AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #1 Del Skrevet 4. januar 2022 Jo mer jeg tenker på å spise mindre jo mer tenker jeg på mat og spiser mer føler jeg. Lykkes med å gå ned litt på lavkarbo for noen år siden men gått opp mye etter noen barn. Har prøvd å ha bris og sukkerfri drops hjemme men ender med at jeg binger noe usunt som samboer har liggende. Lenge siden jeg prøvde gå ned nå. Hva er ditt beste tips? Anonymkode: 22361...df9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #2 Del Skrevet 4. januar 2022 Ingen gode tips som vet holder. Vil bare si jeg føler med deg. Skulle heller ikke spise noe etter kveldsmaten i kveld. Men da mannen min satt frem chips og Pepsi Max kunne jeg ikke motstå:/ Anonymkode: fab31...95c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #3 Del Skrevet 4. januar 2022 Jeg har det, men det er enklere for jeg bor alene og har ikke barn. Har rett og slett ikke usunn mat hjemme. Nå har det blitt en livsstil så går av seg selv. Et tips er å unngå for mye sukkerfritt. Jeg får ufattelig søtsug hvis jeg overdriver. Og du skal aldri spise mindre, du skal spise annerledes. Anonymkode: e8608...676 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #4 Del Skrevet 4. januar 2022 Ja lett å la være å kjøpe i butikk men når det ligger i huset er det alltid et svakt øyeblikk og han kjøper det uansett. Anonymkode: 22361...df9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 5. januar 2022 #5 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva er ditt beste tips? Anonymkode: 22361...df9 Styrketrening. Regelmessig styrketrening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #6 Del Skrevet 5. januar 2022 Mitt beste tips er å endre kostholdet. Trening gir mye positivt, men når det kommer til vekt må du se på kostholdet ditt. Hva er det som gjør at du binger? Og når? Kanskje spiser du usunt fordi du er sulten og kan bytte det ut med ett mellommåltid? Du kan også se på hva du spiser til frokost/lunsj/middag og bytte ut med sunnere alternativer. Hvor mye er det du vil gå ned? Anonymkode: 7d88d...1e0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #7 Del Skrevet 5. januar 2022 Sjekk ut Marit Kolby. Råvarer og lengre nattfaste. Sukkerfritt godteri er bare tull btw… Anonymkode: 4d618...b67 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #8 Del Skrevet 5. januar 2022 Jeg har erfaring med å "stramme inn" da jeg opplevde lavere forbrenning både i 20-årene, og 30-årene. I 20-årene var løsningen godtestopp. Jeg gikk fra å kunne spise hva jeg ville, og snopet hver dag, til at jeg de siste 15 årene bare har tatt en bit i ny og ne. Det blir raskt en vane, og er ikke et savn. I 30-årene merket jeg igjen at klær strammet, og innså at jeg også måtte tenke over mengden og typen normal mat. Da tok jeg grep ved å spise litt mindre til hvert måltid, ta litt sunnere valg, men generelt spise som før uten å nekte meg matgrupper eller gå på en diett (som man bare hopper av etterhvert uansett). Nå er jeg slank, men merker at alderen ellers gjør at magen lett synes, og baken er litt flatere. Jeg trener her og der, men er for stillesittende. Så nå er planen å implementere styrketrening som en del av min hverdag. Mitt beste tips basert på egne erfaringer: Ikke fokuser på vekt, veiing og endring. Fokuser på å endre vaner, for alltid. Når vanen har satt seg kommer resultatene sakte av seg selv. Anonymkode: 34776...440 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #9 Del Skrevet 5. januar 2022 Ja, men lavkarbo, sukkerfritt og alt sånt er tull. Jeg gikk ned 40 kilo for åtte år siden og har ikke gått opp siden (annet enn da jeg fikk barn, men de kiloene forsvant fort). Gått ned ti kilo siden i fjor sommer, og nå har jeg fem igjen til jeg er fornøyd. Vanskelig å gi noen råd, hva er svakhetene? Spiser du mye sukker, fast food? Småspiser du hele dagen? Spiser du sunt, men for mye? Har du prøvd å telle kalorier? Hva har du prøvd generelt? 😊 Anonymkode: 20928...69a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #10 Del Skrevet 5. januar 2022 Ja, men alt er lov, kun i begrensete mengder. Spiser riktignok plantebasert da. Er mye aktiv/trener på kveldene og da er behovet for noe godt mye mindre. I ferier legger jeg alltid litt på meg og kjører deretter 3 ukers diett etterpå til vekten er den samme igjen. Anonymkode: 270da...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #11 Del Skrevet 5. januar 2022 Mine svakheter er at jeg sitter for mye i ro. Jeg trives ikke på stedet jeg bor (by) ingen natur ute her og samboer vil ikke flytte. Jeg har småbarn og når vi først er ute så er man veldig rolig aktiv. Er trøtt og sliten og har ikke overskudd til å dra ut å trene i snø og is. Jeg spiser ikke veldig usunt annet enn når jeg spiser noe av samboers mat som jeg kommer tilfeldig over. Kjøper aldri chips brus og godteri. Bare sukkerfri mørk sjokolade. Svakheter ellers er yoghurt (tilsatt sukker), melk kanskje, salt pålegg. Jeg spiser for mye, får sug på noe særlig når jeg skal unngå, det kan være klementiner brødskive osv men blir sikkert for mye. Sukkerfri har jeg bare for å unngå større ting, feks små läcerol esker og bris. Jeg spiste litt lavfett i gamle dager så lavkarbo men nå spiser jeg både fett og karbohydrater. Har fortsatt med smør og fløte og vanlig brød. Anonymkode: 22361...df9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #12 Del Skrevet 5. januar 2022 Varig endring av kostholdet. Ser mange skal ha en "diett", og planlegger å gå tilbake til hva de spiste før når de når målet. Vel, begynner du å spise som før så går du opp i vekt igjen. Hvis du derimot spiser som før i reduserte mengder, da har du sjans. Har holdt vekta nesten et år, og det har ikke vært utfordrende. Jeg gikk ned i vekt ved å redusere måltidsporsjoner og kutte ut godteri i hverdagen. Når jeg nådde målvekt økte jeg porsjonene bittelitt, og holdt godteri i små mengder til helga. For meg var det ikke mer komplisert enn det. Men noe må du være villig til å endre på langvarig for å holde deg nede i vekt. Du kan ikke planlegge å spise slik du gjorde når du gikk opp eller hadde høyere vekt. Anonymkode: e6cea...70c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea Skrevet 5. januar 2022 #13 Del Skrevet 5. januar 2022 Jeg går bare opp igjen alt det jeg har gått ned.🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #14 Del Skrevet 5. januar 2022 Jeg har ikke noe i mot å gjøre varig endring har ikke spurt om en diett. Men finner ikke noe som funker. Anonymkode: 22361...df9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #15 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke noe i mot å gjøre varig endring har ikke spurt om en diett. Men finner ikke noe som funker. Anonymkode: 22361...df9 Du har vel svart på det selv, du må slutte å spise samboerens godteri. Hvis han setter det frem hver kveld selv om du ber ham la være, får du begynne å gå en laaaang tur hver kveld til du har kvittet deg med vanen om å spise alt som blir satt foran deg. Du må i allefall være innstilt på å ofre noe hvis du skal lykkes. Du kan ikke både kose deg inne i sofaen fremfor å bevege deg, spise samboerens godteri, OG ha en lavere vekt. Anonymkode: f72fc...4ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #16 Del Skrevet 5. januar 2022 Ja. Jeg la om både kosthold og begynte å trene 5 dager i uka (styrke og cardio). Hadde tunnelsyn i hele perioden hvor hovedfokuset var å nå målet mitt. Gikk ned de 15 kiloene jeg ønsket på 3 måneder. Så trappet jeg ned på treningen til 3 dager i uka og var mindre rigid på kostholdet. Har ligget på samme vekt i 15 år. Jeg vet ikke nødvendigvis om dette fungerer for andre, men det fungerte for meg fordi jeg liker å trene og fordi jeg kan spise det samme (sunne) måltidet i flere dager etter hverandre. Alt var planlagt, gikk aldri på butikken uten handleliste. Anonymkode: 9a817...e87 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #17 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja. Jeg la om både kosthold og begynte å trene 5 dager i uka (styrke og cardio). Hadde tunnelsyn i hele perioden hvor hovedfokuset var å nå målet mitt. Gikk ned de 15 kiloene jeg ønsket på 3 måneder. Så trappet jeg ned på treningen til 3 dager i uka og var mindre rigid på kostholdet. Har ligget på samme vekt i 15 år. Jeg vet ikke nødvendigvis om dette fungerer for andre, men det fungerte for meg fordi jeg liker å trene og fordi jeg kan spise det samme (sunne) måltidet i flere dager etter hverandre. Alt var planlagt, gikk aldri på butikken uten handleliste. Anonymkode: 9a817...e87 Telte du kalorier el lavkarbo? El hva spiste du typisk for en dag? Har samme mål ( ned 15 på 3 mnd…) Anonymkode: 4e661...4c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #18 Del Skrevet 5. januar 2022 Når kalles det varig..? Jeg gikk ned for fem år siden, og selv om jeg har holdt vekta så føler jeg at jeg fortsatt jobber. En ting er snacks og godis, det er i perioder vanskelig å begrense, mens i andre perioder går det lett. En evig syklus. Det som kanskje er mest jobb, er å spise sunn nok mat til at jeg kan spise meg mett uten å legge på meg. Jeg har nok ganske lav grunnforbrenning, og kan ikke spise meg mett på samme mat som jeg spiste før. Jeg har ingenting som er forbudt, men jeg må begrense alt av søtt og fett og kaloritett mat. Har vi for eksempel pasta til middag, må jeg enten spe på med ekstra grønnsaker eller spise meg mindre mett. Det er noe som hele tiden må jobbes med, å ta matvalg som gjør at jeg kan bli mett uten å spise for mye. Jeg har ikke kunnet legge bort fokuset på mat selv om jeg har den vekten jeg ønsker. Misunner de som kan slappe av når de når målet sitt. (Muilig det bare er en illusjon at noen kan det?) Anonymkode: 6913b...3c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #19 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Mine svakheter er at jeg sitter for mye i ro. Jeg trives ikke på stedet jeg bor (by) ingen natur ute her og samboer vil ikke flytte. Jeg har småbarn og når vi først er ute så er man veldig rolig aktiv. Er trøtt og sliten og har ikke overskudd til å dra ut å trene i snø og is. Jeg spiser ikke veldig usunt annet enn når jeg spiser noe av samboers mat som jeg kommer tilfeldig over. Kjøper aldri chips brus og godteri. Bare sukkerfri mørk sjokolade. Svakheter ellers er yoghurt (tilsatt sukker), melk kanskje, salt pålegg. Jeg spiser for mye, får sug på noe særlig når jeg skal unngå, det kan være klementiner brødskive osv men blir sikkert for mye. Sukkerfri har jeg bare for å unngå større ting, feks små läcerol esker og bris. Jeg spiste litt lavfett i gamle dager så lavkarbo men nå spiser jeg både fett og karbohydrater. Har fortsatt med smør og fløte og vanlig brød. Anonymkode: 22361...df9 Å sitte i ro er ikke noe problem, å røre seg forbrenner ekstremt lite kalorier. Trening er godt for helsa, omtrent ubrukelig for vektnedgang. Ikke tenk mer på det. Dessuten er det vanskelig å gå ned i vekt samtidig som man trener fordi man blir sulten av trening - og ofte ender opp med å "spise opp" den energien man har brukt. Det er fortsatt lite her du skriver som kan forklare overvekt. Du spiser garantert mer/mer usunt enn du tror (og det er ikke frekt ment, jeg har vært der selv). Mitt råd er å laste ned Lifesum eller lignende app og begynn med å telle kalorier. Legg inn _alt_ uten unntak. Det er slitsomt til å begynne med, men du kan få noen aha-opplevelser angående hvor mye kalorier visse matvarer inneholder, og hvor mye man spiser i løpet av en dag som man ikke tenker over. Du trenger ikke holde på med det til evig tid, bare for å få en oversikt over det du spiser til vanlig. Dietter hjelper lite over tid, mens bevisstgjøring er bedre og mer varig. Anonymkode: 20928...69a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #20 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jo mer jeg tenker på å spise mindre jo mer tenker jeg på mat og spiser mer føler jeg. Lykkes med å gå ned litt på lavkarbo for noen år siden men gått opp mye etter noen barn. Har prøvd å ha bris og sukkerfri drops hjemme men ender med at jeg binger noe usunt som samboer har liggende. Lenge siden jeg prøvde gå ned nå. Hva er ditt beste tips? Anonymkode: 22361...df9 Jeg har selv begynt med «spis deg fri». Der tar de for seg sukker og søtsug. Jeg som har spist og drukket så mye sukkerfritt skjønner nå hvorfor jeg har hatt så enorme sug etter mat og søtt. Har bare gått en uke men gått ned 1,5 kg. Veldig tøft denne uken men har begynt å føles bedre nå. Anonymkode: 35b84...8e3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå