Gå til innhold

Mykemiddel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker dere mykemiddel? I så fall: hva bruker dere det på, og hva bruker dere det ikke på?

Jeg vingler. For det meste bruker vi tørketrommel (ingen tørkeplass i leil), og har egentlig sjelden behov for mykemiddel. Dessuten har jeg på følelsen at det ikke er så bra for klærne. Jeg bruker ikke mykemiddel på jeans, for eksempel, siden det kan ødelegge stoffet. På den annen side: det hevdes i reklamen at mykemiddel bevarer fargene, men jeg vet ikke helt??? Ikke liker jeg lukta, heller (og ikke de uparfymerte), og klærne føles så kjemiske etterpå?

Noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker det fordi det lukter godt og tøyet blir ikke stivt. Men det er en unødvendig ting, for som du sier, tøy i trommel blir ui alle fall ikke stivt. Og treningstøy skal ikke brukes tøymykner på, så vel - gammel vane?

Og jeg er enig, de uparfyrmerte lukter i hvert fall skikkelig dårlig!

Skrevet

Så kanskje det bare er hype fra produsentenes side? Jeg vurderer å slutte helt i en periode, og se om jeg kan se noen forskjeller.

Skrevet

Jeg bruker ikke tøymykner i det hele tatt fordi jeg syns det er ekkelt og unaturlg.

Skrevet

Skal det ikke hjelpe mot statisk elektrisitet da?

Jeg bruker det på alt, bortsett fra slike mikrokluter o.l. hvor det står at man ikke skal bruke skyllemiddel. Men jeg putter ikke så veldig mange klær inn i tørketrommelen da. Dessuten bruker jeg ikke mye skyllemiddel - maks en halv kork til full maskin.

På hvilken måte kan skyllemiddel ødelegge jeans?

Hilsen Lille meg

Skrevet

På hvilken måte kan skyllemiddel ødelegge jeans?

Hilsen Lille meg

For jeans med stretch er det rene giften; ødelegger fibrene så plagget blir slaskete. Jeg innbiller meg at det samme gjelder andre jeans. I hvertfall holder de fasongen bedre hvis jeg ikke bruker skyllemiddel.

Skrevet

Vi bruker tøymykner fordi det lukter godt (bruker Comfort med pasjonsfrukt og ylang-ylang) og fordi klærne blir mykere. Bruker tøymyker på alt unntatt håndduker og kjøkkenkluter (de vaskes sammen, kjøkkenklutene tåler ikke tøymykner og jeg synes hånddukene tørker bedre uten tøymykner).

Gjest Sesselja
Skrevet

Jeg bruker mykner fordi jeg synes klærne blir "knirket" om jeg ikke gjør det. Spesielt gjelder dette bomull, og jeg får frysninger på ryggen av å ta på knirketøy. (Vi har ikke tørketrommel.)

Skrevet

Jeg bruker aldri tøymykner.

Jeg hørte på P4 i forrige et intervju med en dame jeg dessverre ikke fikk med meg hvem var, men som jobbet med testing av vaskemidler. Anbefalinger bla, bla, bla, til slutt spør programlederen hva hun selv (damen) bruker privat. Div vaskemidler, aldri tøymykner. Har liten verdi, sa hun, og er selvsagt ødeleggende for miljøet. Følte jeg fikk en bekreftelse på at jeg har valgt riktig da! :ler:

Jeg rister tøyet kraftig før jeg henger det opp. Det hindrer skrukker (stryker veldig lite) og gjør tøyet mykere - helt sant! Jeg har aldri problemer med stivt tøy! :)

Gjest Lilleulv
Skrevet

å jeg synes tøyet blir så stivt hvis jeg ikke bruker tøymykner jeg :overrasket: liker ikke det... føler tøymykner er som balsam for tøyet.

Skrevet
føler tøymykner er som balsam for tøyet.

:ler: Godt sagt! Men jeg har som sagt aldri stivt eller hardt tøy...

Gjest Lilleulv
Skrevet
:ler: Godt sagt! Men jeg har som sagt aldri stivt eller hardt tøy...

jeg skjønner ikke helt det... en kamerat av meg hadde alltid så stivt tøy at det sto av seg selv, så kjøpte jeg tøymykner til han i gave og han ble så glad. han var helt i hundre over hvor mykt og godt tøyet hans hadde blitt...

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg bruker det av og til, ikke til hver vask. Men en hel vinten uten tøymykner hadde vært helt uholdbart, klærne blir så elektriske!

Og ikke fortell meg at ikke klærne blir stive uten tøymykner, for det blir de. Bare kom her og se på papplatene vi bruker til å tørke oss med!

Jeg savner tørketrommelen min! :grine:

Skrevet
jeg skjønner ikke helt det... en kamerat av meg hadde alltid så stivt tøy at det sto av seg selv, så kjøpte jeg tøymykner til han i gave og han ble så glad. han var helt i hundre over hvor mykt og godt tøyet hans hadde blitt...

Inbiller meg at vannkvaliteten også kan ha noe å si for hvor stivt tøyet blir etter vask. Kanskje pga kalkinnhold :forvirret:

Bruker stort sett mykemiddel (untatt på microfiber) og prøvver å unngå å bruke mykemiddel på alle klær med strech pga ødelegger/myker opp fibrene som holder strechen sammen.....litt klønete sagt.....

Men burde nok bare kutte ut å bruke mykemiddel totalt...

Skrevet
Og ikke fortell meg at ikke klærne blir stive uten tøymykner, for det blir de. Bare kom her og se på papplatene vi bruker til å tørke oss med!

Helt sant, jeg har aldri stive klær! :) Litt statisk elektrisitet opplever jeg om vinteren, men det er ikke mye. Tror sistnevnte kommer an på hvor mye syntetisk tøy man har, lilleeple har det stort sett ikke, og jeg har lite.

Gjest Violetta
Skrevet
Helt sant, jeg har aldri stive klær! :) Litt statisk elektrisitet opplever jeg om vinteren, men det er ikke mye. Tror sistnevnte kommer an på hvor mye syntetisk tøy man har, lilleeple har det stort sett ikke, og jeg har lite.

Ja da har det sikkert med vannkvaliteten å gjøre.

Jeg kan ikke leve uten skyllemiddel om vinteren i hvert fall, pga elektrisiteten. Det smeller og spraker! :ler:

Skrevet
Det smeller og spraker!  :ler:

:grine2: *Apple- ser for seg Violetta som står og tar ut vask som det slår gnister og lyn av*

Skrevet

Hun jeg bor med ville at vi skulle bruke det, så jeg har kjøpt en flaske, men har ikke brukt den ennå. Føler det bare blir en ekstra utgift; for tøyet mykner jo til (det lille av det som faktsik blir stivt) med en gang man bruker det.

Gjest Violetta
Skrevet
Hun jeg bor med ville at vi skulle bruke det, så jeg har kjøpt en flaske, men har ikke brukt den ennå. Føler det bare blir en ekstra utgift; for tøyet mykner jo til (det lille av det som faktsik blir stivt) med en gang man bruker det.

Kan hun ikke kjøpe tøymykner selv da?

Skrevet
Vi bruker tøymykner fordi det lukter godt (bruker Comfort med pasjonsfrukt og ylang-ylang) og fordi klærne blir mykere. Bruker tøymyker på alt unntatt håndduker og kjøkkenkluter (de vaskes sammen, kjøkkenklutene tåler ikke tøymykner og jeg synes hånddukene tørker bedre uten tøymykner).

Jeg håper ikke du bruker det på ull, for det tåler det ikke. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...