AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #1 Skrevet 4. januar 2022 Babyen fikk mye hud-mot-hud med både meg og faren under barseloppholdet, men etter at vi kom hjem, har det vært lite av det. Jeg har litt dårlig samvittighet, men av alt som skal gjøres av stell, synes jeg det er vanskelig å få det inn i hverdagen rett og slett. Det er vinter og jeg får mye mer ut av å kle på ungen i de fine klærne jeg har kjøpt og gledet meg til å bruke. De første ukene bare rant det helt vilt fra brystene mine, og da ville jeg ikke søle til oss begge. Nå er den snart tre måneder og jeg har bare aldri fått inn noen hud-mot-hud rutine. Frem til nå har det bare handlet om å overleve 😅 Jeg fullammer da, teller det som hud-mot-hud? Flere som meg? Anonymkode: f171c...13b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #2 Skrevet 4. januar 2022 Når jeg tenker meg om så har det nok vært litt lite av det hos oss også 😕 Vet ikke hvor stor overflate det må være for å telle liksom... Er jo noe kontakt når hun ammes. Kos og fjas naken på stellebordet. Har også badet sammen noen ganger. Anonymkode: a926d...18f
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #3 Skrevet 4. januar 2022 Gjorde ikke det med mine heller, men de var jo nær da jeg ammet dem, og ellers nær meg mye selv om vi hadde klær. Ville ikke stresset med det altså. Anonymkode: 5c0bb...ba6 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #4 Skrevet 5. januar 2022 Nå er ikke nurket her mange ukene, men føler jeg har forsømt det litt. Mest pga såre brystknopper etter ammestart, og mye svetting og føler meg fort klam. Men jeg leste nylig litt om dette, og sant som drt var skrevet: du vet den nyforelska-følelsen? Der man får en helt spesiell og deilig følelse når partner rører ved huden din. Noen ganger kan man jo nesten få elektriske støt gjennom kroppen bare av å tenke på berøringen når man er fra hverandre.. Det er en ganske sterk indikasjon på hvor betydningsfull og virkningsfull hud-mot-hud er. Nå har jeg vært mer oppmerksom på det i det siste, og sannelig har det en ganske forsterkende effekt på den kjærligheten man ikke trodde kunne bli større. Høres jo klisjé ut, men jeg anbefaler å ikke undervurdere effekten og tilknytningen av hud-mot-hud med barnet sitt ❤️ Anonymkode: 351de...4d8 1
Crazydoglady Skrevet 5. januar 2022 #5 Skrevet 5. januar 2022 Her hadde vi bare ikke på så mye klær når vi var hjemme. Tenker de små liker seg best uten så mye klær på, det er jo mer naturlig iallefall. Og eller så blir det jo alltids mulighet til å kle på når man skal ut av huset 🙂 pluss at vi samsov. men det er neppe noen krise altså, det viktigste er at de får nærhet, blikkontakt og omsorg 😊 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #6 Skrevet 5. januar 2022 De første to ukene var det veldig mye frem og tilbake til sykehuset, og det var litt vanskelig med ammestillingen, så det var noen ganger jeg hadde hud mot hud, tilbakelent ammestilling.. Det var helt magisk, jeg kødder ikke. Skal innrømme at jeg er veldig glad i klær, og dekke til kroppen, så har ikke vært nevneverdig mye hud mot hud.. Anonymkode: 95a1d...dd0
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #7 Skrevet 5. januar 2022 Har omtrent ikke gjort det, det er jo så kaldt. Når skal man gjøre det? Barnet blir jo kald uten klær? Anonymkode: 93b52...c43 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #8 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har omtrent ikke gjort det, det er jo så kaldt. Når skal man gjøre det? Barnet blir jo kald uten klær? Anonymkode: 93b52...c43 Man må jo ha et pledd/teppe eller dyne over seg. Det sagt, jeg har ikke gjort det med mine tre. De har ligger mye på brystet, men da med klær på. Anonymkode: 8a052...0ba 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #9 Skrevet 5. januar 2022 Det var mye kos, men lite direkte hud mot hud annet enn amming døgnet rundt. Har en ekstremt kosete 3-åring, så spørs om han tar det igjen nå 😄 Anonymkode: 0614f...180 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #10 Skrevet 5. januar 2022 Lite hud-mot-hud her også utover at vi samsov og jeg sover naken (baby hadde pysj på). Jeg er ekstremt frostig og uansett hvor mye jeg fyrer er det helt uaktuelt å sitte naken i stua Jeg fullammet, satser på at han fikk nærheten sin da. Mye kos ellers selvsagt, men med klær på. Anonymkode: 91f8e...912
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #11 Skrevet 5. januar 2022 TS her. Vi samsover også, jeg med ammebehå (renner som en foss ellers) og baby med pysj. Og jeg koser masse med henne i løpet av dagen, men alltid med klær. Jeg får rett og slett ikke så mye ut av hud-mot-hud, jeg blir mest klam. Og det virker ikke som om baby synes det er så himla stas heller. Eller, hun roer seg ikke mer ned av det enn om vi koser med klær på. Godt å høre at det er flere som ikke har hovedfokus på det. Vi prater og har blikkontakt og alt sånt gjennom dagen, men akkurat hud-mot-hud blir det lite av. Får håpe, som noen skriver, at det ikke har allverdens betydning Anonymkode: f171c...13b
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #12 Skrevet 5. januar 2022 Jeg synes du skal kose deg med babyen og gjøre det føles riktig og komfortabelt for deg jeg. Koser mor seg og har det bra, har baby det bra❤️ Babyen høres heldig ut som har så god mor og den har det garantert tipp-topp💛 Hud mot hud kan være spesielt lurt hvis man sliter med å få igang melkeproduksjonen osv. Men ikke alle babyer roer seg og trenger dette i like stor grad. Det er min erfaring i alle fall😊 Lå hud til hud på sykehuset som du skriver, men ikke hjemme. Nå kommer snart tredjemann og med to små søsken å ta vare på tviler jeg på det blir tid til hud- mot hud med to som skal leveres og hentes i barnehagen osv osv😊😊😊 Anonymkode: 32b41...9c9 2
Heln Skrevet 5. januar 2022 #13 Skrevet 5. januar 2022 Sist jeg var naken med babyen min var den første timen etter han ble født. Så fikk han klær på og siden har vi vært påkledd, hvertfall jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #14 Skrevet 5. januar 2022 Var dårlig med hud-mot-hud her også men babyen er blitt veldig trygg og kos likevel tror de er fornøyde så lenge de får ligge inntil mamma- med eller uten klær! Anonymkode: af2eb...f26 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #15 Skrevet 5. januar 2022 å ikke være god på hud mot hud betyr ikke at du får et utrygt barn, men å være god på hud mot hud betyr at barnet ditt får noe ekstra.. Noe viktig.. Noe som ikke kan måles med øyet som ser, en følelse av ekstra trygghet og tilknytning. Anonymkode: 7ab2f...342 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #16 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg synes du skal kose deg med babyen og gjøre det føles riktig og komfortabelt for deg jeg. Koser mor seg og har det bra, har baby det bra❤️ Babyen høres heldig ut som har så god mor og den har det garantert tipp-topp💛 Hud mot hud kan være spesielt lurt hvis man sliter med å få igang melkeproduksjonen osv. Men ikke alle babyer roer seg og trenger dette i like stor grad. Det er min erfaring i alle fall😊 Lå hud til hud på sykehuset som du skriver, men ikke hjemme. Nå kommer snart tredjemann og med to små søsken å ta vare på tviler jeg på det blir tid til hud- mot hud med to som skal leveres og hentes i barnehagen osv osv😊😊😊 Anonymkode: 32b41...9c9 TS her. Så fint svar ❤️ tusen takk. Det var betryggende Anonymkode: f171c...13b
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #17 Skrevet 5. januar 2022 Trodde hud mot hud bare var viktig i starten for å få i gang melkeproduksjonen? Har ihvertfall ikke drevet med deg siden jeg kom hjem fra sykehuset med noen av mine men amming har gått fint og har samsovet og kost masse uansett. Dette ville jeg ikke stresset med! Anonymkode: a2e51...e34 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #18 Skrevet 5. januar 2022 Var minus 20 grader ute, så nei 😅 Og babyen klarte ikke ligge i vanlig stillinger pga magevondt. Altså, kunne ikke legge ham inntil meg med magen hans mot overkroppen - eller legge ham over skuldrene/overkropp. Ble ull fra topp til tå på alle innendørs, og 21 grader inne (som er anbefalingen for godt inneklima) føltes for kjølig når det var iskaldt ute. Jeg var veldig oppsatt på det før fødsel, men innså det ikke var helt enkelt. Anonymkode: fe3dd...ffa
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #19 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Trodde hud mot hud bare var viktig i starten for å få i gang melkeproduksjonen? Har ihvertfall ikke drevet med deg siden jeg kom hjem fra sykehuset med noen av mine men amming har gått fint og har samsovet og kost masse uansett. Dette ville jeg ikke stresset med! Anonymkode: a2e51...e34 TS her. Takk Amming var aldri noe problem å få til, jeg hadde snarere overproduksjon, og derfor var det best å ha på seg ammebehå med massevis av innlegg. Jenta mi er veldig knyttet til meg altså, men jeg føler at jeg har forsømt noe som det mases veldig mye om. Anonymkode: f171c...13b 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #20 Skrevet 5. januar 2022 Fullamming gir super hud mot hud! Jeg pleide å legge babyen i bleie på brystet (åpen cardigan) og med pledd over oss begge og bare se på tv om kvelden. Du kan også bære babyen i bæresjal/-sele og la ansiktet ligge mot din nakne hud. Det viktigste er dog at du koser med babyen, og at dere har det bra sammen. ❤ Venter tredjemann i disse dager, og lurer veldig på hvor mye hud mot hud jeg får til. Kanskje blir det bare amming og ellers litt kos? Anonymkode: 7186d...65b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå