Gjest Acer Skrevet 4. januar 2022 #1 Skrevet 4. januar 2022 Eit familiemedlem kjøpte nyleg ein leilighet m/ startlån ifra husbanken til 1.8 % + at kommunen krever 0,25 % i administarjonsgebyr i og byggeår 1967, og leiligheten er på 43 kvm i eit (sentralt strøk m/ bystatus) til en pris kr. 1,6 mill . (Inkl. Fellesgjeld kr 229-000, og totalt kr. 1.837.459. Felles kostnader beregnet til kr 2.700 pr. mnd.) , totalt kr. 32,400 pr. år. Nå har eg ikkje lest igjennom hele kontakten , og derfor usikker på hva som inngår i fellesgjelden, men regner med det her er snakk om forsikring på leilligheten, og renovasjon (Strøm og innboforsikring inngår ikkje i fellesutgiftposten.). Vi bor også nokså sentralt, og i enebolig bygd 1979, og kommunen har også hos oss bystatus, og tilsamanligning kunne ein fått kjøpt nyoppført både romsligere, og større sjølveiger- leilighet til en kjøpesum av kr. 1,6 mill. Vel, eg synes fellesgjelden kr. 229.000 virker urimeleg høy på leiligheter bygd 1967, og renovering utført av boligeig er, og synes også fellesutgiftene høres urimleg høye ut.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #2 Skrevet 4. januar 2022 Jeg bor i borettslag fra 1990, betalte 1.82 og fellesutgifter på 4656,- 0 i fellesgjeld, men de satte ikke ned husleien, da de vil bygge opp kapital. Det har vært byttet en del dører og vinduer, var nettopp en svær lekkasje i en seksjon der beboerne måtte flytte ut i over en mnd, tak og kledning må vel snart byttes og det var snakk om å ta opp lån på 20 mill, samt øke fellesutgifter enda mer. Før styret bråsnudde, så nå skal det vel bli enda mer ting som MÅ taes i stedet for å være i forkant med vedlikeholdet. Dette er rekkehusleiligheter 10 min fra Bergen sentrum. Anonymkode: 67795...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #3 Skrevet 4. januar 2022 I våre fellesutgifter er det TV+internett inkludert, ikke noe fellesvarme/varmtvann. Renovasjon, vedlikehold, forsikring. Plenklipp etc går på dugnad og vi må male selv, men laget står for maling, stillas etc. Anonymkode: 67795...3f1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #4 Skrevet 4. januar 2022 Bor i blokk fra 50-tallet og har fellesgjeld på litt over 400' pga det har vært gjort flere store, nødvendige arbeider de siste årene. Ny drenering rundt blokka, med ny belysning og asfalt og oppgraderte inngangspartier. Nytt innvendig røropplegg (rør-i-rør). Nye vinduer og inngangsdører. Vi har vedlikeholdsplan som gjør det forutsigbart, neste store ting kan bli å bytte tak om noen år. Hadde ikke vært billigere for meg å bo i enebolig. Anonymkode: f2d41...bc6 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #5 Skrevet 5. januar 2022 Man må skille på fellesgjeld som er et lån, og på fellesutgifter som går til dekning av utgifter til fellesskapet. Som f.eks forsikring, kommunale avgifter, vedlikehold mm. Anonymkode: da702...10a 9
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #6 Skrevet 5. januar 2022 Kr. 1 500,- i fellesutgifter som dekker tv og Internett, drift av heis og garasjeport, vaktmester, trappevask, strøm fellesområder, brøyting, forsikring bygget osv. Veldig lite fellesgjeld, husker ikke beløpet. Det ble tatt opp lån for å legge opp infrastruktur til elbil-lading. Kommunale utgifter dvs. eiendomsskatt, VA, renovasjon er ikke inkl. i fellesutgiftene. Anonymkode: c0fd9...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #7 Skrevet 5. januar 2022 Mener du fellesgjeld eller felleskostnader? Her har vi andel av fellesgjeld på litt under 200 000. Det stammer fra bytting av vinduer og dører + maling og litt andre ting. Fellesutgiftene er ca 5000. Det inkluderer tv, internett, nedbetaling av gjeld, forsikring, kommunale avgifter, brøyting osv. Borettslag med tomannsboliger fra 50-tallet. Anonymkode: 4f72d...24a 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #8 Skrevet 5. januar 2022 Skybe skrev (9 timer siden): Eit familiemedlem kjøpte nyleg ein leilighet m/ startlån ifra husbanken til 1.8 % + at kommunen krever 0,25 % i administarjonsgebyr i og byggeår 1967, og leiligheten er på 43 kvm i eit (sentralt strøk m/ bystatus) til en pris kr. 1,6 mill . (Inkl. Fellesgjeld kr 229-000, og totalt kr. 1.837.459. Felles kostnader beregnet til kr 2.700 pr. mnd.) , totalt kr. 32,400 pr. år. Nå har eg ikkje lest igjennom hele kontakten , og derfor usikker på hva som inngår i fellesgjelden, men regner med det her er snakk om forsikring på leilligheten, og renovasjon (Strøm og innboforsikring inngår ikkje i fellesutgiftposten.). Vi bor også nokså sentralt, og i enebolig bygd 1979, og kommunen har også hos oss bystatus, og tilsamanligning kunne ein fått kjøpt nyoppført både romsligere, og større sjølveiger- leilighet til en kjøpesum av kr. 1,6 mill. Vel, eg synes fellesgjelden kr. 229.000 virker urimeleg høy på leiligheter bygd 1967, og renovering utført av boligeig er, og synes også fellesutgiftene høres urimleg høye ut. Forsikringen du snakker om er nok for bygningsmassen, dvs bygget. Bor selv i borettslagsleilighet fra 70 tallet og her er fellesgjelden ca 380 000 kr. Dette pga vi har hatt stor renovering + andre ting som har måttet tas tak i . De fleste boretsslag tar litt ekstra påslag for og bygge opp en buffer for uforutsette ting. Dette er som regel en anbefaling fra boligbyggelaget. Påslag for mange er 2-3% økning av husleie pr måned, ved årskifte. Det er viktig at borettslag har en sunn økonomi. Husleie til 2700 pr måned er ikke dyrt. Dette synes jeg faktisk er litt lite. Har dere sjekket regnskapet til dette borettslaget? Da kan dere få en formening om hva pengene blir brukt til. Jeg betaler ca 6800 for min leilighet men det er 4-roms. Her har jeg inkludert garasje + standard tv kanaler. Det er andre ting og. Renovering er dyrt, da vi gjord dette ble kostnaden delt ganske likt uavhengig at størrelse på leilighene. Ny fasade, vinduer, oppgradering av verandaer, alle fikk samme størrelsen på den. Du må se helheten i totalsummen det er snakk om her. Anonymkode: 2ea1c...af2 4
Taluno Skrevet 5. januar 2022 #9 Skrevet 5. januar 2022 Jeg har ca 400 000 i fellesgjeld, i bolig fra femtitallet. Noe av fellesgjeld kommer etter rørfornying, nødvendig oppgradering av fellesområder, drenering av parkeringsplass og slikt før min tid, og halvparten er fra renovering av fasade og etterisolering. Eldre bygninger har gjerne både gjennomført og behov for oppgradering. Om du selv har en bolig fra 80tallet, har dere virkelig ikke hatt behov for noe oppgradering siden byggeår? Aldri tatt opp noe mer lån for å renovere noe? 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #10 Skrevet 5. januar 2022 Her synser du om noe du åpenbart ikke har peiling på Fellesgjeld på 229 000 er ikke mye. Det kommer av renovering av ett eller annet, ikke unormalt på et bygg fra 1967. 2700 i felleskostnader er helt på det jevne for en eldre leilighet. På nybygg er det gjerne litt lavere. Anonymkode: f4c98...816 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #11 Skrevet 5. januar 2022 Vi betaler 4000kr i mnd. Store rekkehus fra 70-tallet. Avdrag på 400 000kr i vår fellesgjeld(fra etterisolering og ny dører/vinduer og balkonger og garasjer), kommunale avgifter, husforsikring, måking, tv, vedlikehold, og drift av borettslaget. Anonymkode: 9bf20...8c6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #12 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi betaler 4000kr i mnd. Store rekkehus fra 70-tallet. Avdrag på 400 000kr i vår fellesgjeld(fra etterisolering og ny dører/vinduer og balkonger og garasjer), kommunale avgifter, husforsikring, måking, tv, vedlikehold, og drift av borettslaget. Anonymkode: 9bf20...8c6 Ble teit formulert. I felleskostnadene betaler vi avdrag på vår del av fellesgjelden, som er 400 000kr🤷🏼♀️ Anonymkode: 9bf20...8c6 1
Inwe Skrevet 5. januar 2022 #13 Skrevet 5. januar 2022 (endret) Leilighet i 6 mannsbolig fra 2005, ingen fellesgjeld (betalt ned IN-ordning) og felleskostnader 1150,- Inkludert internett, tv, kommunale utgifter, husforsikring, vedlikehold, måking, gressklipping osv. Synes det gjøres utrolig lite i borettslaget, hele fasaden bør pusses opp, hadde også håpet på felles oppussing av bad og evt kjøkken, samt at vinduene bør byttes. Sett flere at naboene har fikset bad, kjøkken og vinduer selv, så virker ikke som dette kommer til å skje. Kommer nok selv til å pynte litt på bad og kjøkken, altså male kjøkken og bytte innredning på badet, for og så selge om et år. Hele bygget kommer til å forfalle sånn som det blir tatt vare på.. Værste er at borettslaget har en god formue.. Endret 5. januar 2022 av Inwe
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #14 Skrevet 5. januar 2022 Inwe skrev (19 minutter siden): Leilighet i 6 mannsbolig fra 2005, ingen fellesgjeld (betalt ned IN-ordning) og felleskostnader 1150,- Inkludert internett, tv, kommunale utgifter, husforsikring, vedlikehold, måking, gressklipping osv. Synes det gjøres utrolig lite i borettslaget, hele fasaden bør pusses opp, hadde også håpet på felles oppussing av bad og evt kjøkken, samt at vinduene bør byttes. Sett flere at naboene har fikset bad, kjøkken og vinduer selv, så virker ikke som dette kommer til å skje. Kommer nok selv til å pynte litt på bad og kjøkken, altså male kjøkken og bytte innredning på badet, for og så selge om et år. Hele bygget kommer til å forfalle sånn som det blir tatt vare på.. Værste er at borettslaget har en god formue.. Felles oppussing av bad etc gjøres helst i murblokker og ikke 6-mannsboliger. Mer omfattende i blokk om man må bytte rør, dermed må alt rives for tilkomst. Anonymkode: 67795...3f1 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #15 Skrevet 5. januar 2022 Bor i leilighet fra 1952, i et stort OBOS-borettslag (mange hundre leiligheter). Oppvarming og varmtvann er ikke inkludert. Felleskostnader på ca. 3200 kr inkluderer: Forsikring av felles bygningsmasse (ikke innbo). Strøm til felles bruk (porttelefon og lys i oppgangen, for eksempel). Utgifter til drift av borettslaget (forretningsfører fra OBOS og lønn til vaktmesterne, blant annet). Trappevask. Vedlikehold av fellesområder. Drift av grendehuset (et selskapslokale som beboere kan leie). TV og bredbånd fra Telia (startpakke - oppgraderinger betales fra egen lomme på egen faktura fra Telia). Nedbetaling av andel fellesgjeld (vi har per nå 115 000 kr i fellesgjeld). Kommunale avgifter. Eventuell oppsparing av midler dersom det er noe til overs etter felleskostnadene er fordelt i postene sine. Dersom man leier parkering betaler man litt mer i fellesutgifter. Dette koster fra 200 kr til 1300 kr i måneden, avhengig av type parkeringsplass (motorsykkel, garasje, uteplass, med/uten elbil-lader). Fellesgjelda er som sagt på 115 000 kr og dekker lån til: Rehabilitering av bad. Bytting av vinduer, balkongdør og dør inn til leiligheten. Ny porttelefon. Utvidelse av ladepark for beboere. Bygging av oppvarmet sykkelhus for beboere. Etablering av noen få nye parkeringsplasser (en lekeplass måtte rives for å få til dette). Rehabilitering av pipeløp. Rehabilitering av tak på to av byggene. Alt av fellesgjeld er fra før vår tid, for det tar tid å betale ned alle disse lånene. Mener å huske at vår andel på den månedlige kostnaden til det ene lånet er på 40 kr eller noe sånt, så hvert enkelt "avdrag" er ikke nødvendigvis så stort for hver leilighet. Anonymkode: 3f374...93a 1
Gjest Acer Skrevet 5. januar 2022 #16 Skrevet 5. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her synser du om noe du åpenbart ikke har peiling på Fellesgjeld på 229 000 er ikke mye. Det kommer av renovering av ett eller annet, ikke unormalt på et bygg fra 1967. 2700 i felleskostnader er helt på det jevne for en eldre leilighet. På nybygg er det gjerne litt lavere. Anonymkode: f4c98...816 OK ! Her bør du da gji en nermere forklaring Prisantydning er 1,6 mill ( Prisen leiligheten blei solgt for) Totalprisen er prisen på leiligheten kr. 1.837.459, eller er den kr. 1.600.000 ? ? ? Kjøper du en enebolig så forholder ein seg til ein "engangsum" for bygget + tinglysningskostnader, meglerkostnader etc. Lys og fin leilighet med flott utsikt! Prisantydning1 600 000 kr Fellesgjeld 229 009 kr Omkostninger 8 450 kr Totalpris 1 837 459 kr Felleskost/mnd. 2 699 kr Endret 5. januar 2022 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #17 Skrevet 5. januar 2022 Skybe skrev (2 minutter siden): OK ! Prisantydning er 1,6 mill ( Prisen leiligheten blei solgt for) Totalprisen er på leiligheten er imidlertid kr. 1.837.459 Lys og fin leilighet med flott utsikt! Prisantydning1 600 000 kr Fellesgjeld 229 009 kr Omkostninger 8 450 kr Totalpris 1 837 459 kr Felleskost/mnd. 2 699 kr Hva mener du med dette? Mitt innlegg gjaldt påstanden din i første innlegg med urimelig høy fellesgjeld og fellesutgifter. Her mener jeg du er på jordet: Skybe skrev (16 timer siden): Vel, eg synes fellesgjelden kr. 229.000 virker urimeleg høy på leiligheter bygd 1967, og renovering utført av boligeig er, og synes også fellesutgiftene høres urimleg høye ut. Anonymkode: f4c98...816 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #18 Skrevet 5. januar 2022 16 hours ago, Skybe said: Eit familiemedlem kjøpte nyleg ein leilighet m/ startlån ifra husbanken til 1.8 % + at kommunen krever 0,25 % i administarjonsgebyr i og byggeår 1967, og leiligheten er på 43 kvm i eit (sentralt strøk m/ bystatus) til en pris kr. 1,6 mill . (Inkl. Fellesgjeld kr 229-000, og totalt kr. 1.837.459. Felles kostnader beregnet til kr 2.700 pr. mnd.) , totalt kr. 32,400 pr. år. Nå har eg ikkje lest igjennom hele kontakten , og derfor usikker på hva som inngår i fellesgjelden, men regner med det her er snakk om forsikring på leilligheten, og renovasjon (Strøm og innboforsikring inngår ikkje i fellesutgiftposten.). Vi bor også nokså sentralt, og i enebolig bygd 1979, og kommunen har også hos oss bystatus, og tilsamanligning kunne ein fått kjøpt nyoppført både romsligere, og større sjølveiger- leilighet til en kjøpesum av kr. 1,6 mill. Vel, eg synes fellesgjelden kr. 229.000 virker urimeleg høy på leiligheter bygd 1967, og renovering utført av boligeig er, og synes også fellesutgiftene høres urimleg høye ut. Regner med varmtvann også inngår. Syns fellesgjelden høres rimelig ut jeg. Gamle leiligheter har ofte nyere lån eller sparing for å dekke vedlikehold. Anonymkode: eb964...d08
Million Skrevet 5. januar 2022 #19 Skrevet 5. januar 2022 (endret) Skybe skrev (16 timer siden): Eit familiemedlem kjøpte nyleg ein leilighet m/ startlån ifra husbanken til 1.8 % + at kommunen krever 0,25 % i administarjonsgebyr i og byggeår 1967, og leiligheten er på 43 kvm i eit (sentralt strøk m/ bystatus) til en pris kr. 1,6 mill . (Inkl. Fellesgjeld kr 229-000, og totalt kr. 1.837.459. Felles kostnader beregnet til kr 2.700 pr. mnd.) , totalt kr. 32,400 pr. år. Nå har eg ikkje lest igjennom hele kontakten , og derfor usikker på hva som inngår i fellesgjelden, men regner med det her er snakk om forsikring på leilligheten, og renovasjon (Strøm og innboforsikring inngår ikkje i fellesutgiftposten.). Vi bor også nokså sentralt, og i enebolig bygd 1979, og kommunen har også hos oss bystatus, og tilsamanligning kunne ein fått kjøpt nyoppført både romsligere, og større sjølveiger- leilighet til en kjøpesum av kr. 1,6 mill. Vel, eg synes fellesgjelden kr. 229.000 virker urimeleg høy på leiligheter bygd 1967, og renovering utført av boligeig er, og synes også fellesutgiftene høres urimleg høye ut. Mener du fellesutgifter, altså husleie? Du skriver fellesGJELD, men det er jo noe helt annet. Det er en lånesum som følger leiligheten fordi borettslaget eller sameiet har tatt opp lån som gjelder alle. For eksempel ble min fellesgjeld økt med over 200 000 for et par år siden, ettersom alle baderommene i hele borettslaget ble totalrenoverte. Da fellesGJELDEN økte, så økte også de månedlige fellesUTGIFTENE (Det folk vanligvis kaller for "husleie" i borettslag etc) Fellesgjeld inkluderer aldri forsikring og strøm og slikt. Det er jo løpende utgifter man betaler månedlig i husleien/fellesUTGIFTENE. Men jeg tipper det er diverse lån og utgifter borettslaget til din familiemedlem har hatt, oppussinger av fasader, baderom, utearealer, renovasjonsrom eller kanskje utskiftning av alle vinduer etc. Alt mulig kan ha blitt renovert i årenes løp, og da øker fellesgjelden. Endret 5. januar 2022 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #20 Skrevet 5. januar 2022 9 minutter siden, Skybe said: OK ! Prisantydning er 1,6 mill ( Prisen leiligheten blei solgt for) Totalprisen er på leiligheten er imidlertid kr. 1.837.459 Lys og fin leilighet med flott utsikt! Prisantydning1 600 000 kr Fellesgjeld 229 009 kr Omkostninger 8 450 kr Totalpris 1 837 459 kr Felleskost/mnd. 2 699 kr Det ser da helt fint ut? Anonymkode: eb964...d08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå