unna brødmat, men fikk karbohydrater gjennom potet og andre grønnsaker og knekkebrød.

Jeg spiste veldig ensidig fordi jeg ikke er glad i å late mat og fordi jeg synes det var lettere å forholde seg til et sunt kosthold når jeg hadde valgt meg ut de rettene jeg likte best og unngikk alt jeg var usikker på.

Typisk frokost var cottage cheese med banan og bær eller et par knekkebrød med smørost.

Middag var typisk protein (kylling/fisk) med en god salat til.

Jeg kuttet alt av alkohol og snacks som potetgull og godteri. 

Jeg hadde en veldig fysisk jobb og trente hver dag etter jobb, så husker jeg sov VELDIG godt om natta 😅 Dette var over en sommer og jeg husker fremdeles den ene isen jeg unte meg. Det var knallhardt, men jeg var veldig motivert og fokusert.

Anonymkode: 9a817...e87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når kalles det varig..?

Jeg gikk ned for fem år siden, og selv om jeg har holdt vekta så føler jeg at jeg fortsatt jobber. 

En ting er snacks og godis, det er i perioder vanskelig å begrense, mens i andre perioder går det lett. En evig syklus.

Det som kanskje er mest jobb, er å spise sunn nok mat til at jeg kan spise meg mett uten å legge på meg. Jeg har nok ganske lav grunnforbrenning, og kan ikke spise meg mett på samme mat som jeg spiste før. Jeg har ingenting som er forbudt, men jeg må begrense alt av søtt og fett og kaloritett mat. Har vi for eksempel pasta til middag, må jeg enten spe på med ekstra grønnsaker eller spise meg mindre mett. 
Det er noe som hele tiden må jobbes med, å ta matvalg som gjør at jeg kan bli mett uten å spise for mye. Jeg har ikke kunnet legge bort fokuset på mat selv om jeg har den vekten jeg ønsker. 

Misunner de som kan slappe av når de når målet sitt. (Muilig det bare er en illusjon at noen kan det?)

Anonymkode: 6913b...3c9

Det å spise litt når man sliter med fråtsing går ikke, for mange. 

Spiste jeg sjokolade lørdag, eller hadde en annen fråtsedag, var suget de neste dagene tilbake. Og jeg måtte gjennom hele kampen mot viljestyrke. Igjen. Og igjen... Det er oppskriften på å mislykkes, akkurat som ved diett.

Det funket først da jeg ikke spiste godteri på 2 måneder. Og etter fortsatt bare tar en bit her og der, men kjenner jeg på det minste sug etter mer stopper jeg med en gang. Nå står fortsatt skålen med noen rester av sjokolade her bare 1 meter fra meg. Jeg tror jeg såvidt rørte den en gang før nyttår, mer har jeg ikke hatt lyst på. 

Anonymkode: 34776...440

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja. Jeg la om både kosthold og begynte å trene 5 dager i uka (styrke og cardio). Hadde tunnelsyn i hele perioden hvor hovedfokuset var å nå målet mitt. Gikk ned de 15 kiloene jeg ønsket på 3 måneder. Så trappet jeg ned på treningen til 3 dager i uka og var mindre rigid på kostholdet. Har ligget på samme vekt i 15 år. Jeg vet ikke nødvendigvis om dette fungerer for andre, men det fungerte for meg fordi jeg liker å trene og fordi jeg kan spise det samme (sunne) måltidet i flere dager etter hverandre. Alt var planlagt, gikk aldri på butikken uten handleliste.

Hadde du småbarn når du gjorde dette? Føler jeg aldri hadde hatt tid til å trene så mye. Og man må tenke på maten barna liker når man lager middag..

Anonymkode: 22361...df9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det med fråtsing gjelder noen ting feks lys melkesjokolade klarer ikke stoppe så kjøper aldri det. Tortilla og noen ganger chips går heller ikke. Samboer setter det ikke foran meg men jeg leter det fram eller finner det ved uhell noen ganger. Troe jeg også har lav forbrenning føler jeg ikke kan spise noen ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde du småbarn når du gjorde dette? Føler jeg aldri hadde hatt tid til å trene så mye. Og man må tenke på maten barna liker når man lager middag..

Det med fråtsing gjelder noen ting feks lys melkesjokolade klarer ikke stoppe så kjøper aldri det. Tortilla og noen ganger chips går heller ikke. Samboer setter det ikke foran meg men jeg leter det fram eller finner det ved uhell noen ganger. Troe jeg også har lav forbrenning føler jeg ikke kan spise noen ting. 

Du kan ikke trene, du må tenke på barna, du har lav forbrenning. Nå er jeg sikkert stygg, men du ser du har unnskyldningene klare? 

Som nevnt er ikke trening viktig, og du gir vel ikke fast food til barna til middag? Lav forbrenning utgjør bare noen kilo dersom det stemmer. Du må ville det selv, det finnes ingen snarveier når det kommer til vektnedgang.

Jeg tror de fleste kan fråtse når det er noe godt foran oss, uten at det ligger spiseforstyrrelser eller lignende i grunn. Dersom du tror du sliter med det, finnes det noe hjelp å få.

Anonymkode: 20928...69a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men gir du barna mat som er usunn? Da er det jo der endringen må skje. 

Anonymkode: 34776...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Jeg prioriterte trening i hverdagen, rett og slett. Her spiser barna det de får servert. Jeg vil så klart også at barna mine skal ha et sunt og godt kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei maten er sunn til barna men det er jo ofte mer karbohydrater enn jeg tror er bra foe vektnedgang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funket for meg er å ikke ha godteri i hus. Barna får godteri i helgen men det er godteri som jeg ikke liker så jeg klarer å holde meg unna.  Jeg kan ikke unne meg litt godteri til en dag i uka for jeg får alltid lyst på mer og ender med  å  overspise.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lea skrev (6 timer siden):

Jeg går bare opp igjen alt det jeg har gått ned.🙈

Hvordan går du ned? Altså hvilke «metoder» bruker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det.

Å ta tak i kosthold var det jeg trengte for å gå ned i vekt. Trening og aktivitet trengte jeg for å vedlikeholde.

Første året fokuserte jeg kun på kosthold (+gå litt turer her og der, og ble flinkere til å ta trappa). Gikk ned 20kg på å bare kutte ned mengder, og kutte ut snop/snacks/kaloriholdig drikker fullstendig. Helt jævlig første måneden også gikk det helt greit. Spiste også mye mer magert og proteinrikt enn tidligere.

Når jeg hadde gått ned det jeg ville, begynte jeg med styrketrening og jogging for å stabilisere vekta da jeg skulle begynne øke matmengden igjen. Styrketreninga gjorde at jeg fikk mere muskelmasse + bedre matlyst, og jogginga følte jeg holdt vekta i sjakk.

Nå har det gått 4 år og jeg trener regelmessig (2-3 ganger i uka) <- det er et helvete til tider. Fortsatt har jeg ikke rørt snop/snacks/kaloridrikke <-det savner jeg ikke litt engang.

Anonymkode: c73df...51a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått ned 15 kg og holdt det. Det som fungerte for meg var at jeg innså det ville ta tid å gå ned. Brukte vel litt over ett år. Stabiliserte vekta underveis, altså for hver 5 kg jeg gikk ned holdt jeg meg der over noen uker. Aktivitetsnivået økte etter hvert som vekta gikk ned. Gikk mye i starten, økte tempo etter hvert. Begynte så å jogge. Nå jogger jeg og trener noe styrke. Spiser normalt, men ikke noe snop i hverdagen, og helg er lørdag. Ikke fredag, lørdag og søndag. 

Anonymkode: 6de10...c21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt er ikke trening viktig,

Enig i innlegget ditt, men vil kommentere akkurat denne.

Trening kan sies å ikke være viktig, om man kun ser på kalorier brukt under en treningsøkt. Det er forholdsvis få. Nøkkelen ligger helt klart i kostholdet.

Liker det engelske ordtaket «you cant out train a bad diet». 

Når det er sagt, så kan trening være særdeles viktig om man skal få til en varig omlegging i livet. Jevn, systematisk styrketrening vil for mange være det som er utslagsgivende. Løping/jogging er et fint supplement om målet er slanking, men ikke så opptatt av å holde den nye vekten. Mange som løper seg ned i vekt samtidig med et kalorirestriktivt kosthold, er dømt til å rase opp i vekt igjen. 

Om man baserer seg på jevn og systematisk styrketrening kombinert med et «riktig» kosthold er for de aller fleste sjansene langt større for å få til en varig endring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har det.

Å ta tak i kosthold var det jeg trengte for å gå ned i vekt. Trening og aktivitet trengte jeg for å vedlikeholde.

Første året fokuserte jeg kun på kosthold (+gå litt turer her og der, og ble flinkere til å ta trappa). Gikk ned 20kg på å bare kutte ned mengder, og kutte ut snop/snacks/kaloriholdig drikker fullstendig. Helt jævlig første måneden også gikk det helt greit. Spiste også mye mer magert og proteinrikt enn tidligere.

Når jeg hadde gått ned det jeg ville, begynte jeg med styrketrening og jogging for å stabilisere vekta da jeg skulle begynne øke matmengden igjen. Styrketreninga gjorde at jeg fikk mere muskelmasse + bedre matlyst, og jogginga følte jeg holdt vekta i sjakk.

Nå har det gått 4 år og jeg trener regelmessig (2-3 ganger i uka) <- det er et helvete til tider. Fortsatt har jeg ikke rørt snop/snacks/kaloridrikke <-det savner jeg ikke litt engang.

Anonymkode: c73df...51a

Jeg spiser som Nevnt lite godteri kjøper det sjelden selv. Kan spise 1-2 tyrkisk pepper drops og et par ruter mørk sjokolade som er sukkerfri. Så føler det er stoffskiftet som er dårlig og at jeg må gå og sulte. Har høy appetitt så må nok kutte mengder men må vel venne meg til å like sult følelsen. Har noen prøvd appetitt hemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei maten er sunn til barna men det er jo ofte mer karbohydrater enn jeg tror er bra foe vektnedgang.

Du kan fint spise karbohydrater ved vektnedgang. Kalorimengden er det viktigste. Jeg har gått ned i vekt i jula, med godteri og julemat. Fordi jeg har begrenset antallet kalorier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
sicario skrev (2 timer siden):

Enig i innlegget ditt, men vil kommentere akkurat denne.

Trening kan sies å ikke være viktig, om man kun ser på kalorier brukt under en treningsøkt. Det er forholdsvis få. Nøkkelen ligger helt klart i kostholdet.

Liker det engelske ordtaket «you cant out train a bad diet». 

Når det er sagt, så kan trening være særdeles viktig om man skal få til en varig omlegging i livet. Jevn, systematisk styrketrening vil for mange være det som er utslagsgivende. Løping/jogging er et fint supplement om målet er slanking, men ikke så opptatt av å holde den nye vekten. Mange som løper seg ned i vekt samtidig med et kalorirestriktivt kosthold, er dømt til å rase opp i vekt igjen. 

Om man baserer seg på jevn og systematisk styrketrening kombinert med et «riktig» kosthold er for de aller fleste sjansene langt større for å få til en varig endring.

Veldig enig, men det er vanskeligere å klare styrketrening og riktig kosthold for treningen, enn å "bare" telle kalorier. Når TS skylder på barnas middag så tror jeg ikke motivasjonen for en så stor endring er tilstede. Da er det kanskje lettere å bare få litt mer bevissthet rundt det man faktisk putter i munnen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Veldig enig, men det er vanskeligere å klare styrketrening og riktig kosthold for treningen, enn å "bare" telle kalorier. Når TS skylder på barnas middag så tror jeg ikke motivasjonen for en så stor endring er tilstede. Da er det kanskje lettere å bare få litt mer bevissthet rundt det man faktisk putter i munnen. 

Absolutt👌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja, jeg har gått ned, startet sommeren 20, og var nede på ca det jeg ville i januar 21. Det har holdt seg sånn etter det. 
Med unger og jobb og alt fant jeg ut at viljestyrke ikke var noe for meg. Jeg leste meg litt opp og gjorde endringer over natta. 
Dette gjorde jeg:
- kuttet alle måltidene til det halve. På middagen økte jeg grønnsaker og minket på potet/pasta/ris, ellers var middagene som før.

- kuttet brød, spiste heller rugsprø, egg og annet jeg liker. 

- minst to kopper grønn te hver dag

- kuttet alt godteri og snop. 
- trente et par ganger i uka, ikke for nedgang, men for å stramme opp, skulle ned endel kg. 

For min del fungerte dette bra. Jeg sørget for at jeg ikke hadde noe valg, at dette var bestemt. Har prøvd for mye på liksom før, så nå måtte jeg være streng sjef over meg selv. 

De første ukene var litt harde, men det gikk seg fint til! Maten smakte etter hvert annerledes og bedre, så måltider ble egentlig kosen det var behov for.  
Etter en del måneder slappet jeg litt mer av på reglene, og det gikk også fint. Jeg regulerer meg bedre, merker at en smak av søtt går helt fint- jeg trenger ikke mer. Og gjør jeg det, har jeg blitt mye bedre på å stoppe meg selv, for jeg har erfart at jeg kan det. 

Det finnes mange måter å gjøre endring i livsstil på, håper du finner noe som passer bra for deg! Lykke til! 

Endret av Pæretre
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jo mer jeg tenker på å spise mindre jo mer tenker jeg på mat og spiser mer føler jeg. Lykkes med å gå ned litt på lavkarbo for noen år siden men gått opp mye etter noen barn. Har prøvd å ha bris og sukkerfri drops hjemme men ender med at jeg binger noe usunt som samboer har liggende. Lenge siden jeg prøvde gå ned nå. Hva er ditt beste tips?

Å se hver dag som en ny mulighet. Hver dag har du mulighet til å være mer aktiv og du får en ny sjanse til å ikke hive innpå søtsaker om kvelden. Å ikke klare det i går betyr ikke at man må trøstespise i dag, men at man får en ny mulighet. Søtsuget er ille, men jo mindre søtt du spiser jo mindre får du lyst på. Med unntak av de første dagene etter slutt. 

Anonymkode: cb3c0...0ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...